Lastige paarden, bestaan die?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Lastige paarden, bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:57

De laatste zin van Mariek1983 ontledend heb ik daar een vraag over:

Is dat gerelateerd aan de kunde van de ruiter, het passende karakter van de ruiter of aan het einddoel van de ruiter?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:06

Uhm, jaaaa nou moet ik even denken :p

Dan ga ik het even op mezelf betrekken als je niet erg vind (en anders maar wel :p)

Anders weet ik niet of ik het goed breng nml.

Ik hecht altijd heel veel waarde aan de combinatie paard en ruiter!
Als het niet klikt met een paard dan krijg je er minder van gedaan, en kan het paard ook lastig gedrag vertonen! Dit hoeft dus lang niet altijd te maken te hebben met de rijkunsten van de ruiter!

Voorbeeld: De vorige eigenaresse van mijn paard rijdt echt beter dan mij. Maar kreeg veel minder gedaan van het paard als ik nu! Dat komt in mijn ogen doordat er in die combie een mindere klik bestond als in de klik tussen mij en het paard! Ondanks dat ik minder goed rij als haar, heb ik toch het idee dat het paard beter/ fijner loopt bij mij! Ik denk dat als de klik er is een paard echt voor je wil werken, en dat je in zo'n situatie tegen dingen aan kunt lopen waar ik dus in mindere mate of niet tegen aan ben gelopen.

Heb ik je vraag zo beantwoord????

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:21

Jazeker...

Ik geef je er een optie bij. Bij je eigen voorbeeld:

Misschien vraag je minder en minder snel iets? Omdat diegene die zoals jij zegt beter rijdt sneller bij een (misschien zelfs hoger) doel wil komen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:28

Mireille1970 schreef:
De vraag spreekt voor zich, er zijn velen die hier melden dat een paard bij geboorte PER DEFINITIE braaf zijn....

Alle keren dat een paard "nee zegt" zou dus puur liggen aan de mensen eromheen...

Wie gaan hier in mee en waarom denken jullie dat?

Ik zou mezelf ernstig de vraag moeten stellen wat is een lastig paard? Is een lastig paard een paard waar ik niet mee overeenkom, een paard wat niet doet wat ik zeg? Nee, want bij een andere (betere?) ruiter doet het paard het gevraagde dus wel. Dat is onkunde, onbegrip of een slecht ruitergevoel van mijzelf dus.

Er zijn wel paarden waar bijna iedere ruiter mee weg kan en paarden waar een select groepje ruiters mee weg kan, dus het per definitie braaf is ook weer niet waar.

En dan denk ik dat er ook nog een heel select groepje paarden zal zijn die zich door niemand wat wil laten zeggen. Aangezien de gradaties bestaan moeten ook deze paarden bestaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:33

Maar wat is nou een goede combinatie?
Ik en mijn fjord kunnen heel veel, toch klikt het neit erg, ik ben snel mijn gedult kwijt bij hem, en vind het niet echt leuk met hem e werken, toch wil hij graag voor me werken en als ik hem weer eens pak ipv een bijrijdster oid dan is hij superhappy en blij enzo, hoe langer ik hem niet rij hoe blijer hij is als hij voor me mag werken...
Van zijn kant klikt het dus wel enorm blijkbaar. Ik begin hem wel almeer te accepteren hoor, en zou hem nooit meer wegdoen! maar toch nog altijd niet mijn favo paard...
Is dit nu een klikkende combinatie of niet, hij gaat erg ver voor me, foto's staan onder de naam timo in onderschrift.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:38

Urielle schreef:
Mireille1970 schreef:
De vraag spreekt voor zich, er zijn velen die hier melden dat een paard bij geboorte PER DEFINITIE braaf zijn....

Alle keren dat een paard "nee zegt" zou dus puur liggen aan de mensen eromheen...

Wie gaan hier in mee en waarom denken jullie dat?

Ik zou mezelf ernstig de vraag moeten stellen wat is een lastig paard? Is een lastig paard een paard waar ik niet mee overeenkom, een paard wat niet doet wat ik zeg? Nee, want bij een andere (betere?) ruiter doet het paard het gevraagde dus wel. Dat is onkunde, onbegrip of een slecht ruitergevoel van mijzelf dus.

