Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Re: Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:50

Mijn paard deed dit ook *hout vasthouden*
Maar hij ging uit zichzelf ook naar galop, of deed een paar konijnensprongen en hij was vertrokken. Altijd zonder een reden.
Ik heb maanden niet meer gegalopeerd, altijd langzaam opbouwen en dat ging tot hij opeens weer helemaal onverwachts ervandoor ging. Ik krijg hem dan ook niet op een volte, hij maakt zich helemaal sterk, hij springt ook balken die hij niet meer kan ontwijken enzo.
In het begin was hij al loperig omdat hij geen vertrouwen had, erna was het gewoon testen.
Ik heb hem nu een jaar en nu pas lijkt het gedaan.
Het verminderde altijd wel, maar je moet er altijd rekening mee houden.

De laatste keer was het de snelste keer en heb ik mij in verlichte zit gezet, gepraat, getrokken en gewacht tot hij het beu was. Meteen eraf gesprongen toen die stilstond en hem erg hard op zijn flikker gegeven. Ik was erg kwaad en bang toen en ik denk zelfs dat ik toen voor de eerste keer een paard heb geschopt. Het is misschien wel fout, maar sindsdien houd hij het toch uit zijn hoofd. alweer *hout vasthouden*
Die laatste keer was in Mei en daarvoor was het ook al 2 maanden geleden. Gewoon doorzetten en misschien wel een keertje kwaad worden. Mijn paard wist heel goed hoe hij me moest bang krijgen, nu heb ik doorgezet en ben niet meer bang en kan me eens kwaad maken nu en daarom is de lol er voor hem ook af.
Ik weet niet hoe oud je paard is, de mijne was 4 jaar en was ook nog niet helemaal doorgereden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:55

Oja ik las dat je paard op de lichtste hulpen moet reageren zodat hij dan gemakkelijker zou zijn om te stoppen. Dit werkt bij mijn paard niet, normaal heeft hij een hele goede rem, maar op zo'n moment lijkt hij wel even zich van alles af te sluiten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:12

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:09

Dankjewel voor de tips. Speedy is 4, dus het zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Een paardenvriendje van hem van dezelfde leeftijd zit nu ook in de uitprobeerfase. Ik heb het geluk dat hij niet vanzelf in galop gaat, dus ik kan gerust buiten blijven rijden, dan maar zonder galop zolang ik het niet vertrouw. Ik heb gisteren een uurtje geoefend (zou dressuur gaan doen, maar ja...) aan het reageren op bewust heel lichte hulpen. Dat hoort eigenlijk altijd zo, maar als ruiter denk je (tenminste ik) er niet altijd aan dat als het paard reageert, je de hulp dan steeds lichter gaat geven als beloning en om de hulp te verfijnen. Dit gold ook voor de rem gisteren. Die ondersteun in trouwens met een stemcommando (al een tijdje mee bezig), waar ik gisteren ook nog eens extra op geoefend heb. Ik merk best al vooruitgang, dit wil ik echt door blijven zetten (in combinatie met NH-grondwerk), eens kijken, kan nooit kwaad. Misschien helpt dat allemaal bij dit probleem ook wel.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:37

Leuk dat het al wat beter gaat
Ik denk dat het idd met de leeftijd te maken heeft.
Misschien heb jij wat meer geluk want ik denk dat je paard wat braver is. De mijne sluit zich op zo'n moment gewoon af lijkt het, stem, teugels en zithulpen komen niet meer door.
Mijn beste raad is niet opgeven

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:33

Op zo'n moment doet hij dat ook, niks helpt dan meer. Maar ik hoop dat het oefenen en grondwerk helpt om te zorgen dat hij het niet eens meer wil proberen. Al denk ik dat het er wel binnenkort op aan gaat komen dat ik op tijd en hard genoeg ingrijp. Daarmee bedoel ik dat ik hem op het moment dat hij wil gaan eens meteen om moet trekken, dan is dat waarschijnlijk wel hard, maar hopelijk wel voldoende om hem duidelijk te maken dat hij zoiets bij mij niet moet flikken. Beter één keer fatsoenlijk ingrijpen dan blijven klooien. En opgeven doe ik zelden!

