gallop en bokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaktike

Re: gallop en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 17:23

Ja, weet ik idd niet. Ga in elk geval zo meteen naar hem. Ben benieuwd! Hoop dat ie het wat kalm aan gaat doen. Heb ook de eigenaares gevraagd of ze meekwam. Zal in elk geval wat laten weten! en nog eens bedankt hé!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 19:42

Ha, terug! Heb voorlopig alleen de linkerkant gedaan. Die loopt hij het beste.
Begin: Beetje stappen, luisterde goed en dan wat draven. Heel braaf en rustig, schudde wel beetje met zijn hoofd maar dat was het dan ook. Heb het zonder longeerzweep gedaan. Ik heb gewoon het einde van de stalkoord genomen. Zijn overgang van draf naar stap was eigenlijk heel goed. Wist niet dat ie zo goed luisterde.
Midden: Ik dacht van, ja tes de moment, ga em eens laten galloperen. Zwaai met het einde van de lijn en hij sprong in gallop. Eerst was hij braaf maar toen trok hij altijd opzij. Hij wou ook stoppen dus zwaaide ik nog es met de lijn. Toen begon hij te steigeren en te bokken en ik werd gewoon meegesleurd. Ben wel blijven rechtstaan en heb em kunnen kalmeren Hij bleef dat altijd doen en toen zei men ma van de longeerzweep te pakken. Heb ik dan maar (aarzelend) gedaan. Bon, nog een poging met de zweep in men hand. en toen deed hij het goed. Hij liep wel redelijk snel maar was al lang blij dat hij niet meer steigerde of bokte!
Einde: Wou nog rijden maar merkte dat hij plots vol, maar dna ook vol dazen zat. Heb hem dan maar afgezadeld en hem op de wei gelaten, weer bij zijn vriendinneke.
Ben gewoon mega blij dat hij het al 1 keer deed zonder te bokken!! Voelt heeeeel plezierig om hem zo te zien!! *o/*

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:47

hahah hartstikke goed dat het al zo goed lukt!! volgende keer niet aarzelen om de zweep erbij te nemen. had je hem ook bijgezet?

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 20:53

Had em gewoon aan de longe genomen. Alleen de lijn en de zweep. Iets anders hebk nie als hulpmiddel en ik gok da da nie zo nodig is. Volgende keer probeer ik mss eens rechts.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:04

waarom bijzets, zo leer je een paard echt niet zijn eigen evenwicht te vinden. Wij longeren nooit met hulpmiddel, alleen af en toe een bodywrap, maar dat was het.

Als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen zonde dat je die eerste keer braaf niet gewoon beloont hebt en gestopt met de galop, nu moest er wee vanalles uit de kast komen.

Gelukkig dat het zo een stuk beter gaat als erop, suc-6 nog hè!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 21:24

Heb em zeker beloond hoor! Was ik even vergeten te vermelden. Heb hem heel spontaan 'gecomplimenteerd met een goed klopje op zen hals en wat geaaid over zen koppie. Hij zal wet geweten hebbend at ie het flink gedaan heeft.
En ik wou nog rijden na die eerste gallop maar de dazen zaten met met tientallen rond zen nek, het was niet meer leuk zo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:37

oke gelukkig maar

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:07

lailapri schreef:
waarom bijzets, zo leer je een paard echt niet zijn eigen evenwicht te vinden. Wij longeren nooit met hulpmiddel, alleen af en toe een bodywrap, maar dat was het.

geen evenwicht? Juist wel! je kunt een paard toch beter aan de lijnen bijzetten voordat je als je erop zit alles van hem gaat vragen?
bij ons op stal longeren we alle paarden met bijzet. ze trainen zichzelf zo zonder dat je erop zit. met name die pessoa teugel werkt echt heel goed. ten tweede heeft het meisje mét bijzet veel meer te zeggen over het paard. als hij netjes bijgezet zijn rondjes loopt gaat het veel gemakkelijker dat dat hij met zijn hoofd in de lucht gaat bokken en rennen.

Citaat:
Als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen zonde dat je die eerste keer braaf niet gewoon beloont hebt en gestopt met de galop, nu moest er wee vanalles uit de kast komen.

ja natuurlijk moest er alles uit te kast komen! je gaat een paard toch niet belonen omdat hij een rondje gegalopeerd heeft waarbij hij je de bak door sleurt en bokt en steigert?, je beloont hem pas als hij, zoals de tweede keer, gallopeert zonder gek te doen, maar je gaat niet helemaal naar hem toe. als je dat doet krijgt het paard de indruk dat hij iets heel speciaals heeft gedaan. terwijl hij in feite iets gedaan heeft wat voor een ander paard normaal is.
Hij moest juist leren zich te gedragen en het is goed dat ze hem op het einde pas heeft beloond. op het moment dat ze dat doet. beloont ze de héle training. en niet 1 ding in het bijzonder

