terugweg buitenrit is een ramp!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnkyVanG

Re: terugweg buitenrit is een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:53

Hij is trouwens ook weggedaan omdat het vermoeiend was om op m
te rijden............maar als we naar buiten gaan,gaan die oortjes naar
vooren en heeft hij t echt naar z'n zin, tot t einde van het park, dan
moeten we terug!
en dan heeft hij zo'n erge haast dat t vervelend is , maar gevaarlijk
vind ik een beetje overdreven.......ik bedoel ben 24 dus heb wel een
beetje verantwoordelijkheids gevoel Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:55

Harder slaan. Klinkt heel bot, maar een keer echt ongenadig hard uithalen dan. Hij MOET naar voren, zorg wel dat je hem zelf niet blokkkeert. Maar als hij na een klap jou durft aan te vallen, heeft hij gewoon niet voldoende respect.

Wat betreft het werk aan de hand, kun je dat nu ook zonder hengstenketting? Dat is in feite de volgende stap, dan krijgt hij nl respect voor jou en niet voor die ketting.

Maar ik denk eigenlijk dat je hier wat begeleiding bij nodig hebt, dit is niet zomaar opgelost. Hij kan IMO wel gevaarlijk zijn, doet precies waar hij zelf zin in heeft. En daar helpt jouw leeftijd en verantwoordelijkheidsgevoel niet bij.

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 13:22

harder slaan vind in niet bot klinken hoor! sla trouwens hard zat, maar hij lijkt wel van staal!!

onderweg naar de molen gebruik ik geen ketting....buiten wandelen
heb ik nog niet geprobeerd zonder.

sorry, maar ik zie t gevaar er niet van in,het is een superbraaf paard en ik
heb volgens mij niet gezegt dat ik hem niet kan houden? Zolang ik m bij me
kan houden?

ik zoek een oplossing voor buiten en niet in de bak! Nou niet gelijk denken
wat is zij eigenwijs Haha!

we hebben sinds kort nieuw zand en daar loopt hij niet goed!!!
en met niet goed bedoel ik "als tie er wel in loopt staat tie kreupel"

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:27

Citaat:
maar als we naar buiten gaan is op de terug reis niet te houden!! dan geeft
tie een gil en rent hij weg!! als t aan hem ligt gaat tie in volle galop terug naar stal
ik kom altijd terug met blaren op me vingers!!

Dit klinkt mij gewoon echt niet fijn in de oren. En het zal dan nu nog niet gevaarlijk zijn, de reden dat ik het gevaarlijk is dat je er dus onvoldoende over te zeggen hebt en dat kan gevaarlijk worden.

En wat die oplossing voor buiten betreft, dat heeft toch te maken met zorgen dat hij respect voor je krijgt. In de bak is dat meestal simpeler dann buiten, maar evt kun je ook buiten een plek vinden waar je wat kunt oefenen met voltes e.d. Het risico dat je dan loopt, is dat hij boos wordt na een tik van jou en naar huis vertrekt. zoiets bedoel ik dus met gevaarlijk Maar misschien is hij buiten wat vrolijker en kun je hem makkelijker aan het been krijgen.

En om heel eerlijk te zijn, ik zou dit geen superbraaf paard willen noemen.

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 13:55

met superbraaf bedoel ik ....schrikt nergens van en kan gewoon met
lange teugel rijden zolang we maar niet terug gaan.En ik zie dat ik
mezelf tegenspreekt Knipoog
maar wat ik zeg...als t aan hem ligt....tot nu toe is tie er nog niet met me
vandoor gegaan!

vorige eig. reed overigens met slof!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:11

En toch ben ik van mening dat je dit probleem eerst in een bak op moet lossen. Heb je niet de mogelijkheid ergens anders af en toe te mogen oefenen in de bak?
Want zoals jij beschrijft hoe je rijd is helemaal fout. Constant drijven (dus ook klemmen dan lijkt me) zorgt er juist voor dat je paard helemaal niet meer naar je been luistert. En ik weet niet wat je in zijn mond doet, maar ook voor zijn "harde" mond zul je een oplossing moeten vinden en "helaas" kun je zulke dingen alleen oplossen in een bak als hij buiten niet goed luistert.

