Citaat:Op de rechterhand gaat het al wel iets beter, ik hou haar op de grote volte, rij veel overgangen, en de heeft dan iets minder de neiging op te gaan crossen.
Op de linkerhand daarin tegen, "wil" ze niet eens netjes op de volte blijven. Ze valt constant op het zelfde punt de hoefslag uit. Ondanks dat ik haar van te voren al duidelijk maak met mijn benen, dat ik haar in de hoefslag wil hebben. En probeert ze er steeds tussenuit te gaan.
Dit maakt het verhaal iets wat anders. Hier word namelijk duidelijk dat ze scheef is. Ze is rechtsgesteld en kan daar dan ook meer gewicht hebben op de voorhand. Linksom is het een ander verhaal omdat ze de buiging moeilijk kan pakken en ook minder gewicht kan dragen. Heel vervelend voor het paard waarop het kan gaan weg rennen voor die gewicht of juist niet vooruit te krijgen is.
Een fjord is zeer compact en stevig gebouwd. Stijvigheid komt daardoor heel veel voor bij fjorden. Is het paard daarbij ook nog behoorlijk scheef wat elk paard van nature in meer of mindere maten is, dan word het probleem verergerd en leverd heel veel spanning op in de rug en overbelasting op voornamelijk de voorbenen.
UIt je opstap probleem denk ik ook aan een niet goed passend zadel. Laat dat dus goed nakijken of voel zelf is of je overal met je hand onder het zadel door kan komen zonder gewicht en of de druk overal het zelfde is.