Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wordt de basis als ontspanning en losheid door het lijf later in de africhting "vergeten"?

Ja, de wp's zijn belangrijker
Geen stemmen
Ja, de oefeningen krijgen meer aandacht
Geen stemmen
Ja, anders..........
Geen stemmen
Nee, dat ligt aan jou, wij zien dat niet
Geen stemmen
Nee, anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Kitty

Re: Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:38

Tijdens de training zijn we bijna alleen maar bezig met basiswerk. Voorwaarts denken, rechtrichten, mijn eigen houding...
Alleen tijdens de laatste tien minuten zijn we bezig met de meer verzamelende oefeningen.
In de B deden we dit tijdens de training en nu in de Z doen we dat nog steeds.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:15

fransheijs schreef:
Jaike schreef:
Dus eigenlijk vind men dat de stelling klopt?

Mijn paard is vreselijk los en soepel door d'r lijf, hier heb ik bij een aantal goede juryleden die het zien veel voordeel mee, ook al gaan de oefeningen misschien niet helemaal op de letter, je scoort wel, andere juryleden zien het schijnbaar niet en gaan alleen lopen hakken op dat ik 2m te laat was met de overgang, terwijl de overgang wel correct was.................

Als je niet op de letter rijdt krijg je ook minpunten! Ook al zijn de overgangen correct en je rijdt niet op de letter dan vind ik dat je absoluut nog geen winst verdient.

Iemand die meer op de voorhand rijdt maar wel op de letter zou moeten worden afgestraft, terwijl jury's goede overgangen maar niet op de letter maar door de vingers moeten zien???????

Wat ik ook niet snap is waarom jij 2 meter te laat bent met de overgang? Je hebt het goed voor elkaar: los, soepel, goed voor het been, opgericht, reactie op zit. Waarom kun je dan niet 2 meter vroeger beginnen met het voorbereiden van de overgang! Als je weet dat de overgang komt dan werk je daar naartoe en ben je gewoon op tijd en heb je een mooie overgang
op

de letter!

Haha, dit is dus zo'n geval van......"stomme jury"
terwijl ze wél goed jureren

Ben blij dat jij dat ook zag fransheijs!

Er staat toch duidelijk wat je waar moet doen....en als je dat niet dáár doet..... dan de jury stom vinden

Gewoon harder trainen - soepel door het lichaam - en op de letter!
Dát wordt gevraagd

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:23

Tja, bij mijn topics met foto's van Sjors zie ik ook regelmatig commentaar van "Ik heb m wel eens fijner/beter gezien". Nou das knap als je dat van een foto (= momentopname) kunt zeggen .

Om verder te komen in de dressuur moet je trainen, je paard moet zich ontspannen inspannen. Soms loop je tegen iets aan wat je paard moeilijk vindt, daar moet hij dan door (en jij als ruiter ook). Dat kan niet altijd in opperste ontspanning. Dat is niet erg, als je maar de basis en dus ook de ontspanning voor ogen houdt. Dus na inspanning weer ontspanning.

Oefeningen leren wij Sjors spelenderwijs aan. Stukje contra, wat schouder binnen, pasje travers etc. Maar we blijven gefocussed op het leren dragen, door het lijf bewegen, sneller maken van het achterbeen, correct blijven staan aan de hulpen etc.

Verder vind ik dat je de overgang gewoon op de letter moet rijden. Doe je dat niet, punten eraf.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:26

op de almelose ruiterdagne heb ik mijn ogen uitgekeken... de M en Z paarden werden over het algemeen niet lekker over de rug lang laag los gereden, maar moesten meteen in de houding lopen als ze de losrijbaan binnenkwamen.
heb er welgeteld 2 combinaties tussen gezien die eerlijk reden tegenover het paard en eerst heerlijk relaxed en ontspannen losreden.
ik heb natuurlijk geen idee hoe de andere combinaties thuis trainen, maar op wedstrijd zou je toch juist je paard ontspannen en los moeten hebben voor dat je de proef ingaat?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:36

Het lijkt me sterk dat het volgende bij alle combinaties het geval was maar.....

