POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peetje82

Re: POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:31

Jammer dat het laatste zooooooveel gebeurd.
Die mensen rijden punten bij het leven, omdat het er spectaculair uit ziet, maar zijn na een tijdje nergens meer omdat de paarden idd geblesseerd zijn!En niet zomaar een blessure van twee weken!!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:47

Dus als je correct rijdt ken je geen blessures??
Maar wie zegt dan dat correct correct is??
Wie bepaald dat en is er geen sprake van jalouzie bij diegene die zeggen dat de puntenrijder eerdaags ingehaald word door blesures??

Beetje apart en een beetje wrang voor sommige in dit topic!
Iedereen zegt goed te kunnen rijden en afgeven op die ander met dat betere paard is o zo gemakkelijk...

Als een ruiter scoort op wedstrijden, denkt de ruiter goed op weg te zijn! Wie vertelt hem anders dat hij op een blessure gevoelige manier rijdt??

Afgeven op die ander is zo gemakkelijk, kijk nu eerst eens naar jezelf!
Ben je zelf wel goed bezig, want wie vertelt het jou dat je het niet kan of fout bezig bent??

De beste stuurlui staan immers aan wal!

Persoonlijk komt oprichting pas echt kijken vanaf het Z, pas dan kom je op een niveau aan waarbij je paard sterk genoeg is om opgericht te lopen, om daadwerkelijk een deel van het gewicht van voren naar achteren te verplaatsen om zo meer vrijheid van voor te krijgen t.a.v de voorhand.

Teveel mensen fixeren zich op de oprichting terwijl juist daar de blessures van komen, paard moet met de kop in de lucht neus aan de LL zijn lijf strak in een houding zijn kunstjes vertonen!
Nergens bespeur je enige vorm van ontspanning en de ongedwonge manier van gaan in het hele rijden!

Als de kop er maar op staat.....

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 12:59

Kaja schreef:

Persoonlijk komt oprichting pas echt kijken vanaf het Z, pas dan kom je op een niveau aan waarbij je paard sterk genoeg is om opgericht te lopen, om daadwerkelijk een deel van het gewicht van voren naar achteren te verplaatsen om zo meer vrijheid van voor te krijgen t.a.v de voorhand.

Ik ken mensen waarvan hun paard al een hele goede achterhand heeft, maar teveel op de voorhand gaan hangen en daarbij hun schouder dus te weinig gebruiken. Als advies kregen zij om hun paard wat opgerichter te rijden. Een duikboot effect zeg maar... En dat terwijl zij nog niet eens het B uitzijn...

Of bedoelen ze nu iets anders dan wat ik bedoel?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:29

Maar daar zit hem nu juist het venijn!!!

Wat boeten deze ruiters in als zij het paard opgerichter gaan rijden om het beeld aantoonbaar en (zogezegd/zogenaamd) prettig te maken??

I.m.o is teveel op de voorhand, te weinig actie van achter..
Ik krijg geen actie van achter door voor op te richten hoor!

Je moet het verhaal compleet zien en niet een beetje...
Alles staat met elkaar in verband en je lost het een niet op door het ander aan te dragen... Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:42

@ Kaya: Ik begrijp jw standpunt, maar zelf heb ik een paardje dat een heel goed achterbeen gebruik heeft en erg goed op de achterhand loopt. Ze is een vierkant model, heeft geen doorgetrainde schouder etc. Maar door haar LDR te rijden neemt ze haar voorhand absoluut niet mee! Ze hoeft ook echt niet in de perfecte oprichting te lopen, maar door haar iets hoger in te stellen, neemt ze haar voorhand beter mee en ontwikkelt die ook meer m.i.

Corrigeer mij als ik verkeerd zit! Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:50

Ik corrigeer niemand, ik geef enkel mijn mening!

Niet elk paard is geschikt om LDR te rijden, maar ook niet elke ruiter...
Het is namelijk meer dan in een systeem rijden!
Er komt veel meer bij kijken dan het hoofd van je paard ergens te houden en daar ligt de taak van de ruiter!

Een ruiter die zich enkel focusd op de voorkant zal nooit vooruitgang boeken met de achterhand!
Zo ook je poll vraag, ja je kunt door oprichting meer vrijheid krijgen van voren, maar dan moet zowel de ruiter als het paard in staat zijn om dat via de achterhand te bereiken.... Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:59

Okee Kaja, Duidelijk dank je wel!!! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:02

Haha! Haha! Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 14:30

... Graag gedaan hoor... Knipoog hihi

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:31

Succes verder... Knipoog

(Dit word nog een zeer interessante discussie, let op mijn woorden... Haha! )

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 14:56

Ik ben benieuwd of je gelijk hebt... Knipoog

Hoe zit het dan met paarden die iets wat overbouwd zijn, die lopen toch ook meer op de voorhand als op de achterhand? die duikelen naar voren. En dan?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:06

Het LDR systeem leent zich uitstekend voor paarden die opgericht gebouwd zijn! Maar het wil niet zeggen dat je met een overbouwd paard enkel opgericht moet/kan rijden!

