Tong uit de mond gooien.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:19

Ga alsjeblieft niet met rare bitten, tonglepels of vastbindgevallen lopen klooien. Als een paard zn tong eruit gooit heeft dat een oorzaak, die dus meestal door de ruiter op te lossen is.
Een van onze paarden doet het ook als hij niet aan het werk wordt gezet. Hij gooit zn tong er naar rechts uit, en stopt ermee als je hem meer opsluit aan die kant.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 21:32

Concorde schreef:
Als een paard zn tong eruit gooit heeft dat een oorzaak, die dus meestal door de ruiter op te lossen is.

Hoe zou de ruiter dit dan op moeten lossen??
Behalve het opsluiten dan?
Dan kunnen we dat beter eerst gaan proberen dan meteen die hulpmiddelen er aan te knuppen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:26

bij ons paard was het de oplossing om m beter op te sluiten. been geven, 'rond' rijden. Op dat paard heeft 5 jaar lang een jongen gereden die het er maar niet uit kreeg. Het heeft wel moeite gekost om t eruit te rijden, maar das het wel waard.
Ik ken je moeders paard niet, heb hem ook niet zien lopen, dus ik zou zo niet weten wat je er verder mee kunt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 13:43

carlijn83"]
[quote="chantal1 schreef:
Wat wel zou kunnen verhelderen is eens een andere ruiter op het paard te zetten en te kijken wat hij dan doet.

Aangezien mn ma nu op vakantie is heb ik haar dus deze week gereden.
(= andere ruiter) Bij mij doet ze t dus ook.

Hoezo denk je dat t aan een andere ruiter kan liggen dan?
[/quote]

Kijk als ze het nou bij een ander niet zou doen dan weet je gewoon dat het aan je moeder zou liggen. Maar zoals ik al eerder heb gezegd ik zie het niet dus kan ik niet zo maar met een oplossing komen. Ik hoop wel dat het je lukt, het is een lastige gewoonte bij paarden. Ik ben persoonlijk niet voor al die hulpmiddelen want dat neemt het probleem niet weg.

verania

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:09

Hoi

Ik heb een poosje een paard gereden die ook zijn tong eruit gooide.
Van alles geprobeerd maar niets hielp.
Het probleem ligt vaak aan de ruiter zelf het is een rijtechnisch probleem.
Je kan inderdaad met een panty of een speciaal tongriempje de tong binnen laten maar met wedstrijden mag dat niet.
Met wedstrijden zou je de sperriem erg strak moeten doen.
Paarden die de tong eruit gooien zijn VAAK erg soepel te rijden.
Als de mijne zijn tong eruit gooide deed ik hetvolgende.

Ik deed overdreven stelling naar links en recht en veel spelen met de handen (teugels).

Sommige dierenartsen halen de tong eraf maar dat vind ik wel erg drastisch, Dat zou ik nooit doen bah sommige mensen met super paarden nemen dat in overweging.

Als niets helpt en je wilt alleen maar recreatief rijden is het probleem ook opgelost.

Succes en eh heb je hulp nodig laat me dat dan even weten misschien krijgt en ander het voor elkaar.

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:55

Ik heb het juist eens gezien bij een paard dat heel erg ontspannen was en het dan ook pas deed.
Die liep ook altijd met van die ontspannen oortjes en die liet dan ook zijn tong hangen Verward
Dat paardje liep verder rijtechnisch heel goed en dat meisje had een heel rustige, zachte hand.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:19

Iwaldo gooide zijn tong over het bit. Bij hem was het puur verzet. Ik heb ook de tonglepel van steef gekocht, maar dat hielp geen donder. Want die tong was verzet, en toen ie zich daar niet meer mee kon verzetten, ging ie het maar proberen door zich helemaal vast te houden en te gaan steigeren.

De oorzaak was dat ik te veel druk zette en teveel vroeg terwijl hij daar nog niet los genoeg voor was en nog niet aan toe was. Ook heb ik een dubbel gebroken bitje gekocht, en nu doet ie het nauwelijks meer. Tong erover heen helemaal niet, maar soms als ik aan het dressuren ben en ik moet halthouden met druk dan wappert ie nog wel eens eenmalig zn tong eruit.

Moraal van het verhaal: ga zelf goed na op welke momenten hij dit doet. Zoek de oorzaak, en ga deze verhelpen ipv hulpmiddelen gebruiken. SUcces!

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:50

chantal1 schreef:
Daar ben ik het volledig mee eens op de ene kant maar op de andere kant denk ik dat je eerst eens moet kijken wat je zelf fout doet, een paard gaat niet zo maar met een tong uit zijn mond lopen en ik denk dat je het op dat punt toch wel met mij eens bent of zie ik dat verkeerd. Haha!

daar ben ik het dus niet mee eens, die van mij loopt z2 en die doet precies het zelfde, en wie zegt dat het aan harheid van de hand legt? heb je een paard dat wel eens horen vertellen?

Ik mopet zorgen dat ik goed mijn teugeldruk verdeeld moet hebben, en ook meer mijn buitenteugel eraan moet hebben, als ik in de les rij en zo begin, heeft hij na een tijdje zijn tong weer gewoon in zijn mond hangen.