Er zijn wel paarden waar bijna iedere ruiter mee weg kan en paarden waar een select groepje ruiters mee weg kan, dus het per definitie braaf is ook weer niet waar.

En dan denk ik dat er ook nog een heel select groepje paarden zal zijn die zich door niemand wat wil laten zeggen. Aangezien de gradaties bestaan moeten ook deze paarden bestaan.

Helemaal waar.... dat maakt het ook zo moeilijk.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:40

Mireille1970 schreef:
Jazeker...

Ik geef je er een optie bij. Bij je eigen voorbeeld:

Misschien vraag je minder en minder snel iets? Omdat diegene die zoals jij zegt beter rijdt sneller bij een (misschien zelfs hoger) doel wil komen?

Dat is een hele goeie!

Ik denk dat je daarin gelijk hebt! wat ik gezien heb bij die eigenaresse was dat die bij wijze van spreken het paard binnen 15 min. aan de teugel wilde hebben lopen en al gelijk moeilijkere oefeningen wilde rijden bijv. wijken.
En ik vind het bij dit paard beter werken om lekker lang los te rijden zodat het aan de teugel lopen meer een vloeiende lijn wordt en ontspanning meer het doel is! Terwijl het bij haar meer was van paar rondjes op links, paar op rechts en vragen, vragen, vragen. Dit lokte heel veel strijd uit bij het paard.
En ik vraag idd minder snel iets, maar als ik haar vraag dan ben ik daar ook conseqeunt in en pikt het paard het beter! waardoor je niet meer in een strijd situatie terecht komt. En als ik wel te snel ben met vragen dan reageerd mijn paard daar direct op door zich heel sterk te maken van voren, dan weet ik dat ik daar niet doorheen moet 'breken' (klinkt hard maar zo bedoel ik het niet) Maar even een stapje terug moet doen en meer ontspannings oefeningen moet gaan rijden. Zo houden we het voor allebei leuk

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:41

Dat dacht ik ook... mooi uitgelegd trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:43

niet allesgelezen, eigenlijk alleen 1e bericht van ts

er bestaan lastige paarden, waar zelfs een kundig ruiter niks mee kan.
Maar dat zijn er heeeeel erg weinig.

de rest is lastig bij huidige ruiter, bij een ander niet of er snel doorheen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:44

lailapri schreef:
Maar wat is nou een goede combinatie?
Ik en mijn fjord kunnen heel veel, toch klikt het neit erg, ik ben snel mijn gedult kwijt bij hem, en vind het niet echt leuk met hem e werken, toch wil hij graag voor me werken en als ik hem weer eens pak ipv een bijrijdster oid dan is hij superhappy en blij enzo, hoe langer ik hem niet rij hoe blijer hij is als hij voor me mag werken...
Van zijn kant klikt het dus wel enorm blijkbaar. Ik begin hem wel almeer te accepteren hoor, en zou hem nooit meer wegdoen! maar toch nog altijd niet mijn favo paard...
Is dit nu een klikkende combinatie of niet, hij gaat erg ver voor me, foto's staan onder de naam timo in onderschrift.

Ja volgens mijn idee niet! Maar misschien vind je die heel zweverig hoor:
Maar ik weet dat mijn paard en ik een goeie combi zijn samen vooral als we op wedstrijd gaan wordt dit gevoel heel sterk! Want als ik dan op haar zit dan kan ik met haar de hele wereld aan, dat gevoel heb ik erbij! En voel ik dat zij alles doet voor mij, om mij ook gerust te stellen!
Ik denk dat als je een goeie combie bent: Jij super graag wilt werken met je paard en hij met jou! En dat je van elkaar accepteert als een van 2en es een keertje geen zin heeft...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:46

