overstap pony--> paard.. en dan een 3-jarige?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: overstap pony--> paard.. en dan een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:46

Ja en zolang mensen dat van zichzelf weten waar ze op moeten klimmen is het toch goed?

Ik heb altijd geroepen tewijl ik Z reed dat ik een ervaren paard ging kopen.........iets als ruim L/M.

Maare ik kon niks vinden wat pastte, qua uiterlijk/karkater/kwaliteit/prijs.

Toen dus toch jonkie gekocht, super goed bevallen altijd geroepen doe het geen tweede keer............... UMPZ Volgens mij staat er toch echt een 2-jarige in de wei, hihihihihihihi........

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:47

orionneke schreef:
Ik vind dat een jonkie minder tijd kost............hahahahaa die rijdt je niet elke dag in de eerste tijd.......... of ben ik gek?

Je rijd idd niet elke dag, maar je moet wel veel rustiger de tijd nemen voor dingen. Het is niet even een uurtje hobbelen, met alles moet je nadenken wat je doet zodat je niet het paard in de war brengt of dat hij zijn vertrouwen kwijt raakt.
Dat bedoelde ik eigenlijk En ook al rij je niet iedere dag, ze moeten toch hun beweging hebben.

Een jonge pony wil ik zowieso het eerste half jaar helemaal zelf rijden en verzorgen zodat je niet twee verschillende personen en twee verschillende behandelingen en rijstijlen voor z'n kiezen krijgt.
En geloof mij, dan ben best veel tijd kwijt hoor

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:10

Ja oke hahaha, net hoe je het beredeneert.

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:06

heeej
Ik heb niet het hele topic gelezen hoor maar ik wil toch ff wat zeggen..
ik heb oowk altijd op een B ponytje gereden, geen wedstrijden ofzo dat was gewoon puur voor de lol(buitenrijden en crossen enzo:P) maar daar werd ik op het laatst veels te groot voor, Toen mocht ik een paard beleren van mensen bij mij op de buurt.(wel met hulp van iemand anders, maar ik heb er zelf de hele tijd op gereden) Dat was een paard van 1,70. En dat beleren ging echt hartstikke goed..
En nu nog steeds.Ze is nu 4 jaar en we hebben 2 wedstrijden gereden en gelijks de eerste wedstrijd een winstpunt en 7e prijs..
Dus niet in alle gevallen gaat het verkeerd

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:06

nee zo heb ik ook een paard ingereden terwijl ik alleen nog maar op shetlanders had gereden vroeger.. Maar daar werd ik te groot voor dus kocht ik een paard, van 2.5 jaar.. die heb ik toen beleerd.. en dat is helemaal prima gegaan, ik kreeg goed les en het klikte gewoon!! we hebben het samen geleerd. Inmiddels is mijn paard 7 jaar oud en hij kan alles dat ik hem had willen leren !

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:19

Soms is het geen eigenwijsheid om een jong paard te kopen hoor...Er zijn ook mensen die zelf hun paard moeten kopen van het geld dat de pony opbracht
En geloof me, als je dan een gemiddeld getalenteerd dier wil dan hoef je echt niet naar een 6-8-jarige op M-niveau te gaan kijken

Het is bij mij trouwens heel simpel gegaan, maar ik had met mijn grote E-pony al heel wat te stellen gehad...Heb alleen na een half jaar wat problemen gehad toen ik Pfeiffer kreeg, toen was het beestje net even te sterk voor me als hij iets niet wilde. Maar dat was op dat moment met een goed doorgereden paard wsl ook wel een probleem geworden.

Ik zie heel veel te onervaren mensen op te groene dieren zitten, denk niet dat dat specifiek te maken heeft met de overgang pony-paard

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:59

nee daar moet ik je gelijk in geven.
er zijn inderdaad genoeg mensen die op groene paarden gaan zitten.
maar ik wilde het even specefiek zeggen over de overstap pony--> paard.
ik heb het geluk gehad dat ik een erg ervaren paard heb gekregen van mijn ouders.
zelfs hier heb ik ontzettend veel moeite mee gehad. ik was constant na aan het denken over wat ik niet en wel moet doen.
ik heb ook een pony waar ik ontstellend veel van heb geleerd. maar dit is in geen enkel opzicht te vergelijken met een paard. je moet helemaal opnieuw leren zitten.
als je geen eigen houding hebt, dus niet onafhankelijk zit, vraag ik me af hoe je je paard ooit goed kan (in)rijden.
maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je ambities zijn denk ik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:41

