1e keer longeren voor een 2 jarige pony!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkiej

Re: 1e KEER LONGEREN VOOR EEN 2 JARIGE PONY!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:50

maar nou heb ik wel een vraagje, waarvoor is die zweep dan???

fresco

Re: 1e keer longeren voor een 2 jarige pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:11

Leuke pony hoor!
Weet je wat me opvalt....er zijn veel mensen op bokt die meteen hoog van de daken schreeuwen als er iets gebeurt wat niet "hoort".
Wees eens eerlijk, denk je nou echt dat zo'n pony stuk gaat van zo'n keer longeren?
Tja, je moet zo'n beestje niet dagelijks gaan longeren maar eens in de 3 maanden kan echt geen kwaad hoor.

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:28

bokkiej schreef:
maar nou heb ik wel een vraagje, waarvoor is die zweep dan???

Ze is aan het longeren, voor de eerste keer, ook al doet ze heel rustig aan, wat ik direct geloof, ze moet wel even uitleggen dat de pony om haar heen gaat lopen en dat gaat niet met je hand, dan is een stokje erbij wat handiger, ik geloof nooit dat ze hem daarmee slaat om hem vorwaarts te houden of iets dergelijks.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:27

Je gaat leuk en vriendelijk met de pony om zo te zien.. Lekker rustig aan doen en zorgen dat ie er plezier in houdt. Veel suces samen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:49

NOUJAAAA!! Waar maken sommige mensen hier op bokt zich druk om!! Sommige hier hebben volgens mij alleen maar een account om op mensen af te geven. bahbah.

Dat meisje longeert voor de 1ste keer! Daar gaat die pony toch niet dood van. En hij hoeft alleen maar te stappen. alsjeblieft zeg.
En die zweep heeft ze waarschijnlijk om de pony duidelijk te maken wat ze wil, hij begrijpt heus niet voor de eerste keer dat hij gelijk rondjes om haar heen moet stappen. Maar half bokt denkt gelijk weer dat ze die pony met die zweep de hele bak doorslaat.

Leuke pony! Gaat vast helemaal goed komen Ja

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:55

leuke pony
somige mensen die longeren paarden al op hun 1,5 soms is het juist goed om hem te longeren natuurlijk neit te lang en elke dag
en mischien heeft het paardje er alleen maar plezier in
en vooral voor de eerste keer
veel plezier ermee

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:56

Kan een peuter zelf aangeven als hij iets teveel vind? Nee dat moeten de ouders doen.
Dat is het enige wat ik er van zeg.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:28

ik wil 1 ding kwijt en dat is waar zeurt iedereen over?? dravers worden al op hun 1 1/2 klaar gemaakt voor de sport! dus als je voor de eerst keer en wat ze ook zegt 2 RONDJES op elke hand doet gaat ie echt neit zomaar dood hoor! maarja das weer typies bokt!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:15

1 keer longeren kan geen kwaad, maar het begint bij 1 keer longeren, en dan oh toch nog maar een keer longeren omdat hij het zo braaf deed.. IK vind het te vroeg, mijn mening. Wat een ander vind is zijn pakkie aan, maar IK zou nooit een jonge pony kopen als ik niet kan wachten met longeren etc.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:20

imposant schreef:
ik wil 1 ding kwijt en dat is waar zeurt iedereen over?? dravers worden al op hun 1 1/2 klaar gemaakt voor de sport!
Dus als het vaker gebeurt, is het meteen goed? De paarden die zo vroeg worden klaargemaakt, leven echt geen gezonde 30 jaren hoor (op uitzonderingen na natuurlijk) Knipoog Als je lang plezier van je paard/pony wilt hebben, moet je niet te vroeg beginnen met belasten. De pony uit laten groeien en wanneer het volgroeit is, ook niet teveel belasten.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:29

ik vind het er heel onschuldig uitzien, als je haar niet hard aan het werk zet kan je haar best wel eens longeren.

als je dr aan de hand laat stappen ga er dan wel naast lopen en niet ervoor zo kan je niet zien wat je pony gaat doen en kan ze wel eens gemene dingen uithalen, je zegt dat je pony braaf is maar als je het jezelf zo aanleert en je loopt straks een keer naast een pony die niet zo braaf is.......