over dat kleine groepje die zich niets laten vertellen, ik heb een oude merrie die aardig in de buurt komt, met haar werk ik altijd samen en zij mag inbreng tonen en zal nooit gevaar opzoeken zegmaar, ookal heb ik niet alles te zeggen. Meeste noemen haar eigenwijs, maar ze is verre van dat, ze is juist heel weis en laat ze nu ook nog erg dominant zijn en heel veel levens ervaring hebben. Daarom laat ze me vaak merken dat ik fout ben en zij het goed heeft. Door haar ben ik wel me ogen gaan openen. Alles geprobeert niets werkte, nu ik het heb opgegeven en maar me haar ben ga samenwerken, helpt ze me met het beleren van de andere (zij geeft het voorbeeld ik de aanwijzingen) helpt ze me met het correct opvoeden van de jonge dieren, ze springt er regelmatig tussen als het fout drijgt te gaan. En ik zou dus ook niet weten wat ik zonder haar moet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:50

Even over timo op wedstrijd gaat hij altijd even laten zien wat hij en zijn baasje allemaal wel niet kunnen, heb soms het idee dat ik er voor jan joker opzit.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:00

Ja, wij hebben ook zo'n merrie op stal staan. Da's een echte Alfa merrie volgens mij! Die vertel je echt niks , verder een superlief dier, maar er is er maar 1 die haar haar voeten kan laten optillen en dat ben ik niet! Verder ga maar aan de kant als ze de stal opkomt, want ze wandelt zo over je heen.

Hier is ook te weinig mee gedaan hoor qua opvoeding, maar ik vind het wel leuk om een paard te zien die zo'n wijsheid uitstraalt en gewoon doet wat ze wil. Ze kan andere paarden met heel kleine aanwijzingen laten wachten: zij gaat gewoon eerst de stal in, klaar!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:06

Die van mij trapt zelden en kan het ook niet meer vanwege haar leeftijd, ipv trappen begint ze heel laag te scheeuwen zegmaar, nou niemand gaat de confrontatie aan. En ze weet ook echt alles hoor!
maar ze heeft wel respect voor mensen in omgang, mijn nichtje van 2 ken erop rijden, zolang ze nog jong en onschuldig is hoor, anders gaat ze rennen en uitproberen, reageer je dan grof doet ze niets meer.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:17

Mireille1970 schreef:
De laatste zin van Mariek1983 ontledend heb ik daar een vraag over:

Is dat gerelateerd aan de kunde van de ruiter, het passende karakter van de ruiter of aan het einddoel van de ruiter?

ik denk alledrie. Een kundige ruiter kan beter omgaan met gevoelige paarden, maar een passend karakter kan ook veel uitmaken. Ik ken een lastige engelse volbloed die iedereen het bloed onder de nagels uithaalt, maar voor zijn verzorgster, die echt niet briljant rijdt, is hij een engeltje. Hij heeft haar echt uitgekozen, en zo ken ik er meer. Qua einddoel, tsja je moet realistisch zijn natuurlijk. Wat ik wel merk is dat veel sportruiters veel meer druk achter hun paard zetten, wat nog wel eens tot "lastig" gedrag wil leiden. In feite is dit vaak gewoon een teken van het paard om het iets rustiger aan te doen. Ik vind het op zijn minst twijfelachtig dat je een vierjarige z ziet lopen bij wijze van spreken, dat kan nooit goed zijn. Een paard moet dingen niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk kunnen verwerken, en veel echt prestatiegerichte ruiters gaan imo vaak verder in hun eigenbelang, en niet in het belang van het paard. Ik heb een aantal paarden gereden die "onhandelbaar" werden genoemd, maar die gewoon iets meer tijd nodig hadden. Maar ik denk dat het gewoon moet passen om het maximale uit een paard te halen op een voor beide prettige manier. Mensen zouden veel kritischer naar zichzelf moeten kijken voor ze een heet en sensibel paard met goeie papieren aanschaffen, en eerlijk inschatten of ze met zo'n paard lekker uit de voeten kunnen. De meeste ruiters denken zichzelf iets beter dan ze zijn. Als dat minder zou gebeuren zouden er ook minder " lastige" paarden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:30

geheel mee eens
En idd teveel mensen die denken dat ze zo goed rijden, dat ze wel op elk paard weg kunnen rijden en die ook nog lopende kunnen houden...

(goh, net nog een topic voor opslot gegaan )

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:09

Tuurlijk is het ene paard lastiger dan het andere paard. Het zijn allemaal individuen, waarbij het karakter verschilt.

