Wat is het nut van stang EN trens???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Re: Wat is het nut van stang EN trens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:10

En nu zeg ik dus ook NIET dat jullie slecht voor je paard zijn ofzo, ik weet wel zeker dat iedereen het beste wil voor zijn/haar paard.
Er is alleen een andere manier om hetzelfde voor elkaar te krijgen en ieder kiest zijn manier.

Groetjes Angela

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:13

Even vermelden dat ik niet alle reacties heb doorgenomen.

bolletje schreef:
een paard aan de teugel rijden is heel onnatuurlijk voor een paard... dus niks paard loopt ontspannen, het is juist heel onnatuurlijk, dit heb ik gehoord van steffie vd laarse, zij is holistische veearts en een expert op bewegingsgestel van paarden, dit zuigt ze niet uit der duimpje.

http://groups.msn.com/_Secure/0RQDvAlQU ... 6811561606
deze afbeelding heb ik recent nog ergens geplaatst. Geeft duidelijk het ruggebruik van het paard weer, en hoe het met een buiging in de hals veel beter een ruiter kan verdragen.
Overigens als het geen ontspanning is, vind ik het enorm vreemd dat mijn jongste paard altijd volledig uit zichzelf een buiging in de hals maakt als ik goed impuls heb en veel figuren en overgangen maak, zonder aan de teugels te zitten, en hij op die manier veel losser in de rug en veel makkelijker in doorzit te rijden is, terwijl als ze haar hoofd omhoog houd ze ook altijd stroef en moeilijk in de rug is.

Citaat:
Een stang trekt het paard in de krul, hij wijkt voor de pijn(druk), en de trens om te sturen, de aansnoerneusriem, zodat ie zijn bekkie dicht houdt, kun je niet zien hoe hard er getrokken wordt, het paard heeft de mogelijkheid niet om de druk te ontwijken alleen op de manier op aan de teugel te gaan lopen,

een stang trekt hem inderdaad in de krul mits je de stang niet zachtjes maar hard gaat gebruiken, en daar zijn veel dressuurruiters zelf tegen want dat is geen dressuurrijden.
Citaat:
met sporen met wiel, prikt het paard wijkt weer voor de pijn, in mijn ogen ben je echt een goede ruiter, als je al die oefeningen met touwhalster en zonder sporen kunt doen, dit is al gelukt met iemand, dat is pas een ruiter, ik heb echt respect voor al die paarden die dit pikken,

sporen kunnen ook helemaal geen kwaad mits juist gebruik, het paard gaat niet dood of gaat er geen pijn van hebben mits je ze juist gebruikt, en dat is hulpen wat verfijnen.

Citaat:
okee niet aanvallen, ik weet het dit is jullie allemaal geleerd, iedereen doet het, daarom doet iedereen het, maar als ze nou eens meer richting het paard gaan denken, en kijken dat het anders kan. het kan, ooit hoop ik dat mensen hun ogen open doen, en eens denken wat het paard voelt, wat als jij dat paard was, ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Niet kwaad worden, vrijheid van meningsuitingen en feiten.

Je tekst komt anders heel aanvallend over voor dressuurruiters, alsof zij niet kunnen rijden en hun paarden ongelukkig zijn. Je mag mijn paarden gerust zien, ik heb niet de indruk dat ze ongelukkig en bang zijn als ze zo fijn ontspannen zitten(aan de teugel) en ze hinikkend en vrolijk op me afkomen.

Citaat:
grappenmakers whahahaha
zou niet graag een van jullie paarden willen zijn!
maarja ieder doet het op zijn eigen manier hoe hij /zij het wil heb ik echt wel respect voor.
maar onnodig dieren leed nee!

Jammer, ze worden nochtans als koninginen behandeld
Citaat:
er zullen heus wel een PAAR mensen zijn die hun paard op de goede manier de hulpen geven ok....

Als eens goed op bokt rondleest zie je dat er wel meer dan een paar zijn die tegen onnodig sporenschoppen, gebruik van hulpteugels en "trek hem in de krul" zijn
Citaat:
maar wat ik tog constant bij iedere trainingstal tegen kom is rekken en trekken maar!
hup niet luisteren slof om stang in sporen erbij!
vaak geven ze het schuld aan hun paard maar vaak zijn het de ruiters zelf die het verkloten!

