Blijkbaar geen respect onder het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen79

Re: Blijkbaar geen respect onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:56

Hoi,
Het lijkt me echt een drama als je paard zo lastig is wanneer je erop gaat.. Ik ken ook een paard dat zich zo gedraagt en het is moeilijk om te bepalen wat het beste is wat je kunt doen.

Ik zou als ik jou was mijn paard compleet na laten kijken: zoals anderen ook al aangaven kunnen er best een paar wervels oid scheef zitten, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Ik heb ooit een verhaal gehoord over een paard dat tijdens het rijden steeds begon te steigeren en zich achterover liet vallen. Dit paard is later afgemaakt en het bleek dat ie steeds een klaplong kreeg al ie zich inspande!

Ik ben van mening dat een paard niet zomaar zo raar doet. Dus ik zou echt eerst alle mogelijke lichamelijke problemen uitsluiten. Pas als je zeker weet dat ie echt niets mankeert, zul je hem echt aan moeten pakken want dan neemt ie je gewoon in de maling.

Succes ermee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:56

pompiedom, veel succes.

Pompiedom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 09:23

Het blijft moeilijk. Het vage is dat wanneer ik wil gaan rijden, ze duidelijk aangeeft niet te willen. Dan ga ik terug naar stal en is er niets aan dehand. Buiten met een ander paard loopt ze superenthousiast en goed door.

Ik heb niet het vermoeden dat het fysiek iets is, dan zou ze niet voor- of achteruit willen. En ook niet dat ze dan werkt voor mij, want dat doet ze momenteel niet eens!

Gisteren ging ik er zonder zadel op. Ik stap erop en huppa, madame komt omhoog. Toen wilde ze er vandoor richting stal dat kon ik nog net voorkomen. Staken, dribbelen, voorbenen omhoog.....ik snap er niets van. Aanhet zadel ligt het niet, want dan zou ze het zonder zadel niet moeten doen toch?

Ik word er moedeloos van. Ik ga vanavond rijden. Ik pak haar goed aan. Werkt dit, rijd ik morgen en overmorgen weer. Gaat dit niet, dan zal ik een keuze moeten maken.

Diep in mijn hart denk ik dat wanneer het echt niet gaat, ze beter af is met een kleinere ruiter op haar rug. Ze wil graag werken en we hebben een superhechte band. Maar zodra ik erop stap is het fout.

Ik ga ervoor hoor, want ik wil haar niet kwijt. Maar dit houd ik niet lang meer vol. Dan moet ik realistisch blijven. Ze is gewoon fysiek in orde daar is niets mis mee. Maar goed, bedankt voor de tips en tricks, ik kan niet meer doen dan mijn best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:01

Er zijn al vele hele goede tips gegeven. Controleer je wel of je zadel goed blijft liggen? Als je paard heel mager is, ligt het anders dan wanneer ze weer goed op gewicht is. Gaat ze spieren ontwikkelen gaat het zadel ook weer anders liggen, wellicht wel knellen bij de schoft en de schouders, dat doet zeer en uiteindelijk verdwijnen die spieren en dat is ook een slechte zaak. Heb je dan weer een goed passend zadel, komen die spieren ook wel weer terug.

Ik denk dat je ook wel type verwend paard hebt. Lekker 2 jaar op de wei en nu ineens met iemand anders aan de gang. Effe proberen om onder het rijden uit te komen en het lukt steeds door zo te dollen.

Mijn paard heeft periodes met uitproberen. Zo ook dat racen met ineens kop tussen de knieen en bokken. Tip die ik van mijn instrukteur kreeg om op het moment en dan heel snel zijn met flinke ruk en kracht hoofd om hoog trekken zodat hij niet tussen zijn benen zijn hoofd kan doen en zijn rug bol kan maken. Doorblijven rijden, desnoods gaan stappen en heel streng zijn, geen stapje verkeerd laten zetten, stem erbij. Respect aanleren. Iemand proberen die beter rijdt, niet bang is en zonder boos te worden je paard door dit heen te rijden, dan krijgen ze wat respect,omdat ze dan ineens door krijgen dat het trukje niet altijd werkt.

Wel zou ik je paard eens goed na laten kijken, bv Bodegraven, mag je nl rijden en kijken ze hoe je paard onder het zadel beweegt, is heel anders dan aan de longe. Wij zien niet alles, maar zij wel. De DA zal ook checken of je zadel correct ligt en goed is. Daar hebben ze een hele goede osteopaat die ook meteen als het nodig is wat aan de rug zal doen.