Dat is ook een veel gemaakte fout! Een overbouwd paard opgericht rijden zonder enige kennis van zaken is wachten tot hij in het midden breekt, dus blessures oploopt Knipoog !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:07

Ja ja wat is correct rijden nu eigelijk? Correct rijden is het rijden met gevoel en met beleid. Correct rijden is je paard zo trainen dat hij sterker wordt in conditie, uithoudingsvermogen, spierkracht, dragend vermogen, kracht in achterhand en noem maar op.

En iedere dicipline kent zijn eigen doel waaraan de training aangepast moet worden. En gewichtsheffer zal ook lang moeten trainen alvorens hij 100 kg kan heffen. En de marathonloper kan ook niet ineens de 40 kilometer volbrengen zonder gerichte training en een gericht dieet.

Zo is het met paardrijden ook, telkens train je iets verder. Iedere training bestaat uit aanspanning en ontspanning van spieren, strekken en oppakken. Schakelen en sluiten.
Het uiteindelijke doel is een sterk blij maar vooral gezond paard. Blessures liggen altijd op de loer, en zolang je eerlijk kunt zeggen het was niet door de training maar door bijvoorbeeld weideleed of iets dergelijks is er niets aan de hand. Zo lang je maar eerlijk blijft tegenover jezelf en je vriend.

Helaas zien we maar al te vaak dat de niet correct voorgestelde paarden op de wedstrijden toch uitstekend scoren. Waarom heel simpel het oog wil ook wat en helaas of gelukkig kijkt niet iedere jury even goed, of durft even goed te kijken. Jammer dat de ruiter niet verteld wordt als het wel spectaculair is maar niet correct. En dat heeft niets maar dan ook niets met jalouzie of iets dergelijks te maken. Het heeft te maken met een keuze die de ruiter heeft gemaakt eerlijk en correct, of oneerlijk snel en spectaculair. Het is de keuze die je voor jezelf maakt.
Het is een keuze die beloond wordt.

Nu ben ik persoonlijk meer voor eerlijk en correct, maar het oranje lintje smaakt altijd naar meer hoor. En uiteindelijk is het plaats een die men onthoud en niet al die andere plaatsen, en wij zijn toch ook maar mensen ???en juist daarom zijn er zoveel paarden die niet correct gereden worden en voorgesteld.
En welke keuze je voor jezelf maakt moet jezelf weten eigen keuze. Het is jouw feestje zeg ik altijd maar.
Ik maak me er niet druk om, juiste oprichting geeft meer bewegingsvrijheid kijk maar naar de anatomie en de bespierng van het paard in overeenkomst met balans.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:29

Kafue schreef:
Ja ja wat is correct rijden nu eigelijk? Correct rijden is het rijden met gevoel en met beleid. Correct rijden is je paard zo trainen dat hij sterker wordt in conditie, uithoudingsvermogen, spierkracht, dragend vermogen, kracht in achterhand en noem maar op.

En iedere dicipline kent zijn eigen doel waaraan de training aangepast moet worden. En gewichtsheffer zal ook lang moeten trainen alvorens hij 100 kg kan heffen. En de marathonloper kan ook niet ineens de 40 kilometer volbrengen zonder gerichte training en een gericht dieet.

Zo is het met paardrijden ook, telkens train je iets verder. Iedere training bestaat uit aanspanning en ontspanning van spieren, strekken en oppakken. Schakelen en sluiten.
Het uiteindelijke doel is een sterk blij maar vooral gezond paard. Blessures liggen altijd op de loer, en zolang je eerlijk kunt zeggen het was niet door de training maar door bijvoorbeeld weideleed of iets dergelijks is er niets aan de hand. Zo lang je maar eerlijk blijft tegenover jezelf en je vriend.

Helaas zien we maar al te vaak dat de niet correct voorgestelde paarden op de wedstrijden toch uitstekend scoren. Waarom heel simpel het oog wil ook wat en helaas of gelukkig kijkt niet iedere jury even goed, of durft even goed te kijken. Jammer dat de ruiter niet verteld wordt als het wel spectaculair is maar niet correct. En dat heeft niets maar dan ook niets met jalouzie of iets dergelijks te maken. Het heeft te maken met een keuze die de ruiter heeft gemaakt eerlijk en correct, of oneerlijk snel en spectaculair. Het is de keuze die je voor jezelf maakt.
Het is een keuze die beloond wordt.