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:50

Ach, had zo'n medelijden met da beest met die vieze dazen. En ik begon er zelf flink last van te krijgen en hij werd er lastig van. Vandaag gaan we wandelen Ik samen met de eigenaares. Maar weet toch nog niet op wie ik ga kruipen hoor :s

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:01

Misschien moet je ook eens kijken naar het voer wat hij krijgt? Soms als paarden teveel krijgen kunnen ze heel heet en lastig worden, misschien wat minder energievoer omdat hij ook met zijn hoofd schudt, doen ze meestal ook als ze te druk zijn. Probeer het eens, je kunt er een heel ander paard voor terugkrijgen.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:27

hij krijgt maar 1 schep. Hij staat op de wei dus meer moet ie niet. Ben er zeker van dat ie de juiste voeding en hoeveelheid krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:27

hahaha mijn paarden krijgen helemaal niets en staan ook in de wei. Mijn paarden zouden daar dus heel druk van worden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:20

Lailapri, ik begin me een beetje te irriteren aan de manier van becommentariseren van de TS. Niet ieder paard heeft krachtvoer nodig om aan zijn energie te komen, een ander paard heeft ondanks dat die op de wei staat nog wel wat nodig, zij het in een aangepaste hoeveelheid.

De manier waarop jij longeert, hoeft zeker niet de juiste te zijn. Dit noem ik gewoon rondslingeren om je paard van zijn energie te ontdoen of hem te laten kennismaken met de gevraagde oefeningen. Paarden kun je gerust bij zetten en lekker soepeltjes laten worden door eens met een pessoa, elastiekje o.i.d. te longeren hoor. Krijgen ze niets van. Maar graag wel respect voor de mening van anderen, jouw mening is niet altijd de juiste.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:17

Ben terug van de wandeling! Was geweldig leuk! Heb toch maar Lady genomen. Hasj was wat drukjes. Ging echt lekker. Volgende keer weer in het weitje het gallopje oefenen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:22

Citaat:
geen evenwicht? Juist wel! je kunt een paard toch beter aan de lijnen bijzetten voordat je als je erop zit alles van hem gaat vragen?
bij ons op stal longeren we alle paarden met bijzet. ze trainen zichzelf zo zonder dat je erop zit. met name die pessoa teugel werkt echt heel goed. ten tweede heeft het meisje mét bijzet veel meer te zeggen over het paard. als hij netjes bijgezet zijn rondjes loopt gaat het veel gemakkelijker dat dat hij met zijn hoofd in de lucht gaat bokken en rennen.

Waarom meteen bijzetten en niet eerst terug gaan naar de basis?
Waarom bijzetten als er ook zoiets bestaat als een martingaal zodat ze kan blijven sturen en het verder rijtechnisch oplossen?

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:31

Ben gisteren nog eens geweest en hij deed het super aan de longe! Zijn gallop was echt mooi en hij luisterde heel goed! Hij bokte zelfs niet! Maar toen kroop ik erop en voila... Weeral bokken...
Moet ik dan eerst nog zoveel longewerk doen? En zou het wel beteren?

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:24

Weet je misschien WAAROM hij bokt?
Heeft hij pijn? (hoeft hij niet te hebben in andere gangen).
Kijk een keer zijn rug na met druk oefeningen en kijk ook naar de rest van zijn lichaam.

Ik zelf vind dit heel erg op pijn lijken dus ff nakijken kan geen kwaat.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:45

Maar met zadel aan de longe bokt hij niet en bij frederik een tijdje terug ook niet. Hij is gewoon koppig!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:01

Iemand nog tips? Aan de longe doet ie het goed maar eens ik er weer opkruip gaat hij weer bokken

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:31

Een van onze ponys bokte ook met aangalopperen dit deedt hij puur om ze rug goed te krijgen ( weet niet wat iker voor woorden voor meot gebruiken ) MAar toen wij hem kregen liep hij een B pacours veder niet. ( wij hebben alleen springponys thuis) hij snapte ook aleen het aangalopperen vvanuit draf.
Nu hebben we hem vanuit stap en halthouden leren aangaloperen en nu bokt hij niet meer met aanspringen soms wel klein beetje gek met ze kont doen dus bijna bokken maar veder niet meer.
Ook als ik aangalopeer ga ik eerst een rondje in verlichte zit om ze rug te ontlasten..
En toch ook een keer een grote mond geven helpt als die begint te bokken..

Gr Dagmar

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:07

Ik denk niet dat deze het doet om zen rug goed te krijgen. Anders zou die het aan de longe ook moeten doen natuurlijk. Dusjah, daar zit het niet