Een paard dat 2 jaar stil heeft gestaan, heeft geen bespiering meer en het opbouwen daarvan kan een heel vervelend proces zijn voor zowel paard als ruiter. Je zegt is stijf, waarom niet eerst bv 2 maanden veelvuldig met pessoa en zonder bijzet longeren, bv om de dag zonder bijzet en om de dag met pessoa. Als je ziet dat haar bovenlijn bespiering gaat groeien en sterk wordt, is het voor haar makkelijker om onder het zadel gereden te worden.

Als je toch al subli voert, kun je proberen om subli energiekern mix bij te voeren. Begin wel de eerste week met heel weinig omdat het zeer geconcentreerd is en je paardje nog meer ontploft. Heb zelf hele goede ervaring met dat spul.

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:18

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.

Met mijn paard gaat het nog steeds helemaal niet goed. Inmiddels bij de 3e DA beland, die wat in de heup voelde, en nu is er een complete botscan gedaan en daar kwam weer niks uit....
Ik ga in de komende weken nog es proberen op advies van DA met flinke pijnstillers te 'rijde'n, eerst voor de botten en later voor de weke delen. Sowieso gaat ze daarna, want dan heb ik alles geprobeerd, en dan bedoel ik echt alles (t/m 1500 euro), en gaat ze voorlopig terug naar de fokker in de wei en niet meer rijden. Ik blijf nog wel langskomen om af en toe met haar te spelen, grondwerk en misschien longeren... Hopelijk wordt ze in het voorjaar drachtig en gaat dat iets met haar veranderen.

Ik heb Muscle Rigor of zoiets gekregen, schijnt ook de spieren te ontspannen....

Maar afgelopen week in de kliniek waren ze er toch weer bang van, bij de minste aanraking steigerde ze en probeerde ze de DA te bijten....
Die gaf het verdere onderzoek (buigproeven) op.... ik baal daar toch van, waarom halen ze er dan niet iemand bij die wel 'durft' of wat meer geduld heeft....

Maar goed, ik zit natuurlijk in de mineur met mijn verhaal en was gewoon es benieuwd hoe het met jouw paard gaat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:21

Heel frustrerend, deze situatie!
Ik denk dat je in een vicieuze cirkel bent beland met je paard. Een paard dat twee jaar heeft stilgestaan, moet -naast spieren en conditie opbouwen- heel erg wennen aan het idee van 'aan het werk gaan'. Zeker als ze voor die tijd ook niet consequent is gereden (dat weet ik natuurlijk niet, maar dat vermoeden krijg ik wel bij dit verhaal). Daarvan moet zo'n paard (op een positieve maar zeer duidelijke manier) echt even overtuigd worden, zeker als het een dominant paard is. Dat kan trouwens helemaal los staan van hoe het paard in de omgang is!
Jouw paard heeft tot nu toe haar zin gekregen: ze is onder het werk uitgekomen, en volhardt nu steeds meer in haar verzet - ze weet echt zeker dat het niet hoeft. Jouw frustratie (en angst?) werken dit nog verder in de hand.
Je kunt haar helemaal door de (para)medische mangel laten halen, maar het lijkt mij niet dat dit paard fysiek niet in staat is een paar rondjes braaf rond te rijden met 100% aandacht voor de ruiter. Wat dat kan ze kennelijk al nauwelijks.
Ik zou haar naar een goede trainer brengen die met veel duidelijkheid en een positieve insteek haar mentaliteit kan veranderen. Wacht er niet te lang mee, want zo krijg je ongelukken!
Veel succes.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:26

Citaat:
Diep in mijn hart denk ik dat wanneer het echt niet gaat, ze beter af is met een kleinere ruiter op haar rug

Wat bedoel je hier trouwens mee? Ben je bang dat je te zwaar voor haar bent en dat ze daarom in verzet gaat? Dat kan natuurlijk heel goed, maar dan vraag ik me af waarom je sowieso op dit paard gaat zitten!

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:45

Neem eens contact op met Dreamstables in Esbeek.
ze zijn niet goedkoop, maar kunnen veel bereiken met dit soort paarden als het tenminste geen lichamelijk probleem is.
zie www.dreamstables.nl
Heb er zelf ervaring mee en mijn paard is heel erg veranderd in de omgang en met de trailer. Hij had ook totaal geen respect voor mij.
Niet opgeven, hou moed, maar roep wel proffesionele hulp in voordat je verongelukt !!

