droefje schreef:ik zie heel veel mensen met een reactie van: krijgt hij niet te veel voer. tuurlijk kan het daar mee te maken hebben
en het eerste waar je naar kan kijken
, want als dit het geval is is het probleem zo opgelost, maar zoals hierboven wordt vermeld, kan het ook met karakter te maken hebben en dan ga ik voor optie longeren en losgooien.
Idd, EERST minder voer. En dan kun je altijd nog nagaan of het in het karakter zit, dat is alleen niet het eerste waar je met het vingertje naar moet wijzen. Krijgt een paard te veel voer voor het werk dat hij verricht, dan kan hij zijn energie niet kwijt en dan kan hij springerig of zelfs onhandelbaar worden. En daarnaast wordt de energie uit het krachtvoer (dat hij dus niet gebruikt) opgeslagen in de spieren waardoor het paard spierproblemen kan krijgen.
Mijn advies is dus ook: minder (of geen) krachtvoer op de dagen dat het paard niet werkt. En dat kan volgens mij ook prima op een pensionstal: bij ons op stal schrijf je het gewoon met krijt op de deur als je paard eens een dag/week/maand minder krachtvoer moet hebben. Dan kan iedereen die voert er rekening mee houden.