piaffe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefje_rudmer

Re: piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:16

van dit soort mensen krijg je dus beschadigde en overbelaste paarden die op hun 10e al kapot zijn!!!!!!

dit kun je niet zomaar ff aanleren. het is de zwaarste oefening voor een paard in de dressuur. ga nou maar eerst zorgen dattie normaal een volte kan lopen en een beetje wijken enzo. want ik krijg de indruk dat je dat ook niet weet hoe dat moet.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:21

Needje schreef:
Als een paard in t land aan t showen is, laat ie ook een super uitgestrekte draf zien, en dan een mooie overgang naar de passage. Een piaffe heb ik m nooit zien doen in t land, maar wel toen ik er op zat met z'n revalidatie. Was erg opgefokt, en ging dus passageren. Toen ik m terug wou rijden naar de stap ging ie piafferen alvorens weer te gaan stappen. Stoer man! Grappig dat als ze opgefokt zijn ze t wel kunnen. (en nee, dribbelen voelt toch echt heel anders aan) Persoonlijk denk ik wel dat elk paard t zal kunnen uiteindelijk. Het is gebasseerd op het natuurlijke imponeergedrag van een paard.
Maar vraag me niet hoe je t moet "aanleren". Denk toch echt dat je je paard eerst echt voor mekaar moet hebben en goed verzameld en volledig op de achterhand moet kunnen rijden.

bijna goed hoor! Haha! wat je paard in het land uitvreed is geen hoge dressuur! en als jouw paard uit zichzelf een mooie gedragen piaff heefd laten zien dan doe ik een bod op hem Clown
en nee niet ieder paard kan het!
als je met een uitgerangeerde manegeknol bij anky komt kan ze honderd jaar sturen maar dan gaat hij echt geen piaff lopen!
ik heb b.v 2 paarden, de een kan het wel en de ander niet!ik kan zo hard me best niet doen hij kan het gewoon niet! die andere daarin tegen wel! als je daarop zit ben je net anky!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:23

eefje_rudmer schreef:
van dit soort mensen krijg je dus beschadigde en overbelaste paarden die op hun 10e al kapot zijn!!!!!!

dit kun je niet zomaar ff aanleren. het is de zwaarste oefening voor een paard in de dressuur. ga nou maar eerst zorgen dattie normaal een volte kan lopen en een beetje wijken enzo. want ik krijg de indruk dat je dat ook niet weet hoe dat moet.

amen! _/-o_

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:26

Riep iemand mij Verward

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:29

Hahahahahahahaha !!!!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 21:08

eefje_rudmer schreef:

pardon??het is niet omdat ik niet weet hoe jae een piaffe doet dat ik niet kan wijken en geen volte kan rijden Boos! Waarom denk ja dat ik het vraag?ik wil mijn paard niet kapotrijden daarom dat ik het vraag,en ik kan mijn paard niet kapot rijden op haar 10 want ze is al 14 en als je alleen reageert om stomme opmerkingen te maken heb ik liever dat je helemaal niet reageert,want ik denk dat je dat op een gewone manier ook kan zeggen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:17

Rustig aan hoor! Mensen hier op dit forum hebben over het algemeen het beste met ieder voor.
Misschien zou er een kern van waarheid in die reacties zitten.
Trouwens, de piaffe wordt niet voor niets pas aan het einde van het africhtingsstadium gevraagd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:28

sorry hoor, ik lees deze topic en wordt toch een beetje boos..

ik begrijp, dat je het raar vind dat iemand iets over piaffe vraagt, en dat diegene blijkbaar niet goed genoeg weet wat het inhoud.. okey, kan gebeuren.. dat was haar, als het goed is, nu wel duidelijk..dus, dan hoeven die reactie daarna denk ik niet meer zo, in elk geval niet zo bot..
als iemand niet zo dressuurig is aangelegd, kan toch.. je kunt piaffe toch gewoon stoer vinden!? de uitleg, dat het niet lukt, is nu wel duidelijk..
maar, je kunt toch, al was het uit nieuwgierigheid, toch ook gewoon uitleggen, hoe je het aanleert en hoe het werkt? dat lijkt me geen onredelijke vraag.. (en denk niet, dat je bang hoeft te zijn voor 'stiekem toch' uitproberen of het lukt, dat lukt toch niet, áls ze dat al zou proberen..)
ik vind, dat je hier ook wat mag vragen, als je <sorry..> 'domme' vragen stelt.. waar is dit forum anders voor.. niet alleen voor mega-dresuurruiters neem ik aan.. en bovendien, niemand kan het worden als je niks mag vragen.. Clown

