Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
been is. Ik rijd zeg maar volgens het volgende systeem:Tricky1 schreef:Ik ben slechts een ervaringsdeskundige, en heb geleerd dat er niks zwart wit is bij paardrijden (behalve een bont paard dan, haha!). In principe moet je je paard kunnen rijden met een correcte teugelvoering en met beendruk. Als je start met werken, bepaal jij welk tempo het paard moet lopen. Als dat lukt maar het tempo zakt middenin het werk, kun je kiezen: weer beendruk, of een klein tikje met de zweep op de schouder. Dat is omdat JIJ niet wilt dat het tempo verandert, maar het paard probeert minder actief te lopen. Hoeveel of hoe sterk een klein tikje moet zijn, hangt af van de reactie van je paard. Als jouw paard heel gevoelig is, is aanleggen vaak al voldoende. Als je paard wat meer stoicijns is, dan moet je iets meer geven. Nooit 'erop rammen' of 'afslaan'. Dat helpt helemaal NOOIT!
Met zwepen is het volgens mij net als met sporen: alleen goeie ruiters (lees: voldoende getrainde en gevoelige ruiters die om hun paard geven) kunnen ermee overweg.
Toen ik net begon, was mijn hand onrustig en iedere keer tikte ik onbedoeld met de zweep aan. Of, als ik bewust de zweep wilde gebruiken, trok ik tegelijkertijd in de mond. Allemaal niet hard en wreed, maar niet goed dus. Ook vond ik altijd dat ik best zonder kon rijden om de doodeenvoudige reden dat al dat gehussel om de zweep op de binnenzijde te houden, me veels te onhandig afging.
Ik ben nog steeds geen expert, maar ik heb wel geleerd om de kracht waarmee ik de zweep gebruik aan te passen aan de reactie van het paard. Als ik echt lekker rij, raak ik wel eens in zo'n soort trance en dan verslapt door pure ontspanning je aandacht wel eens en natuurlijk profiteert mijn paard daar meteen van> geen betere beloning dan stoppen met werk! Ik denk dat het paard ook in zo'n soort van trance kan raken en dan dus langzamer gaat.
O nee, zo mag ik dat niet noemen van mijn trainer. Niet langzaam maar minder actief.
Een manier om het effect van je zweep te testen is door in stap de teugels in de buitenhand te nemen. Met de binnenhand beweeg je de zweep naar net achter je been en tikt zachtjes op de buik. Het is een oefening om je paard ook in stap actief te houden, de buik te laten gebruiken en je merkt ook meteen de gevoeligheid op.
Wen je wel aan om als er een reactie komt, zelfs al is die groter of feller dan je dacht of wilde, je paard te belonen. Uiteindelijk gaat het erom dat het paard reageert. Dat jij de kracht nog moet leren beheersen is nooit de schuld van het paard.
Succes ermee!

Margreet schreef:Mijn ervaring is dat als een tik maar terecht is en in verhouding staat tot het vergrijp, dat geen enkel paard daar schuw van wordt.
*
En ik geloof niet dat ze daar erg mee zitten.