[WN] Jamaica @t work, Stops en Roll back!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: [WN] Jamaica @t work, Stops en Roll back!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:01

Ods, je hoeft niet bot of onaardig over te komen om je mening te geven Knipoog
Mijn trainer begleidt me in alles. Misschien ben ik weer te fanatiek, zou goed kunnen, was ik met de spin ook. Daar draaide ik gelijk een heel rondje, terwijl ik met 1 stap tevreden moet zijn. Met de roll backs zijn we vorige les pas begonnen, ik rij trouwens gewoon in stap aan, zet dr stil, en draai. Dan galopeer of draaf ik weg, dat is eigenlijk net hoe het uitkomt.
Ik vraag de draai in mijn hoofd wel helemaal in fases, dus stil zetten, rust, neusje vragen, binnenbeen (in dit geval), en dan draait ze.
Ik heb mijn spoor trouwens absoluut niet nodig voor tempo wisselingen e.d.
In het begin was ik heel voorzichtig, maar ik moet dus 1x fel inkomen, en dan eraf.
Betreft het heet worden, dat ligt zeker niet aan de spoor, zonder spoor wordt ze net zo heet.
En voor die dingetjes, wendingen enzo, wat meer buiging hier of daar, moet ik dus met sporen rijden, dan ga ik niet schijnheilig zonder spoor rijden op het moment dat ik geen les heb.

Ik hoop trouwens dat mijn trainer tevreden is over dit bit, naar mijn idee loopt ze hier heel fijn op ipv de shank snaffle

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:28

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag....
Mogen ze bij het westernrijden zo met de mond open lopen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:32

sorry, overheen gelezen denk ik.
Nee, dat mag natuurlijk niet, maar het kan voorkomen. Zoals je ziet hangt op die foto dat ze dr mond open heeft, de teugel los, dus daar ligt het niet aan

Snoepie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:25

Wat leuk zeg, dat is weer eens wat anders dan al die concoursfoto's Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:17

Leuke foto's!
Ik heb gisteren toevallig ook voor het eerst op een western gereden paard gezeten, en het is nog wel een heel verschil met engels rijden!
Ik kreeg als commentaar op een gegeven moment dat ik teveel rechtop zat tijdens de overgang van stap naar halthouden, en volgens mij is dat iets waar jij ook nog een beetje aan moet werken.
Veel plezier ermee!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:36

Ik zou het gedeelte weggaloperen of draven vanuit de rollback nog even weglaten ,concentreer je eerst op een nette rollback die echt nog niet gesprongen hoeft te worden in de begin fase ,zo krijgt je paard meer rust en tijd om het te leren en het tot zich in te laten werken . je gaat te snel. er zijn een paar stappen die je hebt gemist,al vind ik wel dat jouwn paardje het ondanks alles wel goed zn best doet en als jij het wat rustiger aan doet je straks een perfekte rollback krijgt!

oefening ,ga op de volte ,kom schuin op het hek af zorg dat je paard netjes met lichte stelling op de volte loopt vlak voor het hek maak je je paard recht stopt rustig! een idee van backup binnen voorbeen gaat naar achter jij draait rustig weer de volte op en stapt of draaft als je paard rustig was weg naar de andere kant van de volte en hek en doet het zelfde de andere kant op

wordt hij hier ook nog heet van ,ga dan op de rechte lijn vanuit stap ,rustige stop idee van backup voorbeen van paard en van je draai richting gaat naar achteren jij draait en stapt weer weg op de rechte lijn en doet het zelfde de andere kant op

en om het nog duidelijker te maken voor je paard,oefen alles eerst in stukjes en plak dan alles aan elkaar

je zult zien dat jij ook netter gaat zitten hierdoor

en die sporen glijden drukken aan ,reaktie los ,etc

best lang verhaal...........

