Klein bokje als protest... negeren of straffen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Klein bokje als protest... negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:25

Ik doe het meestal idd een halve zijde, misschien dat ik wanneer ze in protest komt toch wat minder passen moet maken.
Maar je geeft haar dan wel een beetje haar zin... en Warina kennende heeft ze het dan door en krijg ik wat meer protest van madam
Maar ik zal het de volgende keer proberen... merk het dan snel genoeg wanneer ze het tegen me gaat gebruiken

Massage doe ik al, grondwerk is bij ons moeilijk, omdat je de bak bijna nooit voor je alleen hebt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:36

Libera schreef:
Ik blijf erbij...stop voordat hij gaat bokken, laat de spanning afvloeien en pak m dan weer op. Als je zelf een spagaat oefent ga je toch ook niet gelijk proberen om het helemaal te doen? Je bouwt het op in stukjes en af en toe je spieren even laten onstpannen...

Sorry, ik ga me er nog 1 keer tegenaan bemoeien.

Ik probeer steeds net tegen de grens of net over de grens te rijden. Ik heb gevoel dat als ik elke keer stop, wanneer het voor hem allemaal nog makkelijk is, dat we dan niet verder ontwikkelen . Ik rij 'm dus vaak net over de grens. Paard geirriteerd en bokken, maar daarna laat hij los, en wordt hij fijner. De volgende keer ligt de grens dan weer net een beetje verder. (Snap je wat ik bedoel?)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:06

Maar als je m net zover rijd dat ie het nog accepteerd, zal de grens ook steeds verder komen te liggen. Doordat je paard soepeler word zal het steeds langer duren voordat ie zn grens aan geeft. In sommige gevallen zul je er inderdaad toch een keer doorheen moeten, maar ik laat het liever niet op een gevecht aankomen. Als je namelijk stopt net voor dat ie begint te klieren, kun je m belonen en het even later weer doen, zodat het paard het als positief blijft ervaren. Als je het gevcht aangaat en hij begint te bokken, zul je hem daarvoor moeten aanpakken, wat het negatief maakt...Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard je hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:31

Ik heb bij mijn paard (Oke een ontzettend heethoofd, die het ongetwijfeld nooit zal verliezen!) altijd geleerd om dit soort gedrag te negeren. Mijn paard gaat dan helemaal uit zijn stekker als ik hem op zijn kop geef.. en hij krijgt de aandacht die hij wilt..

Als hij een bok geeft, blijf ik daarna gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is.. op die manier straf ik hem al door niet in de gaan op zijn gedrag.

Heb je niet het idee dat ze gewoon pijn heeft als ze het elke keer met inbuigen doet?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:08

nouja zoals dus la gezegt, net iets eerder stoppen dan zij wilt protesteren

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:13

Ik zeg ook negeren, maar inderdaad proberen aan te voelen voordat je paard gaat bokken, zodra je merkt, dat je paard ECHT in protest wil komen, dan weer even een stapje terug. ik vind wel, dat je steeds weer het punt op moet zoeken en proberen in de ontspanning steeds verder te komen. (dus wel op blijven zoeken) het paard moet er immers wel doorheen. wel in de ontspanning natuurlijk.

Groeten

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:53

Anoeska schreef:
Libera schreef:
Ik blijf erbij...stop voordat hij gaat bokken, laat de spanning afvloeien en pak m dan weer op. Als je zelf een spagaat oefent ga je toch ook niet gelijk proberen om het helemaal te doen? Je bouwt het op in stukjes en af en toe je spieren even laten onstpannen...

Sorry, ik ga me er nog 1 keer tegenaan bemoeien.

Ik probeer steeds net tegen de grens of net over de grens te rijden. Ik heb gevoel dat als ik elke keer stop, wanneer het voor hem allemaal nog makkelijk is, dat we dan niet verder ontwikkelen . Ik rij 'm dus vaak net over de grens. Paard geirriteerd en bokken, maar daarna laat hij los, en wordt hij fijner. De volgende keer ligt de grens dan weer net een beetje verder. (Snap je wat ik bedoel?)

Paardrijden is in mijn ogen je paard zo berijden dat het prettig is voor beiden. Als jij net zover doorrijdt totdat hij geirriteerd raakt, lijkt het mij niet dat hij plezier heeft in wat hij doet. EEN PAARD WAT PLEZIER HEEFT IN ZIJN WERK PRESTEERD BETER ALS EEN PAARD DIE DINGEN ONDER SPANNING DOET.

Zou het niet leuker zijn voor je paard als je hem de dingen zo uitlegt dat hij het snapt en alles opbouwd in zijn tempo. Het gymnastiseren van je paard moet leuk blijven.

Natuurlijk laat hij los nadat hij gebokt heeft en alles, maar is het niet leuker om samen naar een doel te werken?

Wanneer een paard geirriteerd is en bokt verteld hij je dat hij het moeilijk vindt, pijn heeft of iets dergelijks. Jij gaat doelbewust zover dat je paard het uitschreewd naar je dat hij het niet snapt of iets in die richting??, want hij heeft al eerdere signalen gegeven dat hij het moeilijk vond. Die werden genegeerd. Dan maar duidelijker, toch?

Je kunt het misschien ook op een andere manier bereiken, maar dan met begrip van je paard.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:58

ik negeer het.
meestal als je er op gaat reageren word het alleen maar erger.
mijn paard heeft in het begin vrij veel gebokt vooral in de galop,toen hij het als spelletje zag hebben we m toch wel gestraft want er moet wel gewerkt worden.
nu geeft ie soms nog wel eens een vreugde bokje