Gave Ridders en actie op kasteel (veel)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

Re: Gave Ridders en actie op kasteel (veel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:58

was jij zondag die vrouw met die lange jurk aan of was jij die met gewone kleding aan en die de paarden op aan het zadelen was?

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:57

Ik was de vrouw met de lange donkerblauwe jurk en de witte hoofddoek.
Groom spelen in een jurk is best aan te leren, maar ik zal blij zijn als ik mijn middeleeuwse mannenkleding af heb. Haha!

Inez

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 14:59

wij hebben een tijd bij je staan kijken toen je ging opzadelen en zo op zondag.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:01

Ziet er stoer uit, vind het leuke foto's Lachen

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:07

HI,

Ik ben een van die ridders, in de foto's op een van die oerlelijke vossen Tong uitsteken

Die zadels vind ik zelf echt een fatastische uitvinding. ze zijn inderdaad best hard, maar dan wel voor de ruiter. ze beschermen je voor klappen van voren, maar vooral steunen ze je in de breedte. je komt er gewoon bijna niet uit. de zit is best scherp, en dat is in harnas best belangrijk.

over dat het paard z'n hoofd in gevaar zou zijn:
dat lijkt op deze foto wel, maar die is van de voorkant genomen, niet over de lans, je hebt zeker 70 cm ruimte tussen de ruiter en het paard. je dient je lans te laten "vallen" of eigenlijk zakken, zodat je het paard zult missen en de ruiter raken. We hebben heel wat training achter de rug om preciesie met de lans te leren.

ik zelf heb in mijn paard gewoon een gebroken bitje hangen, trouwens. Ik had op zondag echter mijn paard uitgeleend aan die figuur met dat zwarte harnas, dus ik reed er een van iemand anders (die vos) om het ingewikkeld te maken...

Het is misschien wat anders dan jullie gewend zijn, maar we houden toch echt van onze paarden, en zijn mninstens zo verknocht aan ze als jullie.

ze zijn echt meer dan een broodwinning.

Airnt

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:11

Oh, en nee we hebben helaas niet een andalusier gekocht. Ik wil er wel een hebben deze winter, als ik het kan betalen.

weet iemand nog een betrouwbare PRE hengst van ongeveer 155-160 hoog? Knipoog

Airnt

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:22

Ik denk dat het alleen voor de mensen leuk is om te zien. Zo te zien is het voor de paarden echt geen pretje, als je ziet hoe hard er aan ze getrokken wordt. Ik kan er niet goed naar kijken, lompe zooi.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:02

Ziet er gaaf uit zeg! *LOL*
Jammer dat er geen Shires waren, dat zijn toch de echte ridderpaarden.. Bloos
Maar ziet er supergaaf uit. Ja

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:09

Ziet er erg gaaf uit Haha!

Waren er ook ridderinneressen Tong uitsteken

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:29

Joram is toch Nieuw zeelander??

Je stond in elk geval dichter bij dan ik.. heheh..

even een quote uit een ander forum hoor..

dapperdier schreef:
Een paar foto's.. moet je weer eerst voorbij wat persoonlijke oliebol scrollen sorry...

http://www.mijnalbum.nl/Album=KFPTJXWS

~Ik heb een heerlijke dag gehad.. helaas Derk niet kunnen spreken maar wel weer even met Joram. Nog wat leuke contacten opgedaan en oude bekenden gesproken.. Heerlijk weer, prachtige omgeving (wat een verschil met de fair!) Echt heel erg naar mijn zin gehad..

Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:40

Majo schreef:
Ik denk dat het alleen voor de mensen leuk is om te zien. Zo te zien is het voor de paarden echt geen pretje, als je ziet hoe hard er aan ze getrokken wordt. Ik kan er niet goed naar kijken, lompe zooi.

Kom eens kijken.. het ziet er op de foto's erger uit dan het is..

De paarden vinden het toch leuk om te doen.. anders doen ze het echt niet hoor! Als ze niet willen kunnen ze nog alle kanten op, maar ze gaan toch steeds weer in volle galop vooruit! Het is juist dat enthousiasme dat maakt dat je op sommige momenten even flink moet doorpakken om ze te stoppen/sturen en het is de keuze van het paard om zich te verzetten tegen het bit..

Dit zijn goed getrainde paarden die een goed leven hebben.

Lomp is je reactie en je kunt natuurlijk altijd je ogen dichtdoen... Haha!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 02:12

joram WAS nieuw zeelander, en IS nederlander

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 02:20

Oh, ja,

shires bestonden nog niet in de vijftiende eeuw. als je toen een paard vond van 160cm was dat al een reus.
Er werd veel spaans bloed in de strijdrossen gefokt en een PRE lijkt waarschijnlijk heel aardig. Shires waren het zeker niet.

