Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
orionneke schreef:Ik vind dat een jonkie minder tijd kost............hahahahaa die rijdt je niet elke dag in de eerste tijd.......... of ben ik gek?
En ook al rij je niet iedere dag, ze moeten toch hun beweging hebben.
!
xKatleentjex schreef:Dat iemand die bij de pony's niet verder dan L2 geraakt dan onmiddelijk een jong paard nar de knoppen rijd, is niet waar.
Het kan goed zijn dat het gewoon niet klikte tussen de pony en de ruiter, maar misschien klikt het juist wel met het drie-jarig paard. Andersom kan trouwens ook. Het wil niet zeggen dat als iemand Z kan rijden met een pony, hij daarom ook onmiddelijk goed een 3-jarig paard kan opleiden.
Zolang ze maar goede begeleiding erbij krijgen zou het wel mogelijk zijn

claudie schreef:maar ik wilde het even specefiek zeggen over de overstap pony--> paard.
ik heb het geluk gehad dat ik een erg ervaren paard heb gekregen van mijn ouders.
zelfs hier heb ik ontzettend veel moeite mee gehad. ik was constant na aan het denken over wat ik niet en wel moet doen.
ik heb ook een pony waar ik ontstellend veel van heb geleerd. maar dit is in geen enkel opzicht te vergelijken met een paard. je moet helemaal opnieuw leren zitten.
wendytjeG schreef:claudie schreef:maar ik wilde het even specefiek zeggen over de overstap pony--> paard.
ik heb het geluk gehad dat ik een erg ervaren paard heb gekregen van mijn ouders.
zelfs hier heb ik ontzettend veel moeite mee gehad. ik was constant na aan het denken over wat ik niet en wel moet doen.
ik heb ook een pony waar ik ontstellend veel van heb geleerd. maar dit is in geen enkel opzicht te vergelijken met een paard. je moet helemaal opnieuw leren zitten.
Wat een onzin!
Als dat echt zo was zegt het meer over jouw rijkwaliteiten en ervaring dan wat anders
wendytjeG schreef:Ik ken ponies die ruimere gangen hebben dan het gemiddelde paard, en ik ken paarden met korte gangen.
Het verschil is niet zo groot als jij het doet voorkomen. Ik heb op vanalles gereden, grote ponies, kleine ponies, paarden... uiteindelijk is het de halve centimeter in schofhoogte die bepaalt waar een dier onder valt, en niet de gangen.
claudie schreef:ach het gaat erom hoe hoog paarden opgooien, niet over de ruime gangen.
wendytjeG schreef:Een fries is lastig uit te zitten ja.
Maar weet je, als iemand niet goed rijdt, maar wel bereid is te luisteren is die persoon volgens mij zeker wel in staat om een paard in te rijden onder begeleiding. Zo ben ik ook begonnen, en gelukkig is het altijd goed gegaan
claudie schreef:
ik ken genoeg paarden die moeilijk uit te zitten zijn. mijn pony heeft goede, ruime gangen, maar is niks tegenover het opgooien van mijn paard.
ik denk inderdaad dat als je bij jezelf goed nadenkt over wat voor handelingen je moet verrichten tijdens het rijden, en daarbij een aantal keer in de week goede begeleiding hebt, het moet lukken.
maar ik denk dat maar erg weinig mensen de discipline hebben de hele tijd bij zichzelf na te gaan wat ze moeten doen tijdens het rijden.
ikzelf ben meestal als ik een jong paard rijdt, erop belet dat ik consequent moet rijden, en ben de hele tijd op mijn eigen fouten aan het letten.
niet teveel met de handen, en veel been etc...
ik denk dat er verschillende mensen ervaring missen, om daar ook de hele tijd aan te denken. (die ervaring moet je natuurlijk opbouwen)
en ja goede instructie is erg belangrijk.
claudie schreef:ik betrek helemaal niet alles op mezelf.. ik denk dat er heel wat mensen zeggen dat de overstap naar een paard wordt onderschat, en gewoon moeilijk is. deze regel bevestig ik, door mijzelf als voorbeeld te nemen.
en daarbij meen ik niet dat mijn mening een feit is, ik heb jullie om een mening gevraagd bij de stelling, en geef daarbij dus ook mijn eigen mening, die zeker geen feit is, en ook niet als zo danig beschouwd moet worden.