knarsen tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: knarsen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:16

Een tijdje geleden is een ruiter bestraft door de tuchtcommissie omdat hij zijn paard een handje zand in de mond deed voor hij de ring inging! Lijkt me dus geen paardvriendelijke manier om het knarsen te laten stoppen!
En dat een GP-ruiter zoiets doet boeit me voor geen meter, als iemand heel hoog rijdt en zich tot dit soort rare trucs laat verleiden vind ik ronduit belachelijk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:21

Betteke schreef:
Een tijdje geleden is een ruiter bestraft door de tuchtcommissie omdat hij zijn paard een handje zand in de mond deed voor hij de ring inging! Lijkt me dus geen paardvriendelijke manier om het knarsen te laten stoppen!

En terecht!! Bravo. Moet nog veel meer gebeuren dat afstraffen, dan gaan ze het wel leren, desnoods mogen ze voor langere tijd niet meer starten, dan worden ze wel makker.
Betteke schreef:
En dat een GP-ruiter zoiets doet boeit me voor geen meter, als iemand heel hoog rijdt en zich tot dit soort rare trucs laat verleiden vind ik ronduit belachelijk.

Precies zo is het maar net. Moeten deze mensen het voorbeeld geven??

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:21

[quote="goldwing"]och het is maar een grand prix ruiter met een paard waar menig een van jullie altijd van moeten blijven dromen

Ik droom van mijn eigen opgeleide paarden, en niet die van een grand prix ruiter. En moeten dromen? Waarom? Ik ben heel erg tevreden met de resultaten die ik boek met de jonge paarden die ik mag uitbrengen in de basis, van B t\m M2. Ik heb enorm veel respect voor de echt goede ruiters en amazones op grand prix niveau, begrijp me niet verkeerd, maar waarom die reactie dat als je een ruiter op niveau bent, je het allemaal wel weet?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 23:25

goldwing schreef:
och het is maar een grand prix ruiter met een paard waar menig een van jullie altijd van moeten blijven dromen met een rits van dierenartsen als bijstand om bij het minste of geringste in te springen
en door dat hele team is niets lichamelijks of rijtechnisch gevonden voor het knarsen het kan dus ook gewoon een gewenning zijn

Mijn paard knarst sinds kort ook zo heel af en toe. Dat geeft aan dat ik nog steeds te sterk in mijn hand ben. Door dit rijtechnisch op te lossen, knarst mijn paard nagenoeg niet meer.
Ik ben liever een amateurtje in de L2 die een probleem rijtechnisch oplost dan een trukendoos te moeten opentrekken op zo'n hoog niveau.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:57

knarsen tijdens het rijden is een uiting van verzet (er zit iets niet goed).
Kan spanning zijn (bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd), maar als hij/zij het thuis ook doet, is de oorzaak waarschijnlijk een lichamelijke. De paarden die ik het heb (horen) doen hadden wel degelijk een fysiek probleem. Misschien goed om eens een keer een fysio naar je paard te laten kijken.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:00

@porcherider hoe heb jij dat knarsen rijtechnice opgelost? ik heb eigenlijk een beetje het zelfde

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:02

bruine schreef:
@porcherider hoe heb jij dat knarsen rijtechnice opgelost? ik heb eigenlijk een beetje het zelfde

Nou, mijn paard begon er van het ene op het andere moment mee. Heel vaag. Maar ik weet van mezelf dat ik heel gauw te sterk in mijn hand wordt. En in combinatie met wat stress denk ik, (het was op een wedstrijd, tijdens de dressuur en daarvoor had ik gesprongen) begon ze daarmee.

De week daarna deed ze het nog wel een paar keer. Nog een keer goed ruzie met haar daarom gehad maar dat hielp niet.

En toen heb ik het eigenlijk verder genegeerd en is het vanzelf weggegaan. Ik heb mijn paard nl. anderhalve week meegehad naar mijn stage-adres en daar heb ik voornamelijk buiten gereden en niet echt dressuur getraind dus er was ook geen druk (om het zo maar te noemen).

Maar ik denk dat ze het onder hoge druk en stress nog wel eens wil gaan doen. Gewoon een kwestie van geen aanleiding geven om het te doen, net als met vastpakken.

Een vriendelijke hand en mooi licht contact nodigt uit tot een ontspannen aanleuning (natuurlijk wel met een actieve achterhand) en dus niet tot spanning. Die spanning zorgt ervoor dat het paard zijn kaken gaat vastzetten en dientengevolge gaat knarsen of vastpakken.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:21

nou zal het eens proberen die van mij reageert idd op teugeldruk bij ontspanning b.v. buitenrit knarst ze niet. maar om haar bijna zonder druk te rijden.... dat wordt even oefenen. ga het wel proberen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:47

bruine schreef:
nou zal het eens proberen die van mij reageert idd op teugeldruk bij ontspanning b.v. buitenrit knarst ze niet. maar om haar bijna zonder druk te rijden.... dat wordt even oefenen. ga het wel proberen

Je moet altijd wel druk houden bij het rijden anders kun je je paard niet bij elkaar rijden maar ik denk dat de mate van druk ermee te maken heeft. Je moet in ieder geval ervoor zorgen dat je paard een mooie ontspannen aanleuning heeft. Als ze haar kaken niet vastzet, knarst ze ook niet.