ar_jan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:28

meestal als mijn (verzorg)paard er vandoor gaat, gooi ik gewoon de teugels los en op een gegeven moment trek ik hem om, dat werkt bij haar het beste. (meestal als je blijft trekken gaan ze alleen maar harder!) en als dat niet werkt probeer ik een volte te rijden of tegen een hek of iets dergelijks te parkeren zodatie niet verder kan!
Maar ik denk dat je het per paard moet bekijken wat het beste werkt!

Succes er mee verder!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 07:15

Dankjewe!
Gisteren is een vriendin van mij met de groepsles gaan uit rijden met Speedy, ik vond het zelf vragen om problemen om te gaan. Zij heeft een stuk meer rijervaring dan ik en is nooit ergens van onder de indruk. Ze gaf achteraf toe dat het proberen te remmen op de zit en/of met beide teugels geen enkele zin heeft, hij gaat overal doorheen. Het enige dat werkt is hem gigantisch om trekken. Zelfs dan galoppeert hij nog een tijdje schuin door, totdat hij inziet dat het geen zin heeft. Ik moet dus zorgen dat ik dit ook durf te doen (en snel genoeg, anders gaat hij al te snel). Maar nu weet ik in ieder geval dat hij tegen te houden is, het is alleen een kwestie van de strijd op die manier durven aangaan als het erop aan komt en hem laten merken dat hij zich niet zomaar alles kan permitteren. Er is dus nog hoop. Ik denk dat het meeste dat nu overwonnen moet worden bij mezelf ligt, en dat is altijd makkeliker aan te pakken dan iets wat bij het paard ligt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:22

Ik heb een ruintje gehad die dat een tijd geweldig leuk vond om te doen-ook gewoon binnen. Ik reed hem met een gebroken trensje maar no way dat ik hem om getrokken kreeg!
Ik heb toen op aanraden van iemand een Pessoa-bitje gekocht, een teugel aan de 'normale' ringen en een teugel aan de onderste ringen. Op het moment dat hij aan de kletter ging pakte ik de onderste teugel (dus met hefboomwerking) erbij en trok hem om. Vanaf dat moment was de rem er terug op en deed hij het ook niet meer

Overigens: vier jaar is paardenpubertijd...kreun....gaan ze allerlei gekke dingen uitproberen dus laat het je niet te hard raken!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:20

Mmmm.... Als dat zou werken zou ik een stuk gehopen zijn. Hoewel ik eigenlijk niet eens voorstander ben van het gebruik van een bit is dit als tijdelijke correctie best eens te overwegen (totdat hij gewoon in de gaten heeft dat het not done is). Gebruik je je gewone bit nu weer of ben je toch min of meer afhankelijk van het pessoa bit? Ik wil uiteindelijk nl. wel weer gewoon terug naar bitloos. Heb al een speciaal bit gekocht dat geacht werd te helpen en die doet dus ook niet wat men ervan beweerde.... Wil dus liever geen bit gebruiken als blijvertje.

En dat van de puberteit is inderdaad een troost, het is "maar" een fase...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:31

Nee, ik heb nog even just 4 sure doorgereden met de pessoa (dus alleen de normale teugels gebruikt dus dan werkt het in als een normaal bustrensje, de andere teugels losjes in mijn hand) voor het geval dat en ben toen weer naar mijn oude bitje gegaan.
Later heeft hij nog eens een fase gehad maar toen liep hij inmiddels op stang en trens dus dat was ook zo klaar
Verder was het een levendig maar superbraaf paard tot het eind.

Inmiddels is hij verkocht en gooit hij zijn amazone er drie keer in de week af dus ik wens haar er veel plezier mee hahaha.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:47

Gelukkig dat je je oude bitje weer kon gebruiken, stel je voor je hangt aan allerlei hulpmiddelen vast die noodzakelijk zijn om je paard in bedwang te houden. Is dan toch ook geen lol meer aan. Kennelijk is zijn nieuwe baasje iets minder snel met hem klaar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:49

@ Kafue: een paard belonen omdat hij sneller gaat dan jij dat op dat moment wilt is de verkeerde reactie.