Nu ben ik persoonlijk meer voor eerlijk en correct, maar het oranje lintje smaakt altijd naar meer hoor. En uiteindelijk is het plaats een die men onthoud en niet al die andere plaatsen, en wij zijn toch ook maar mensen ???en juist daarom zijn er zoveel paarden die niet correct gereden worden en voorgesteld.
En welke keuze je voor jezelf maakt moet jezelf weten eigen keuze. Het is jouw feestje zeg ik altijd maar.
Ik maak me er niet druk om, juiste oprichting geeft meer bewegingsvrijheid kijk maar naar de anatomie en de bespierng van het paard in overeenkomst met balans.

En... je punt is....

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 07:28

@ Kafue: Je bent dus voor of niet voor het opgericht rijden van meer bewegingsvrijheid van de voorhand?

Kan het hoger instellen van een paard dan ook leiden tot meer bewegingsvrijheid van de voorhand? Vanuitgaande dat we niet die totale oprichting van het paard vragen??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:02

siko schreef:
@ Kafue: Je bent dus voor of niet voor het opgericht rijden van meer bewegingsvrijheid van de voorhand?

Kan het hoger instellen van een paard dan ook leiden tot meer bewegingsvrijheid van de voorhand? Vanuitgaande dat we niet die totale oprichting van het paard vragen??

Lijkt me vrij duidelijk. Ik ben absoluut voor opgericht rijden maar dat weer wel in combinatie met de noodzakelijke ontspanningsfase. Aanspannen en ontspannen alleen zo kun je spieren trainen. Zie ook mijn eerdere post in deze topic pagina een.
Je moet het in combinatie zien met het geheel dus ook achterhand en middenhand. Ik ben dus eigelijk voor correct rijden zonder foefjes en kunstjes. Dus volgens het boekje.

Als je alleen het koppie en de hals er hoog probeert op te krijgen vergeet je het geheel en kun je nooit tot een eerlijke bewegingsvrijheid komen.

Maar kijk ook eens in de weide, de koppel "schrikt"en draaft verheven weg. Allemaal koppie omhoog en dat gangwerk bereiken velen onder ons niet onder het zadel. Die ruimte, die takt, die schwung. Plezierig om na te kijken en zeker een nobel streven om dat te willen halen.

Maar zogezegt onder het zadel van achter uit aub anders is het niet correct en past het bij mij in ieder geval niet.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 09:30

Kafue, mooi uitgelegd hoor! Als ik bovenstaand stukje nalees kan ik me hier wel in vinden. Inderdaad in de wei kunnen de paarden een mooi stukje (plaatje) qua bewegingen teweeg brengen, vraag me alleen af hoe geforceert het dan onder het zadel gaat.... Verward

Maar toch rijst bij mij steeds de vraag: ook in de wei kunnen ze mooi verheven lopen, koppie in de lucht zoals al verteld werd, maar toch zie je die schterhand niet overdreven veel gewicht van voor overnemen. Aangezien het in de wei om een "schrik reactie " gaat, zie je toch dat er een boel paarden die voorhand gebruiken om mee weg te spurten, en hun koppie zover mogelijk naar voren rijkt.... Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:39

siko schreef:
Kafue, mooi uitgelegd hoor! Als ik bovenstaand stukje nalees kan ik me hier wel in vinden. Inderdaad in de wei kunnen de paarden een mooi stukje (plaatje) qua bewegingen teweeg brengen, vraag me alleen af hoe geforceert het dan onder het zadel gaat.... Verward

Maar toch rijst bij mij steeds de vraag: ook in de wei kunnen ze mooi verheven lopen, koppie in de lucht zoals al verteld werd, maar toch zie je die schterhand niet overdreven veel gewicht van voor overnemen. Aangezien het in de wei om een "schrik reactie " gaat, zie je toch dat er een boel paarden die voorhand gebruiken om mee weg te spurten, en hun koppie zover mogelijk naar voren rijkt.... Verward

In hewt natuurlijke evenwicht draagt het paard 3/5 gewicht op de voorhand omdat hoofd hals en dergelijke nu eenmaal zwaarder is dan de achterhand. Dus 3/5 voor en 2/5 achter. Nu gaan wij erop zitten en verstoren het evenwicht, voor wordt als het ware nog zwaarder. Om het paard te sparen met betrekking tot slijtage van o.a de voorkant proberen wij het paard meer gewicht achter te laten dragen.