Ik heb slechts een keer op een shire gereden, maar het lijkt mij geen pretje om een lans te moeten hanteren met een arret de curasse. de gangen zijn gewoonweg niet vlak genoeg. daarnaast kun je er ook niet goed genoeg mee wenden, vervolgens eet zo'n dier gewoon veel meer, en als je op campagne een goede 5000-30.000 paarden moest voeden, was dat best wel belangrijk.

Airnt

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:58

Ziet er leuk uit!! Lijkt me inderdaad logisch dat de paarden het goed hebben, anders zouden ze niet zo braaf zijn en meewerken. Paarden zien er ook goed verzorgd uit! FF iets anders, zie ik dat nou goed en zit de ridder op de 2e foto te bellen? Zal wel aan mij liggen Blond Haha! .

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:54

Hmmm, Airnt was me al voor met antwoorden op een paar posts. Maar ik wil nog wel even iets kwijt: De paarden worden goed verzorgd en NIET lomp gereden. Als dat het geval was, had ik me direct teruggetrokken uit de groep. En zeker als ik kijk naar Marduc, weet ik gewoon dat het goed is, dat beest heeft het ontzettend naar zijn zin in de shows.

O ja, aan Dapperdier: ik wist wel dat Joram uit Nieuw-Zeeland komt, ik had het alleen wat onhandig ingetypt.

Inez

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:10

hihi Nezzie... geef niet hoor! Maakt weinig uit wat Joram is eigenlijk..
De koudbloeden deden vooral dienst als werkpaarden en dan waren ze zeker niet zo groot.. veel te duur om te voeren! En dan nog hadden was een paard duur, een koe of os was goedkoper in onderhoud en minsten even sterk.

Of ridder ook gangenpaarden reden weet ik niet, maar zeker de adel op lange reizen waren zeer gebaat bij gangenpaarden. Niet alle adel vond het namelijk fijn om in een shuddende hobbelende 'litter' of wagen te rijden. Ze hadden toen nog gen rubberbanden laat staan asfalt.. Dan maar liever zelf rijden op een zeeeeeer vlak gangenpaardje.

Denk nou niet gelijk IJslander.. er zijn veel meer gangenpaarden!

Als ik kijk naar de show, daar liep een gelderlander mee.. heerlijk beest , niet moeders mooiste en heelrijk eigenwijs, en een galopje! Verzameld en verheven.. maar geen snelheid. Als ik me niet vergis ( correct me if I'm wrong Airnt) is dat niet wneselijk als ridder.. want hoe meer snelheid, des te harder komt de klap aan ( helaas geldt dat ook voor de tegenstander hihih)

Dus een vlak snel paard is wat je wil. Ook is het omhoog takelen van de ridders lichtelijk overdreven. Er werden wel krukjes/opstapjes gebruikt ( vergeet niet dat je 20 to 50 kg zwaarder bent) maar zo ene harnas kun je nog prima in bewegen, zeker naarmate ze steeds meer ontwikkeld werden.

Goed genoeg geschiedenis les van iemand die er eigenlijk helemaal niet genoeg van weet...wijsneus..

AngelStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:21

Ziet er leuk uit Haha! Mooie fotos ook!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 02:00

Ik heb gehoord dat het eigenlijk raadzaam zou zijn om altijd met een krukje op te stappen, of niet de stijgbeugel te gebruiken... de krachten op de rug van het paard zijn echt flink.

In een harnas kan ik zeker opstappen zonder hulp muv de stijgbeugel, maar ja, daar is een stijgbeugel juist voor ontwikkeld! (gepantserde ruiters)

Ik doe het inderdaad niet altijd (of zelfs vaak niet) omdat het allemaal gewoon een beetje te gortig wordt met dat gewicht. (37,5 kg extra, maar dan is het zadel wel weer beduidend lichter)

In de middeleeuwen werden ridders geacht in het zadel te kunnen springen zonder stijgbeugels, in harnas....

nog ff oefenen... Verdrietig

Airnt

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:12

oef!! pfff... dat red ik niet eens zonder harnas hahaha!