Ook mijn reactie was: one rein stop. En zolang je niet zeker bent dat hij het in het terrein niet met je flikt hoor je in mijn ogen de straat niet op te gaan.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:03

wouterpaard schreef:
haai,

Ik weet het heel veel mensen zijn er tegen maar mijn paard deed die ook altijd. Ook 1x op de weg toen omgetrokken maar het was voor mij toen te gevaarlijk en heb toen een tijd met tuigbit gereden. Hierdoor moest hij wel stilstaan en deed dit ook.

Inmiddels kan ik weer rustig met een gewoon bitje alles doen.
Heel soms gaat meneer er nog van tussen ik gooi hem dan los en zodra ik de kans heb draai ik hem om.

suc -6

De eigenaar van een paard dat ik weleens rijd deed dit dus ook, als gevolg dat het paardje zo hard in de mond geworden is dat de eigenaar het niet met een gewoon stangbitje kan rijden
Het was zo'n liverpoolbit, niet dat ik iets tegen zulke bitten heb, maar wel als je gewoon buiten recreatief rijd en dit gebruikt als middel om je paard stil te krijgen...

Ik zou persoonlijk nooit met zo'n bit gaan rijden, maar eerder de oorzaak van het gedrag opzoeken..dat paard wat ik dus wel eens rijd is gewoon ver weg van normaal, maar ik vind het een uitdaging om er mee te gaan rijden en ik ben vrij eigenwijs en rijd het paardje met een gewone stang als ik op pad ga meestal gaat het nog ook

Als ze aan de kletter gaat trek ik haar om, maar daar moet je wel net de gelegenheid voor hebben anders wordt het nog gevaarlijk voor jezelf!! Maar gelukkig zijn er bij ons nogal brede bermen overal

Bij dit paard bereik ik het meest met mijn zit, ik maak mezelf zo zwaar als ik kan en praat geruststellend tegen haar, als ze dan nog niet luisterd moet ze het zelf maar weten en trek ik haar om!!

In het begin van de rit laat ik haar altijd even uitrazen omdat ze dit echt nodig heeft...

*Veel succes er mee!!!*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:13

dieneke schreef:
wouterpaard schreef:
haai,

Ik weet het heel veel mensen zijn er tegen maar mijn paard deed die ook altijd. Ook 1x op de weg toen omgetrokken maar het was voor mij toen te gevaarlijk en heb toen een tijd met tuigbit gereden. Hierdoor moest hij wel stilstaan en deed dit ook.

Inmiddels kan ik weer rustig met een gewoon bitje alles doen.
Heel soms gaat meneer er nog van tussen ik gooi hem dan los en zodra ik de kans heb draai ik hem om.

suc -6

De eigenaar van een paard dat ik weleens rijd deed dit dus ook, als gevolg dat het paardje zo hard in de mond geworden is dat de eigenaar het niet met een gewoon stangbitje kan rijden
Het was zo'n liverpoolbit, niet dat ik iets tegen zulke bitten heb, maar wel als je gewoon buiten recreatief rijd en dit gebruikt als middel om je paard stil te krijgen...

van een keertje wordt je paard echt niet hard in de mond hoor! sterker nog, bij een aantal redelijk bekende dressuurhengsten waar ik voor heb gezorgd is wel eens een ander bit (een pessoa in dit geval) nodig geweest omdat ze veel en veel te sterk waren.