Ik denk alleen wel dat er verschillende gradaties lastig zijn en het ligt ook maar net aan de mens die het benoemt. De een vind een loperig paard lastig en gaat voor een trage, de ander zwicht juist bij het loperige dier en zal de trage als lastig benoemen.

Waar ik niet mee overweg kan (en voor mij dus moeilijk/lastig is) rijdt een ander zo mee weg.

Verder denk ik dat er ook een select aantal echt moeilijke paarden (vanuit het eigen karakter) rondlopen, maar ik geloof wel dat de meeste moeilijk genoemd worden terwijl ze het niet zijn, of moeilijk gemaakt zijn terwijl ze het niet waren.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:33

@ kawa: welk dan? *is nieuwsgierig en houdt wel van een lekkere boktrel *

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:36

ohhh jij rampentoerist Ik kan je helaas niet verder helpen, ben het niet tegengekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:38

Mag ik niet zeggen, is niet netjes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:40

vind ik ook doe het dan via pb ofzo en niet in een topic, je hebt gelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 02:51

Ik ben van mening dat er absoluut stoute paarden bestaan Het levende bewijs heb ik op het land lopen. Meneer is met de fles grootgebracht (mams is overleden) en hij is gewoon stikbrutaal en eigenwijs. Wil altijd het 'laatste woord' hebben en is altijd tegendraads. We hebben véél problemen gehad met rijden, want meneer wil gewoon niet in de bak lopen en serieus aan het werk. Na 3 jaar regelrecht klooien heb ik er de brui aan gegeven en rijden we alleen nog buiten en af en toe hobbelen we niet-serieus door de bak. Stan heeft ook een heel groot ego, is ook redelijk snel op z'n tenen getrapt (voor zover hij die heeft). Het is ook denk ik -weet het bijna zeker- de combinatie 'Diane-Stanley'. Ik heb nooit echt met hem de 'klik' gehad en heb echt veel problemen met hem gehad, regelmatig met m'n handen in het haar gezeten. Andere mensen weten het zo mooi te vertellen, maar niemand kon met hem overweg (streelt ook wel weer je ego). Er was bij ons op stal dus ook niemand meer die zijn handen eraan wilde branden.

Stan heeft vorig jaar ook 2 weken bij Wouter24 in training gestaan en daar deed hij wel alles naar behoren, maar zodra ik erop ging was het over. Het is dus echt de combinatie

Daarintegen heb ik nog een rijpaardmerrie en die is zó anders! Ik heb echt vaak gedacht dat dat dier ziek was, omdat ze zo braaf en meegaand is.

Stanley is gewoon een heerlijke brutale aap met een eigen mening. En wie ben ik om te zeggen dat hij die eigen mening niet mag hebben? Wij vermaken ons prima

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:48

Mijn vriendin heeft ook zo'n paardje eerste 2 weken met de fles gedaan omdat moeder te zwak was daarna al de baas over mama. Wat best wel helpt volgens mij tegen zijn ego in dus mijn oude wijze merrie. De andere paarden hier in de wij trappen alleen maar enzo, maar zij zegt hem alleen goed de waarheid en verder blijft ze van hem af. Zij heeft er 6 jaar over gedaan om hem niet meer vals te laten zijn en is nu echte vrienden. sinds ze er een paard bij heeft en die pony dat als concurentie ziet, is hij heel hard zijn best gaan doen in de bak en kunnen ze nu zelfs oefeningen als wijken voor het been enzo.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:04

@mireille 1970, zag in jou profiel dat je je merrie in 2006 laat dekken door johnson, wij hebben het zelde idee omdat ook met mijn merrie te doen kun jij mij iets meer vertellen over johnson. dit is wel ontopic misschien kun je mij pben. bedankt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:03

bruine schreef:
@mireille 1970, zag in jou profiel dat je je merrie in 2006 laat dekken door johnson, wij hebben het zelde idee omdat ook met mijn merrie te doen kun jij mij iets meer vertellen over johnson. dit is wel ontopic misschien kun je mij pben. bedankt

Doe ik !!