En een krukje bij opstijgen kan idd geen kwaad voor de paardenrug. mijn knolletje is 1.38, maar zonder zadel stap ik met krukje op.
bovendien wissel ik met zadel het opstijgen links en rechts af in het dagelijks leven.. als ik geen zwaard draag haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:25

Airnt schreef:
Oh, ja,

shires bestonden nog niet in de vijftiende eeuw. als je toen een paard vond van 160cm was dat al een reus.
Er werd veel spaans bloed in de strijdrossen gefokt en een PRE lijkt waarschijnlijk heel aardig. Shires waren het zeker niet.

Ik heb slechts een keer op een shire gereden, maar het lijkt mij geen pretje om een lans te moeten hanteren met een arret de curasse. de gangen zijn gewoonweg niet vlak genoeg. daarnaast kun je er ook niet goed genoeg mee wenden, vervolgens eet zo'n dier gewoon veel meer, en als je op campagne een goede 5000-30.000 paarden moest voeden, was dat best wel belangrijk.

Airnt

Klopt ! Shires zijn ontstaan in de late 17e eeuw en waren toen trouwens ook niet groter als een 1.60 m. Pas veel later zijn ze groter gaan fokken.

Ik heb ooit eens uit laten zoeken bij een historische instantie dat de ridderpaarden van oorsprong kruisingen waren van Lippizaners, Percherons (Percherons heb je n.l. ook in een wat slankere uitvoering Knipoog )met nog wat warmbloed erin.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:31

Citaat:
Ik heb ooit eens uit laten zoeken bij een historische instantie dat de ridderpaarden van oorsprong kruisingen waren van Lippizaners, Percherons (Percherons heb je n.l. ook in een wat slankere uitvoering Knipoog )met nog wat warmbloed erin.

Nou, lippizaners iig niet, da's allemaal zeker van na 1500, maar het barokke (spaanse) paard iig wel. eerder (zeg voor 1300) waren de paarden nog wat ranker, maar toen schijnt ook al veel spaans bloed te zijn gebruikt.

er is een amerikaanse groep die percherons gebruikt, maar of er enig bewijs voor is weet ik niet. Er zijn iig erg weining rassen die echt ver terug gaan, het meeste is niet meer dan 300 jaar oud.

Op vijftiende eeuwse afbeeldingen zie je trouwens verdacht veel lavades...

*zucht* Verdrietig

Weet iemand waar ik dat kan leren? (in de buurt van Alphen...)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:35

Citaat:
bovendien wissel ik met zadel het opstijgen links en rechts af in het dagelijks leven.. als ik geen zwaard draag haha!

Ja, waar slaat dat op? ik kan in volle uitrusting gewoon links en rechts opstijgen... nou zit mijn zwaard wel ietsie anders vast dan een napoliontische sabel, dat kan wel schelen, die hangen echt heel laag, en met de kromming richting de neus van het paard. (zeg maar achterstevoren).

Arne

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:33

ik had hier eens een mooie anda hengst staan ,die keurig zijn levades kon maken..maar helaas..die heeft al een baasje...

ik denk dat ik die andalusier verkocht heb aan een andere groep mensen die ook van die riddershows gaven..

ik kan als je evt echt interesse hebt wel hun naam nog opzoeken(ergens in de mails),maar ze wilden dat paard opleiden voor de shows...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:37

Airnt schreef:
Citaat:

Ja, waar slaat dat op? ik kan in volle uitrusting gewoon links en rechts opstijgen... nou zit mijn zwaard wel ietsie anders vast dan een napoliontische sabel, dat kan wel schelen, die hangen echt heel laag, en met de kromming richting de neus van het paard. (zeg maar achterstevoren).

Arne

uhuh.. had ik ook.. Je zwaait zo je been met zwaard en al over het paard no probs... Ik heb me laten vertellen dat de dressuur en de klassieke rijschool komt uit de cavalerie en die gasten hielden van regeltjes en dus hebben ze bedahct dat iedereen links opstijgd en die regel gebuirkt nog steeds bijna iedereen.. zot eigenlijk!!!??

Gelukkig komen steeds meer mensen erachter dat het nergens voor nodig is en ik kan je zeggen dat het heel handig is als je van twee kanten kunt op en af stijgen. Dus hierbij aan iedereen.. train jezelf en je paard dit vandaag nog! uhmm oke morgen!
Wees niet verbaasd als je bij rechts opstijgen zo stijf als een plank bent en ook niet dat je paard zich een hoedje schrikt!

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:46

t ziet er echt gaaf uit...klijkt me wel keer master om keer in ridder pak rond t rijde alleen t lijkt me zo enorm zwaar aan je lichaam....
haha ik heb t de eerste keer gehad mijn pony was zo manege pony ging keer aan de andere kant opstijge ja hoor hij wist niet wat hij meemaakte...