Leila (Sjapoer x El Beauty) op de NRPS-keuring St Oedenrode

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naz

Re: Leila (Sjapoer x El Beauty) op de NRPS-keuring St Oedenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:03

Knappe Sjapoer-merrie heb je!
Je ziet wel dat Sjapoer een stempel op z'n nakomelingen drukt: een vriendin van me had een Sjapoer x Condor, die lijkt erg op deze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:03

Albertine_N schreef:
@ sietse: de andere juryleden waren G Teunissen en M van de Aart.
Wat gaaf dat El Beauty nog bij jullie heeft gestaan!Heb je hem zelf ook nog megemaakt? Ik heb hem zelf wel eens op de hengstenshow van van Mierlo gezien.

@ S: je hoeft niet perse naar de keuring, met Leila's moeder zijn we dus nooit geweest, we hadden haar alleen voor de sport. Als je wel naar de keuring gaat wordt ze opgenomen in het hoofdstamboek. Dat staat wat mooier en het betekent dat jouw pony voldoet aan de rasstandaard van het NRPS.
Ze worden nogal snel in het stamboek opgenomen, zeker tot een derde premie geloof ik.
Als je pony dan erg mooi is wordt ze ook nog uitgenodigd voor de centrale keuring in Ermelo, hier kan ze het ster-predikaat krijgen. Dat is dan weer interessant als je met haar gaat fokken.
Het is niet moeilijk om je pony op de keuring te brengen: je moet lid zijn van het NRPS en je pony moet op jouw naam staan,anders wordt dat nog veranderd.
Zorg dat ze er netjes getoileteerd bij staat en leer haar stil te staan en te stappen en draven aan de hand. Je regelt ter plekke een voorbrenger en jij rent erachteraan met een rammelding. Klaar!

Maaikietje: Wat voor pony hadden jullie dan bij jullie?

Het is toch ook voor paarden hè, ze is nu 150 dus ik verwacht dat ze 1.60 gaat halen.Mijn andere paardje heeft geen papieren dus wat dat betreft ben ik nieuw.Ik weet alleen dat de verkoper zei dat ik moest gaan.Ik zal er nog maar niet van wakker liggen tegen die tijd zal ik bokt nog eens inschakelen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:09

Albertine_N schreef:
@ sietse: de andere juryleden waren G Teunissen en M van de Aart.
Wat gaaf dat El Beauty nog bij jullie heeft gestaan!Heb je hem zelf ook nog megemaakt? Ik heb hem zelf wel eens op de hengstenshow van van Mierlo gezien.

Ik moet hem als klein kind wel hebben gezien, volgens mijn moeder . Maar daar ben ik me dan niet meer bewust van geweest .

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:26

Wat een mooie pony heb je zeg!!!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 23:31

broerie schreef:
Wat een mooie pony heb je zeg!!!

Jullie moeten echt ophouden want ik wordt straks nog vreselijk arrogant Nee iedereen bedankt voor de reacties!

siets: wat erg dat je je het niet meer bewust bent

Silvana: ja het is ook voor paarden het is nl Nederlands Rijpaarden- en Pony stamboek.Het is een van de weinige stamboeken die zowelpaarden als pony's opnemen.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:16

Leuk paardje! Die laatste foto is gaaf! Gefeliciteert met je eerste premie!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:07

Jij mag heel trots zijn op een 1e premie. Betekend dat zij aan alle eisen voldoet. Tuurlijk zullen er hier en daar wat kleine dingetjes zitten. Ik vind dat je een beetje teleurgesteld overkomt.

De jury ziet na een paar meters al hoe zo'n pony loopt, en met 2 rondjes al helemaal. Zij kijken naar de bouw en hoe makkelijk hij of zij door het lijf loopt. Ze moeten daarbij van achteren naar voren lopen en makkelijk kunnen schakelen.

Verder staat een keuring helemaal los van de sportprestaties. Je kunt zelfs een pony hebben die niet geprimeerd is en toch goed is in de sport.

