Steigeren met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renate12

Re: Steigeren met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:55

ik vind dat baroen gelijk heeft dat je eigen veiligheid boven alles gaat, dat is ook zo. Maar bij het inrijden van een pony/paard gebeurt het gewoon dat je er wel naast komt te liggen. geloof me, het beleren van een paard is echt heel lastig. Zandhappen gebeurt nou eenmaal bij een jonge pony.
zet het beestje gewoon eerst een kwartiertje aan de longe zodat de energie eruit is, en dan het meisje erop en tja als hij steigert moet ze hem TOCH aanpakken. je kunt er moeilijk naast blijven lopen en hem een knal geven omdat het meisje het niet kan.
ze kan hem natuurlijk ook eerst een schreeuw geven of een harde trap.

en als laatste: hou asjeblieft op over dat het zielig zou zijn..
dan kun je beter helemaal niet gaan rijden. bij een pony africhten, tja, ze zijn gewoon jong en ze proberen wat en ja dat moet je nou eenmaal meteen afstraffen.

als je gebeten wordt door een hond dan geef je hem toch ook op zijn flikker?? dat geldt toch voor alles?? en zeker die shetjes de meeste zijn van die krengetjes:p die kunnen wel tegen een stootje hoor!!

succes

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:23

maar gaby was er ook niet afgevallen, de pony reed een ponylesje van een half uurtje, en toen gebeurde het,, maar omdat gaby al had voorgesteld aan astrid om het kind wat er op zat haar cap te lenen, maar dat hoefde niet omdat ze de vorige keer wel braaf was,, gaby ging er later pas op,,

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:59

dendulder schreef:
maar gaby was er ook niet afgevallen, de pony reed een ponylesje van een half uurtje, en toen gebeurde het,, maar omdat gaby al had voorgesteld aan astrid om het kind wat er op zat haar cap te lenen, maar dat hoefde niet omdat ze de vorige keer wel braaf was,, gaby ging er later pas op,,

word de pony nou ingereden of niet? en er zat dus eerst een ander kind op zonder cap? of snap ik het nou ff niet meer... ?

en ja Renate 12... tuurlijk hoort zandhappen ook bij paardrijden en zeker bij het omgaan met jonge dieren, maar dan wel in eerste instantie, met inrijden, iemand die wel dingen op kan vangen en weet wat hij/zij moet doen... zeggen dat de instructrice/helper (of zoiets) strenger moest zijn... getuigd voor mij niet van iemand die een pony in moet rijden....

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:02

Citaat:
en ja Renate 12... tuurlijk hoort zandhappen ook bij paardrijden en zeker bij het omgaan met jonge dieren, maar dan wel in eerste instantie, met inrijden, iemand die wel dingen op kan vangen en weet wat hij/zij moet doen... zeggen dat de instructrice/helper (of zoiets) strenger moest zijn... getuigd voor mij niet van iemand die een pony in moet rijden....

precies

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:56

euh wat is het nu
De pony is jong en zat eerst aan de longe en nu liep die een pony lesje met een ander kind en
als ik msn taal mocht gebruiken zou ik zeggen wtf
maar dag mag niet dus vergeet dat vorige maar

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:30

ff gaby; astrid en e jongen srry maar ik zat er nii op astrid was les aan het geven en een jongen zater er op e theresa je steigerd had moedsik er op dus jij was aan het les geven en ik zat er nii op zeg dit maar tegen de jongen en tegen je zelf oke astrid ik hoorw je nog wel doei doei

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:35

srry me vorige ging fout maar weer met gaab; sry maar een jongen van de les zat er op en toen theresa gesteigerd had moes ik er op dus je moet maar tegen die jongen zeggen dat hhij boos moes woorden oke doei doie spreek je nog wel !!!!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:51

