Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Needje schreef:Als een paard in t land aan t showen is, laat ie ook een super uitgestrekte draf zien, en dan een mooie overgang naar de passage. Een piaffe heb ik m nooit zien doen in t land, maar wel toen ik er op zat met z'n revalidatie. Was erg opgefokt, en ging dus passageren. Toen ik m terug wou rijden naar de stap ging ie piafferen alvorens weer te gaan stappen. Stoer man! Grappig dat als ze opgefokt zijn ze t wel kunnen. (en nee, dribbelen voelt toch echt heel anders aan) Persoonlijk denk ik wel dat elk paard t zal kunnen uiteindelijk. Het is gebasseerd op het natuurlijke imponeergedrag van een paard.
Maar vraag me niet hoe je t moet "aanleren". Denk toch echt dat je je paard eerst echt voor mekaar moet hebben en goed verzameld en volledig op de achterhand moet kunnen rijden.
wat je paard in het land uitvreed is geen hoge dressuur! en als jouw paard uit zichzelf een mooie gedragen piaff heefd laten zien dan doe ik een bod op hem
eefje_rudmer schreef:van dit soort mensen krijg je dus beschadigde en overbelaste paarden die op hun 10e al kapot zijn!!!!!!
dit kun je niet zomaar ff aanleren. het is de zwaarste oefening voor een paard in de dressuur. ga nou maar eerst zorgen dattie normaal een volte kan lopen en een beetje wijken enzo. want ik krijg de indruk dat je dat ook niet weet hoe dat moet.
eefje_rudmer schreef:van dit soort mensen krijg je dus beschadigde en overbelaste paarden die op hun 10e al kapot zijn!!!!!!
dit kun je niet zomaar ff aanleren. het is de zwaarste oefening voor een paard in de dressuur. ga nou maar eerst zorgen dattie normaal een volte kan lopen en een beetje wijken enzo. want ik krijg de indruk dat je dat ook niet weet hoe dat moet.
Waarom denk ja dat ik het vraag?ik wil mijn paard niet kapotrijden daarom dat ik het vraag,en ik kan mijn paard niet kapot rijden op haar 10 want ze is al 14 en als je alleen reageert om stomme opmerkingen te maken heb ik liever dat je helemaal niet reageert,want ik denk dat je dat op een gewone manier ook kan zeggen
Piaffe schreef:Riep iemand mij

klomp schreef:piaffe...???? pfff je begint toch zelf ook niet gelijk aan een hoge opleiding als je de basisschool nog niet eens af hebt??? tssss...penny!!!!
mereldevogel schreef:sorry hoor, ik lees deze topic en wordt toch een beetje boos..
ik begrijp, dat je het raar vind dat iemand iets over piaffe vraagt, en dat diegene blijkbaar niet goed genoeg weet wat het inhoud.. okey, kan gebeuren.. dat was haar, als het goed is, nu wel duidelijk..dus, dan hoeven die reactie daarna denk ik niet meer zo, in elk geval niet zo bot..
als iemand niet zo dressuurig is aangelegd, kan toch.. je kunt piaffe toch gewoon stoer vinden!? de uitleg, dat het niet lukt, is nu wel duidelijk..
maar, je kunt toch, al was het uit nieuwgierigheid, toch ook gewoon uitleggen, hoe je het aanleert en hoe het werkt? dat lijkt me geen onredelijke vraag.. (en denk niet, dat je bang hoeft te zijn voor 'stiekem toch' uitproberen of het lukt, dat lukt toch niet, áls ze dat al zou proberen..)
ik vind, dat je hier ook wat mag vragen, als je <sorry..> 'domme' vragen stelt.. waar is dit forum anders voor.. niet alleen voor mega-dresuurruiters neem ik aan.. en bovendien, niemand kan het worden als je niks mag vragen..
klomp schreef:klomp schreef:
piaffe...???? pfff je begint toch zelf ook niet gelijk aan een hoge opleiding als je de basisschool nog niet eens af hebt??? tssss...penny!!!!
sorry maar is "rijtechnische problemen" niet om vragen te stellen,of vergis ik mij hierin >;) enuh,Als ik alles al zou weten zou ik die vraag niet stellen
quote]
uiteraard kun je vragen stellen, maar ik vraag me af waarom je het je paard wilt leren als het er nog lang niet aan toe is. bovendien zit daar jaren van training aan vast en is dus niet even zo 1,2,3 uit te leggen. daar komt een hoop gevoel bij kijken en bergen ervaring. zouden wij ook maar iets uitleggen, dan heb je altijd wel weer mensen die het thuis gaan uitproberen en dit pakt meestal (eigenlijk altijd) verkeerd uit. mens gestressd, paard gestressd....gevolg- paard wil niet meer of krijgt in ieder geval de schuld....
Tango40 schreef:dit moet je absoluut niet willen aanleren.
Hier moet je na toe rijden als ultime gang van de verzameling.
Als jij dit met jou paard gaat doen is het niet correct aangeleerd. Dan is het alleen trekken en drijven!
Niet doen dus, je verpest je paard ermee
Mireille1970 schreef:Koop een boek...

)
zoals de meesten hier al hebben gezegd is het niet makkelijk aan te leren en is een piaffe aan de hand uit dribbeligheid iets heel anders als een GP piaffe.Sommige paarden die geen GP lopen kunnen het ook hoor, het is maar net of ze er aanleg voor hebben en of ze leergierig zijn.Als ik jou was zou ik gewoon lekker de wat minder moeilijke oefeningen doen, een rijtechnisch catastrofale piaffe kan zelfs voor een heleboel problemen zorgen als je normaal wilt rijden.Dus als je paard het niet hoeft zou ik het ook gewoon niet proberen aan te leren
Mireille1970 schreef:Geen zweep achter de kont, als je dhet stokje al gebruikt dan bovenop de croupe en net boven de voorknie. Maar probeer maar niet..... please.
Venusjah, er bestaan geen domme vragen en dus ook jouw vraag. Maar onthou dat het geen kunstje moet worden en dat dribbelen niets van doen heeft met een gereden piaffe....

Ik had dit graag geweten een tijdje terug. Toen wist ik het fijne er ook nog niet van en was ik er wel aan toe.