Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
) en ga m zo langzamerhand wat hoger instellen dus dan wordt t wel weer beter
(doet ie bijna nooit met jonge paarden
) dus daar kan t niet aan gelegen hebben... Hij longeerd de "beleerpaarden" namelijk all1 aan de dubbele longe en verder niet... het kan natuurlijk wel komen dat hij misschien een keer goed aan t werk is geweest voor de kar (wat naturlijk anders is als ohz...) maar goed... ik weet ook niet precies wat t is... maar komt dus niet van t longeren aan de touwtjes... en deze pony heeft trouwens ook nooit geen last van zn rug of iets... hij loopt ook onder het zadel enzo maar nooit geen problemen... dus ja wat t is geweest weet ik niet... (en we hebben daar ook nooit eerder verhalen over gehoord met mensen die ze voor en na die tijd ohz hebben... dus ja... weet t niet) Jeroentje schreef:het kan natuurlijk wel komen dat hij misschien een keer goed aan t werk is geweest voor de kar (wat naturlijk anders is als ohz...)

Vajramani schreef:Met de longeerlijn heb ik geen problemen, het juist wel eens zo zijn dat je op die manier makkelijker je paard kan laten buigen.
Bovendien als je met dubbele lijn longeerd, heb je die ook maar door een bitring.
Vajramani schreef:Een elastiek zou ik dus absoluut niet doen. Ze gaan er o zo graag in hangen.
Voor een keertje wat dieper instellen vind ik geen probleem.Even net iets meer er door heen zetten. Zolang je die maar niet dagelijks doet. Gelukkig doe je dat niet.
Met de longeerlijn heb ik geen problemen, het juist wel eens zo zijn dat je op die manier makkelijker je paard kan laten buigen.
Bovendien als je met dubbele lijn longeerd, heb je die ook maar door een bitring.
haha... en nee doe dit echt niet altijd... lijkt mij zelf oko niet verstandig... elmiran schreef:Vajramani schreef:Met de longeerlijn heb ik geen problemen, het juist wel eens zo zijn dat je op die manier makkelijker je paard kan laten buigen.
Hier ben ik het niet mee eens...bij een dubbele longe heb je aan bijde kanten lijnen aan t bit.Heb geleerd dat als je met een lijn longeerd je de longe aan bijde bit ringen vast moet maken omdat je anders de hele tijd aan een ring trekt.
) dus ben super tevreden...
Nimmedor schreef:Je kan beter 2 elastieken kopen (van die halsverlengers) en die op deze manier bevestigen.
Zo longeer ik al mijn paarden en daar zit een superlicht mondje op.
Ook op de dressuurstal waar ik werk worden ze zo gelongeerd.
En NIET 1 kant strakker doen als de ander, of de longeerlijn door de ring heen halen zodat je hem mijn zijn hoofd naar binnen kan trekken.
Zo word je paard hardstikke scheef, en is die straks in die kant waar jij hem strakker bijzet alleen maar sterker, dus heeft niks met losmaken te maken.
Als je een keer in wil buigen op zijn sterkte kant, is dat geen probleem maar dat doe je door ophoudingen, dus je laat weer los.
Nu kan je pony niet loslaten en zijn neusje naar voren doen.
Longeer dan met dubbele longe als je hem graag met het longeren los wil maken op 1 kant.
Conclusie eerst nadenken voor je iets doet
anders heeft t toch geen zin want dan zijn ze niet aan t werk!