Venetia (v. Jazz) at longeerwork

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

othira

Re: Venetia (v. Jazz) at longeerwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:26

Ik kan Stefan Holvast ook echt aanraden! En inderdaad, Bagheera is daar ingereden en haar moeder ook. Wij hebben hele goede ervaringen!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:43

Venetia schreef:
Ja je hebt gelijk. Eigenlijk zijn we al te laat begonnen, maar ik ben meestal alleen en dat is bij jonge paarden niet ideaal. Maar ze blijkt eigenlijk best braaf dus nu kan ik het wel alleen.

En de meesten kijken er helaas niet doorheen (ook al hoop je daar wel op natuurlijk).

Wat raad je aan om nog in de die twee weken te doen?
Haar sokjes zijn al geknipt Haha!
Iedere dag longeren? En hoe lang? (Ik ben niet echt een keuringsdeskundige moet ik toegeven..)
Staart scheren ook natuurlijk.. Dan moet ik even mn broer lief aan gaan kijken..

Benen opscheren, staart opscheren (en netjes knippen Haha!), neus scheren, oren uitscheren... kijk je broer maar hééél lief aan! Haha! Dan kun je haar echt mooi in haar zondagse pak voorstellen.

Staat ze ook al extra in het voer?

Hoe vaak per week longeer jij haar eigenlijk? Ik zou, wanneer je de training van Venetia opschroeft, ook haar voer opschroeven. Ze moeten flink uit zichzelf gaan lopen, van het doek afspetteren bij wijze van spreken.
Wat ik zou doen (ik ben ook geen keuringsexpert), is om haar in ieder geval om de dag te gaan longeren. Dus dat je zeker 4 keer in de week met haar bezig bent. Je moet zelf een beetje kijken of ze het werk aan kan, anders zou ik haar nog vaker gaan longeren. Hoeft niet lang. Beter elke dag 10 a 15 minutjes dan 3 keer in de week een half uur. Zo krijgt ze ook meer conditie voor de keuring en (hopelijk) meer bespiering. Of nét dat beetje extra's.
Natuurlijk niet overvragen want dan kom je met een slappe krant op de dag van de keuring te zitten. En dat is ook niet de bedoeling Knipoog Maar ik denk dat je het zelf heel goed kunt bepalen! Gewoon lekker (veel) met haar aan de slag gaan!

Judithranita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:23

Hallo,

Wat babyolie op de neus en bij de ogen heb ik ook weleens gehoord dat ze dat doen.

Misschien wat touwtjes eraan los dan he voor aan de longe of wil je dat nog niet.

Lijnzaag geven ze vaak dat ze extra gaan glimmen.

Succes ermee! Haha!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:29

Vooral niet denken dat het nuttig is om ze een paar dagen van te voren binnen te houden. Op de keuring moet ze fris zijn maar vooral "ontspannen" gangwerk laten zien. Als de keuring 's ochtends is mag je haar wel de laatste dag rust geven en op stal houden.
Afhankelijk van de energie en het blijven doorlopen van de merrie zou ik je zelfs aanraden haar even te longeren voordat ze de ring in gaat.
Merries die hun nek breken in de bochten krijgen zeer lage punten voor de galop. Vooral die moet ontspannen zijn!!

Verder zou ik qua werk gewoon iedere dag longeren. Misschien na 5 dagen een dag rust maar ik vind dat niet nodig. Mag tot 20 min, kijken hoe ze het aanpakt natuurlijk. Denk dat je ze ook best wel een beetje af moet kunnen binden, dan wordt de rug lekker los!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 20:24

Rhea schreef:
Vooral niet denken dat het nuttig is om ze een paar dagen van te voren binnen te houden. Op de keuring moet ze fris zijn maar vooral "ontspannen" gangwerk laten zien. Als de keuring 's ochtends is mag je haar wel de laatste dag rust geven en op stal houden.
Afhankelijk van de energie en het blijven doorlopen van de merrie zou ik je zelfs aanraden haar even te longeren voordat ze de ring in gaat.
Merries die hun nek breken in de bochten krijgen zeer lage punten voor de galop. Vooral die moet ontspannen zijn!!

Verder zou ik qua werk gewoon iedere dag longeren. Misschien na 5 dagen een dag rust maar ik vind dat niet nodig. Mag tot 20 min, kijken hoe ze het aanpakt natuurlijk. Denk dat je ze ook best wel een beetje af moet kunnen binden, dan wordt de rug lekker los!

Ok. Dan heeft ze dus vandaag haar laatste rustdag gehad van de komende twee weken. De donderdag voor de keuring wel lekker rust.

Vandaag heeft ze voor het eerst een deken opgehad, dit vond ze totaal niet erg. Ook heb ik haar voor de tweede keer een hoofdstel in gehad. Ik wilde nog één keertje longeren met hoofdstel maar wel aan het halster, zodat ze goed aan het bit went. Daarna zal ik losjes bijzet eraan doen op jullie advies..

Wat vinden jullie, moet ze op de keuring peesbeschermers om bij het los bewegen? Dan moet ik haar nl. daar ook aan gaan wennen.

Denken jullie dat er in die twee weken nog flink verbetering zal optreden in conditie en uitstraling?

Als het lukt zal ik over een week weer foto's plaatsen, dan kunnen jullie kijken of het allemaal effect heeft.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:29

Ik denk dat je zeker verbetering zult zien, alleen uitkijken dat je haar niet afmat.
Dat van die peesbeschermers, ik zou het niet doen.