Ja van zulke stallen heb ik ook wel eens gehoord, beetje jammer dat ze bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat alle trainingsstallen zo zijn, en dat bijgevolg alle dressuurruiters zo rijden.

Citaat:
en nog maals ik scheer niet iedereen over een kam.

Ik krijg die indruk nochtans van wel adhv bovenstaande quotes
Citaat:
NIET IEDEREEN ZAL ZO RIJDEN!

Dus waarom moeten degene die hun sporen en stang op de juiste manier gebruiken ook met touwhalster leren rijden en hun ogen opentrekken, die doen toch niets verkeerd dan?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:04

amen!!!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:25

Inderdaad!
Je hebt helemaal gelijk xKatleentjex

Enne, dat pony's in de natuur met hun hoofd omhoog rennen, wil niet zeggen dat dat goed is...

Want: *hier komt mijn vergelijking *
Bijv: Mensen zitten ook graag onderuitgezakt *In ieders geval een hele hoop!*
En daar krijg je ook rugklachten van.. Dus wat paarden in de natuur doen, is ook niet altijd het beste voor ze hoor
*het meeste wel, maar toch.. Dat met aan de teugel rijden, dat klopt echt niet.. *

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:44

WHAHA oohh Bolletje, je hebt mijn dag weer goed gemaakt.
Wat kun jij goed de clown uithangen en mensen aan het lachen maken, geweldig!!

Dierenmishandeling?
Oh god, kom op zeg

Ik geloof dat je een beeetje de verkeerde trainingsstallen uitzoekt om te kijken...

Whahahaha

*Ik zal verder niet meer offtopic gaan, sorry*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:49

xKatleentjex schreef:
http://groups.msn.com/_Secure/0RQDvAlQU ... 6811561606
deze afbeelding heb ik recent nog ergens geplaatst. Geeft duidelijk het ruggebruik van het paard weer, en hoe het met een buiging in de hals veel beter een ruiter kan verdragen.
Overigens als het geen ontspanning is, vind ik het enorm vreemd dat mijn jongste paard altijd volledig uit zichzelf een buiging in de hals maakt als ik goed impuls heb en veel figuren en overgangen maak, zonder aan de teugels te zitten, en hij op die manier veel losser in de rug en veel makkelijker in doorzit te rijden is, terwijl als ze haar hoofd omhoog houd ze ook altijd stroef en moeilijk in de rug is.

Ben ik het helemaal met je eens. Ik rijd western en rijd als mijn pony nageeflijk is ook met losse teugeltjes. Ik heb meestal gewoon bogen en als ik dan stuur (neckreining) Dan gaat ze ook vanzelf meer zakken met haar hoofd.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:29

amen ansie, en heb het dus alleen over de mensen die zich aangesproken voelen, als jij je paardje goed kan rijden op die manier en je denkt dat je het goed doet, geen commentaar voor jullie, vindt het alleen zo jammer dat iedereen altijd elkaar nadoet en alles op de kortste en dan maar vaak hardste weg alles probeert te bereiken, terwijl het ook anders kan, maarja niet iedereen heeft tegenwoordig nog geduld arme paardjes , voor die zich aangesproken voelen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:32

Bolletje, je noemt nu in een post twee keer 'iedereen'. Logisch dat mensen zich aangesproken voelen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:34

Inderdaad, als je zegt: jammer dat IEDEREEN altijd elkaar nadoet..
Tja, dan voelt iedereen zich aangesproken hé

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:49

Dan zal ik even alle extremen uitlichten die ik bij mijn paard gebruik.
Ik rij dressuur op een gewoon bit en zonder sporen. Op wedstrijd gebruik ik wel sporen (omdat het moet) en schuw het dan ook niet om ze te gebruiken. Als ik op het wedtrijd terein aankom zadel ik mijn paard rustig op en plant hem ergens op het terein neer. In 10 tot 15 minuten tijd verkennen we zo het terein. daarna gaan we pas losrijden. Mijn paard is namelijk verschrikkelijk nieuwschierig (niet te verwarren met bang) Als ik daarna ga losrijden ben ik niet bang om mijn sporen er eens flink in te planten als hij niet oplet. Ik geef eerst een nette kuithulp en als meneer dan niet oplet, vraagt hij er zelf om. Hetzelfde geld voor het op de rem trekken als hij gewoon doordendert als ik vraag terug te komen op een zithulp. Ik geef kleine hulpen en als hij daar niet op reageert krijgt hij grotere hulpen. Dat is wel zo duidelijk.

