Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Paardjus schreef:Er is niets mis met het opstappen middels een opstapje maar laat haar eerst maar eens het paard leren stil te staan als ze wil opstappen.
Weglopen met opstappen hoeft niets met pijn te maken hebben gehad. Het sluipt er vaak in omdat de ruiter niet consequent is. Ze staan eens 1 stapje zetten toe, vervolgens draait ie een keer weg en binnen no time heb je een probleem met opstappen.
Hier heeft de TS dus niets aan! Gewoon opnieuw aanleren dat het paard stil moet staan zal haar wel helpen en als ze weer gewoon blijft stilstaan kan ze een opstapje gebruiken als ze dat wil.Paardjus schreef:Heel leuk verhaal Lusitana maar door alleen gebruik te maken van een opstapje gaat het haar niet lukken om op haar paard te komen. Het paard staat niet stil dus ik ben benieuwd hoe jij wilt opstappen met een opstapje als het paard niet stil staat.Hier heeft de TS dus niets aan! Gewoon opnieuw aanleren dat het paard stil moet staan zal haar wel helpen en als ze weer gewoon blijft stilstaan kan ze een opstapje gebruiken als ze dat wil.
En het gaat hier niet om straffen maar consequent en duidelijk zijn dus zet het paard met opstappen een stap vooruit dan stap je weer af en zet het paard terug op de plek en begint weer opnieuw.
Lusitana schreef:Zie nu dat ze zegt dat dat NIET ging.
tja eerst parkeren leren, zou ik zeggen en dan eens met opstijgen bezig houden. En dan gewoon een middagje alleen dat. Erop eraf, erop eraf. van een opstapje, met hulp die voor je paard staat. Belonen als ze blijft staan, maar negeren als ze gaat draaien of lopen, gewoon weer inparkeren, niet boos worden, totaal neutraal blijven.
... Maar ze blijft net NIET staan met een opstapje. Zelf niets met een baal stro/hooi! Heb het al eens geprobeerd met telkens erop en eraf maar ze blijft het doen. Als ik de volgende keer eens langsga zal ik eens voelen aan haar rug en zien naar haar reactie. Maar omdat ze bij het opzadelen niets doet denk ik dat er niets ergs is... Zal jullie zeker ôp de hoogte houden en allemaal bedankt voor de tips!
Maar na een kwartier zat ik er op. Weeral wou ze niet bewegen... En ineens was het weer van da! Ze ging achteruit en begon te bokken en ik kon blijven zitten en ineens zat ze met haar kont tegen de schrikdraad
Ze sprong naar voor en er bleef een tak met doornen in haar staart hangen. Maar om da vliegen weg te jagen sloeg ze altijd met der staart waardoor ze derzelf sloeg met die tak. Ze begon te flippen en ik ben er weer afgesprongen... Ik durfde er echt niemeer op
Als straf heeft ze een kwartier aan de longe gedraaft...
Wie kan mij helpen?