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:31

Piaffe is niet wat je in 1, 2 of 3 keer hebt geleerd. Daarvoor moet je gewoon een bepaald niveau rijden. En dan heb ik het niet over dat de persoon GP moet zijn. Maar je moet toch een bepaalde feeling hebben ontwikkeld.

Als je voor de lol een piafje wilt leren, gaat dit echt niet zomaar. Ik kan me voorstellen dat de persoon dan zijn/haar paard heel erg terugneemt op de teugel en blijft drijven. Dit zal niet plezierig zijn voor het paard/pony. Integendeel.

Okee, je hebt piaffe en piaffe. Maar de reden dat de posters hier negatief op deze vraag ingaan is dus puur omdat dit niet werkt zonder begeleiding, aanleg van het paard en niveau.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:15

snap ik, snapte ik allang, maar ik denk dat de vragenstelster het ondertussen ook wel heeft begrepen...
dus, dan hoeft het niet nog twintig keer onvriendelijk worden herhaald, lijkt mij..
dus daarom zei ik er wat van..
van die piaffe zelf, spreekt voor zich...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:57

Piaffe schreef:
Riep iemand mij Verward

whahahahhahahaha Haha! Haha! Haha!

ik kan het me best voorstellen dat dat meusje het leuk lijkt om piaff te kunnen.
iedereen zou dat toch graag willen kunnen et hun paardje?
maarja, de waarheid is hard, het zal niet iedereen lukken.

kijk mij nou, rambo heeft z2 gelopen bij de paarden, kon al die toestanden.
alleen ik weet de goede knopjes niet te vinden en dus zal hij bij mij nooit zijn z2 kuren lopen Cool

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:56

Ik kan ook de Piaffe hoor! Ik oefen het 's avonds voor het slapen gaan, ik krijg er zulke stevige kuiten van!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:50

klomp schreef:
piaffe...???? pfff je begint toch zelf ook niet gelijk aan een hoge opleiding als je de basisschool nog niet eens af hebt??? tssss...penny!!!!

sorry maar is "rijtechnische problemen" niet om vragen te stellen,of vergis ik mij hierin >;) enuh,Als ik alles al zou weten zou ik die vraag niet stellen Pling
quote]

uiteraard kun je vragen stellen, maar ik vraag me af waarom je het je paard wilt leren als het er nog lang niet aan toe is. bovendien zit daar jaren van training aan vast en is dus niet even zo 1,2,3 uit te leggen. daar komt een hoop gevoel bij kijken en bergen ervaring. zouden wij ook maar iets uitleggen, dan heb je altijd wel weer mensen die het thuis gaan uitproberen en dit pakt meestal (eigenlijk altijd) verkeerd uit. mens gestressd, paard gestressd....gevolg- paard wil niet meer of krijgt in ieder geval de schuld....

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:52

dit moet je absoluut niet willen aanleren.
Hier moet je na toe rijden als ultime gang van de verzameling.
Als jij dit met jou paard gaat doen is het niet correct aangeleerd. Dan is het alleen trekken en drijven!

