Jeroentje@Longe (lekker aan t sjokken!)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosalie123

Re: Jeroentje@Longe (lekker aan t sjokken!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:56

Ik lees zo de reacties van medebokkers, maar ergens hebben ze wel gelijk.
Tonnie, nog een tip: Je kunt het touwtje vervangen door een elastiek, dat doe ik zelf ook met longeren. Dat is misschien wel wat vriendelijker voor de pony.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:21

maar dat vind ik op t moment nog niet zo nodig... omdat je hier meer controle over hebt en ze op zo'n elastiek errug kunnen gaa nhangen (hier ook wel maar daar steeds meer snappie Knipoog) en ga m zo langzamerhand wat hoger instellen dus dan wordt t wel weer beter Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:33

leuke pony! ben t met de rest eens. Zie ook dat je de longeerlijn door t bit aan de longeersingel vast hebt gemaakt. Zou dit zelf anders doen, door bijde bitringen en dan vast klikken onder t bit...(aan t touw) nu trek je steeds aan een bit ring...
vind dat je hem wel strak hebt...zou ook longeren met bijzet of elastiek.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:36

ok... nu weten we het wel... bedankt voor de "tips"... t is mijn keuze om dit zo te doen omdat ik er goede resultaten bij zie bij mijn eigen pony maar ook bij anderen (stage bijv.) en vind t helemaal niet verkeerd om ze s een keer "vast" te zetten... dus als t kan graag all1 nog reacties ZONDER aanmerkingen op de touwtjes of t bit vastmaken...

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:38

Ik zou niet met elastiek gaan longeren! Mijn pony liep ook moeilijk nageeflijk en had hem met longeren ook liever wat te diep lopen dan dat hij helemaal ging hangen en doen. Ik ben het dus met de meeste reacties niet eens, het ligt gewoon aan het paard en je weet zelf wel wat het beste is neem ik aan Knipoog

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:39

THNX! dat is nou wat ik bedoel Knipoog Haha!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:09

Met alle respect: ik vind ook dat je paard nogal weinig 'lucht' krijgt op de foto`s (hoewel ze wel ontspannen en happy kijkt, wat toch ook wel een indicatie is dat ze zich niet overspant).

Ik vraag me af of je vaker zo longeert. Twee jaar geleden, toen mijn vader een blessure opliep en ik nog in Afrika zat, is onze Hercules 3,5 week bij jullie geweest. Hij moest toen even een paar keer met een ander paard in het span om het contact met de strengen niet te laten verwateren. Je hebt toen een paar keer op Herc gereden daar (dat was weliswaar niet de afspraak, maar daarin had mijn vader wellicht duidelijker moeten zijn) en toen hij terug was (en ik out of Africa) durfde hij zijn rug amper te gebruiken en protesteerde hij tegen het bit (nooit eerder gebeurd, nadat ik het vertrouwen terug gewonnen had ook nooit weer).

Met mijn instructeur ben ik nagegaan wat de oorzaak hiervan kon zijn en we vermoedden toen dat hij voor een vierjarig paard nogal overvraagd was aan de longe. Dat was maar een idee, uiteraard. Maar als ik deze foto`s zie denk ik toch dat de oorzaak in die hoek te zoeken is.

Dit bedoel ik trouwens niet (meer) als commentaar hoor, het is twee jaar geleden en ik maak te veel heftige dingen mee om me druk te maken om zulke dingen.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 20:54

Heb mn vader s ff gevraagd... maar hij heeft m nooit aan touwtjes gelongeerd Haha! (doet ie bijna nooit met jonge paarden Haha!) dus daar kan t niet aan gelegen hebben... Hij longeerd de "beleerpaarden" namelijk all1 aan de dubbele longe en verder niet... het kan natuurlijk wel komen dat hij misschien een keer goed aan t werk is geweest voor de kar (wat naturlijk anders is als ohz...) maar goed... ik weet ook niet precies wat t is... maar komt dus niet van t longeren aan de touwtjes... en deze pony heeft trouwens ook nooit geen last van zn rug of iets... hij loopt ook onder het zadel enzo maar nooit geen problemen... dus ja wat t is geweest weet ik niet... (en we hebben daar ook nooit eerder verhalen over gehoord met mensen die ze voor en na die tijd ohz hebben... dus ja... weet t niet)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:07

