Training jong paard goed of toch niet????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Training jong paard goed of toch niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:29

Ok, wist niet dat je de lessen ook zelf moet betalen...
Nee, dan zou ik het ook niet doen!
Gewoon aangeven waarom jij denkt dat jouw eigen instructrice beter is. Wil ze daar niet aan houdt het denk ik inderdaad op...

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 10:34

Nou ik ga naar de les wish me luck!! Jullie horen het straks wel.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:35

menske schreef:
Nou ik ga naar de les wish me luck!! Jullie horen het straks wel.

Zet hem op, wees eerlijk dan kunnen ze jou nooit iets maken en jij kunt de mensen recht in de ogen aankijken!! toi toi toi en zet hem op, ik duim voor je.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:49

jeetje, nu ik dit lees ben je waarschijnlijk net op stal aangekomen.
Ik hoop voor je dat het allemaal uit te praten is, want dit is niet leuk.
Er wordt nu gewoon van je gevraagd een marionette te worden: doen wat andere mensen zeggen wat je moet doen en vooral zelf niet nadenken...

Ik dacht net als enkele anderen dat je met dit paardje misschien net ietsje te lang werkt (3 kwartier tot een uur is erg veel voor een paardje dat nog maar net onder het zadel is), hoewel ik niet kan zien wat je doet en misschien laat je het paard in dat uurtje wel heel veel tussendoor stappen als beloning, waardoor je per saldo misschjien hetzelfde doet als ik in 20 tot 30 minuten zou doen.

Maar verder vind ik jouw beschrijving van jouw huidige instructrice hartstikke goed, echt waar.
Die van de andere instructrice heb ik niet eens helemaal gelezen, de eerste 2 regels zeiden me al genoeg Boos!

Meid, ik hoop dat je tot een oplossing kunt komen, anders sta je voor een heel zwaar dilemma.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:03

ik ga mee met bets...zeg wat je op je hart hebt.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:50

@ Tender: Ik denk dat je eventjes niet zo goed gelezen hebt maar ik rij het paard maximaal drie kwartier tot een uur dit even om aan te geven dat ik het dus belachelijk vind dat de dochter van de eigenaresse 2 en een half uur priveles krijgt. De gemiddelde training duurt zo'n half uur denk ik.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:58

mijn excuses daarvoor.
tja, het kan inderdaad altijd zo zijn dat je eens wat langer doorgaat!

Hoe is het gegaan op stal dan?

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 14:06

Nou jongens jullie hadden waarschijnlijk al gezien dat ik terug ben van stal. Het ging niet zo heel erg goed. De eigenaresse van het paard was er dus ook en toen ik de stal binnen kwam stond haar gezicht al op onweer. Ze vond het dus belachelijk dat ik een lesafspraak had gemaakt met mijn instructrice terwijl ze gezegd had dat ze haar paard niet in die lessen wilde hebben (ik was me echt van geen kwaad bewust de afspraak met mijn instructrice stond al lang vast en ik had geen idee dat ze verwacht had dat ik die direct af zou zeggen) Ze ging tekeer was echt niet normaal meer. Ik was een ondankbaar en onbetrouwbaar enz enz.
Mijn instructrice leek het verstandig om de boel niet verder op de spits te drijven en zij is dus meteen weer naar huis gegaan.

Nou het kwam er dus in het kort op neer dat ik volgende week donderdag verwacht wordt in de les van haar dochter en als ik niet verschijn is het afgelopen en gaat de instructrice van haar dochter het paard zelf rijden (ja nou komt de aap uit de mouw volgens mij wil mevrouw hem gewoon voor zichzelf hebben)?!?!?!? Want volgens dat mens was het een super paard en zou ze hem binnen een jaar naar de M of Z toe rijden en met mijn geklungel duurde het toch minstens een jaar of 3. Nou vraag ik je wat moet een paard van 4 over een jaar in de Z????