Ik zou persoonlijk nooit met zo'n bit gaan rijden, maar eerder de oorzaak van het gedrag opzoeken..dat paard wat ik dus wel eens rijd is gewoon ver weg van normaal, maar ik vind het een uitdaging om er mee te gaan rijden en ik ben vrij eigenwijs en rijd het paardje met een gewone stang als ik op pad ga meestal gaat het nog ook
soms is er geen oorzaak behalve dat een paard heeft uitgevonden dat het helpt om niet aan het werk te hoeven....omdat jij geen f*ck hebt in te brengen. Nou dan is het dus zaak dat je ff duidelijk maakt dat het niet zomaar zonder meer doorgaat

Als ze aan de kletter gaat trek ik haar om, maar daar moet je wel net de gelegenheid voor hebben anders wordt het nog gevaarlijk voor jezelf!! Maar gelukkig zijn er bij ons nogal brede bermen overal
Bij niet zulke sterke paarden kan het wel maar bij sommige paarden red je het dus niet op die manier

Bij dit paard bereik ik het meest met mijn zit, ik maak mezelf zo zwaar als ik kan en praat geruststellend tegen haar, als ze dan nog niet luisterd moet ze het zelf maar weten en trek ik haar om!! ja en als je paard daar te sterk voor is? Dat is dan dus de vraag!

In het begin van de rit laat ik haar altijd even uitrazen omdat ze dit echt nodig heeft...mijn paarden worden geacht zich te gedragen vanaf dat ik er op zit. Ieder zijn manier.Overigens moeten mijn paarden wel snoeihard werken dus hebben ze ruim de tijd om hun energie kwijt te geraken

*Veel succes er mee!!!*

een tuigbit ken ik overigens niet in gebruik

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:06

Urielle, ik snap niet precies je bedoeling als reactie op mijn bericht...

Het paard waar ik het over heb is verre van een bekende dressuurhengst, het is een kleine boerehaflingermerrie, en het bit dat de eigenaar gebruikt geldt zeker niet voor 1 keertje!!!!! Maar voor dagelijks gebruik wat ik niet vind kunnen, maar goed, dat is niet mijn zaak!!

Bij dit paard is wel degelijk een oorzaak, de eigenaar kon niet goed rijden toen ze het paardje kocht en had idd geen ene f*ck in te brengen en het paard ging met haar rijden ipv andersom
Met dit paard wordt recreatief gereden, dus voor het plezier en niet met een of ander doel en hoeft niet hard te werken en er wordt niet echt intensief met het paardje gereden...dit paard is niet te sterk om om te trekken...dus waarom niet

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 17:14

Cassidy schreef:
En zolang je niet zeker bent dat hij het in het terrein niet met je flikt hoor je in mijn ogen de straat niet op te gaan.

Gelukkig gaat hij niet vanzelf in galop, ik kan hem wat dat betreft 100% vertrouwen. Alleen als we aantgalopperen wil hij af en toe niet meer stoppen en liefst versnellen. Maar ik ga voorlopig zeker niet meer buiten in galop totdat de one rein stop er op zijn minst in zit. Heeft iemand trouwens een idee hoe lang het duurt om die "erin te bakken"?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:00

dieneke schreef:

Het paard waar ik het over heb is verre van een bekende dressuurhengst, het is een kleine boerehaflingermerrie, en het bit dat de eigenaar gebruikt geldt zeker niet voor 1 keertje!!!!! Maar voor dagelijks gebruik wat ik niet vind kunnen, maar goed, dat is niet mijn zaak!!
omdat ik denk dat de poster ook niet bedoeld dat de ruiter hier permanent mee moet gaan rijden. Het is ongeveer dezelfde tip die ik al gaf alleen gaat het om een ander bit want met de Pessoa rijd je in principe als met een gewoon enkelgebroken trensje. Maar stellen dat een paard dood in de mond wordt van het gebruik van een bepaald bit is te kort door de bocht naar mijn mening.

