Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kaja schreef:
Persoonlijk komt oprichting pas echt kijken vanaf het Z, pas dan kom je op een niveau aan waarbij je paard sterk genoeg is om opgericht te lopen, om daadwerkelijk een deel van het gewicht van voren naar achteren te verplaatsen om zo meer vrijheid van voor te krijgen t.a.v de voorhand.
hihi
) 
! Kafue schreef:Ja ja wat is correct rijden nu eigelijk? Correct rijden is het rijden met gevoel en met beleid. Correct rijden is je paard zo trainen dat hij sterker wordt in conditie, uithoudingsvermogen, spierkracht, dragend vermogen, kracht in achterhand en noem maar op.
En iedere dicipline kent zijn eigen doel waaraan de training aangepast moet worden. En gewichtsheffer zal ook lang moeten trainen alvorens hij 100 kg kan heffen. En de marathonloper kan ook niet ineens de 40 kilometer volbrengen zonder gerichte training en een gericht dieet.
Zo is het met paardrijden ook, telkens train je iets verder. Iedere training bestaat uit aanspanning en ontspanning van spieren, strekken en oppakken. Schakelen en sluiten.
Het uiteindelijke doel is een sterk blij maar vooral gezond paard. Blessures liggen altijd op de loer, en zolang je eerlijk kunt zeggen het was niet door de training maar door bijvoorbeeld weideleed of iets dergelijks is er niets aan de hand. Zo lang je maar eerlijk blijft tegenover jezelf en je vriend.
Helaas zien we maar al te vaak dat de niet correct voorgestelde paarden op de wedstrijden toch uitstekend scoren. Waarom heel simpel het oog wil ook wat en helaas of gelukkig kijkt niet iedere jury even goed, of durft even goed te kijken. Jammer dat de ruiter niet verteld wordt als het wel spectaculair is maar niet correct. En dat heeft niets maar dan ook niets met jalouzie of iets dergelijks te maken. Het heeft te maken met een keuze die de ruiter heeft gemaakt eerlijk en correct, of oneerlijk snel en spectaculair. Het is de keuze die je voor jezelf maakt.
Het is een keuze die beloond wordt.
Nu ben ik persoonlijk meer voor eerlijk en correct, maar het oranje lintje smaakt altijd naar meer hoor. En uiteindelijk is het plaats een die men onthoud en niet al die andere plaatsen, en wij zijn toch ook maar mensen ???en juist daarom zijn er zoveel paarden die niet correct gereden worden en voorgesteld.
En welke keuze je voor jezelf maakt moet jezelf weten eigen keuze. Het is jouw feestje zeg ik altijd maar.
Ik maak me er niet druk om, juiste oprichting geeft meer bewegingsvrijheid kijk maar naar de anatomie en de bespierng van het paard in overeenkomst met balans.
siko schreef:@ Kafue: Je bent dus voor of niet voor het opgericht rijden van meer bewegingsvrijheid van de voorhand?
Kan het hoger instellen van een paard dan ook leiden tot meer bewegingsvrijheid van de voorhand? Vanuitgaande dat we niet die totale oprichting van het paard vragen??

siko schreef:Kafue, mooi uitgelegd hoor! Als ik bovenstaand stukje nalees kan ik me hier wel in vinden. Inderdaad in de wei kunnen de paarden een mooi stukje (plaatje) qua bewegingen teweeg brengen, vraag me alleen af hoe geforceert het dan onder het zadel gaat....
Maar toch rijst bij mij steeds de vraag: ook in de wei kunnen ze mooi verheven lopen, koppie in de lucht zoals al verteld werd, maar toch zie je die schterhand niet overdreven veel gewicht van voor overnemen. Aangezien het in de wei om een "schrik reactie " gaat, zie je toch dat er een boel paarden die voorhand gebruiken om mee weg te spurten, en hun koppie zover mogelijk naar voren rijkt....
GoldStar schreef:@siko: een ruiter in de B of L doet niet aan oprichting. Ik denk dat in dit verband iets anders bedoeld wordt, mogelijk hoofd en hals wat omhoog brengen. Dat staat leuker maar brengt een paard niet in oprichting, zoals dat in rijkunstige zin bedoeld wordt.