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:44

Jeetje waar maakt iedereen zich druk om.. De een vind dat het te vroeg is en de ander niet! Ik vind dit er heel vriendelijk en ontspannen uit zien.. En de zweep gebruik je normaal ook gewoon als 'verlengstuk van je arm' om het paard duidelijk te maken wat hij nou moet.. En hier kan n 2 jarige echt niet overbelast van raken; 1 keer longeren.. Als je het maar met mate doet.. Verder een leuk paardje Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:54

wondertje schreef:
Wat is het probleem met longeren kan je niet jong genoeg beginnen!!!!!

Citaat:
ik wil 1 ding kwijt en dat is waar zeurt iedereen over?? dravers worden al op hun 1 1/2 klaar gemaakt voor de sport!

Longeren is telkens op een cirkel lopen, een eenzijdige belasting die zwaar is voor de gewrichten van het paard. Zeker niet goed als een paard volop in de groei is en die gewrichten nog zwak zijn, dus dat je niet jong genoeg kan beginnen is een grote leugen. Het is juist zo dat als je te jong begint telkens lang(een kwartier) laat lopen, je het risico op beenproblemen erg vergroot.

Dravers moeten vaak rechte lijnen rijden wat minder belastend is(en trekken), maar zelfs die lopen vaak niet lang mee, de meeste zijn al op pensioen als een dressuurpaard die op zijn derde is ingereden pas in zijn topjaren zit.

Maargoed dat is algemeen. Ik vind dit eerlijk gezegd nog meevallen, als de TS natuurlijk eerlijk is Haha! een beetje stappen of lichtjes draven zal een tweejarige niet van doodgaan. Je moet het alleen met grote mate doen, dwz geen drie keer in de week een vol kwartier laten werken maar af en toe eventjes linksom en eens rechtsom kan imo geen kwaad Lachen

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:05

Paulatjuh schreef:
Kan een peuter zelf aangeven als hij iets teveel vind? Nee dat moeten de ouders doen.

Volgens mij kan een peuter dat heel goed, die laat echt wel merken als 'ie het ergens niet mee eens is. En een paard ook, hij kan makkelijk gaan staken/bokken hoor, maar zo te zien heeft 'ie het prima naar z'n zin. Ik vind het er heel vriendelijk uit zien allemaal, en ze stapt alleen maar wat met 'm, daar gaan ze heus niet dood van hoor. Als dat paardje er ook lol in heeft, why not? Het ziet er niet bepaald uit of 'ie zwaar belast wordt & ik denk niet dat ze hem elke dag urenlang rondjes laat galopperen.
@ Mirte13; ik vind het er heel vriendelijk uitzien & ik vind je pony heel mooi Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:21

Skroderijs schreef:
leuke pony
somige mensen die longeren paarden al op hun 1,5

Dus is dat goed en moeten anderen mensen het ook maar gaan doen?

Met 2 jaar 2 rondjes links en 2 rondjes rechtsom kan niet veel kwaad, máár als ze het braaf doen dan word er zo vaak gedacht: "Hij was braaf, het ging goed dus we doen het nog is...en nog is..en nog is...etc..."
En steeds langer uiteindelijk...

Dát is wat er vaak gebeurd, zo ook met het zadelmak maken van een paard voor hun derde jaar...

Mijn vraag aan de TS is: Wat heeft het longeren nu voor nut voor jouw en Hezo?

Als het is om stemcommando's aan te leren, dan hoeft dat longeren nu ook nog niet, want dat kun je prima aan de hand aanleren. (Halt, stap, draf)

Pas wanneer je je pony bijna gaat zadelmak maken (een maand ervoor ofzo) heeft het longeren nut...
Krijgt het een bitje in, daarna zadel op...
Word ie eens bijgezet voor het wennen aan wat druk.

En daarna erop...

Je wil juist niet dat een pony(veel) conditie heeft gekregen vóór je erop stapt. Des te minder energie hebben ze dan namelijk voor praatjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:25

Sooff schreef:
Volgens mij kan een peuter dat heel goed, die laat echt wel merken als 'ie het ergens niet mee eens is. En een paard ook, hij kan makkelijk gaan staken/bokken hoor

Ja dan kan ja...maar dat laatste willen we liever niet, als ze dat eenmaal geleerd hebben en zo onder het werk uit kunnen komen, dan krijg je dat zeer moeilijk weer afgeleerd...

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:14

cayenne ik bedoel ook niet hard laten werken aan de longe maar een paar rondjes kan voor geen een jonge pony/paard kwaad (mits gezond natuurlijk)

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:24

Ik vind dat je dit bijna geen longeren kan noemen. Het is meer rondjes lopen aan een lang lijntje.