xKatleentjex schreef:
Dat iemand die bij de pony's niet verder dan L2 geraakt dan onmiddelijk een jong paard nar de knoppen rijd, is niet waar.
Het kan goed zijn dat het gewoon niet klikte tussen de pony en de ruiter, maar misschien klikt het juist wel met het drie-jarig paard. Andersom kan trouwens ook. Het wil niet zeggen dat als iemand Z kan rijden met een pony, hij daarom ook onmiddelijk goed een 3-jarig paard kan opleiden.
Zolang ze maar goede begeleiding erbij krijgen zou het wel mogelijk zijn

Inderdaad.
Ik ken een meisje wat Z reed bij de pony's en ook echt netjes hoor.
Ze reed ok weleens op een paard van een vriendin,, (paard met ervaring)
Ze reed echt netjes. absoluut geen slechte ruiter, een meisje met gevoel!

Ze kreeg een 3 jarige.. na 4 weken ging het al fout en omgeruild voor een 4 jarige wat net beleerd was.
Ging naar half jaar helemaal fout, ze kon er niks meer mee.
(ze heeft hem telkens naar een vriendin van me gadaan als het fout ging en dan deed hij alles weer, maar als zij hem weer 4 weken reed ging het weer helemaal mis)
Nu dus ook maar weer teruggedaan en nu een 5 jarig paard gekocht wat net beleerd is..
Dat zal dus nu ook wel niet veel meer worden, meisje is helemaal bang geworden.
Sommige ouders willen het niet leren.
Er is al heeeeel vaak verteld tegen hun dat ze moeten kijken naar een paard met meer ervaring.

Ze heeft nu telkens een heeeeel goed mooi jong paard.
Koop eens een iets minder mooi en ietsie minder goed maar ervaren paard en dat meisje heeft veeeel meer lol en kan haar vertrouwen terug winnen.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:47

Ik rij met mijn eigen pony ook maar L springen hoor, maar heb ook al heel wat paarden goed zadelmak gekregen. Het ligt er ook aan wat de cappiciteiten van de pony zijn en of je misschien daardoor niet verder bent gekomen. Paardensport is een sport dat je samen doet, dus je moet goed kijken van:

wat kan ik precies?

Heb ik de mogelijkheden/cappiciteiten een jong paard op t leiden

wie kan mij daarbij goed begeleiden

Als je deze vragen beantwoord denk ik dat je al aardig op weg bent, of je een jong of wat ouder paard terug koopt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:54

Er is een verschil tussen zadelmak maken en goed kunnen rijden

Een vriend van mij is super goed in zadelmak maken maare het technische doorrijverhaal kan je dan beter aan iemand anders over laten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:48

claudie schreef:
ik heb het geluk gehad dat ik een erg ervaren paard heb gekregen van mijn ouders.
zelfs hier heb ik ontzettend veel moeite mee gehad. ik was constant na aan het denken over wat ik niet en wel moet doen.
ik heb ook een pony waar ik ontstellend veel van heb geleerd. maar dit is in geen enkel opzicht te vergelijken met een paard. je moet helemaal opnieuw leren zitten.

Wat een onzin!
Als dat echt zo was zegt het meer over jouw rijkwaliteiten en ervaring dan wat anders

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:07

wendytjeG schreef:
claudie schreef:

Wat een onzin!
Als dat echt zo was zegt het meer over jouw rijkwaliteiten en ervaring dan wat anders

hoezo is dit nu weer onzin?
de bewegingen van een paard zijn toch heeeel anders?
ik heb genoeg jonge paarden gereden hoor, en ik moet zeggen, dat ik het heel anders vind dat een pony.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:26

Ik ken ponies die ruimere gangen hebben dan het gemiddelde paard, en ik ken paarden met korte gangen.

