Poging tot dressuur met Iris

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Re: Poging tot dressuur met Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:21

Dank je sjonniej, daar heb ik heel veel aan.
ik ga het proberen.
dank je wel

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:42

Leuke foto's Ilk ,
kan me voorstellen dat het moeielijk is om een sterk paardje rustig te krijgen .

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:46

(even de fjordenruiters onder elkaar )

ik weet precies wat je bedoeld!
Echt heel erg vervelend!

Kan je verder echt geen tips geven, en de fouten die je maakt weet je zelf al.Is goed ook dat je zelf je fouten ook inziet, zo kan je daar weer aan werken

Komt allemaal wel goed!Zo'n strijd heb ik af en toe nog wel is met ninla maar wij gaan nu ook stukken vooruit

Veel succes, en die tenen tja, blijft moeilijk, misschien eens schuine blokjes? Heeft bij mij enorm geholpen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:50

Hoi, Ondanks alle verhalen die je schrijft over dwarsigheid etc. vind ik het er totaal niet verkeerd uitzien hoor.

Maar ook ik vroeg me eigenlijk direct af waarom je een spoortje zou gaan gebruiken bij een paard dat al zo dwars/snel is. Helemaal als ze al zo snel voorwaarts is en je haar je beendruk zelf hebt moeten aanleren. Ben je soms te ver doorgegaan met je beendruk dat ze is afgestompt ofzo?
Wat meer op je houding en zit gaan rijden, in combinatie met lessen dus zal je verder op gang helpen denk ik. Kun je haar beter bij je houden, waardoor je de zijgangen beter kunt oefenen. Gewoon niet teveel tegelijk willen. Rustig opbouwen. Kan mij best voorstellen dat ze juist harder gaat bij de moeilijkere oefeningen omdat jij dan juist dat spoortje gaat gebruiken.
Maar misschien is dit gewoon iets waar je begeleiding van een ervaren instructrice bij nodig hebt. Zou toch wel de moeite waard zijn om dus iemand hiervoor te zoeken. Alleen al voor deze zomer dan gewoon.

En ik neem aan dat je met dat crossen bedoeld dat je haar gewoon heerlijk even ontspannen zonder veel druk op je teugels hebt laten galoperen. Inderdaad is het natuurlijk erg dubbelzinnig om de ene keer wel een nette galop te vragen om daarna de volgende keer alles weer teniet te laten gaan. Hierin dus ook consequent zijn misschien. Nu eenmaal niet elk paard is gemaakt om erop te gaan zitten en weg te rijden. Zo te horen is jouw paard er ook een van de stempel die altijd ook volledige inzet van jou vraagt tijdens de training. Dan zit even heerlijk ontspannen en even kort rijden er gewoon niet voor je in.

Maar, op deze foto's te zien zie ik eigenlijk niet echt verzet ofzo hoor. Ik merk zelf altijd bij mijn foto's dat er wel een aantal tussenzitten waarbij je duidelijk ziet dat de rust weg is doordat mijn paard haar hoofd dan erg hoog gaat dragen. Valt bij jou nog wel mee, of heb je die allemaal soms gewoon niet geplaatst misschien?. Gewoon blijven oefenen en veel succes verder!

horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:59

voor je tenenprobleem (als ik het zo mag noemen) kan je ook je beugels met koordjes vastknopen aan je singel (door je beugel en dan rond de singel) dan verplicht je jezelf ongeveer om je tenen naar binnen te draaien.

groetjes

jade

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:04

@bienotje:
Meerdere dingen van die je hierboven noemde heb ik al eerder in het topic uitgelegd, dus daar kan je het antwoord ervan vinden
Ik zou graag een instructrice willen, maar ik kan er geen 1 vinden,
mijn zus geeft zelf ook les, maar die heeft het heel erg druk, dus heeft niet altijd tijd om mij les te geven.

