hoe lang rijden jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Re: hoe lang rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:00

ik rij verschillend, soms een half uurtje en soms een uur,
als ik buiten rij rij ik ong. 1 1/2 uur of soms wel langer ..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:10

Hangt er heel erg vanaf hoe mijn paard die dag loopt. Meestal stap ik zo'n 5/10 minuten in, dan rijd ik iets van een half uur, dan weer 10 minuten uitstappen. En als hij dan nog erg bezweet is, zoals meestal, dan ga ik nog een kwartiertje aan de hand stappen Dus in totaal meestal een uur. Maar soms ook maar een half uur met in/uitstappen erbij, of langer dan een uur als ik bijv. ga springen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:31

hangt van haar bui af die dag,
ik rijd rond de 20 minuten in, waarvan de eerste 10 stappen.

daarna ga ik ongeveer 40 minuten echt aan het werk, met af en toe even stappen ertussendoor.

en daarna uitstappen

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:47

Ik rij totdat het goed gaat!

Is dat 10 minuten heeft ze die dag 20 minuten moeten lopen! zonder uitstappen en instappen dan..

Loopt ze pas na 2 uur goed dan moet 2 uur en 10 minuten lopen..

Als het goed gaat rij ik der altijd nog ongeveer 10 minuten door, maar mijn paard loopt eigenlijk altijd na een half uur/ 3 kwartier goed dus rij ik 40 tot 55 min per dag op haar!

xx Alice

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:13

ik rijd meestal een half uur(jong paard) als het niet goed gaat rijd ik meestal nog even een paar rondjes door totdat het me wel gelukt is daarna stap ik ongeveer10/15minuten uit(ligt eraan hoe erg ze bezweet is, hoe hard ze gewerkt heeft, en aan de ademhaling)
op m'n pony's reed ik meestal 1 1/2 uur nu ongeveer 40minuten(conditie opbouwen )

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:30

met springen en prive les rijd ik een uur. vrijrijden niet langer dan 40 min. ze loopt dan wel aan 1 stuk door. wel met halsstrekken, zodat ze haar spieren even kan rekken. gaat ze super, dan rijd ik maar 30 min.

groeten

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:06

Het ligt er (zoals er al meerdere zeiden) helemaal aan hoe het die dag gaat. Gaat het super goed, dan stop ik wat eerder.
Is ze wat koppig en eigenwijs, dan ga ik door totdat ze netjes loopt en stop ik dan..
Plus t losstappen en uitstappen duurt dit 40 minuten tot ruim n uur.

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:53

hoi hoi

Mijn verzorgpaard staat nu ergens andres omdat ze zwanger is en last van haar hoeven heeft. Staat ze lekker op land alleen best ver bij mij weg. Dus ik kan niet rijden op haar..
Maar Ik mag wel altijd mee met een vriendin van mij MARIZ heet ze op bokt.
Maar goed dat was de vraag niet. Als ik op 1 van haar verzorg pony's rijd dan ligt het eraan hoe de pony's zijn want ze kunnen verschrikkelijk druk zijn dan rijde ik altijd ,misgien een half uurtje en andres een uur wel denk ik ik let er nooit echt op dan.
Maar bij mijn eigen verzorgpaard rij ik altijd een uur dat probeer ik altijd aantehouden...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:56

Ik rijd meestal een uur, soms 3 kwartier, soms een half uur. Net hoe het gaat.

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:04

Ik heb mijn paard ongeveer 6 maanden geleden naar een man in Duitsland gedaan!! Hij was afgeschreven!!.. Maar die man kreeg hem weer helemaal beter.. Hij had namelijk wat met zijn schouder... Die zat helemaal vast.. Na de tijd was hij zo soepel als wat..!! EGT VETT COOL!! Maar de man gaf me ook iets mee.. Hij zei: Als je je paard egt goed wil hebben lopen ook dat die dan goed wordt gereden moet je de eerste 10 minuten goed losstapen!! dus met zn achterhand eronder, voltes, Rechtom, Linksom wijken, middenstap,arbeidstap etc. Daarna 10 minuten galoperen hetzelfde doen als in stap.. Aan het eind moet je hem minimaal 10 minuten uitstappen of langer... En dan goed doorstappen.. Heb je profijt van de volgende dag.. Werkt bij mij SUPPAHH.. Je hebt hem dan soepel over het hele lichaam... Maar ze zeiden ook minimaal een half uur rijden... liefst elke dag... Zo voorkom je de kans op blessures beter..

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:36

Bedankt, dit is echt wel interessant...
Ik zal het meteen eens uitproberen.

Maar is dat galopperen na het losstappen wel gezond?
En je vermeld er ook geen draf in???
Kun je dit wat meer toelichten?

merci...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:50

Ik let er eigenlijk nooit zo op. Als ik en mijn paard moe en voldaan zijn stop ik er gewoon mee Anders ga ik door totdat we dat hebben bereikt. Ik let er echter wel op of ik beide kanten wel evengoed rij en er altijd wat overgangen, tempowisselingen en soepelmakende figuren tussenstop.

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:31

Ik rijd meestal ongeveer een uur, soms iets korten. Als ik naar buiten ga wordt het meestal een uur/anderhalf uur

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:18

varierend van 20 min tot anderhalf uur hah..
20min alleen als lichte training na concour ofzo...dan werk ik ze alleen los enzo. En anderhalf uur als er 1 heel vervelend is.