Ze heeft hem totaal niet bijgezet ofzo en hij kan het makkelijk hebben hoor.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:34

leuke foto's zeg.
wat kan die al mooi lopen. en een leuke kruising ook.
en kom op zeg. maar er nou zo'n gigantische discussie van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:40

Ach
de een wil zijn paar heel houden tot de 7, de ander tot de 25
Keus aan de eigenaar. Haha!

veel plezier met je pony, hoop voor je dat hij alleen met de 7 geen kapotte benen heeft van het eenzijdige rondjes slingeren Bloos

Tip
je weet nu dat hij het kan, dus dat kan hij ook nog als hij 3 is Ja
Dus nu lekker niet meer doen.

En ja, je mag dit zeuren noemen
ik noem het waarschuwen Lachen

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:03

Ik vindt het ook niet te vroeg.
Want je kan het hem al vast hebben aangeleerd
Wat je nu al leerd en dan nog niet er op gaan zitten maar bijv. een dekje enz aan laten ruiken ect.
Dan hoef je straxs hem niet te laten overdonderen.
Want dan moet tie dit en dat en zus en zus.
Beter zo dan dat tie 3jaar is en alles aan krijgt alles goed moet doen..?
Ik heb het ook zo met mij merrie gedaan en ik ben heel trots wat ik er mee heb gedaan.
Ze is nu 3 jaar en kan er op zitten en draven galoperen enz.

En vergeet niet iedereen doet opvoeden en leren vaak op zijn manier Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:07

ook een 3 jarige hoef je niet te overdonderen
Dat ligt aan de persoon die het doet
overdondert hij ze wel, is het een slecht persoon.
Maar zadelmak maken, heb je zo geleerd, zonder 1 spatje angst.
Dus daarvoor hoef je jaren eerder te beginnen met longeren, dekjes en alle andere zooi.

Vergeet niet dat longeren heeeeel zwaar is.

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:17

@ xKatleentjex; je zegt dat dravers al met pension zijn als een dressuur paard net word ingereden,(zoiets) dat is echt niet waar want dravers gaan wel mee tot ze 10 jaar zijn of ouder en dan kunnen dressuurpaarden ook al met pension zijn.. en als ze niet meer in de topsport zitten worden ze ook nog wel normaal gereden hoor dus ik weet niet waar je je druk ommaakt ik vindt dat ze het rustig opbouwt!
veel succes met je paardje OK dan!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:38

nou zeg.. dit meisje denkt eens foto's van haar supermooi verzorgbeestje erop te zetten, krijgt ze zo'n commentaar overhaar heen.
ze zegt zelf toch dat ze maar 2 rondjes aan elke kant heeft gedaan.
als je het er niet mee eens bent reageer dan gewoon niet.. of zeg het in een ander topic waar sommige mensen wel hun paarden weet ik veel hoeveel rondjes laten rennen voor de 1e keer.
het is dan misschien wel je eigen mening, maar uit hem dan iets minder ...
en niet zo van waar ben je in godsnaam mee bezig want zo komt het wel over.

ik vind het een super leuk beestje!
en voor een paar keer kan het heus geen kwaad.
en zeker niet als je mar 2 rondjes op elke kant hebt gedaan! Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:02

Sooff schreef:
Paulatjuh schreef:

Volgens mij kan een peuter dat heel goed, die laat echt wel merken als 'ie het ergens niet mee eens is. En een paard ook, hij kan makkelijk gaan staken/bokken hoor, maar zo te zien heeft 'ie het prima naar z'n zin. Ik vind het er heel vriendelijk uit zien allemaal, en ze stapt alleen maar wat met 'm, daar gaan ze heus niet dood van hoor. Als dat paardje er ook lol in heeft, why not? Het ziet er niet bepaald uit of 'ie zwaar belast wordt & ik denk niet dat ze hem elke dag urenlang rondjes laat galopperen.
@ Mirte13; ik vind het er heel vriendelijk uitzien & ik vind je pony heel mooi Lachen

Zeker niet, een peuter geeft niet aan als hij iets te veel vind als hij er plezier in heeft! Bijv. niet op tijd naar bed gaan is zoiets.
Misschien heeft dat paardje er wel plezier in, maar dat wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is.
Eigenlijk heeft Runningkawa al de woorden uit m'n mond gehaald, dus daar sluit ik me verder helemaal bij aan!