Maar goed ik heb dus nog tot donderdag om te bedenken wat ik ga doen. Zoals ze vandaag deed denk ik zak toch in de stront, maar ja daar heb ik behalve mezelf (want het paard rijdt super en is ook gewoon een grote schat) ook het paard mee want dan gaat die instructrice hem dus rijden en dat lijkt me echt vreselijk voor hem.
Ik heb laatst een paard van haar zien lopen en dat zijn echt van die lamgeslagen robotten die geen spatje plezier in het werk uitstralen Verdrietig

Oh wat is dit moeilijk zeg. Ik kan wel een beetje advies gebruiken.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:11

Voor mij zoe de keuze heel simpel zijn. Maar goed ik sta ook niet in jou situatie. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt en ik denk zo aan je reactie dat je je er niet zo prettig bij voelt dus............ Haha!
Ook al houd dit in dat je dus dit paardje niet meer zal berijden. Ik weet dat dit moeilijk is maar je trekt uiteindelijk aan het kortste eind.
Ga opzoek naar wat anders waar je je wel prettig bij voelt en het dus eens kan zijn met de manier van trainen en bejegening van zowel jezelf als het paard.Op die manier hou je veel meer plezier aan het paardrijden.
Succes met dit moeilijk dillemma!!!!!!! Vriendjes zijn?

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:19

pffff
moeilijk hoor!
Ik zou nu op dit oment zeggen: dat zou ik niet doen, maar ja, dat is lekker praten, ik heb mijn eigen paardjes in mijn eigen stallen staan, die luxe heb jij waarschijnlijk niet.

Ik snap die eigenaresse gwoon niet: ik zou een moord doen voor een bijrijdster/berijdster zoals jij!

Moeilijk moeilijk moeilijk
Ik kan je geen advies geven over je beslissing, behalve dat je moet doen wat je zelf het beste lijkt, je moet niet op anderen afgaan.
Het is jouw leven, jouw keuze en jij moet met de gevolgen leven.

Schrijf voor jezelf op wat de voor- en nadelen zijn van de mogelijkheden en kijk daar de komende week zo vaak naar als je kan. Waarschijnlijk kom je zo tot de beste keuze voor jou.

---het is okay als je soms de fout ingaat, vergeet niet dat de keuzes die je maakt, de juiste zijn, want je hebt ze zelf gemaakt--- Van Dik Hout

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 14:24

Om het rijden hoef ik het op zich niet te doen ik heb zelf twee paarden en krijg betaald om dit paard te rijden maar het rijden met dit paard geeft echt een kick, die van mij zijn al iets ouder en iets verder in de sport (ja op mijn manier kan het blijkbaar ook wel het duurt alleen iets langer Haha! )en de uitdaging van een jong paard onder je kont is ook wel weer heel leuk moet ik zeggen. Ik wil het paard dus heel graag blijven rijden (het levert daarbij ook een leuk centje op), maar het probleem is dat ik nogal aan mijn eigen manier van rijden gehecht ben en er absoluut niet van hou als mensen mij proberen te dwingen tot iets waar ik zelf niets voor voel.

Dus de vraag is laat ik dit over me heen komen voor het paard of neem ik nu afscheid.

Zucht.... Verdrietig

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:24

Ik ben inderdaad ook bang dat dit niets gaat worden voor je. Helaas zijn er mensen die vinden dat een paard met 4 al in de M2 of Z1 moet rondlopen. Ze vergeten dan alleen dat over een jaar of 3 dat paard waarschijnlijk zwaar in protest gaat komen of wat dan ook....

Heel veel sterkte in ieder geval met je te nemen besluit...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:44

Misschien is het een teleurstelling en even doorbijten voor je. Ik zou aangeven dat je per direct stopt met het berijden van dit paard. Je kan aangeven wat je van dit paard vindt en wat het misschien kan worden en hoe je dat naar jouw mening het beste kan bereiken. Omdat de andere aanpak niet bij het paard en je eigen opvattingen past, is het onverstandig om met het rijden op een andere manier verder te gaan. Je neemt dan zelf een besluit. Het kan zijn dat de mensen dan op andere gedachten komen, misschien ook niet. Je houd in ieder geval de eer aan jezelf. Bedenk dat er voldoende paarden zijn en dat er ruiters zijn die het prettig vinden om wel geholpen te worden. Mensen kunnen wel met elkaar afspraken maken, de partijen moeten er dan wel achter staan. Zodra je gaat schipperen met je opvattingen, kom je gegarandeerd in de problemen. Afspraken maken heeft dan ook geen zin. Ik zou nooit een welles nietes discussie ingaan. Kort en krachtig, laat merken dat je achter je besluit staat. Ook als je wat anders besluit.

Als je redelijk goed rijdt, dan komt vanzelf het moment dat mensen het prettig vinden als je hun paard rijdt en dan nog graag ook, tegen betaling.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:04

"Mevrouw ik vond het prettig om u en uw paard ontmoet te hebben. Tot mijn spijt passen de lessen en het rijden zoals u dat van mij verwacht niet bij de manier van rijden die ik voor uw paard en mijzelf het beste vind. Ik stop daarom direct met het rijden van uw paard. Ik wens u veel geluk en succes verder."