Sommige paarden zijn van nature erg los. Ik heb er een die na drie rondjes stappen aan de lange teugel in principe alle oefningen kan doen zonder daarbij iets vast te zetten. Ik zou er voor kunnen kiezen om hem meteen op te richten. Niet perse nodig maar soms handig als je een paard hebt wat pas op gaat letten als hij aan het werk gaat.
Persoonlijk kies ik ervoor om toch zeker de eerste rondjes in stap, draf en galop in een lagere lijn te rijden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:39

Ik rijd eerst los, "vwnw", over de rug, stap, draf en galop. Zeker 20 minuten. Daarna pak ik hem op, hooguit 20 minuten. Meestal train ik ook niet langer dan 45 minuten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:52

Nieuwe proeven zouden die echt beter zijn?

DAn hoeft een B paard ineens niet meer halt te houden want dat kun je niet verwachten van een jong paard. Hallo halthouden en stil staan is toch zekers basis?
Als je nog niets eens fatsoenlijk kunt stil staan heb je de basis dan in orde en hoor je op een wedstrijd thuis?

Ik ben gisteren in Hagen geweest en zie daar grand prix paarden die het in dering presteren de achterbenen ver naar achteren te plaatsen onder de massa weg hallllloooooo denk ik dan zie ik lui die tot de top van de wereld behoren die niet eens actief verkant kunnen halthouden.
EEntje in training spande de kroon die ging staan om halt te houden en trok het arme paard het bit zowat door de oren eruit. Hallllooooo denk ik dan de absolute top die zo rijd. Onthutst was ik, als dat dressuur moet worden dan ga ik maarrecreatie f rijden. Mischien plaats ik de fotos nog, als er intresse is.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:24

ik ben wel geintresseerd, alleen zal het weer afgedaan worden als momentopnames, remember...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:29

pff wil geen geheel nieuwe discussie opstrarten, dan zou een nieuw topic geopend moeten worden. Maar toch:
Waarom mag je paard wel een schop geven/ je spoor erin prikken als hij niet reageert op je beenhulp (immers hij kan een vlieg voelen en negeert je dus) maar mag je niet eens aan dat bit trekken als hij gewoon door de hulpen heen loopt?

Moet geen gewoonte worden, het lost rijtechnisch ook niets op maar als mijn knol door mijn hulpen heen dendert ga ik gerust aan die teugels hangen. (wel eens een paard terug moeten nemen na een rengalopje?)
Kwestie van consequent zijn: niet luisteren, dan geef ik wat duidelijker. grovere hulpen tot het helpt....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:32

pol013: als jij aan de teugels gaat hangen kan een paard daar alsnog doorheen denderen... touwtrekken win je niet van een paard. als hij wil rent ie echt wel door

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:40

Citaat:
(wel eens een paard terug moeten nemen na een rengalopje?)

Owh ja hoor!

Ik rijdt nu zelf op een 4-jarige hengst die er ook tussenuit knalt af en toe! Als ie dat doet, dan moet ie dat toch lekker doen! Ik blijf gewoon rustig zitten en haal hem op stem en zit terug.
Als meneer dan weer terug is dan zet ik hem nog harder aan het werk! Die spurts die gaan er dan vanzelf uit!

Wat heb je eraan om het in zijn mond te gaan hangen!
Je krijgt er alleen een hoop ellende van ..... en 1 keer hangen betekend een week hard werken met hem naar de knoppen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:43

schoppen/ prikken met de sporen/ tik met de zweep kunnen ze ook doorheen lopen alleen zijn deze dingen wel geaccepteerd.

