weigeren met springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: weigeren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 07:36

wat ik al tijd te horen krijg als mn paard (weer is) weigerd:
'ZITTEN, ZITTEN, NIET NAAR DE HINDERNIS KIJKEN, BLIJF ZITTEN TOT IE SPRINGT, BEEEN!.. En dan doet ie t altijd wel Tong uitsteken:P
Ik heb de neiging omdat ik het eng vindt te vroeg uit t zadel te komen en dan heeft mn paard ook zoiets van ja daaaaaggg, dus ik moet blijven rijden tot echt de afzet....
Weet natuurlijk niet hoe t bij jou is, maar miss heb je er wat aan.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:11

zoals hier al is gezegd goed losrijden.
dressuur is de basis voor alles.

zorg dat de pony goed voor je been is.
als je op de hindernis aanrijdt moet je zorgen dat je hem goed tussen 2 teugels en tussen je benen hebt.
gaat niet harder oid rijden naar de hindernis. maar blijf zelf rustig zitten, en rijdt in een rustig tempo.
als je bij de hindernis bent, geef je even een extra kuitdruk zodat ie weet dat ie op moet letten.

als ie dan niet luisterd zou ik een keer de zweep erbij pakken. hij zit jou dan gewoon voor de gek te houden.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:02

Toydoll schreef:
'ZITTEN, ZITTEN, NIET NAAR DE HINDERNIS KIJKEN, BLIJF ZITTEN TOT IE SPRINGT, BEEEN!.. En dan doet ie t altijd wel Tong uitsteken:PIk heb de neiging omdat ik het eng vindt te vroeg uit t zadel te komen en dan heeft mn paard ook zoiets van ja daaaaaggg, dus ik moet blijven rijden tot echt de afzet....

Niet naar de hindernis kijken?
Dat is juist het eerste wat mij geleerd is: WEL NAAR DE SPRONG KIJKEN, want daar moet je overheen. Dat zitten voor de sprong ben ik het helemaal mee eens, maar niet zelf af gaan wachten tot hij ZELF springt, want jij als ruiter bepaalt de afzet en niet je paard.

Groeten

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:31

ik heb een heel kleine maar misschien wel een erg nuttige tip voor je: is je paard wel genoeg aan het been. als je namelijk te weinig reactie voor been heb dan kan hij ook makkelijk weigeren. succes eh!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:55

Nee je moet niet naar de hindernis kijken.Als je een parcour rijdt dan kijk je als je over de ene hindernis heen bent naar de volgende sprong maar zit je op de lijn naar de volgende hindernis dan kijk je over de sprong heen nooit naar de hindernis zelf.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:57

monsera schreef:
Nee je moet niet naar de hindernis kijken.
Als je een parcour rijdt dan kijk je als je over de ene hindernis heen bent naar de volgende sprong maar zit je op de lijn naar de volgende hindernis dan
kijk je over de sprong heen nooit naar de hindernis zelf.

Ja daar heb je ook gelijk in, maar je kijkt dus wel naar de sprong als je er naar toe rijdt, ga je er overheen, dan kijk je naar de volgende sprong.

Met bijv. een in / uit of dubbel, rijdt je wel altijd naar je tweede sprong en kijk je dus over de eerste heen.

En zij rijdt ook geen parcours, maar heeft het hier over een sprong, dus neem ik aan dat je dan ook naar die sprong kijkt. Je moet hier toch overheen.
Knipoog

Ik denk dat Hardi het ook op deze manier bedoelde.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:30

Ik had het parcour er even bij gehaald om het makkelijker uit te leggen maar als je 1 hindernis springt kijk je nog niet naar de hindernis je blijft er overheen kijken.Wat makkelijk is om dan een vast punt op de muur tegen over de hindernis te nemen en daar naar te kijken.Als je afwend naar de hindernis toe kijk je naar de hindernis zit je op de lijn naar de hindernis toe dan kijk je naar het vaste punt toe over de hindernis heen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:35

