Diva @ Longeerwerk met Dydy!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Diva @ Longeerwerk met Dydy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:06

kan je het niet bijzet teugels proberen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:43

Of een tijdje zonder hulpteugels om op die manier haar dr eigen balans en stelling te laten zoeken.

De hulpteugel zit vrij hoog 'op' het zadel, op die manier krijgt ze meer de kans om het hoofd te kantelen, terwijl dat net niet de bedoeling is.
Loopt ze ook op de linkerhand met dr hoofd naar buiten? (of alleen rechts zoals op de foto?).

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 22:41

Ik wil geen bijzetteugels. Ze is pas 3.
Het is alleen dat ze niet telkens struikelt, voor haar evenwicht dus.

Cissie: Meestal gebruik ik ook de longeersingel
Ze zit aan 1 kant best vast en is wat stijfjes, vandaar dat ik de ene kant meer op 'oefen' dan de andere kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:47

met een 3 jarige kan je prima bijzet teugels gebruiken hoor...Het egbeurt zelfs al heel vaak dat het met het *beleren* al voor de 3e word gedaan! B.v bij het longeren op hun 2,5 jaar ofzo. Je kunt dan prima bijzet gebruiken
Dat is zowiezo beter dat ze goed en netjes loopt voor je erop gaat rijden. Als je gaat rijden is het belangrijk dat ze niet meer kantelt enzo en dat ze juist loopt. Pas dan kan je rijhulpen gaan leren zoals aansporen en dat soort dingen ( en sturen )

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:28

Longeer je haar wel eens los? (weet niet of je een stukje bak/weide af kunt zetten?)

Op die manier kan ze geen steun vinden van de longeerlijn, maar moet ze zelf meer doen om in balans en op eigen benen te kunnen lopen. (het is voor sommige paarden lekker makkelijk meelopen aan een touwtje, hoeven ze zelf iets minder op te letten)
Als je perse de hulpteugels eraan wilt houden (ik zou ze eraf halen, maar dat is ieder zn eigen mening) dan kun je haar toch af en toe helemaal 'los' longeren?, evt aan de hand balkjes lopen, zodat ze dr benen leert op te tillen en in 1 tempo kan lopen.

Tempowisselingen, als je paard regelmatig struikeld (zonder medische achtergrond) kunnen korte overgangen helpen, schijnovergangen ook, maar daar moet je paard al wel aan toe zijn, lijkt me nu niet het geval.
Als ze aan 1 kant wat meer vastzit (rechts dacht ik) kun je net iets op rechts oefeinngen doen dan op links, vooral dingen waar ze soepe van wordt, extra touwtjes of dingen om meer naar binnen te laten kijken werken juist averechts, zo maak je haar alleen maar sterker op links ipv soepel op rechts.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:47

Inderdaad Cissie.
Zo ben ik ook met haar bezig.
Ik kreeg van iemand anders ook al de tip om met balkjes even te gaan oefenen.

Los longeren kan ze eigenlijk wel, maar omdat ik een stuk van de wei heb afgezet, wat ondertussen meer een kleibak(Betuwe hé) is geworden, het is touw en omdat Diva zo eigenwijs is, springt ze daar met gewoon los lopen of los longeren nog weleens overheen.

De touwtjes wil ik er ook weer af gaan halen. Ze moest even zoeken, ze heeft het nu al aardig gevonden.

Overgangen kan ze prima maken. Ze luistert er perfect na, als ik zeg draf zonder iets te doen gaat ze draven dus dat zit goed.
Heb ook nooit een longeerzweep gebruikt.