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:27

ong. 45. min tot een uur

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:33

ik rij meestal meen half uurtje (als ik in de bak rij)
Dat vind ik lang genoeg.
Ik blijf ook niet steeds hetzelfde proberen, want als Joep het 1of 2 keer goed doet, ga ik wat anders met hem doen,
anders wordt hij het zat en zie ik hem denken: ja, ik doe het toch goed, waarom dan nog een keer proberen?
Vooral jonge paarden zijn na een half uur hun concentratievermogen al kwijt, dus waarom zou je dan langer doorgaan? Je berijkt er dan toch niks mee.

Ik wil ook even reageren op dat losrijden zonder draven.
Na 10 min. stap ga ik maar even draven en daarna laat ik Joep lekker galloperen, met de teugels helemaal los.
Dit is voor hem DE manier om los te worden en op te warmen.
Dat werkt bij hem veel beter dan eerst een poos draven.
Ik merk dat hij na het galopperen veel ruimer loopt.
Sommige paarden moeten eerst eindeloos draven voor ze rustig kunnen galopperen (bijv. mijn vorige paard)
Maar de knop "scheuren in de bak" zit er bij Joep gelukkig niet op.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:37

Ctal schreef:
varierend van 20 min tot anderhalf uur hah..
20min alleen als lichte training na concour ofzo...dan werk ik ze alleen los enzo. En anderhalf uur als er 1 heel vervelend is.

Het heeft toch geen zin om anderhalf uur met een vervelend paard te trainen?
Lekker frustrerend voor beiden!
Ik heb een paard gehad dat vaak oervervelend was met rijden,
dan kon ik haar maar beter terug op de wei zetten i.p.v. eineloos te ploeteren tot ze uiteindelijk op gaf.
Dat leverd alleen maar geruk en gepluk aan de teugels en een hoop spanning en ergernis op.
Maar da's mijn mening.

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:43

Heej..
Neej als je je paard goed losstapt wat ik zei.. En dan gallopeert ook voltes daar wordt je paard heel soepel door.. en zal het ook beter gaan nageven..!! Maar draven moet natuurlijk ook.. wast ff vergeten om bij te zetten..!! Eerst 10 minuten stappen, 10 minuten galoperen, en dan de les.. dus draven, overgangen, stappen, uitstrekken, schijnovergangen, springen, etc. Maar dan moet je aan uit eind ook 10 minimaal 10 minuten uitstappen..
Die man heeft paarden op hetzelfde niveau lopen als Salinero.. En hij heeft daar ook paarden in behandeling die zijn veel waard.. Over de 500.000 euro... dus

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 18:55

Amaj
zo duur...

Ik ga deze methode waarschijnlijk wel gebruiken hoor, alleen die 10 min galopperen daar denk ik nog wel wat over.
Ik denk dat ik dit wel zal moeten opbouwen, want ze hebben totaal geen uithoudingsvermogen.
In draf wel, ze zouden een hele dag kunnen draven, maar galop is nog iets te moeilijk voor hen om er al 10 min mee door te gaan.
Ook doordat ze het moeilijk vinden, zweten ze al gauw en beginnen ze te hijgen.
Maar ik denk wel dat ik deze methode zal uitproberen
bedankt

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:58

Tis verschillend hoelang mijn paard loopt. Ben ik intensief aan het trainen ben ik soms een half uur aan het rijden. Ga ik naar buiten het bos in ben ik wel eens 2 uur weg. Daarnaast gooi ik mijn paard los en stap ik met hem in het bos.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:25

in de bak, 3 kwartier tot een uurtje.

Buitenritje meestal tussen de 2 en 4 uur. Ligt er maar net aan waar ik heenga.

Longeren een half uurtje, en losgooien in de bak moet ik net zo lang wachten tot ze uitgerold en uitgerend is, en dat duurt soms wel een tijdje voordat ze weer mee wil komen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:39

toen ik Sinta(shet) en Erkie(fjord) nog reed, reed ik Sinta meestal dik 2 uur.
eerst in de paddock goed lang instappen en draven zonder aan de teugels te zitten, daarna ging ik op het zandpad galoptraining doen, dat zo`n 10 minuten heen en weer galoperen. daarna een rondje dorp in stap, daarna tussen de bomen galoperen, dan weer een rondje dorp en daarna lekker uitrazen op het stroland. dan kom ik weer aan op stal, gooi een dekentje op en ga aan de hand nog 2x een rondje dorp.
dat was als ik er alleen was(3x in de week)
Erkie:
daar reed ik nooit alleen op, alleen als mijn zus op vriendin erbij was in de wei.
Erkie reed ik altijd voor 15 min. instappen en draven en na 20 minuten ging ik 2 rondjes weiland beide kanten op galoperen.
daarna ging ik wijken en overgangen rijden en daarna mocht mijn zus er nog 20 minuten op draven en stappen(meer durft ze niet meer)

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:07

Hai!
IK rij meestal toch een uur. Ik vind ook dat als ze 23 uur stil staat ze best een uur voor me mag werken.
Als de bak zwaar is of als het er warm is ga ik haar natuurlijk geen uur afmatten.
Maar ik vind dat een uur best moet kunnen.
Ik rij meestal 4 dagen in de week de rest is longeren of rustdag

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:54

Ik rijd meestal 3 kwartier. Soms een uur, soms een half uur... het is verschillend.
Als ik les heb een uur. (want les duurt een uur ).

moentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:36

color=#BF00FF][/color][/i]
als ik les heb rij ik een halfuurtje
en als ik clubles heb een uurtje
en als ik voor me eigen rijd en
de tijd niet bij houd dan rijd ik langer als een uur [/i]