Toch als je er naar toe rijd kijk je dus in eerste instantie naar de hindernis. ik begrijp ook helemaal wat jij bedoelt, maar ik denk dat jij mij niet helemaal begrijpt. Maar ieder zijn manier van verwoorden. Ik denk ook wel dat wij hetzelfde bedoelen hoor. Knipoog

Groeten.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 09:38

Dat weet ik dat je altijd over de hindernis moet kijken en dan welke kant je uit gaat!

maar powiepower mijn vzpony is zeker genoeg aan het been:P

Maar voor degene die zei een zweep erbij pakken dat is geen optie want ik mag niet met zweep rijden Lachen

maar in ieder geval iedereen weer bedankt!! het is alleen de laatste tijd nog niet echt weer om te oefenen Huilen Net nu ik er zo een zin in heb door al die tips!!

Maar tot welke hoogte mag je aankomen in draf dan? Mijn vzpony ging namenlijk bij 3 banden zelf de laatste passen van te voren in galop aanspringen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:45

hardi schreef:
Toydoll schreef:
'ZITTEN, ZITTEN, NIET NAAR DE HINDERNIS KIJKEN, BLIJF ZITTEN TOT IE SPRINGT, BEEEN!.. En dan doet ie t altijd wel Tong uitsteken:PIk heb de neiging omdat ik het eng vindt te vroeg uit t zadel te komen en dan heeft mn paard ook zoiets van ja daaaaaggg, dus ik moet blijven rijden tot echt de afzet....

Niet naar de hindernis kijken?
Dat is juist het eerste wat mij geleerd is: WEL NAAR DE SPRONG KIJKEN, want daar moet je overheen. Dat zitten voor de sprong ben ik het helemaal mee eens, maar niet zelf af gaan wachten tot hij ZELF springt, want jij als ruiter bepaalt de afzet en niet je paard.

Groeten

Ik mag niet naar de hindernis kijken omdat als je dat doet moet je omlaag kijken en dan druk je je paard alsware 'omlaag' en hij moet juist omhoog. Ik moet altijd een punt nemen over de hindernis waar ik op concentreer, en dan net doen alsof die hindernis er niet staat, en pas als mn paard af wilt zetten uit t zadel komen, dan gaat het goed...

Meestal kijk ik naar de hindernis, en dan ga ik 1 galopsprong te vroeg al een beetje uit t zadel, en dan springt mijn paard gewoon niet. Ze is gewoon lastig, staat ook bekend als het rampenspringpaard omdat ze zoveel weigerd.... Tis trouwens wel een manege paard waar ik t over heb:P Mijn lieverd nis nogniet ingereden

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:52

Kijk naar de reactie van mij (droefje) als je een parcours rijdt kijk je ook naar de volgende sprong.

Hardi bedoelt ook niet kijken naar beneden, maar als je de sprong aanrijdt kijk je in eerste instantie altijd waar je naartoe moet, dus naar de sprong.

ik weet ook dat zij het op deze manier bedoelde, want ze is tenslotte mijn tweeling zus, dus om miscommunication te voorkomen. wij bedoelen beide je kijkt in eerste instantie naar de sprong (als je hem aanrijd), maar je blijft natuurlijk niet kijken als je er al boven hangt, dan kijk je naar of de volgende sprong of naar een punt waar je naartoe wilt.

Groeten

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:37

Even een update van mij!
Ik plaats het maar even hier neer zodat ik weet dat jullie het lezen

Ik ging vandaag springen (Gewoon in onze eigen bak) En hij was zo lekker rustig vandaag! Wij beide dus helemaal in teneu. Ik bodyprotector en hij veelzeidigheidszadel en beschermers! haha ik denk nou zal ik het krijgen ook.
Maar tegengestelde het ging zo lekker ik heb uiteindelijk 4 stenen hoog gesprongen (jaa beetje primitief maar er staan wel houders maar dan moet je gelijk hoog beginnen en aangezien furio geen kruisjes wilt springen dan weigert hij helemaal.