Het verschil is niet zo groot als jij het doet voorkomen. Ik heb op vanalles gereden, grote ponies, kleine ponies, paarden... uiteindelijk is het de halve centimeter in schofhoogte die bepaalt waar een dier onder valt, en niet de gangen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:48

Ik vind dat je op een ouder paard ook alles kan verknallen als je het niet goed aanpakt. Een jong paard moet je alleen zelf inrijden én beleren ( daar komt nl. nog meer bij kijken! ) als je genoeg ERVARING hebt. En dat heeft dus niks te maken met het niveau waarop je wedstrijden rijdt. Ik ken ook genoeg z-ruiters die geen jong paard in willen rijden omdat ze het gevaarlijk vinden en dus eigenlijk een beetje bang zijn, die wil je er helemaal niet ophebben!
Maar er zijn genoeg mensen die niet zo consequent zijn en een dier hebben, je ziet het ook bij honden, tsja, die kunnen het beste gewoon wat begeleiding erbij hebben, dan lukt het ook wel.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 12:33

wendytjeG schreef:
Ik ken ponies die ruimere gangen hebben dan het gemiddelde paard, en ik ken paarden met korte gangen.

Het verschil is niet zo groot als jij het doet voorkomen. Ik heb op vanalles gereden, grote ponies, kleine ponies, paarden... uiteindelijk is het de halve centimeter in schofhoogte die bepaalt waar een dier onder valt, en niet de gangen.

ach het gaat erom hoe hoog paarden opgooien, niet over de ruime gangen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:36

claudie schreef:
ach het gaat erom hoe hoog paarden opgooien, niet over de ruime gangen.

Ik ken ook genoeg ponies die hoog opgooien.

Maar wat is volgens jou dan het verschil tussen een E-pony en een paard? Volgens mij is het dier zelf het verschil, het karakter en niet die paar centimeter.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 12:57

dat maakt inderdaad een klein verschil, behalve als je een paard van 1.70 of hoger koopt.
maar ik denk gewoon dat veel mensen van zichzelf denken dat ze al aardig kunnen rijden, nog nooit een pony/paard beleerd hebben, en er dan niks van bakken. omdat ze dus eigenlijk helemaal niet kunnen rijden,
ze overschatten zichzelf dus naar mijn mening.

en een pony die hoog opgooid, is niets bij een paard die hoog opgooid, dat moet je toch toegeven

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:44

Een fries is lastig uit te zitten ja.

Maar weet je, als iemand niet goed rijdt, maar wel bereid is te luisteren is die persoon volgens mij zeker wel in staat om een paard in te rijden onder begeleiding. Zo ben ik ook begonnen, en gelukkig is het altijd goed gegaan

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:46

Ik denk dat veel mensen zich vergissen in de tijd die er in een jong paard gaat zitten en het geduld wat je er voor moet hebben. Ik kan niet oordelen over jou verhaal want ik ken de persoon niet.
Maar mensen die echt niet zouden kunnen rijden kunnen wel een ouder paard kopen wat bv z heeft gelopen of loopt, maar als je zelf de techniek niet beheerst en geen goede begeleiding hebt dan doet ook een ouder paard op de duur zijn oefeningen niet meer zoals het zou moeten. Ik vind het moeilijk om hierover te oordelen sommige mensen hebben het wel in zich om met een jong paard aan de gang te gaan zonder dat ze al te veel ervaring hebben, en soms zie ik mensen met veel ervaring die een jong paard in de krul trekken!
Tja ik denk dat de meningen hierover erg verdeeld blijven.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 16:57

wendytjeG schreef:
Een fries is lastig uit te zitten ja.

Maar weet je, als iemand niet goed rijdt, maar wel bereid is te luisteren is die persoon volgens mij zeker wel in staat om een paard in te rijden onder begeleiding. Zo ben ik ook begonnen, en gelukkig is het altijd goed gegaan

tja... maar oke.. even niet over jou..

ik ken genoeg paarden die moeilijk uit te zitten zijn. mijn pony heeft goede, ruime gangen, maar is niks tegenover het opgooien van mijn paard.
ik denk inderdaad dat als je bij jezelf goed nadenkt over wat voor handelingen je moet verrichten tijdens het rijden, en daarbij een aantal keer in de week goede begeleiding hebt, het moet lukken.
maar ik denk dat maar erg weinig mensen de discipline hebben de hele tijd bij zichzelf na te gaan wat ze moeten doen tijdens het rijden.
ikzelf ben meestal als ik een jong paard rijdt, erop belet dat ik consequent moet rijden, en ben de hele tijd op mijn eigen fouten aan het letten.
niet teveel met de handen, en veel been etc...
ik denk dat er verschillende mensen ervaring missen, om daar ook de hele tijd aan te denken. (die ervaring moet je natuurlijk opbouwen)
en ja goede instructie is erg belangrijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:59