Zodra een pony/paard 3 jaar is gaan ze voor het eggie. ALs veulen komen ze gewoon in het veulenstamboek. Hebben ze de leeftijd van 3 jaar bereikt dan wordt het interressant. Mochten ze zo goed lopen en daarbij de juiste bouw hebben dan heb je kans dat ze ster worden. Dit is met name voor fokkers belangrijk. ALs je namelijk een goed en mooi veulen wil hebben zal er een goede moeder moeten zijn. Door het predikaar STER wordt gezegd dat moeders in ieder geval aan de stamboekeisen voldoet. Dit geld dan voor de bouw en gangen.

Mocht je met je 3 jarige naar de keuring willen dan zal ik mij zeker goed voorbereiden. Misschien zelfs laten doen door een erkende stal, met ervaring. Heel veel mensen denken er heel makkelijk over, maar het valt echt tegen. Zo moet je het dier goed op kunnen stellen. Hij/zij moet daar op zijn/haars voordeligst staan. En met draven moet je zelf goed mee kunnen komen, als jij het niet bijhoudt gaat dit ten koste van de gangen. De meeste die echt voor STER gaan zullen het dier ook niet rijden. Ze oordelen namelijk de draf en niet de galop. Het is belangrijk dat het dier dus niet snel in de galop valt. Eigenlijk leren ze het even af. Nou voor degenen die nog moeten heel veel succes....

Het is toch nog en lang verhaal geworden....

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:15

Wow wat een mooi beest!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:53

Ik ben niet teleurgesteld, ik ben het niet eens dat de jury vindt dat ze een klein oog heeft,want dat heeft ze niet. Daarbij kan ik me(maar dat is heel persoonlijk) niet voorstellen dat mensen kicken op zo'n keuring, dan ga ik liever naar een wedstrijd!

Je zegt dat je het beste naar een professionele stal kunt gaan, dat is welzo,maar de meeste mensen heben gewoon een pony voor hun dochter en die gaan echt geen 450 euro uitgeven voor het keuringsklaar maken.
Daarbij hebben de meeste toch hun pony om op te rijden en niet om alerlei predikaten te halen.

Ik ben alleen gegaan omdat we haar in het hoofdstamboek willen hebben, nu gaat ze de sport in en mss dat we na haar sportcarriere idd gaan fokken en meer predikaten willen halen.
Voorlopig wil ik alleen gaan voor het sportpredikaat.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:24

Mooie pony zeg. Mus heeft ook eens zoiets soortgelijks meegedaan, Bestgaande rijpony ofzo. Ze was kampioen

Ik lees hier dat El Beauty de vader van Eduard is? Mus is ook van Eduard
Zij is ook D, Z2 dressuur, M springen, heet voluit Artemis.

En je ment dus normaal met dr?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:31

Leuke foto's Albertine
Sjemmie zijn half-zusje...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:37

Ja El Beauty is de vader van Eduard

Ik ben Leila aan het klaarmaken voor de samengestelde wedstrijdsport,waarom? Dan moet je mijn profiel ff lezen!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:39

Mooie pony en ik weet precies wat je bedoelt. Wij zijn ook naar de nrps keuring geweest in Lunteren en die dikke/korte ronde pony's werden allemaal 1e, met vond ik, te weinig beweging. En de ranke/chique pony's die super konden bewegen kregen 2e premie... }> Maargoed zo is het nu eenmaal. Hier staat er trouwens ook eentje van Sjapoer, een plaatje!!!

Afbeelding

Dit is een Sjapoer x Baccarat, valkmerrie. Gaat volgend jaar naar de NRPS keuring met veulen (hopelijk

Gr. Melina

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:46

Wat een schoonheid en wat een kleur! Door wie is ze gedekt?

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:50

Door RH Marakesch (Focus Khemali x Menes), Volbloed Arabier

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:59

hey,
echt een super mooi paardje
veel suc7 der meej.

o, bij mijn pony zit ook al el beauty
dat is zijn opa geloof ik
en zijn vader is casper
weet iemand miss wat meer over casper
tevertellen>?
nou groetjes wendy

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:53

Casper is een super vererver binnen het NRPS geweest. Hij is geexporteed naar Frankrijk.
Casper heeft in combinatie met El Beauty veel sport en keuringspony's gebracht. Verder zijn er ook diverse Casper nakomelinge die internationaal springen.Caspers staan bekend vanwege hun fijne karakters.
Casper stond bij Ben van Mierlo.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:05

Dit is wel een beetje een oud topic of niet?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 00:07

vind ik wel

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:24

oud topic