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:54

Ikhoop niet dat jullie mijn verhaal verwarren met het oorspronkelijke topic Ik dacht een PBtje te hebben gestuurd naar Pompiedom omdat ik benieuwd ben hoe het nu gaat.
Dat van mijn eigen 'probleem' is een heel ander verhaal....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:12

Pompiedom is 22 juli voor het laats aanwezig geweest dus ik denk niet dat je nog een antwoord krijgt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:03

hey, jou verhaal voor mij heel herkenbaar. Mijn paard deed precies hetzelfde! Het klinkt misschien vreselijk, maar heb je de oorzaak al eens bij jezelf gezocht, dat heb ik wel gedaan en dat heeft vreselijk geholpen.

Ik reed teveel met mijn handen en teweinig met mijn benen. Heb nu goede instructeur die niet bang is van mijn paard en er wel eens opstap als ik iets niet voor elkaar krijg.

Ben nu bezig met mijn rijstijl met 360 graden te draaien, moeilijk maar de verbeteringen die ik zie en alle omstanders( mijn paard is redelijk berucht op mijn club vanwege zijn steiger acties) stimuleren enorm tot doorgaan waar ik mee bezig ben.

Gewoon doorgaan vind ik en probeer hem eens lekker van je af te rijden misschien rijdt je hem juist wel veel te veel tegen!

Groetjes en succes

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:29

Ja ik snap het maar dit probleem is acuut ontstaan, en na de 3e dag ben ik al hulp gaan zoeken (en anderen laten helpen/rijden)..... dus zo 'simpel' ligt het niet ...helaas

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:50

tsja eh.. licht het zadel niet goed is je paard wel gezond..

goed doorgereden???

1 tip de strijd niet opgeven ik denk ( ken jouw pony niet) dat het een pony is waar je elke dag mee aan het werk moet verwen hem ook eens lekker. effe knuffelen helpt soms ook wel

of mischien moet hij ook wennen aan jou???

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:09

anouk1993 schreef:
tsja eh.. licht het zadel niet goed is je paard wel gezond..

goed doorgereden???

1 tip de strijd niet opgeven ik denk ( ken jouw pony niet) dat het een pony is waar je elke dag mee aan het werk moet verwen hem ook eens lekker. effe knuffelen helpt soms ook wel

of mischien moet hij ook wennen aan jou???

In dit topic was volgens mij al gezegt dat het zadel goed lag.
Idd niet opgeven, maar even knuffelen lost echt niks rijtechnish op hoor. Uiteraard wel goed belonen als ze het goed doet.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:52

Bijten tijdens het aansingelen zou voor mij wel een heel duidelijk teken zijn.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:57

themi schreef:
Bijten tijdens het aansingelen zou voor mij wel een heel duidelijk teken zijn.

Een teken voor wat? Dat het zadel niet goed ligt of dat ze geen respect heeft?

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:30

das wel een hele vreemde, ik ken paarden die met hun ruiter ZZ lopen, en ook bijten tijdens het aansingelen, dus dat zegt vrij weinig.
xxx

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:41

eventinggirl schreef:
das wel een hele vreemde, ik ken paarden die met hun ruiter ZZ lopen, en ook bijten tijdens het aansingelen, dus dat zegt vrij weinig.xxx

dat zegt juist vrij veel
een paard wat bijt met aansingelen heeft pijn/angst
en heeft dus spierpijn (in de borstspieren, deze lopen door tot ver achter de singel)
het niveau heeft daar niets mee te maken
kijk maar eens naar de rug van zo'n paard en 9 van de 10 paarden heeft weggevallen rug/schoft spieren (magere ingevallen schoft)
maar omdat zoveel paarden deze weggevallen spieren hebben denkt iedereen dat het zo hoort
een paard kan zelfs goed "presteren"als het vast zit in zijn spieren
maar zou het natuurlijk nog veel beter doen met soepele spieren
de ooraak van een vastzittende borstspier is op de voorhand lopen en een zadel met een te kleine kamer of het zadel ligt te ver naar voren
de meeste zadelmakers meten de kamer te klein op
of doen het wel goed maar na een half jaar past het zadel niet meer (door toename van de spieren) maar de eigenaar blijft er dan jaren mee doorrijden en roept tegen iedereen dit zadel is op maat gemaakt dus aan het zadel kan het niet liggen
terwijl in werkelijks het zadel 4 maten te klein is
de meeste paarden zitten rond maar 32/33/34 en de kant en klare zadels zijn vaak maar 29/30.. helaas