Schouderbinnenwaarts, hoe het dus echt moet...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re: Schouderbinnenwaarts, hoe het dus echt moet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:03

En als aanvulling voor de mensen die hun buitenbeen naar achteren leggen: hoe wil je vanuit de schouderbinnenwaarts naar de travers gaan als je je benen eigenlijk al in de travers-hulp hebt liggen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:27

misschien is dat verschil in beenligging (op de singel) maar minimaal...
En niet een verschil van een onderbeen 20 centimeter naar achteren doen. Misschien is het meer het verschil van en passieve kuit en een actieve kuit. Ik sta niet naast de pony te kijken hoeveel mijn been verschuift om meer buiging te krijgen, ik voel wat het lijf van de pony doet. Ik vraag een meer ondertredend binnenachterbeen zoals ik dat eerst heb moeten leren met schouder voor rijden. Dat moet dus wel met buiging. Tja, verschil/overeenkomst theorie en praktijk is soms moeilijk voor te stellen via de pc... Hebben de mensen die binnenbeen op de singel houden ook foto's van hun schouderbinnenwaarts, misschien is die beenligging wel op dezelfde plaats als dat ik voor mijn gevoel mijn been iets terug leg? Dat kan ook nog hè Knipoog...

In elk geval zit ik voor mijn gevoel te dicht bij de voorbenen van de pony, op het te smalle gedeelte van haar lichaam als ik mijn been af laat hangen. Om goed in te kunnen werken op haar lijf heb ik ronderen buik/ribben nodig omdat ik anders niet eens met mijn been tegen haar lijf kan komen. Ik voel dat ze meer in haar lijf buigt als ik mijn been iets terug leg, als ik het te veel doe zwaait ze wel uit en wordt het wijken of de achterhand gaat zelfs voor en je krijgt buiging de andere kant op...

Maar misschien is dit verschil ook omdat ik een smalle pony rijd? Mijn benen liggen los van haar buik en kunnen alle kanten op zwaaien als ik ze af laat hangen... Als ik een paard rijd, dan liggen mijn benen tegen het lijf aan.

Daarbij rijd je schouderbinnenwaarts en al die andere oefeningen niet alleen op je been. Je hele lichaamshouding, zit en gewichtsverdeling zijn van belang. Been is maar een onderdeeltje van het geheel. Zoals het ene paard meer voor het been is dan het andere, is het andere misschien meer gevoelig voor gewicht en zithulpen...
En voor mijn gevoel is schouderbinnenwaarts niet alleen een buigen om je binnenbeen maar ook een zijwaartse beweging.

In de les gebruikt mijn instructrice ook halsbuiging om het paard losser te krijgen. dan mag ze dus niet van de hoefslag komen met haar voorhand, maar alleen stelling naar binnen of buiten nemen en haar hals doorbuigen. dan heb ik dus wel mijn been vrij naar voren "op de singel" om te voorkomen dat ze van de hoefslag af loopt met haar voorhand...

Maar goed, ik ben in elk geval heel benieuwd naar foto's van beenliggingen en commentaar daarbij of dit op of achter de singel is in jullie ogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:17

patos schreef:
En als aanvulling voor de mensen die hun buitenbeen naar achteren leggen: hoe wil je vanuit de schouderbinnenwaarts naar de travers gaan als je je benen eigenlijk al in de travers-hulp hebt liggen?

Moment dat je paard om je binnenbeen buigt bij het sbw gaan hangt je been aan de buitenkant als hij recht onder je lijf zit zowiezo iets verder naar achter dan normaal. Vanuit die positie begrens je. Als je je been op de singel zouw willen houden zit je zowiezo scheef en belemmer je de beweging. hte si een beenligging dioe automatisch tot stand komt. Vreschil emt schouderbinnenwaarts blijft altijd duidelijk door het verschil in zithulpen en meer inwerkend teruggelegd buitenbeen. Het is niet zozeer een vast hulpje voor je schouderbinnenwaarts of travers voor je paard (zoals het zou zijn bij het terugleggen van je binnenbeen), gezien het gewoon een logische manier van plaatsen wordt van het paardenlijf door been, zit en hand per oefening. Het is een geheel, een stukje gehoorzaamheid op onafhankelijke hulpen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:44

Fellor schreef:
patos schreef:

Moment dat je paard om je binnenbeen buigt bij het sbw gaan hangt je been aan de buitenkant als hij recht onder je lijf zit zowiezo iets verder naar achter dan normaal. Vanuit die positie begrens je. Als je je been op de singel zouw willen houden zit je zowiezo scheef en belemmer je de beweging. hte si een beenligging dioe automatisch tot stand komt. Vreschil emt schouderbinnenwaarts blijft altijd duidelijk door het verschil in zithulpen en meer inwerkend teruggelegd buitenbeen. Het is niet zozeer een vast hulpje voor je schouderbinnenwaarts of travers voor je paard (zoals het zou zijn bij het terugleggen van je binnenbeen), gezien het gewoon een logische manier van plaatsen wordt van het paardenlijf door been, zit en hand per oefening. Het is een geheel, een stukje gehoorzaamheid op onafhankelijke hulpen.

Mijn buitenbeen ligt bij sb zeer zeker niet terug en toch zit ik recht, de twee mensen waarvan ik les krijg hameren op het recht zitten in de sb en travers en gaan altijd vanaf de hoefslag staan kijken, vandaar dat ik dat zo zeker weet. Mijn been zal hoogstens 1 á 2 cm van zijn plaats wijken, maar lang niet zo ver als bij het geven van de travers-hulp. Vandaar dat mijn paard makkelijk schakelt tussen sb en travers, sb heb ik alleen het binnenbeen eraan en buitenteugels die opvangt, bij de travers blijven mijn teugels hetzelfde, ik leg alleen mij been naar achteren en ze gaat naar de travers.