Een elastiek zou ik dus absoluut niet doen. Ze gaan er o zo graag in hangen.
Voor een keertje wat dieper instellen vind ik geen probleem.Even net iets meer er door heen zetten. Zolang je die maar niet dagelijks doet. Gelukkig doe je dat niet.
Met de longeerlijn heb ik geen problemen, het juist wel eens zo zijn dat je op die manier makkelijker je paard kan laten buigen.
Bovendien als je met dubbele lijn longeerd, heb je die ook maar door een bitring.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:19

Jeroentje schreef:
het kan natuurlijk wel komen dat hij misschien een keer goed aan t werk is geweest voor de kar (wat naturlijk anders is als ohz...)

Ik dacht dat jij ook wel zou weten dat het wél hetzelfde is.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:45

mOoii paardje hOor Haha!
leuke foto's Oowk Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:20

Vajramani schreef:
Met de longeerlijn heb ik geen problemen, het juist wel eens zo zijn dat je op die manier makkelijker je paard kan laten buigen.
Bovendien als je met dubbele lijn longeerd, heb je die ook maar door een bitring.

Hier ben ik het niet mee eens...bij een dubbele longe heb je aan bijde kanten lijnen aan t bit.Heb geleerd dat als je met een lijn longeerd je de longe aan bijde bit ringen vast moet maken omdat je anders de hele tijd aan een ring trekt.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 11:42

Vajramani schreef:
Een elastiek zou ik dus absoluut niet doen. Ze gaan er o zo graag in hangen.
Voor een keertje wat dieper instellen vind ik geen probleem.Even net iets meer er door heen zetten. Zolang je die maar niet dagelijks doet. Gelukkig doe je dat niet.

Ben blij dat jij t toch wel begrijpt Ja haha... en nee doe dit echt niet altijd... lijkt mij zelf oko niet verstandig...

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:08

elmiran schreef:
Vajramani schreef:

Hier ben ik het niet mee eens...bij een dubbele longe heb je aan bijde kanten lijnen aan t bit.Heb geleerd dat als je met een lijn longeerd je de longe aan bijde bit ringen vast moet maken omdat je anders de hele tijd aan een ring trekt.

Ook met dubbele lijn komt het voor dat je meer druk hebt op de ene dan op de andere lijn.
Voor paarden die moeilijk willen inbuigen is het vastmaken aan de singel een optie.
Voor jonge paarden die trekken aan de lijn, wil dit ook wel helpen.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 16:23

En deze wil vooral links ook slecht inbuigen... dan kijkt ie steeds naar rechts en gaat ie steeds meer op t linkertouwtje hangen, daarom doe ik de longe zo... zodat ik af en toe de druk weg kan laten vallen en weer rustig kan oppakken (wat ik ook leer op stage bij t mennen om zo min mogelijk druk in mn hand te hebben door af en toe die hand waar t paard sterk op is gewoon weg te geven...), en dit bevalt me zeer goed...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:54

heel mooi paard,echt een beauty zeg!!!
maar zoals al gezegd is, dat paard krijgt geen ruimte!!!! op dsze manier wordt ie gedwongen om rond te lopen, i.p.v door ontspanning.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:15

Oke, over het elastiek hebben jullie ook wel gelijk, maar toen ik mijn pony kreeg, longeerden die mensen m ook met een elastiek. (die vrouw had een longeercursus gedaan)
Mijn pony kan nog wel eens zomaar een ruk geven onder het longeren (bijv. aanspringen), en dan is een touwtje/bijzetteugels niet bepaald mondvriendelijk.
Bij een andere pony longeer ik wel met bijzetteugels, die gaat nl. ook heel erg hangen op het elastiek.

Maar goed, ieder zijn eigen manier. En het verschilt natuurlijk per paard.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 07:33

Nou blijkbaar helpt t toch echt wel om hem af en toe even zo te laten lopen want gisteravond 1e x in de L gestart en hij liep gelijk nageeflijk met inrijden, hij probeert niet meer zoveel in verzet te komen (eigenlijk helemaal niet meer) en we reden gelijk in beide proeven een winstpunt. Dus dat was super.