Niet doen dus, je verpest je paard ermee

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 17:47

mereldevogel schreef:
sorry hoor, ik lees deze topic en wordt toch een beetje boos..

ik begrijp, dat je het raar vind dat iemand iets over piaffe vraagt, en dat diegene blijkbaar niet goed genoeg weet wat het inhoud.. okey, kan gebeuren.. dat was haar, als het goed is, nu wel duidelijk..dus, dan hoeven die reactie daarna denk ik niet meer zo, in elk geval niet zo bot..
als iemand niet zo dressuurig is aangelegd, kan toch.. je kunt piaffe toch gewoon stoer vinden!? de uitleg, dat het niet lukt, is nu wel duidelijk..
maar, je kunt toch, al was het uit nieuwgierigheid, toch ook gewoon uitleggen, hoe je het aanleert en hoe het werkt? dat lijkt me geen onredelijke vraag.. (en denk niet, dat je bang hoeft te zijn voor 'stiekem toch' uitproberen of het lukt, dat lukt toch niet, áls ze dat al zou proberen..)
ik vind, dat je hier ook wat mag vragen, als je <sorry..> 'domme' vragen stelt.. waar is dit forum anders voor.. niet alleen voor mega-dresuurruiters neem ik aan.. en bovendien, niemand kan het worden als je niks mag vragen.. Clown

bedankt Pling

klomp schreef:
klomp schreef:
piaffe...???? pfff je begint toch zelf ook niet gelijk aan een hoge opleiding als je de basisschool nog niet eens af hebt??? tssss...penny!!!!

sorry maar is "rijtechnische problemen" niet om vragen te stellen,of vergis ik mij hierin >;) enuh,Als ik alles al zou weten zou ik die vraag niet stellen
quote]

uiteraard kun je vragen stellen, maar ik vraag me af waarom je het je paard wilt leren als het er nog lang niet aan toe is. bovendien zit daar jaren van training aan vast en is dus niet even zo 1,2,3 uit te leggen. daar komt een hoop gevoel bij kijken en bergen ervaring. zouden wij ook maar iets uitleggen, dan heb je altijd wel weer mensen die het thuis gaan uitproberen en dit pakt meestal (eigenlijk altijd) verkeerd uit. mens gestressd, paard gestressd....gevolg- paard wil niet meer of krijgt in ieder geval de schuld....

Daarom dat ik het ook vraag,ik wist helemaal niet dat je dat pas kan aanleren als je paard helemaal verzamelt loopt enz..dus voor jullie komt deze vraag wrs "dom" over maar ik wist dat gwn helemaal niet dus kan ik er ook niks aan doen als dat een domme vraag is Clown

Tango40 schreef:
dit moet je absoluut niet willen aanleren.
Hier moet je na toe rijden als ultime gang van de verzameling.
Als jij dit met jou paard gaat doen is het niet correct aangeleerd. Dan is het alleen trekken en drijven!

Niet doen dus, je verpest je paard ermee

ok Haha!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:15

Mireille1970 schreef:
Koop een boek...

yep zo weinig woorden die toch zo veel zeggen Tong uitsteken Haha!

hoe kan je nou in hemels naam denken dat je je paard ( weet niet eens op welk niveau die loopt ) eff de piaffe kan gaan aanleren, en daarbij moet je ook nog eens zelf goed weten wat je doet, ik vind dit idd ook een vrij naïve vraag hoor... Clown

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:33

ik heb toch gezegt dat ik er niks vanaf weet en da

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:34

dat ik dan ook niet kan weten dat dat een stomme vraag is

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:44

ja of het nu het geschikte moment is of niet, dat hoeft toch niet te betekenen dat je helemaal geen antwoord op haar vraag hoeft te geven?
Piaffe leer je een paard aan door middel van verzameling in de stap, en dan een overgang te maken naar de draf. Het beste kun je dat in het begin doen door iemand met een longeer zweep even een te laten drijven van achteren. Zelf ga je dan op je kont zitten en sluit je zit. Als ze weg wil in draf van de zweep hou je ze licht in, niet trekken in de mond, maar met je zit inhouden. Gebuik je tong om te klikken, dat is prettig later als het zonder zweep moet. Dus in stap verzamelen, op je kont zitten, benen iets naar achter leggen en dan een overgang maken. Blij zijn met de eerste pas, dat is al heel wat! Veel belonen is ook goed. Maar begin er niet aan eer je paard er klaar voor is, dus eerst even een tijdje gewoon de draf leren verzamelen op je zit, tot ze zo langzaam gaat dat ze nog minder vooruit gaat dan in de stap. En echt alles op je zit doen, je teugels moet je er niet bij gebruiken!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:46

Geen zweep achter de kont, als je dhet stokje al gebruikt dan bovenop de croupe en net boven de voorknie. Maar probeer maar niet..... please.