En iris gaat niet harder van het spoortje, maar om onder de oefening uit te komen omdat ze dat gewoon moeilijk vind of omdat ze geen zin heeft.
Een ander paard gaat bokken oid om onder de oefening uit te komen, en zij gaat hard lopen, en het is dan soms zo moeilijk om haar weer terug te krijgen naar een normaal tempo, waarna de oefening weer verloren gaat.

En dit zijn alle foto's die er gemaakt zijn, moeder vind het altijd onzin om veel foto's te maken

@horses:
t klikt als een goed idee, maar gaat dat niet heel erg irriteren bij het paard als je de hele tijd tegen zijn buik aanzit?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:27

Ik vind het er niet zo verkeerd uit zien, maar snap wat je bedoelt. Heb zelf eden aantal paarden/pony's met een soort gelijke beschrijving gereden.

Als ik het zo lees is je paard slecht aan het been. Hij rent weg bij druk. Ik heb het opgelost door in het begin veel te stappen, veel wendingen met stelling en buiging te rijden (deze beendruk wasdan vaak direct aanleiding om weg te rennen). Dit kostte veel tijd en geduld. Ook probeerde ik mijn benen steeds duidelijk eraan te hebben, dus niet drijven maar wel voelbaar voor het paard. Als ik ging draven deed ik dat de eerste passen verzameld. Daarna meer naar arbeidsdraf, bij weg rennen direct wat terug. Hals strekken probeerde ik ook al snel.
Het kostte me veel tijd , geduld en frustraties. Het is soms zo verleidelijk om maar gewoon aan die teugels te gaan hangen, maar uiteindelijk heb je er niets aan. Ik vind het niet handig om hem op de handrem te zetten of lang stil te laten staan. Met "vechten en frustreren "bereik je weinig. Ook even uitrazen vind ik niet goed. Je paard ziet niet in dat dat een beloning is. Geef een klopje of beloon met je stem op het moment dat het goed gaat.

Heel veel succes en ik hoop dat je er iets mee kunt.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:33

Jou verhaal lijkt idd ook op mijn problemen die ik heb.
Waarom vind je het lang stil zetten niet goed?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:44

Vet lieve foto's!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:49

Ilkkah schreef:
Waarom vind je het lang stil zetten niet goed?
Ilkkah schreef:
Ik gooi haar dan altijd op de noodrem en dan gaat ze eerst maar eens 5 minuten stilstaan, even tot zichzelf komen,
dat is iets wat voor haar heel erg moeilijk is, ze begint na 1 minuut dan al zich te ergeren van; ik wil helemaal niet stilstaan.

Daarom dus, je paard loopt weg voor het been en is dus al gefrustreert, als je hem heel lang laat stil staan wordt de frustratie alleen maar groter. Ik denk dat het beter is om het op te lossen zoals ik boven beschreef en veel voltes te rijden e.d.. Ik denk dat "straffen" met halthouden alleen meer spanning oplevert en alleen op korte termijn helpt. Blijf zo netjes mogeijk rijden.
Als ze echt wegrent is het misschien beter om oefeningen in stap te rijden en daarna weer rustig aan te draven. Steeds terug naar de basis.
Je zit heel netjes dus ik denk dat het wel zal lukken. Spoortjes zou ik wel uitdoen. Als hij niet buigt om je binnenbeen kun je kleine klpjes met je binnenbeen geven, met sporen komt dat meteen weer harder aan.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 15:11

[HAW] Iris @ work in rouge
daar staan de foto's van vandaag, met toch redelijk wat vooruitgang al zeg ik het zelf
daar gelieve verder reageren

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:45

misschien vind je met sporen rijden heel prettig, wat je al zei, waarom dan geen knopsporen? die zijn minder scherp.

ik vind het wel een stel, jullie twee

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 16:02

Milo:
Ilkkah schreef:
[HAW] Iris @ work in rouge
daar staan de foto's van vandaag, met toch redelijk wat vooruitgang al zeg ik het zelf
daar gelieve verder reageren