Ik kan kiezen: mijn paard nooit volluit laten gaan zodat ik nooit in de situatie kom dat ik hem niet op mijn kan terug nemen of hem af en toe zich eens lekker laten uitleven (op mijn aanwijzing) met de consequetntie dat ik al 100m van te voren aan de noodrem moet trekken. Ik weet wat ik kies, hoeft niet jou keuze te zijn. (even voor de duidelijkheid, dit is een situatie uit een buitenrit)

en nee een keer hangen betekend helemaal niet een week training naar de knoppen. 2 passen later heb ik weer een paard wat keurig aan het bit staat. Ik zie het grote verschil niet met je eebnhulp. mijn paard weet wat de consequenties zijn van niet netjes reageren en kan daar dus zelf invloed op uitoefenen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:53

Ik plaats vanavond de fotos moet vanmiddag weg. Plaats ze onder in the picture denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:58

Laat trouwens ook maar. Als ik dit onderwerp wil aansnijden moet ik met een veel uitgebreider verhaal komen.
Het verhaal is niet zwart wit in de zin van: aan de teugels hangen is slecht/ goed. Er zitten te veel maren/ alsen/ situatie afhankelijke factoren aan om offtopic te bespreken.

My point is: ik beoordeel een ruiter niet op het feit dat hij een keer niet zo vriendelijk is met zijn hand. Zie ik het vaker op korte tijd, vel ik pas een oordeel.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:13

Grappig, de meningen over het op de letter rijden. Eddy de Wolff van Westerrode heeft daar een hele andere mening over (zie laatste Bit);
"Momenteel wordt er ernstig nagedacht om dressuurproeven in de toekomst te veranderen". Hij geeft dan als voorbeeld "Er wordt in sommige proeven gevraagd om bij A een overgang tot halthouden te rijden. Nu is het zo dat als je een perfecte overgang rijdt, maar je bent 3 meter te laat, je een onvoldoende krijgt. Rijd je een slechte overgang, maar sta je wel stil bij bordje A, dan krijg je een hoger punt.
Dit gaat veranderen. Het is de bedoeling dat een perfecte, vloeiende overgang hoger beloond wordt. De kwaliteit van de africhting moet omhoog. Dat hoort een jury te beoordelen, niet dat robotachtige circusdressuur".

Het gehele artikel gaat er over dat veel ruiters het doel van de dressuur lijken te vergeten. Ze zien oefeningen als doel in plaats van middel.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:40

dat is wel waar wat hij daar zegt...

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:45

Ik ben het daar ook mee eens hoor, begrijp me niet verkeerd!
Paardrijden en vooral wedstrijden rijden is een sport! Je wordt hier beoordeeld dmv richtlijnen door mensen die er verstand van dienen te hebben!
Nu is het zo dat het rijtechnische even zwaar tilt als het precieze op de letter. Als dat zo is gesteld dan moet je niet gaan zeuren als je 4 krijgt omdat je overgang 2 meter te laat is!

It is all part of it.....

Dat wilde ik in ieder geval duidelijk maken!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:03

Ik zie dat hier allemaal mensen aan het woord zijn die veel beter kunnen rijden en er ook veel meer verstand van hebben dan ik. Toch vind ik het vreemd dat er zoveel commentaar is op af en toe een stevige ophouding. Sinds ik (als dat echt nodig is) af en toe een keer streng inkom met mijn hand, zijn mijn paarden beter aan het bit, schuimen ze meer en lopen ze beter op hun eigen benen.
Ik heb dus liever af en toe een stevige ophouding, maar dan verder een mooie lichte aanleuning, dan een permanente zwaardere aanleuning. Daarbij wordt die ene ophouding misschien niet gegeven (en het ziet er ogenschijnlijk netjes uit), maar het paard hangt vaak wat op de hand van de ruiter, de ruiter is vaak minder los in de schouders waardoor er uiteindlijk een minder prettig contact is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:10

kendra: ik zeg ook niet dat je niet een keer flink in mag komen. daar heb ik geen problemen mee... maar zoals pol130 het zegt hangt ie er gewoon aan en dat vind ik niet goed. als je hem vast hebt moet je ook weer los durven laten en als je het een beetje juist wil doen laat je ook meteen weer los.
ik accepteer niet van mijn paard dat hij door mijn hulpen loopt, maar ik hoef hem niet zijn halve mond kapot te trekken om dat hem duidelijk te maken.
als ik mijn buitenhand wat omhoog zet en een vuist maak 2weet hij al genoeg

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:12

Klopt, ik heb het ook over een korte ophouding - anders stelt het als signaal (je mag niet door mijn hand heenlopen en er ook niet op hangen) niks voor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:14

Kendra schreef:
Klopt, ik heb het ook over een korte ophouding - anders stelt het als signaal (je mag niet door mijn hand heenlopen en er ook niet op hangen) niks voor.

helemaal juist...

ik reageerde net voor het grootste gedeelte hier op, stukje wat pol013 geschreven had
Citaat:
maar als mijn knol door mijn hulpen heen dendert ga ik gerust aan die teugels hangen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:26

@LiSSy
Oke als je mijn opmerkingen zo leest moet ik het echt even toelichten.
Zijn halve mond kapot trekken?? Pardon?