Ook heb ik inmiddels mogen ervaren hoe het rijdt met stang en trens, mijn vergelijking is de volgende: de stap tussen trens en stang en trens is dezelfde als tussen stalhalster en bit.
Ik rij mijn paard ook nogal eens op een stalhalster, dit varieert dan van dressuur, springen tot buitenrit. Alles kan ik ermee maar de verfijning: het afbuigen, de buiging in het lijf en de stellingen zo precies doseren gaat minder makkelijk als met een bit.
Dit zelfde verschil merkte ik met de stang en trens.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:08

bolletje schreef:
amen ansie, en heb het dus alleen over de mensen die zich aangesproken voelen, als jij je paardje goed kan rijden op die manier en je denkt dat je het goed doet, geen commentaar voor jullie, vindt het alleen zo jammer dat iedereen altijd elkaar nadoet en alles op de kortste en dan maar vaak hardste weg alles probeert te bereiken, terwijl het ook anders kan, maarja niet iedereen heeft tegenwoordig nog geduld arme paardjes , voor die zich aangesproken voelen

Sorry, maar ik kreeg het idee dat je het gewoon zielig vond voor de paarden, omdat ze een bit in hadden, en omdat de ruiter sporen om had.
Maar als ik het goed begrijp vind je het dus zonde voor de paarden als mensen er totaal verkeerd mee omgaan, of als ze bijv. naar allerlei andere hulpmiddelen gaan grijpen zoals slofteugels?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:16

Sorry, maar ik kreeg het idee dat je het gewoon zielig vond voor de paarden, omdat ze een bit in hadden, en omdat de ruiter sporen om had.
Maar als ik het goed begrijp vind je het dus zonde voor de paarden als mensen er totaal verkeerd mee omgaan, of als ze bijv. naar allerlei andere hulpmiddelen gaan grijpen zoals slofteugels? eindelijk iemand die het snapt wat ik bedoel! thanks

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:25

bolletje schreef:
Maar als ik het goed begrijp vind je het dus zonde voor de paarden als mensen er totaal verkeerd mee omgaan, of als ze bijv. naar allerlei andere hulpmiddelen gaan grijpen zoals slofteugels? eindelijk iemand die het snapt wat ik bedoel! thanks

In dat geval ben ik het met je eens.
Je ziet zo vaak mensen met paarden, en dan word het paard niet snel genoeg naar hun zin 'nagevelijk' en dan pakken ze allerlei hulpteugels en bitten en gaan dan een beetje lopen trekken en plukken aan die paarden, zodat tie van ellende in de krul gaat lopen. En dan loopt het paard volgens hun nagevelijk.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:32

Hmm beeetje gefrustreerde reactie, bolletje? Dit is echt een zinloze eeuwig durende discussie waar jij mee begint, dan kun je elk topic over sporen / bijzetteugels / stang en trens etc. etc. wel gaan verzieken door te beginnen over dierenmishandeling, tuurlijk is het verschrikkelijk dat er mensen zijn die zo met hun paarden om gaan, maar wat heeft het voor een zin om daar mee te komen in een topic waar iemand op een hele normale manier vraagt waar een stang en trens voor is?
Ik heb het gevoel dat je gefrustreerd bent om het een of het ander en dat dan hier maar even komt uitleven. Als je het zelf zo goed weet zou ik zeggen, begin een africhtingsstal en laat maar zien hoe hoog je je paarden krijgt op een touwhalster.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:38

Manuutje:Zoiets is heel erg idd, maar wat heeft t te maken met dit topic??

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:55

Lottew schreef:
Manuutje:Zoiets is heel erg idd, maar wat heeft t te maken met dit topic??

Uuh, ja idd..