draaien bij het opstappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjus

Re: draaien bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:47

Nah ja een flinke schop hoeft voor mij niet maar WEL gewoon consequent en duidelijk zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:12

Paardjus schreef:
Er is niets mis met het opstappen middels een opstapje maar laat haar eerst maar eens het paard leren stil te staan als ze wil opstappen.

Weglopen met opstappen hoeft niets met pijn te maken hebben gehad. Het sluipt er vaak in omdat de ruiter niet consequent is. Ze staan eens 1 stapje zetten toe, vervolgens draait ie een keer weg en binnen no time heb je een probleem met opstappen.

1 elk jong paard moet leren stilstaan bij het opstijgen, de meeste doen het niet vanzelf.
2 het eerste stapje komt meestal omdat ze uit balans worden gebracht door je manier van opstijgen en niet omdat ze denken, gut, laat ik eens gaan lopen.
3 dit paard stond eerst wel stil en gaat nu draaien, dat heeft een oorzaak.
4 de meeste paarden draaien of lopen omdat ze wegwillen van het ongemak, zoals het zadel dat scheef wordt getrokken, of de punt van de voet die in hun ribben wordt gezet, of de voet die het kruis raakt, of de plof in het zadel. geef ze eens ongelijk.
Nu wil men gaan straffen omdat het paard iets probeert te ontlopen, lijkt mij erg unfair en maakt het probleem alleen groter.

Gewoon een opstapje gebruiken, beter voor paard en zadel, onder alle omstandigheden!

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:44

Heel leuk verhaal Lusitana maar door alleen gebruik te maken van een opstapje gaat het haar niet lukken om op haar paard te komen. Het paard staat niet stil dus ik ben benieuwd hoe jij wilt opstappen met een opstapje als het paard niet stil staat. Hier heeft de TS dus niets aan! Gewoon opnieuw aanleren dat het paard stil moet staan zal haar wel helpen en als ze weer gewoon blijft stilstaan kan ze een opstapje gebruiken als ze dat wil.
En het gaat hier niet om straffen maar consequent en duidelijk zijn dus zet het paard met opstappen een stap vooruit dan stap je weer af en zet het paard terug op de plek en begint weer opnieuw.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:10

Je zegt dat het niet pijn is want dan had ze het wel laten merken.

Een paard denkt niet 'nu ga ik zeggen dat ik pijn heb', hij probeerd zich
er zo lang mogelijk door heen te bijten tot het niet meer gaat.

Ga eens uitgebrijd de rug onderzoeken, druk op elk plekje eens vlink
met je vinger toppen, voel je haar licht weg schieten of een spier aan
trekken dan kan er wel degelijk ergens een zenuw vast zitten.

Ze hoeft het niet de hele tijd erg te voelen maar als het bij het
opstappen extra belast word kan ze het zo laten merken.
De meeste dingen die wij vervelend vinden (schichtig heid, bokken,
steigeren) worden veroorzaakt door pijn, een paard denkt echt niet op
een dag 'en nu wil ik niet werken'.

Gr Marjolein.

p.s. lees eens een boek met een naam als 'Luisteren naar een paard'.
Dan leer je dat jou paard misschien al aan het schreeuwen is.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:12

Het gedrag van dit paard duidt niet op aangeven dat het pijn heeft. Dan vertonen ze heel ander gedrag. Een paard dat pijn heeft, door bijvoorbeeld een zadel dat niet past, gaat bokken bij het aansingelen of als je net gaat zitten in het zadel.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:00

Als jij opstijgt ga je 'hangen' in het zadel en oefend dus meer druk uit op 1 plek dan warneer je zit.
Paarden doen dit omdat ze bang zijn voor de pijn die ze gaan krijgen (hoeft niet pijn te hebben warneer het wegstapt)en niet voor de pijn die ze op het moment hebben.

Heeft hij dus ooit pijn gehad aan zijn rug of dergelijke?
Dan moet je hem gerust stellen en niet dwingen stil te staan.
Heeft hij pijn als je met je handen over zijn rug drukt?
Dan moet je de DA erbij halen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:45

De ts zegt dat het geen pijn is! Zij kent het paard het beste en daar moet iedereen tevreden over zijn.

Dán is het dus gewoon stout.....
(Te lang niet consequent gehandeld, dus eigenlijk niet de schuld van het paard)

De oplossing!

Probeer het eerst met z'n tweeen. De één het paard vasthouden, de ander erop. Je mag met de zweep voorzichtig op de voorbenen tikken.

Als dat goed gaat kun je alleen proberen.
Zodra hij weg loopt, kun je met de zweep op de voorbenen tikken. Het kan dus wel even duren voordat je kan opstappen. Elke x als jij je voet in de beugel wilt brengen zal hij weglopen, dan loop je weer naar het hoofd en tik je voorzichtig met de zweep op z'n voeten/ benen.

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:54

Paardjus schreef:
Heel leuk verhaal Lusitana maar door alleen gebruik te maken van een opstapje gaat het haar niet lukken om op haar paard te komen. Het paard staat niet stil dus ik ben benieuwd hoe jij wilt opstappen met een opstapje als het paard niet stil staat. Hier heeft de TS dus niets aan! Gewoon opnieuw aanleren dat het paard stil moet staan zal haar wel helpen en als ze weer gewoon blijft stilstaan kan ze een opstapje gebruiken als ze dat wil.
En het gaat hier niet om straffen maar consequent en duidelijk zijn dus zet het paard met opstappen een stap vooruit dan stap je weer af en zet het paard terug op de plek en begint weer opnieuw.