(en BTW in de vaardigheid hoefde hij niet per se nageeflijk te lopen, maar toch liep ie dat wel beetje en was ie zo vlug! we waren 1e van 16 combis Ja) dus ben super tevreden...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:28

Je kan beter 2 elastieken kopen (van die halsverlengers) en die op deze manier bevestigen.
Zo longeer ik al mijn paarden en daar zit een superlicht mondje op.

Ook op de dressuurstal waar ik werk worden ze zo gelongeerd.
En NIET 1 kant strakker doen als de ander, of de longeerlijn door de ring heen halen zodat je hem mijn zijn hoofd naar binnen kan trekken.
Zo word je paard hardstikke scheef, en is die straks in die kant waar jij hem strakker bijzet alleen maar sterker, dus heeft niks met losmaken te maken.
Als je een keer in wil buigen op zijn sterkte kant, is dat geen probleem maar dat doe je door ophoudingen, dus je laat weer los.
Nu kan je pony niet loslaten en zijn neusje naar voren doen.

Longeer dan met dubbele longe als je hem graag met het longeren los wil maken op 1 kant.

Conclusie eerst nadenken voor je iets doet Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:15

Nimmedor schreef:
Je kan beter 2 elastieken kopen (van die halsverlengers) en die op deze manier bevestigen.
Zo longeer ik al mijn paarden en daar zit een superlicht mondje op.

Ook op de dressuurstal waar ik werk worden ze zo gelongeerd.
En NIET 1 kant strakker doen als de ander, of de longeerlijn door de ring heen halen zodat je hem mijn zijn hoofd naar binnen kan trekken.
Zo word je paard hardstikke scheef, en is die straks in die kant waar jij hem strakker bijzet alleen maar sterker, dus heeft niks met losmaken te maken.
Als je een keer in wil buigen op zijn sterkte kant, is dat geen probleem maar dat doe je door ophoudingen, dus je laat weer los.
Nu kan je pony niet loslaten en zijn neusje naar voren doen.

Longeer dan met dubbele longe als je hem graag met het longeren los wil maken op 1 kant.

Conclusie eerst nadenken voor je iets doet Haha!

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 13:21

Vind t OK dat jij zo'n hele uitleg geeft over hoe ik t zou moeten doen maar moet je niet zeggen: Eerst nadenken voor je iets doet want dat is dus eenK*Topmerking omdat ik probeer die pony te verbeteren en er dus zeer goed over nadenk wat t beste is... Toch bedankt voor je reactie Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:39

vind toch dat Nimmedor gelijk heeft, maarja is jou paard dus je moet t zelf weten hoe je t doet..... Longeer anders met pessoateugel als ie zo nodig nagevelijk moet lopen. vind dat bij longeren helemaal niet belangrijk, heb nooit bijzet ofzo eraan, heel soms een pessoa(stand:lang en laag) zodat t paard meer ruimte heeft en dus niet in de krul getrokken word.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 15:30

volgens mij is t bij longeren juist de bedoeling dat ze nageeflijk lopen Verward anders heeft t toch geen zin want dan zijn ze niet aan t werk!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:34

Maar nageeflijkheid is iets heel anders dan wat we hier zien! Dit is in de krul en níets anders.
Nageeflijkheid betekend dat het paard zich over geeft en zich laat sturen en bereiden door de ruiter/menner. Ipv. dat hij zijn eigen weg bedenkt en hij zijn neus in de wind houdt.

Deze pony móet zijn hoofdje naar beneden doen, er is niets om na te geven en dat doet hij dan ook écht niet. Je maakt hem hier alleen maar boos mee. Zoals ik al eerder zei: Nageeflijkheid verkrijg je niet door hem vast te knopen (maar die reactie negeerde je).

Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, ik had gehoopt dat je dat wist nu je L start. Maar helaas.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 15:40

Zoals je hier praat vind ik echt beetje dom: t is net alsof ik niet weet wat ik doe! En ik zeg ook steeds: ik doe dit een enkele keer! Maar goed dit soort reacties reageer ik dus NIET weer op...