Het zal wel aan mij liggen maar uit dit topic lijkt me dat er behoorlijk met zo'n jonge pony gerommeld wordt... of ik snap er niks meer van!
Even ontopic: Heb ook al twee keer een paard in mijn schoot gehad, waarvan een een vierjarige, en dat was idd bepaald niet fijn en als ze het trucje eenmaal kennen ontzettend link. Ik ga bij steigeren ook staan in mijn beugels en knal dan een keer goed tegen zijn kop aan. Slaan op de achterhand doe ik niet, omdat je de kans hebt dat een paard dat al omhoog staat zijn achterhand erondertrekt waardoor je achterover slaat.
Om steigeren te voorkomen goed voorwaarts blijven rijden en als ze stil vallen om te gaan steigeren met je teugel druk zetten zodat hij opgerold kleine cirkeltjes moet lopen, dan kunnen ze nl. niet omhoog. De meeste paarden steigeren vanuit een te laag tempo dus dat moet je zien te voorkomen, hoewel er beesten tussen zitten die vanuit een volle draf zichzelf achterover smijten.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:45

Steigeren is een terugwerkende reactie, dus je zult hem voorwaarts moeten houden! Dat is heel erg moeilijk, ik heb er ervaring mee! Het grootste probleem is dat als ze het kunstje eenmaal kennen, zoals Urielle zei, dan is daar moeilijk doorheen te rijden. Ik wil ook nog wel een tip geven, ben absoluut niet bang dat ie steigert! Paarden voelen dat aan en gaan dan zeker omhoog! Dus als je bang bent zou ik hem even door laten rijden, want om het nou in rondjes te trekken dat kan voor een keer maar daar kun je niet de hele tijd mee aan de gang blijven!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 01:28

dit een al wat 'ouder "topic... er is uberhaupt geen reactie meer gekomen over het hoe en wat met die pony.... ben nog steeds benieuwd...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:47

ik zag het net ook ineens, was al van half juli

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:02

[nu moet je ook antwoord geven of kan je nx meer zeege

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:43

alles wat vanogtend is gesgreve hheeft gaab gedaan... ick was naar dinky

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:20

ok, ik heb hoogstens 2x een steigeringeTJE meegemaakt
ik heb de raad gekregen, schuin lichtjes naar beneden trekken zodat je paard naar beneden MOET komen, maar natuurlijk niet achteruit want dan valt hij achterover op je!

dus ik denk(!!!) schuin naar beneden sturen, en benen deraan om terug aan het werk te zetten... wie flauw doet, kan ook lopen (denk ik altijd)

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:25

Een paard kan alleen steigeren als het stilstaat. Als dit langer aan de gang is, en het paard niet onvoorwaardelijk reageert op het been en dus niet vooruit reageert, heb je hulp nodig. Dit soort problemen ontstaat door verkeerd rijden van het paard. Oplossen van het probleem door de ruiter zelf zit er nauwelijks in. De kans dat het probleem terugkomt is groter naarmate dit probleem langer duurt. Bedenk dat de ruiter niet even de rijkwaliteiten aanpast. Een paard vergeet deze mogelijkheid nooit. Het enige wat kan helpen is iemand inschakelen waarvan je zeker weet dat die het probleem kan oplossen. Dan is het belangrijk om te weten of deze persoon jou kan leren om te voorkomen dat het probleem ontstaat en als het optreedt, dat je weet hoe je het rijtechnisch meteen moet en kan oplossen. Dat moet onmiddelijk, daar moet niet over nagedacht worden. Als je het paard zonder problemen maar wel met hulp goed kan rijden, dan heb je kans dat het overgaat. Als je aanrommelt in de zin, dat het probleem niet is opgelost, dan houd je problemen. Dit gedrag kan gevaarlijke situaties voor het paard, de ruiter en andere ruiters opleveren. Het zou daarop opgelost moeten worden. Dit is niet iets wat van zelf overgaat, is mijn ervaring.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:28

Dit topic is al heel oud. Ik zet een slotje.