Neem iig begeleiding, want van een internetsite zul je weinig leren, zulke dingen moet je zelf voelen en horen van iemand.

En een slof kan niet zoveel kwaad als je hem ook goed gebruikt, maar ik ben bang dat hij continue strak staat als je hem nu om zou doen. Neem dus gewoon les/begeleiding of wat dan ook. Daar leer je veel meer van dan van bokt.

Succes!

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:37

Dit probleem had ik zo ook ongeveer met me verzorgfjord.
Was nooit erg in de hand geweest en enoorm sterk! Ondert zadel respect zat voor mekaar maar eens aan de hand ging ze gewoon met me lopen, kwamen we uit de stal, hup paardje weg met mij erachteraan, direct naar de piste, en ik heb dit met enorrrm veel geduld gedaan, piste dicht, eerst met een touw rond der neus nadien zonder en op den duur ging het wel... Heeft niets met buitenritten te maken maar wel met geen respect hebben. En kan je het niet klaarkrijgen om es met een hele grote groep van je stal te gaan wandelen (als er daar tenminste meerdere staan Bloos ) en hem ergens int midden te zetten, zodat hij niet wegkan en hij zich wat rustiger voelt ofzo?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:57

ik zou eerst eens dat longeer probleem aanpakken als je daar al vanaf bent dan ben je al ver geloof me ,
mij is het ook overkomen en nu doet die alles voor me Tong uitsteken

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:33

Met wat voor zweep rijd je op je fries, als je in de bak rijd.
Want als je met een dressuurzweep van ongeveer 1.20m rijdt waar je je paard alleen mee op zijn kont raakt, zou ik als ik jou was eens een langere zweep proberen waar je hem dus mee op zijn achterbenen raakt. Die zijn namelijk wat gevoeliger voor de zweep dat zijn kont.
zou ik

Urysiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:39

Doe eens een slofteugeltje om, heb je minder last van je handen en heb je even meer kracht, (pas er wel mee op, als je hem nog nooit gebruikt heb kan hij er van schrikken) omdat je zegt dat hij best wel sterk is. En ook onwijs op z'n flikker geven als hij dat doet. Ik bedoel, wat denkt ie nou wel helemaal!! Boos! flauwek*l

Rovinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:02

Hoe heet die Fries? Ik heb ook een poosje een Fries gereden voor iemand, die had ook zo weinig ontzag. Heel vermoeiend!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:10

Ik ben het er mee eens dat dit eerst in de bak opgelost moet worden. Straks stormt hij in volle galop over een mens, een hondelijn, een bankje, een weg, of weet in veel wat, levensgevaarlijk voor jouw, maar ook voor je medemensen.

Als eerste zou ik onder het zadel er aan gaan werken dat hij aan je been (en de andere hulpen) komt. Zolang een paard niet aan het been is kan je hem nooit fatsoendelijk opvangen, dan kachelen ze maar door in je hand.

En wat voor voer krijgt hij? of is hij als hij los is wel fit? want als hij echt zo traag en sloom is en niet wil werken, dan heeft hij misschien wat meer energierijk voedsel nodig? Ik zou dan alleen zéker niet naar buiten gaan zolang je hem in de bak nog niet onder controle hebt (als ze te langzaam zijn heb je hem ook niet onder controle, want hij luistert gewoonweg niet--> geen controle)

heel veel suc6 met hem iig! sterkte Knipoog

aanvulling: ik lees nu dat hij alleen erge haast heeft. daar hebben wel meer paarden last van, consequent blijven, stap is stap en draf is draf, enz. ik ga vaak expres op de terugweg stappen zodat ze leren dat we niet zo snel mogelijk naar huis terug gaan maar de tijd ervoor nemen :p