Bij dit paard is wel degelijk een oorzaak, de eigenaar kon niet goed rijden toen ze het paardje kocht en had idd geen ene f*ck in te brengen en het paard ging met haar rijden ipv andersom
Met dit paard wordt recreatief gereden, dus voor het plezier en niet met een of ander doel en hoeft niet hard te werken en er wordt niet echt intensief met het paardje gereden...dit paard is niet te sterk om om te trekken...dus waarom niet

no offense verder hoor

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:25

leuke discussie!
eerlijk gezegd niet alles doorgelezen, maar in mijn ogen zijn er 2 opties.

optie 1: noodrem, op wat voor een manier dan ook! Laat hem tegen een muur oplopen waar hij niet overheen of doorheen kan. Bam, verder dan de muur kan je niet..

optie 2: laat maar gaan, verlichte zit en bijdrijven! Is ie klaar? Omdraaien en de kuit eraan! Nog een x, heeft ie nog steeds zin? Omdraaien en nog een keer! Als ie wil lopen, moet je lopen.
De zin gaat er vanzelf af, maar dan zou ik hem nog 3x op en neer rammelen, totdat ie er chagrijnig van word en geen zin meer heeft.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:30

Fielychi: optie 1: mijn paard loopt gerust de muur op of draait juist voor de muur zodat jij er tegen vliegt

optie 2: dit werkt spijtig genoeg niet met elk paard

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:32

dookie:
optie 1: dat is ook de bedoeling, dat ie tegen de muur oploopt. Want daar wil je je rem hebben.
Draait ie zich, dan trek je em er maar tegenaan. Heb ik ook weleens gehad namelijk, mevrouw dacht mij te snel af te zijn en snel weg te draaien... eheh.. no way.. been eraan!

optie 2: klopt, maar dan valt het toch alsnog wel te proberen? als je ten einde raad bent.. why not?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:39

Optie 2 valt idd te proberen

Optie 1: mijn paard is samen met mij tegen het hek gelopen en hij zat er goed met zijn hoofd ertegen. En erna is hij nog vaak weg gelopen.. Oja en dat been eraan, mijn paard reageert niet op hulpen op zo'n moment. Het zijn goeie tips maar voor mij werken ze helaas niet.

Wat het beste geholpen heeft, was afstappen en een goeie tik/schop. Toen was hij even onder de indruk maar hij aanvaarde dat erna ook gewoon en heeft sinds dien het niet meer gedaan *afkloppen *

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:12

Urielle schreef:
dieneke schreef:

omdat ik denk dat de poster ook niet bedoeld dat de ruiter hier permanent mee moet gaan rijden. Het is ongeveer dezelfde tip die ik al gaf alleen gaat het om een ander bit want met de Pessoa rijd je in principe als met een gewoon enkelgebroken trensje. Maar stellen dat een paard dood in de mond wordt van het gebruik van een bepaald bit is te kort door de bocht naar mijn mening.

no offense verder hoor

Ik snap em

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:22

Ja die 2 opties zijn allebi goeie. Probleem is dat elk paard weer anders is. Bij mijn paard:

optie 1: Dan moet de muur hoger zijn dan 1.50 anders springt ze erover heen. (bakrand is geen probleem, ook niet vanuit stilstand). En ik heb de indruk dat ze er niet van geleerd heeft.

Optie 2: Dat heb ik dus ook al vaak gedaan, ben je dus de hele dag bezig met galopperen want ze is niet moe te krijgen. Tenzij je haar stuk rijd...

Wat bij mij heeft geholpen, en het is nu al vier jaar geleden dat ze het voor het laatst ongecontroleerd er vandoor galoppeerde:

Grondwerk in de bak. Eerst leren respect voor je hulpen te hebben, want dat is het eigenlijk, ongehoorzaamheid en gebrek aan respect. Gaat het op de grond goed, dan erop. Herhalen, herhalen, herhalen.

Afstappen en een tik verkopen heeft naar mijn mening geen enkele zin. Je moet een paard binnen drie seconden belonen of straffen wil je hem iets leren. Trouwens, hoe stap je af in vliegende galop??
Soms hebben ze idd een opdonder nodig, maar laat het een straf zijn die ze koppelen aan hetgene wat ze fout hebben gedaan!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 16:58

Dat grondwerk is inderdaad precies waar ik nu ook mee begonnen ben. Ik heb er al zoveel goede dingen over gehoord dat het zeker de moeite waard is. Ik ben heel erg benieuwd of ik verschil merk.