Wedstrijd, moet ineens zonder martingaal gaan rijden!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Re: Wedstrijd, moet ineens zonder martingaal gaan rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:16

NathalieW schreef:
HEE,, je gebruikt toch elke keer een hoofdstel zonder martingaal en dan gooit ie zn hoofd omhoog etc... misschien ligt het wel gewoon aan het hoofdstel of dat andere bit!!! Dus misschin gewoon ''stiekem'' het martingaal eraf halen en dan met dat hoofdstel gaan rijden en misschioen gaat het dan wel goed, dus misschien s het wel gewoon pijn?!

Pijn is de oorzaak waarschijnlijk niet. Dan protesteerde hij ook met de martingaal en zou hij met beide bitjes zo reageren. Als een paard pijn aan de tanden heeft zie je vaker dat ze niet vooruit willen (soms zelfs achteruit) ze erg schudden met het hoofd en soms steigeren oid. Ligt aan het paard en hoe erg het is. En met een halster (aan de longe) reageren ze niet zo.

Solvej

Re: Wedstrijd, moet ineens zonder martingaal gaan rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:33

Bienotje schreef:
Beetje dubbel allemaal.
Is de martingaal nu wel of niet goed afgesteld? Want als deze kort is ingesteld, dan werkt die natuurlijk tijdens het rijden elke keer veel in. Als een paard continu extra druk voelt met die martingaal, kan het zijn dat ie vanzelf wel gaat zakken met zijn hoofd om onder die druk vandaan te komen. Als dit het geval is, merkt je paard ook zonder martingaal dat die continue druk weg is en zal ie misschien daarom wel meer met zijn hoofd omhoog gaan lopen.

Ik heb even moeten nadenken over je beredenering.

Met martingaal wil hij onder de druk uit en gaat hij inbuigen. (Wat de bedoeling van een martingal overigens is:
Paard duwt neus in de lucht -> Martingaal werkt neerwaarts tegen -> Paard laat neus zakken.)

Zonder martingaal heeft hij door dat hij weer onder het werk uit kan komen en steekt zijn neus weer in de lucht.

Hier ben ik het mee eens, zo omschreef ik het namelijk ook. Maar, dan schrijf je even verderop:

Bienotje schreef:
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel, soms even doorzetten en het moeilijke opzoeken om een stapje vooruit te gaan. Gewoon goed oefenen. ALs je besluit met martingaal te blijven rijden en daarmee ook los te gaan rijden, raad ik je aan om ook zonder martingaal daarna tijd nemen om los te rijden.

Hier komt het over alsof je zegt: Martingaal eraf, doorzetten!

Terwijl je net zelf "ontdekt" hebt dat het mét die martingaal eigenlijk veel fijner rijden is, aangezien hij zijn neus dan minder/niet meer in de lucht steekt.

Dan kun je verstandig doorzetten mét martingaal, het jezelf gemakkelijker maken, zonder ruzies met je paard rijden en als het bevestigd is eventueel alsnog de martingaal in de kast stoppen en een fijn ontspannen paard eraan overhouden.

Óf je doet eigenwijs doorzetten zónder martingaal, het jezelf een stuk moeilijker maken, ruzie zoeken met je paard en heel lang met het probleem blijven lopen en het uiteindelijk misschien oplossen na de nodige frustraties.

Ik persoonlijk ga voor de eerste optie Haha!

Daarbij ben ik het niet eens hiermee:

Bienotje schreef:
Als je vlak voordat je de ring in moet hem er pas afhaalt krijg je mogelijk dat ie juist in de ring zelf nog zijn hoofd expres omhoog gaat steken omdat ie die vrijheid weer heeft.

Succes nog in ieder geval!

Een paard moet eerst ontdekken dat hij onder het werk uit kan komen voor hij dat doet en dan is het nog de vraag of hij het zal doen. Wel eens een paard met slof gereden? Meestal duurt het even voor die terug zijn neus in de lucht steekt, zo is dat met de martingaal ook meestal het geval. Ik denk niet dat een paard zo nadenkt "Laat ik even mijn neus in de lucht steken nu ik eindelijk de vrijheid heb" Knipoog