Ik meen me te herinneren dat TS zegt dta het wel lukt als je een opstapje gebruikt EN ik heb ook gezegd dat ELK paard EERST moet leren stilstaan.
Plus, ik weet niet hoeveel ervaring je daar mee hebt, maar de meeste paarden blijven gewoon beter staan als er wat naast staat en ze niet verwachten dat je van de grond opstapt, want ik zei al dat ze weglopen voor wat ze VERWACHTEN dat er gebeuren gaat.

Het is makkelijker en beter voor het paard om het steeds opnieuw naast het opstapje te ztetn tot het blijft staan, dan mee te huppen en aan het zadel te sjorren, lijkt mij.

Verder is opstappen met een opstapje gewoon beter voor elk paard (belangrijk genoeg om te weten)

Ook als heeft ze gewoonlijk geen pijn, het moment van opstappen kan pijn veroorzaken omdat je het zadel scheeftrekt....

Ik kan wel blijven herhalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:57

Zie nu dat ze zegt dat dat NIET ging.
tja eerst parkeren leren, zou ik zeggen en dan eens met opstijgen bezig houden. En dan gewoon een middagje alleen dat. Erop eraf, erop eraf. van een opstapje, met hulp die voor je paard staat. Belonen als ze blijft staan, maar negeren als ze gaat draaien of lopen, gewoon weer inparkeren, niet boos worden, totaal neutraal blijven.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:16

Lusitana schreef:
Zie nu dat ze zegt dat dat NIET ging.
tja eerst parkeren leren, zou ik zeggen en dan eens met opstijgen bezig houden. En dan gewoon een middagje alleen dat. Erop eraf, erop eraf. van een opstapje, met hulp die voor je paard staat. Belonen als ze blijft staan, maar negeren als ze gaat draaien of lopen, gewoon weer inparkeren, niet boos worden, totaal neutraal blijven.

Nou, ben blij dat we het eindelijk eens zijn geworden.

Hoop dat de TS het ook nog leest...

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 21:21

Jaja, gelezen hoor ... Maar ze blijft net NIET staan met een opstapje. Zelf niets met een baal stro/hooi! Heb het al eens geprobeerd met telkens erop en eraf maar ze blijft het doen. Als ik de volgende keer eens langsga zal ik eens voelen aan haar rug en zien naar haar reactie. Maar omdat ze bij het opzadelen niets doet denk ik dat er niets ergs is... Zal jullie zeker ôp de hoogte houden en allemaal bedankt voor de tips!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:17

En als je nu eens rechts opstijgt?

En ook maar eens werken aan op commando halthouden en blijven staan (met geduld), dus. Zonder dat het gelinked is aan opstijgen.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:19

Nog niet geprobeerd... Normaal als het niet te slecht is vandaag ga ik er naartoe. Moet ik eens testen!!!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:28

Zo, ben gisteren geweest. Het was een regelrechte ramp!
Had de longeerkoord aan der halster gedaan en der zadel erop gelegd. Ik zei tegen men nichtje dat ze erop moest kruipen terwijl ik der vasthield. (die kan ook rijden) Ze kroop erop en ze ging zitten. Hel brak los! Ze bokte en steigerde en ze was niet te houden. Ik had ze heel kort maar ze wou absoluut niet stoppen! Men nichtje heeft der laten vallen en is op der rug gekomen... Lady ging verder met bokken en steigeren... Pas even later kreeg ik ze rustig... Achteraf had men nichtje veel pijn... Maar dat is nu gelukkig beter.
Ik dacht, als ik er nu nie opkruip gaat ze altijd zo bokken dus ik zadel er weer op maar met hoofdstel deze keer. Ik heb dus ook eerst eens langs rechts opgestapt. Ze bleef dus staan. Maar dan een paar keer had ze het door en begon ze te draaien. Heb de zweep erbij gehaald en langs links weer geprobeerd. Stond ze niet stil, tikte ik tegen der zij en "riep" streng dat ze stil moest staan. Stond ze stil beloonde ik haar met een klopje op de hals en met men stem. Na een tijdje moest ik alleen men stem nog gebruiken... Maar ze beelf wel heel opgefokt... Ze wou altijd bokken...
Maar het is zo raar... ben ik dan de enige die haar in de hand heeft???

rojos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:40

ik zet mijn verzorgpony altijd tegen het hek als ik met zadel rijd zo heb je minder last van draaien omdat ze als ze draait overal tegenaan draait

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:00

Daar staat geen hek! Allemaal eletrische draad...

Anikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:17

nou bij mij paardje laat ik de teugels juist helemaal los hangen en dan blijft ze stil staan, doe ik dat niet dan loopt ze weg.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 20:47

Helpt ook niet... Maar nu slaagk met de zweep als ze niet stilstaat

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 20:55

Help Help! Het wordt steeds erger! Vandaag gingen we wandelen of toch normaal gezien. Ik stapte op en duwde eens met men benen en Lady bewoog niet! Nog eens harder genepen en ineens stapte ze achteruit en begon ze te bokken. Ik ben eraf gesprong en de eigenaares zei dak er weer op moest. Ik durfde totaal nie! Maar na een kwartier zat ik er op. Weeral wou ze niet bewegen... En ineens was het weer van da! Ze ging achteruit en begon te bokken en ik kon blijven zitten en ineens zat ze met haar kont tegen de schrikdraad Ze sprong naar voor en er bleef een tak met doornen in haar staart hangen. Maar om da vliegen weg te jagen sloeg ze altijd met der staart waardoor ze derzelf sloeg met die tak. Ze begon te flippen en ik ben er weer afgesprongen... Ik durfde er echt niemeer op Als straf heeft ze een kwartier aan de longe gedraaft...
Maar ik durf echt niemeer op der kruipen Wie kan mij helpen?