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:36

Ze zou wat mij betreft hoog en laag kunnen springen. Hoeveel je ook om het paard geeft je weet gewoon dat hij juist de vernieling in gaat als je zo'n jong paard op die manier gaat rijden m.i. Ik zou altijd gaan voor de ontspannen manier, dan maar 2 jaar langer. Maar dan heb je straks wel een gezond en gelukkig paard en niet een die op de automatische piloot zijn kunstjes doet en waarschijnlijk ook nog allerlei gebreken gaat vertonen omdat hij (verkeerd) te snel de Z moest lopen.

Dit is natuurlijk mijn mening, maar ik vind het echt ongehoord dat mensen zo met paarden om willen gaan, hoe moet zo'n paard nou ooit lol krijgen in het werk???

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:24

Maar een paard hoort geen lol in zijn werk te hebben. Dat wisten jullie zeker nog niet Clown
Werken zal hij!!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:53

Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik het denk ik gewoon proberen. Ga naar die instructrice en haal de goede dingen eruit. Geef het een kans, probeer het en als je er na een tijdje nog steeds een slecht gevoel bij hebt dan stop je ermee. Dan heb je in ieder geval alles gedaan wat in jouw mogelijkheden ligt Ach gut

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:43

wat een lastige situatie zeg! ik snap die eigenaresse echt niet! ik vind dat jij en je huidige instructrice het op precies de goede manier aanpakken! tja, dat is weer het probleem van bijrijdpaarden...de eigenaren hebben ongelooflijk veel macht. ik zou het misschien nog even proberen met die les, maar dan toch op je eigen manier rijden. lukt dat toch niet, dan zou ik echt stoppen! ze verdient jou niet, en je moet geen dingen doen wara je zelf absoluut niet achter staat. daar word je niet gelukkig van. succes met je keuze!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:50

Ik zou bij de huidige blijven.. die tweede klinkt niet echt 'vriendelijk'...

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 08:11

Hey jongens bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik ga doen.
De vraag is kies ik voor mijzelf (direct stoppen met rijden) of kies ik voor het paard (doorgaan want ik wil niet weten wat die instructrice met hem gaat doen) en ik vind die keuze erg moeilijk.
Ik heb er echt het hele weekend over lopen piekeren maar ik ben er nog steeds niet uit.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:24

Heb je al wel eens een les bij die andere instructrice gereden?
Dan zou ik het namelijk gewoon eens een keer proberen en dan kijken of daar ook positieve punten in te vinden zijn.
Bevalt het echt niet, dan kun je altijd nog stoppen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:27

Ja schrijf echt de voordelen en nadelen op en weeg het dan tegen over elkaar af. Ik begrjip dat je voor moeilijke dilemma staat. Ik kan niet voor jou beslissen, maar ik heb net ook een verhaal gehoord dat jong paard van 4 vast gezet is met elastieken en longeren hup zweep erachter, jong paard is buiten door protest achterover gevallen, verkeerd neergevallen en hersenbloeding, bloed kwam uit de oren. Dat noemen ze nou paardrijden, het paard heeft zijn leven op moeten geven hiervoor, maar heeft nu rust. Zo zie ik de eigenaar ook gaan straks met de instructrise..... (zo'n beetje dan)
Ze weten niet hoe een paard in elkaar zit, ze willen er niet aan om het paard te begrijpen en maar af te dwingen, het is een schande dat dit in nederland zomaar gedaan kan worden. Ik hoop dat je wijs besluit kan nemen, ik kan je helaas geen advies geven want ik heb geen ervaring hiermee, maar ik zou echt niet met dit soort mensen in zee willen gaan hoe graag je ook voor paard kiest. Ik zou graag zo'n paard weg willen halen (door opkoop of wat dan ook) dat hij bij zulke vreselijke mensen maar weg gaat, maar ja dan is een ander paard weer de dupe. Zo blijf je met die mensen toch aan de gang. Sterkte ermee.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:59

Schandalig zo als de tweede instructrice met paarden omgaat en ze noemt zichzelf waarschijnlijk nog een paardenliefhebber ook.

Je geeft aan dat deze instructrice waarschijnlijk zelf graag dit paard zou gaan berijden. In dit geval zou ik geen les bij haar nemen.