Venusjah, er bestaan geen domme vragen en dus ook jouw vraag. Maar onthou dat het geen kunstje moet worden en dat dribbelen niets van doen heeft met een gereden piaffe....

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:55

ok Haha!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:12

Wat zeurt iedereen hier nou Rolleyes
Mijn paard kan het ook hoor kijk maar :
Afbeelding

Het is zo easy hé Slapen
Ik trek gewoon keihard aan de stangteugel zodat ie niet meer naar voren durft en dan schop ik hem heel hard van achteren erbij ( Onder het motto van geen gedonder achterhand dr onder Clown )
En Dan strijk ik een keer met mn zweep flink langs zijn flanken ét voila...une piaffe.
Passage kan ie ook héél goed.....hij krijgt gewoon zo'n bijtend smeerseltje op zijn poezelige voetjes..moet jij eens opletten wat ie ze mooi optrekt *LOL*

Nee oké nu ontopic Haha! zoals de meesten hier al hebben gezegd is het niet makkelijk aan te leren en is een piaffe aan de hand uit dribbeligheid iets heel anders als een GP piaffe.Sommige paarden die geen GP lopen kunnen het ook hoor, het is maar net of ze er aanleg voor hebben en of ze leergierig zijn.Als ik jou was zou ik gewoon lekker de wat minder moeilijke oefeningen doen, een rijtechnisch catastrofale piaffe kan zelfs voor een heleboel problemen zorgen als je normaal wilt rijden.Dus als je paard het niet hoeft zou ik het ook gewoon niet proberen aan te leren Knipoog

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:45

Om een piaffe te doen moet het paard sterk genoeg zijn, een zeer krachtige achterhand hebben, een goede rug enz.
Zelfs de grootste toppers onder de dressuurpaarden kunnen hier nog regelmatig problemen en moeite mee hebben.
En het is niet iets wat je zomaar aan leert..
Het is 1 van de moeilijkste oefeningen van de hele dressuur, en jij wilt het hem zomaar even aan gaan leren, het gaat om uiterste verzameling.
En zoals anderen zeggen, dat dribbelen is wel iets anders dan een piaffe, anders zou het paard waar ik af en toe op rijd ook een passage kunnen.. Rolleyes

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:50

Mireille1970 schreef:
Geen zweep achter de kont, als je dhet stokje al gebruikt dan bovenop de croupe en net boven de voorknie. Maar probeer maar niet..... please.

Venusjah, er bestaan geen domme vragen en dus ook jouw vraag. Maar onthou dat het geen kunstje moet worden en dat dribbelen niets van doen heeft met een gereden piaffe....

wel een zweep achter de kont Haha!
Er moet een lichte voorwaardse drang zijn. Zo heeft irene het mij geleerd, en het heeft goed geholpen, mijn dikbil clyde gaat zelfs in de piaffe. Maar er zijn meer wegen die naar rome leiden. Voor als nog ben ik wel de enige die serieus antwoord durft te geven. En die het uit durft te leggen. Ze snapt vast zelf nu ook wel dat je dat niet zo maar er in kan trekken en dat je paard er klaar voor moet zijn. Maar om nou met z'n allen zo banketstaaf te gaan doen vind ik niet nodig. Als er nou iemand anders is die wel zo ver is moet ie dan een nieuw topic gaan openen? Dan leest ze het daar toch wel in!? of is het boktgeheim? Verward Ik had dit graag geweten een tijdje terug. Toen wist ik het fijne er ook nog niet van en was ik er wel aan toe.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:33

Sherwood: top dat jou paard daardoor een mooie piaffe doet als je het zweepje achter z'n kont houdt, maar voor zover ik het weet wordt het zweepje normaal gespoken zo gehouden om de capriole aan te leren. Je lokt uit dat ze dus met hun achterbenen gaan uitslaan.