Ook is er bij zijn vorige baas (ik heb hem nog niet zo lang) een soort masseur geweest, die zijn tong heeft gemasseerd ofzo, daar werd het wel minder door....misschien ook iets voor jou...

veel succes rianne

HaflingertjeMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:16

Ik rij ook weleens op een manegepaard die zijn tong uit zijn mond gooit. Ik rijd ook onderlinge wedstrijden met hem op de manege en dan tijdens de proef gooit hij gewoon zijn tong uit z'n mond. Echt geen gezicht!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 00:51

Rianne schreef:
[daar ben ik het dus niet mee eens, die van mij loopt z2 en die doet precies het zelfde, en wie zegt dat het aan harheid van de hand legt? heb je een paard dat wel eens horen vertellen?

Ik mopet zorgen dat ik goed mijn teugeldruk verdeeld moet hebben, en ook meer mijn buitenteugel eraan moet hebben, als ik in de les rij en zo begin, heeft hij na een tijdje zijn tong weer gewoon in zijn mond hangen.

Ook is er bij zijn vorige baas (ik heb hem nog niet zo lang) een soort masseur geweest, die zijn tong heeft gemasseerd ofzo, daar werd het wel minder door....misschien ook iets voor jou...

veel succes rianne
[/quote]

Je zegt toch eigenlijk zelf wel een beetje dat het aan het rijtechnische ligt. En ook een paard dat met zijn tong uit zijn mond loopt kan Z2 worden. Zo iets kan zeer zeker ook gewenning zijn.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:46

chantal1"]
[quote="Rianne schreef:
[daar ben ik het dus niet mee eens, die van mij loopt z2 en die doet precies het zelfde, en wie zegt dat het aan harheid van de hand legt? heb je een paard dat wel eens horen vertellen?

veel succes rianne
[/quote]

Je zegt toch eigenlijk zelf wel een beetje dat het aan het rijtechnische ligt. En ook een paard dat met zijn tong uit zijn mond loopt kan Z2 worden. Zo iets kan zeer zeker ook gewenning zijn.

ik bedoelde hier vooral de hardheid van je hand mee, maar je hebt mij ook niet horen zeggen dat het niet aan het rijtechnische ligt ofwel soms????

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 17:38

En waar heb ik dan in die quote gezegd dat het aan de hardheid ligt al kan het makkelijk daar van komen.

Belinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:39

Mijn pony doet het ook, ik zit bijna niet aan de teugels, ik heb nu een dubbelgebrokenbit, dan doet het best zeer als ze de tong eruit gooien, verder let ik er niet op, en ik heb er eigenlijk ook niet veel last van!!

groetjes van Mariette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:07

Hoi,
Ook heel licht in de hand zijn, betekent dat ie bang is ( harde hand) het ene paard wordt sterk, de andere laat het bit los. Dus het is waarschijnlijk toch een hand probleem, wat straks een gewoonte gaat worden, dus neem snel goede instructie

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:35

Rianne"]
[quote="chantal1"][quote="Rianne schreef:

veel succes rianne
[/quote]

ik bedoelde hier vooral de hardheid van je hand mee, maar je hebt mij ook niet horen zeggen dat het niet aan het rijtechnische ligt ofwel soms????
[/quote]

Ik bedoelde de hardheid van de hand ermee....je zou toch echt iets beter moeten lezen, want het klopt helemaal niet wat je zegt met "En waar heb ik dan in die quote gezegd dat het aan de hardheid ligt al kan het makkelijk daar van komen." een beetje rare tekst

rianne

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:57

Een tonglepel vind ik nuttiger als het paard zijn tong over het bit heengooite, en niet als hij zijn tong naar buiten laat bengelen. Dan zou ik een tongriempje proberen...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 14:37

Rianne"]
[quote="Rianne"][quote="chantal1"]
[quote="Rianne schreef:

veel succes rianne
[/quote]

[/quote]

Ik bedoelde de hardheid van de hand ermee....je zou toch echt iets beter moeten lezen, want het klopt helemaal niet wat je zegt met "En waar heb ik dan in die quote gezegd dat het aan de hardheid ligt al kan het makkelijk daar van komen." een beetje rare tekst

rianne

[/quote]

Als je hem niet vat wel ja, en wie spreekt er hier nu wazige taal Verward Je hoeft je er niet zo op aangesproken te voelen.
En verder laat ik me er niet meer over uit Lips are sealed

manzano

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:38

Hi,

Ik ken ook het probleem. In twee gevallen. Een paard bij ons op de manege laat zodra hij zijn bit in heeft z'n tong uit zijn mond hangen. Tijdens het rijden ook. Maar als je hem echt aan het werk zet en hem aan het werk zet dan haalt ie hem weer binnen. Het word bijna als indicatie gebruikt of je hem goed rijd of niet. Maar hij doet dit dus ook op stal, zonder dat er iemand opzit.
En een oud verzorgpaard deed het ook. Volgens de eigenaren deed ie dit als ie ontspannen was enzo. Hij deed het namelijk ook gewoon op stal, vooral als hij iets lekkers had gekregen. En ook tijdens het buitenrijden als je lekker aan het stappen was met lang teugeltje (dus dan kan je volgens mij geen harde hand hebben op dat moment, maar kan aan mij liggen hoor). En zodra je hem dus echt ging rijden (dressuren), dan niet meer.
Het is ook echt iets wat ik niet snap Verward, dus ben erg benieuwd naar verdere reacties.

Groetjes, Jacqueline

thehorsefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:05

Een paard op de manege doet het ook en de instructrise zegt dat hij dat doet om te ontsnappen aan het bit-->als hij aan de teugel moet lopen bijvoorbeeld