En heel rustig opgebouw ik ben steeds in stap er opaf en dan halverwege aandraven! en been. Ja soms ging hij weigeren maar dan gaf ik of niet genoeg been, want dat wil hij graag als je de andere kant opneem! en die kant nog niet op die hoogte heb gehad. Maar dan stuurde ik heb weg van de sprong even volte en opnieuw! en meestal na de 2e keer ging hij dan al! dus dan 1 of 2 keer weigeren en dan sprong hij!
In het begin heb ik zelfs nog een knoop in de teugel gelegd (oke met 2 stenen hoog denk aan ongv. 18 cm en dan springen! soms beetje angstig natuurlijk dus dan zadel pakken of net aan de knoop maar op het laatst had ik me armen als een vliegtuig!

Toen we eenmaal lekker gesprongen hadden ging ik weer rustig afbouwen steeds weer een steen weg! en toen heb ik 2 keer een sprong in galop genomen maar dan ook pas voor de sprong aangaloperen.
Ik ben dus steeds aan komen stappen kijken bij a of c naar de sprong (stond op de hoefslag) en dan netjes er naar kijken (erover waar ik naartoe wou) en dan halverwege aandraven! Ik ben geneen rondje door gecrost! Dus netjes steeds weer in de hoefslag stappen.

Ik ben zo blij! en dat mede door jullie hulp. en natuurlijk dat ik vandaag een rustige Furio had die been nodig had in plaats van ophoudingen!

Kortom heeerlijk gereden en voor herhaling vatbaar Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:18

Arjen2 schreef:
Hoi,

Zeker als je pas springt zal je handhouding en balans niet helemaal oke zijn. Als een paard springen leuk vind is het de beste manier "om hem te laten gaan" dus geef hem iets meer vrijheid dan je normaal gesproken zou doen,l het voordeel daarvan is dat je paard zelf bedenkt hoeveel passen hij nog moet maken voordat hij springt en je zal hem dan niet snel ( on)bewust tegenhouden met je hand. Als je dat probeert en je paard weigert dan niet dan weet je dat jij hem tegenhoud en kan je rustig aan gaan oefenen op je handhouding en zit zonder dat jij en dus ook je paard gaat twijfelen.

Als jij twijfelt of aan de rem trekt zal het paard nooit springen en denk jij dat hij weigert.

Oh en eerlijk is eerlijk, springen zonder les lijkt mij niet zo verstandig

succes

Tuurlijk kan je springen zonder les , les bij manege de eenhoorn in het springen van iemand die niet hoger dan B heeft gesprongen , is ook geen les Knipoog

JusTinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:41

Soraya92 schreef:
Arjen2 schreef:
Hoi,

Zeker als je pas springt zal je handhouding en balans niet helemaal oke zijn. Als een paard springen leuk vind is het de beste manier "om hem te laten gaan" dus geef hem iets meer vrijheid dan je normaal gesproken zou doen,l het voordeel daarvan is dat je paard zelf bedenkt hoeveel passen hij nog moet maken voordat hij springt en je zal hem dan niet snel ( on)bewust tegenhouden met je hand. Als je dat probeert en je paard weigert dan niet dan weet je dat jij hem tegenhoud en kan je rustig aan gaan oefenen op je handhouding en zit zonder dat jij en dus ook je paard gaat twijfelen.

Als jij twijfelt of aan de rem trekt zal het paard nooit springen en denk jij dat hij weigert.

Oh en eerlijk is eerlijk, springen zonder les lijkt mij niet zo verstandig

succes

Tuurlijk kan je springen zonder les , les bij manege de eenhoorn in het springen van iemand die niet hoger dan B heeft gesprongen , is ook geen les Knipoog

Hahahaa .... de springlessen van Frank Janssen kan je geen lessen noemen nee Tong uitsteken hehe