@ Cinnepin: Ik heb liever niet dat ze alleen met bijzet goed loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:17

Om haar met bijzet te longeren gaat ( als je het goed doet ) niet alleen met bijzet goedlopen hoor Veel paarden worden op die manier beleerd dat is helemaal geen probleem. Of jij weet niet wat met bijzet teugels bedoeld word dat kan ook
Maar als je indd met balkjes enzo aan de slag gaat zoals cissie zei is ook een goede oplossing.
Maar je gebruikt al een hulpteugel om haar goed te laten lopen zeg je...ze gaat er ruimer door lopen etc dus spreek je je al tegen met de opmerling die je aan mij gaf
Maar ik vind bijzet teugels prettiger dan touwtjes. Je kunt ze verstellen zodat je de ene kant iets korterder maakt dan de andere kant etc en ze maken gelijk kennis met wat druk op het bit. Je moet ze dus ook niet in de krul gaan zetten maar als je ze goed gebruikt kan het ook jiist goed werken.
Als de tijd rijp is gaat iemand mij helpen met Bonito ( die veel paarden voor andere mensen inrijd ) en die zei dit ook
Maar ook de manier van cissie is goed
succes ermee

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 00:22

Cinnepin schreef:
Om haar met bijzet te longeren gaat ( als je het goed doet ) niet alleen met bijzet goedlopen hoor Veel paarden worden op die manier beleerd dat is helemaal geen probleem. Of jij weet niet wat met bijzet teugels bedoeld word dat kan ook
Maar als je indd met balkjes enzo aan de slag gaat zoals cissie zei is ook een goede oplossing.
Maar je gebruikt al een hulpteugel om haar goed te laten lopen zeg je...ze gaat er ruimer door lopen etc dus spreek je je al tegen met de opmerling die je aan mij gaf

Maar ik vind bijzet teugels prettiger dan touwtjes

. Je kunt ze verstellen zodat je de ene kant iets korterder maakt dan de andere kant etc en ze maken gelijk kennis met wat druk op het bit. Je moet ze dus ook niet in de krul gaan zetten maar als je ze goed gebruikt kan het ook jiist goed werken.
Als de tijd rijp is gaat iemand mij helpen met Bonito ( die veel paarden voor andere mensen inrijd ) en die zei dit ook
Maar ook de manier van cissie is goed
succes ermee

Of ik niet weet wat daarmee wordt bedoeld
Wat vriendelijker mag ook wel.

Die ene paar keren dat ik met touwtjes longeer.
Touwtjes kun je ook verstellen, daarvoor hoef je niet een bijzetteugel te kopen die je dan ook nogeens weinig gebruikt.
Druk op 't bit kent Diva wel! Ben al langer bezig.
Ik heb het gewoon liever niet.

Ieder z'n mening, ik gebruik het niet vaak.

Cissie komt morgen dus die zal wel zien hoe Diva loopt.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:56

helaas zijn de eerste foto's kruisjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:38

ehm vriendelijker??? wat is er niet vriendelijk aan dan?

Eeflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:35

hey

wat een leuke foto's
echt een lief hoofdje heeft ie

-xxxjes

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:59

Yvonniej schreef:
helaas zijn de eerste foto's kruisjes..

Bij mij niet, kan aan je computer liggen? Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar bij mij doen ze 't gewoon.

Cinnepin schreef:
ehm vriendelijker??? wat is er niet vriendelijk aan dan?

Of jij weet niet wat met bijzet teugels bedoeld word dat kan ook...

Niet echt vriendelijk vind ik. Je doet alsof ik dom ben zegmaar.
Je kent me en weet heus wel dat ik weet wat bijzetteugels zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:07

het was iniedergevaL niet onvriendelijk bedoeld. Maar veel mensenhalen de namen van al die hulp teugels nog wel eens door elkaar heen vandaar

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:02

Oke.
Het gaat nu erg goed en de hulp van cissie was erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:04

dat is mooi.....nu hopen dat het snel beter gaat!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:47

Het ging wel goed hoor, alleen is ze niet echt voorwaarts onder het zadel. Nu wel meer.
Met longeren is het gewoon dat ze een beetje vast zit op 1 kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:04

Ha die sam. leuk dat cissie kwam helpen! En ook leuk dat het zo goed gaat met Div en dat je nog wat hebt gehad aan mn adviezen.
Geef dr een van mij

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:13

Ze is inderdaad een beetje dik..

Wel een erg mooi dier hoor!
en die manen zijn echt mooi

QuirA

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:09

leuk paardje!!
alleen zitten de neusriem en het bit niet wat te laag.. ?