Ze kan alleen dit paard gaan berijden als ze de eigenaresse er van kan overtuigen dat jij fout bezig bent en dat zij binnen korte tijd meer met dit paard kan bereiken dan jij.

Wanneer jij bij haar gaat lessen zelfs al zou je alles volgens haar methode doen, wat je eigenlijk al helemaal niet wil. Dan zou ze nog van alles lopen te zoeken om maar kritiek op jou te kunnen leveren en zo bij de eigenares in een goed blaadje te komen.

Aangezien de eigenares toch al een voorkeur heeft voor haar manier van rijden kan dit er alleen maar toe leiden dat je het paard uiteindeliljk toch verliest. Dus dan zou ik het advies van Goldstar opvolgen.

Wanneer de instructrice zelf niet op het paard wil rijden kan een les proberen geen kwaad. Misschien wil deze instructrice dan ook een beetje rekening houden met jouw manier van rijden ook al is ze er niet mee eens. Anders toch echt advies van Goldstar opvolgen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:18

lindsey schreef:
Schandalig zo als de tweede instructrice met paarden omgaat en ze noemt zichzelf waarschijnlijk nog een paardenliefhebber ook.

Je geeft aan dat deze instructrice waarschijnlijk zelf graag dit paard zou gaan berijden. In dit geval zou ik geen les bij haar nemen.

Ze kan alleen dit paard gaan berijden als ze de eigenaresse er van kan overtuigen dat jij fout bezig bent en dat zij binnen korte tijd meer met dit paard kan bereiken dan jij.

Wanneer jij bij haar gaat lessen zelfs al zou je alles volgens haar methode doen, wat je eigenlijk al helemaal niet wil. Dan zou ze nog van alles lopen te zoeken om maar kritiek op jou te kunnen leveren en zo bij de eigenares in een goed blaadje te komen.

Aangezien de eigenares toch al een voorkeur heeft voor haar manier van rijden kan dit er alleen maar toe leiden dat je het paard uiteindeliljk toch verliest. Dus dan zou ik het advies van Goldstar opvolgen.

Wanneer de instructrice zelf niet op het paard wil rijden kan een les proberen geen kwaad. Misschien wil deze instructrice dan ook een beetje rekening houden met jouw manier van rijden ook al is ze er niet mee eens. Anders toch echt advies van Goldstar opvolgen.

hier ben ik het volledig mee eens!! als je besluit het paard te blijven rijden, dan valt het plezier al weg omdat de manier van lesgeven je niet aanstaat. dus zonde van je lesgeld en het rijden gaat je tegenstaan. ik zou stoppen op het moment dat het leuk en goed ging. dan hou je er tenminste een leuke herinnering aan en een goed gevoel, want jij hebt immers niet meegewerkt aan het vernaggelen van het paard. heel zielig voor het paard, maar jij kunt er verder niets aan doen om die mensen op een andere gedachte te brengen en is het dus einde verhaal. je kan hoog en laag springen, maar die lui doen toch wat ze willen. ook al zou je ermee doorgaan, heb ik het idee dat je vroeg of laat toch aan de kant wordt gezet. dan zou ik de eer aan mijzeld houden en het antwoord geven wat goldstar zo netjes hierboven ergens formuleerde.

sterkte en succes!!!

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:23

astridh schreef:
Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik het denk ik gewoon proberen. Ga naar die instructrice en haal de goede dingen eruit. Geef het een kans, probeer het en als je er na een tijdje nog steeds een slecht gevoel bij hebt dan stop je ermee. Dan heb je in ieder geval alles gedaan wat in jouw mogelijkheden ligt

Inderdaad zou ik ook doen. Misschien valt het allemaal reuze mee... en ziet ze ook dat het een jong dier is die het werk niet 1 2 3 aan kan. Misschien past ze haar lesstijl wel aan aan jou en je paard.

Natuurlijk wil je het graag op jouw manier doen, maar dat andere manieren dan maar niet goed zijn? Okee, het klinkt niet erg vriendelijk nee..2,5 uur les...maar wil ze jou ook 2,5 uur lesgeven? Kan je het niet op een half uurtje houden? Zij begrijpt toch ook wel dat het een jong ding is?

Ik zou het gewoon proberen, dat kan toch geen kwaad? Waarschijnlijk geeft ze elk paard op een andere manier les...en dus zal ze de jouwe ook anders behandelen dan de andere. En daarnaast kan je toch ook nog naar buiten gaan en een sprongetje maken?