Het plaatje van de weide is super die takt die schwung en dergelijke heel mooi. Maar verwacht geen paard dat rijkunstig verzameld in de weide loopt. Het paard in de weide loopt in natuurlijk evenwicht. Het paard onder het zadel loopt in rijkunstig evenwicht, dit omdat wij het natuurlijke evenwicht verstoord hebben.
Als je het onder het zadel moet forceren dan ben je verkeerd bezig. Het paard bied het gaande weg de training vanzelf aan. Vandaar mijn stelling een gewichtheffer traint ook eerst met weinig gewicht en gaat steeds zwaarder.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:13

@siko: een ruiter in de B of L doet niet aan oprichting. Ik denk dat in dit verband iets anders bedoeld wordt, mogelijk hoofd en hals wat omhoog brengen. Deze houding toont misschien beter, maar brengt een paard niet in oprichting, zoals dat in rijkunstige zin bedoeld wordt.
De bewegingsvrijheid wordt daar niet groter door, omdat de verkeerde spieren door het paard (en de ruiter) gebruikt worden.

Een paard kan pas in oprichting na goede scholing en als het bereden wordt door een goed ruiter. Daar is tijd en bekwaamheid voor nodig. Dit aspect van het rijden, is iets wat een gemiddelde ruiter niet beheerst.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:23

GoldStar schreef:
@siko: een ruiter in de B of L doet niet aan oprichting. Ik denk dat in dit verband iets anders bedoeld wordt, mogelijk hoofd en hals wat omhoog brengen. Dat staat leuker maar brengt een paard niet in oprichting, zoals dat in rijkunstige zin bedoeld wordt.

Okay, we praten nu dus over een wat hoger ingesteld paard? Knipoog

Zoals Kafue al zei: Oprichting is het gehele lichaam voor nodig, niet alleen hoofd - halslijn zeg maar.
Toch hoger instellen wordt vaak gevraagd dezer dagen, vind je dit eerder weggelegdt voor B-L ruiters dan wanneer er van echte oprichting gesproken wordt?

En wat versta je dan onder hoger instellen?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:25

Ik zou dit soort zaken aan een beginnende ruiter nog niet vragen. Als een ander dat advies geeft, zou je de vraag een keer aan dat "lesgeefmens" kunnen stellen. Pling
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 31-05-05 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:34

Een B of een L paard moet in evenwicht gereden worden naar een eerlijke aanleuning toe. Van oprichting is echter geen of bijna geen sprake. Daar het paard daar nog niet sterk genoeg voor is. Echter er zijn uitzonderingen die paarden zijn van zichzelf al sterk. Er zijn echter ook paarden die er extreem lang over doen omdat ze bijvoorbeeld heel erg groot zijn.

Je kunt je voorstellen dan een compact paard van 1.60 makkelijker en sneller in oprichting komt dan een groot slungelig paard van 1.80m.
Alles dus afhankelijk van het geheel.

In de B wordt alleen maar aanleuning gevraagd en dat is correct zo hoort het ook. Houd dus ten alle tijde rekening met je paard en de mate waarin het getraind en gespierd is. Rijkunstig evenwicht zal zich gedurende de training aanpassen, indien je nooit meer vraagt dan het paard aankan dan zit je goed. Schoudervrijheid vind ik in de B en de L ook nog geen item, daar vind ik takt en aanleuning in combinatie met ontspanning veel belangrijker.
Rijd met je verstand en je gevoel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:12

Ja, Goldstar ik ben het met je eens.

Voorwaarde vind ik een paard imoet in balans, het paard regelt dan zelf de oprichting. Deze oprichting is afhankelijk van de balans waarin het paard zich bevindt...meer verzameling, dan meer oprichting.

Ik denk dat wij als mensen niet in staat zijn om de juiste oprichting voor een paard te bepalen.

Dat rijden met je verstand en gevoel belangrijk is ben ik helemaal met je eens Kafue

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:59

die laatste zin is mooi gesproken kafue

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:20

Ik las toenstraks ergens, dat een L paard/pony niet opgericht hoort te lopen, vandaar deze reactie..

Ik rijd L1, met mijn pony van 1.50, en op wedstrijd rijd ik haar opgericht, en soms in de les ook.
Maar niet altijd, ze moet eerst laag en rond zijn, en ontspannen.

Een gespannen paard, daar kan ik niet mee rijden!
Eerst ontspannen en voorwaarts, voordat er ook maar íets bij komt kijken!
Maar mijn pony kan ik heel goed 'schakelen' in de hoofd hals verhouding..
Ik kan haar laag rijden, en hoog opgericht, op elk moment van de stap/draf/galop..
En ze ontspant daarbij meteen.

Maar ik begin altijd (maar dan ook echt áltijd) met laag en rond ..
En als ik merk dat dat niet goed gaat, dan blijf ik bij laag en rond, totdat dat goed gaat.
Ik laat haar dus niet oprichten als ze niet volledig ontspannen is..

Een L1 pony kan ook oprichten hoor, net zo goed!
Met ontspannen en goede gangen, als het maar op de juiste manier gedaan wordt..