claudie schreef:

ik ken genoeg paarden die moeilijk uit te zitten zijn. mijn pony heeft goede, ruime gangen, maar is niks tegenover het opgooien van mijn paard.
ik denk inderdaad dat als je bij jezelf goed nadenkt over wat voor handelingen je moet verrichten tijdens het rijden, en daarbij een aantal keer in de week goede begeleiding hebt, het moet lukken.
maar ik denk dat maar erg weinig mensen de discipline hebben de hele tijd bij zichzelf na te gaan wat ze moeten doen tijdens het rijden.
ikzelf ben meestal als ik een jong paard rijdt, erop belet dat ik consequent moet rijden, en ben de hele tijd op mijn eigen fouten aan het letten.
niet teveel met de handen, en veel been etc...
ik denk dat er verschillende mensen ervaring missen, om daar ook de hele tijd aan te denken. (die ervaring moet je natuurlijk opbouwen)
en ja goede instructie is erg belangrijk.

Weet je wat ik zo jammer vind? Jij betrekt alles op jezelf. Omdat jij moeite hebt met je paard zijn alle paarden veel moeilijker dan ponies. Als een ander het daar mee oneens is, meen je nog dat jouw mening een feit is.

Maar tegelijkertijd heb je een zeer slecht beeld van een ander, wat nergens op gebaseerd is. Je weet niet wat er in hun hoofd omgaat, misschien trainen ze wel heel hard als jij er niet bij bent.
Laat die mensen lekker hun eigen fouten maken, en ja, er lopen een hoop prutsers rond, maar ook mensen die heel goed bereid zijn om te luisteren en te werken aan hun fouten en problemen.... Dat zie je er aan de buitenkant echt niet aan af

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 17:16

ik betrek helemaal niet alles op mezelf.. ik denk dat er heel wat mensen zeggen dat de overstap naar een paard wordt onderschat, en gewoon moeilijk is. deze regel bevestig ik, door mijzelf als voorbeeld te nemen.
en daarbij meen ik niet dat mijn mening een feit is, ik heb jullie om een mening gevraagd bij de stelling, en geef daarbij dus ook mijn eigen mening, die zeker geen feit is, en ook niet als zo danig beschouwd moet worden.

en dat laatste wat je zegt vind ik niet echt ergens opgebaseerd. mensen kunnen nog zo hard oefenen, en denken dat ze het goed doen. terwijl ze niet weten hoe het echt moet.
ik denk dat je een grote kennis nodig hebt, wil je een paard goed inrijden. als je er een fijn paard aan over wil houden, moet je heel wat zelf kennis, en discipline hebben. en dan kan je thuis nog zo veel trainen en oefenen, maar als je het fout doet heb je er toch nog niets aan?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:33

claudie schreef:
ik betrek helemaal niet alles op mezelf.. ik denk dat er heel wat mensen zeggen dat de overstap naar een paard wordt onderschat, en gewoon moeilijk is. deze regel bevestig ik, door mijzelf als voorbeeld te nemen.
en daarbij meen ik niet dat mijn mening een feit is, ik heb jullie om een mening gevraagd bij de stelling, en geef daarbij dus ook mijn eigen mening, die zeker geen feit is, en ook niet als zo danig beschouwd moet worden.

Ik ben het hier niet mee eens.
Ik had altijd op pony's gereden, en vanaf me 9e t/m m'n 13e altijd op m'n Shetlandpony. Maar toen werd ik er echt te groot voor.
Toen werd ik gewoon even op het paard van m'n vader gegooit, en heb ik een buitenrit gemaakt. Ik heb haar daarna een jaar gereden, totdat ze verkocht werd. En ik heb nergens problemen mee gehad. En het is een Trekpaardmerrie, dus heeft een ruime gang en gooit hoog op.

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:38

ik vin het ook niet kunnen.
mischien heb je dan wel een super mooi paard enzow maar dan rijd je em idd naar de knoppen en heb je er nix meer aan en iemand anders ook niet

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:00

[quote="lisjuhandty"]ik vin het ook niet kunnen.
mischien heb je dan wel een super mooi paard enzow maar dan rijd je em idd naar de knoppen en heb je er nix meer aan en iemand anders ook niet[/quote]
Maar wrm zou je hem naar de knoppen rijden? Alleen maar omdat je normaal op een pony reed?