NIET voorwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: NIET voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:31

[/quote]
M3isSi3j schreef:
Paarden kunnen geen oorzaak-gevolg inschatten zoals wij dat doen. Pas na 400 keer weten ze het. Wij hebben ooit een meisje gehad op stal zodra dat paardje ging rennen sprong ze eraf en ging die terug naar stal. Op een gegeven moment had dat beestje natuurlijk door: als ik ga rennen ben ik klaaar! maar dit is dan wel jaren lang keer op keer herhaalt.

Dus pas na een keer of 400!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:49

Betteke schreef:
M3isSi3j schreef:
Paarden kunnen geen oorzaak-gevolg inschatten zoals wij dat doen. Pas na 400 keer weten ze het. Wij hebben ooit een meisje gehad op stal zodra dat paardje ging rennen sprong ze eraf en ging die terug naar stal. Op een gegeven moment had dat beestje natuurlijk door: als ik ga rennen ben ik klaaar! maar dit is dan wel jaren lang keer op keer herhaalt.

Dus pas na een keer of 400!
[/quote]

Nou mijn paard heeft na een keer of 2/3 een spoor voelen als hij niet op mijn kuit reageert toch al echt wel door dat hij voortaan beter naar mijn kuit kan luisteren. Als hij van iemand iets lekkers heeft gehad weet hij na 1 keertje ook wel dat hij juist bij die persoon moet bedelen. Zo dom zijn ze gellukig niet Haha! !

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:11

Het gaat ook over het aanleren van iets nieuws. Je moet er vanuit gaan dat ze het na 400x weten, kunnen en gelijk doen..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:13

Kijk wij denken er hetzelfde over. Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:15

hahahha zo zoo.. er zijn steeds meer mensen eens met mijn posten Haha! valt mee Knipoog

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:27

Ok, even off topic, maar vinden jullie van deze.

Als ik aan kwam rijden op stal bij mijn vorige paard, zag hij me vaak aan komen rijden. Op het moment dat ik uitstapte werd ik altijd vrolijk begroet door een luid gehinnik (via buitenluik) waarnaar meneer zich snel omdraaide in zijn stal om te plassen. Dag in dag uit hetzelfde liedje, altijd even snel plassen.... Haha!

Twee jaar geleden is hij verkocht en bij zijn nieuwe eigenaar heeft hij dit gedrag nog nooit vertoond. Ik denk persoonlijk dat het hetzelfde is als met het "nepkreupel", wat misschien een verkeerde bewoording is, maar het is volgens mij gewoon zich zelf aangeleerd gedrag...

Nu ga ik meestal ook wel naar het toilet voordat ik ga rijden...maar toch niet in het hok waarin hij dat doet Haha! Haha! ( uitegezonder acute hoge nood....)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:41

Ik ga ook altijd eerst hoi zeggen tegen mijn paard. Dan gaat hij plassen of mesten voordat ik hem zijn stal uit haal (met warm weer soms drinken nog even). Hij plast en mest niet tijdens het rijden, dus ik vind het eigenlijk wel een handig bedenksel van hem.
Als ik hem gelijk zijn stal uit haal, kan ik hem soms ook gewoon niet doorrijden om dat hij hoge nood heeft. Blijkbaar snapt hij als hij mij ziet dat de kans er dik in zit dat hij voor een uur of 2 zijn stal uit is. En dan niet kan plassen, drinken etc.

En Grace had het ook snel door dat als ze zich verstapte in draf of galop we even gingen stappen. Dat ze zich na een tijdje heeel vaak verstapte is denk ik echt een vorm van nepkreupel. Maar natuurlijk wel een stuk minder doordacht dan bewust op drie benen te gaan rondhinken, daar zie ik paarden ook niet echt toe instaat.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:08

Ik denk dat je je goed moet realiseren dat er een belangrijk verschil zit tussen een fris of energiek paard met als oorzaak hiervan haver, of een een voorwaarts/goed aan het been zijnd paard.

Een paard kan nog zoveel energierijk voedsel eten, dan nog hoeft hij niet goed aan het been te zijn. Het laatste is een rijtechnisch probleem en is dus alleen met (op een juiste manier) rijden op te lossen. Hij gaat misschien wel vlotter, harder of wilder lopen als je hem haver geeft, maar dat betekent niet dat hij gehoorzaam aan je been is!

Ik ben dus ook van mening dat je met een strenge, consequente aanpak en heel veel tempowisselingen rijden de oplossing moet zoeken. Ga het beest niet gek maken met overbodig voer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:02

Hij kan best lui zijn maar vindt het werk wat julie met hem doen misschien ook niet interessant. Misschien toch eens een andere manier van rijden bedenken waar het paard ook door uitgedaagd wordt.Enneh, als je wat wil voeren waar ze wat pittiger van worden, moet je eens pavo volkoren proberen. Verder ben ik het er trouwens wel mee eens dat je je paard goed voor het been moet rijden, zo'n beetje het belangrijkste wat je paard moet kunnen!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:05

Die van mij werdt van sportbrok dus echt heel vervelend en lui en gemeen. Daarna terug op havermengeling gezet en hij werdt terug voorwaarts, blij.
Dus ander voer is zeker naast conceqent rijden te proberen.

Nepkreupel. vroeger op de manege mee gemaakt. Zou het niet geloven maar heb het toen gezien.
Pieternel heeete deze oude merrie en die kon inneens kreupel gaan lopen, echt hinken. en dan wij gelijk meneer pieternel moet uit de les hoor die loopt kreupel. Dan draaide de oude baas zich om en riep eens luid en brommend en pieternel liep weer gewoon.
Deze merrie liet zich dus ook niet zadelen door ons maar door haar baas niets aan de hand. Naar ons begon ze te slaan en hij riep haar eens aan en ging er zo naartoe.
Dit soort dingen gaan ze doen uit accociatie. Kreupel betekent naar stal. Als ik dreig te slaan geen zadel.
Denk eingelijk dat daar soms geen 400 keer voor nodig is.
Maar inderdaad om ze dingen aan te leren denk ik ook dat 400 keer herhaling wel in de buurt zit Haha!