Ik rij M2 en kan echt wel schakelen zonder aan zijn mond te hoeven komen laat staan te trekken. Er zijn twee situaties waarbij ik niet heel zachtjes met de teugels omga.
de eerst is de meest milde, Ik vraag het paard om halt te houden/ terug te komen in tempo of om meer op het achterbeen te komen. hij heeft daar even niet zo'n zin in en luistert niet naar mijn ophouding op de zit en het sluiten van de teugels. Hij kent de hulpen dus dat kan het niet zijn. Wat het dan wel is? hij luistert niet. Dan schaam ik me er niets voor om een stevige ophouding te maken. Is toch heel duidelijk? luistert hij; stop ik met het geven van de hulpen wat een beloning is. Luistert hij niet: kom ik harder in.

de tweede is een situatie die jij overduidelijk niet in kunt schatten, anders schreef je niet dit soort dingen. Ik rijd wekelijks 2 maal buiten. We hebben hier een aantal mooie egale veilige paden om de paarden echt eens te laten gaan. En dan bedoel ik niet stevig doorgalopperen, dan bedoel ik echt hard. Heerlijk vinden ze dat. Ik geef hem een teken dat hij mag gaan en gaan doet hij dan ook. Oortjes erop, blik op oneindig.
Helaas wonen wij in Nederland en zijn de bossen hier niet oneindig. Ik kom terug uit de verlichte zit en neem de teugels weer op maar paardlief heeft nog steeds de blik op oneindig. Wat doe jij dan? wachten tot je de weg over dendert? Ik niet hoor. Ik zorg ervoor dat ik meter en meters van te voren al op de noodrem ga. En ja daar hoort wel eens bij dat ik echt kracht gebruik. Aan een stuk aan de teugels hangen haalt inderdaad weinig uit, het idee van pompend remmen komt meer in de buurt.
Zielig? oh ja hij is zo zielig. Hij heeft zich net even helemaal mogen uitleven, er is wat adrenaline vrij gekomen en hij let even niet meer 100% op mij. En daarna? is hij bang voor het bit? nee, we stappen rustig verder, al dan niet aan een lange teugel.

Misschien reageer ik wat fel maar ik wordt soms gek van de (naar mijn mening) schijnheilig opmerkingen van sommige mensen. Je mag nooit aan het bit trekken, foei.
Mijn motto is eerder; gaat je paard netjes met je om, dan behandel jij hem hetzelfde. Gaat hij niet netjes je om, doe jij hetzelfde. AMEN

Als ik het verkeerd opvat, sorry

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:39

Voor de volledigheid moet ik dan misschien ook nog bij vermelden dat het hier gaat om een paard wat niet super fijngevoelig is. Nu niet en dat is hij ook nooit geweest.

Marik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:33

pol013 schreef:
@LiSSy

Misschien reageer ik wat fel maar ik wordt soms gek van de (naar mijn mening) schijnheilig opmerkingen van sommige mensen. Je mag nooit aan het bit trekken, foei.
Mijn motto is eerder; gaat je paard netjes met je om, dan behandel jij hem hetzelfde. Gaat hij niet netjes je om, doe jij hetzelfde. AMEN

Als ik het verkeerd opvat, sorry

Lissy en schijnheilig???? Hoe kom je daar bij?

Zij is ervan overtuigd dat zij heel goed rijdt! Help haar nu niet uit die droom!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:38

Volgens mij ligt het aan de ruiter en ik vind dat meisiej een heel goed andwoord erop gegeven heeft.