SUCCES!

en die back up is super!

voicenel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:37

Leuke haflinger, vind het er altijd stoer uitzien dat western rijden

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:42

Wow is dat jamaica? Ik ben haar gewend van de foto's uit je profiel, toen ze nog een lief klein meisje was:D
Ze ziet er lekker bespierd uit nu zeg!
Ik heb geen verstand van western, vind het er allemaal gaaf uitzien!
Succes verder!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:01

Yup, das jamaica Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:18

Even meteen voor degenen die gaan zeuren over mijn commentaal op Stef: ik heb een bericht in m'n PBbox of ik even naar deze foto's wil kijken, dus ga er vanuit dat deze kritiek gewenst is Haha!

Stef,
Blij dat je die shanks eruit gehaald hebt. Ik denk dat als je deze foto's ziet en de reactie van Jamaica, je zelf ook wel ziet dat dat toch echt een stappie te hoog was.

Foto's 1, 2 en 3: geen verzameling.
Foto 4: Stoppen moet op je zit, door je bekken te kantelen. Niet door achterover op je paard te gaan liggen (bij wijze van, om het duidelijk te maken). Probeer maar eens te doen alsof je een stomp in je maag krijgt als je stopt; dan kantel je je heup zo dat je je heup naar je schouders en andersom beweegt, echter zonder heel je zit te verliezen. En ook hier geldt weer; denk aan je verzameling (en die begint met nageeflijkheid!)

Foto 5: veeeeeel te diep. Oefening lijkt op koppeltjeduikelen en die heb ik nog nooit in een pattern zien staan. Nageeflijk is niet het hoofd naar beneden trekken. Wees tevreden met elk stapje, zeker in het begin. Wijkt ze voor de druk achteruit? Loslaten! (= belonen!)

Foto 6 zegt me niks als ik geen lichaamshouding zie.

Foto 7 idem

Foto 8 zou ik persoonlijk niet graag op I-net plaatsen. Teugelvoering incorrect, grof spoorgebruik... Brrrr....

Foto 9; Waarom die haast Stef? Laat 'm eerst die rollback eens afmaken op de correcte manier (oftewel RECHT!) en rij dan weer weg. En kijk eens wat jouw eigen zit hier doet? Leer het eerst nou maar in een laag tempo, daar pluk je later veeeeel meer vruchten van!

Foto 10; dat paard is niet RECHT voordat hij alweer naar voren gejaagd wordt..... En wederom; zie je eigen zit.

Foto 11; wat ben je toch met je handen aan het doen, en wat heeft dat spoor daar te zoeken?

Foto 12: wederom rollback totaal niet afgemaakt voordat hij weggejaagd wordt. Stel 'm nou eerst recht...

Foto 13, 14, 15: OK, het is lef om dit op I-net te zetten, maar eh......

Foto 16: ook een westernpaard hoort rechtgericht en dus in balans te lopen.

Moraal van het verhaal:
Stef we hebben al zo veel rukkers en plukkers in de westernsport. Probeer het verschil te maken! Laat je niet opjutten, begin rustig aan met oefeningen als stoppen en rollbacks maken. Je zal jezelf er over een tijdje zo vreselijk dankbaar voor zijn!
Dit zijn vrij gevorderde oefeningen, waarvoor je moet voldoen aan een aantal basisvoorwaarden die net zo goed voor western gelden als voor dressuur. Zorg dat je paard gehoorzaam aan het been is, in balans, en nageeflijk. Pas DAN kun je aan de bijzondere verrichtingen beginnen.
Wat je nu doet is vergelijkbaar met iemand die nog niet kan schakelen in de auto een hellingproef laten doen. Met heel veel geloei en gelazer blijft de boel misschien enigszins op de helling houden, maar het lijkt er nog niet echt op.

Geen haast! Dan kom je d'r wel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 17:26

Het lijkt er meer en meer op (als ik bepaalde reacties hier lees) dat ik dus gewoon weereens te enthousiast ben.... Ach, de mensen die mij kennen zullen dat zeer zeker herkennen.

Morgen weer les, we zullen zien

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:03

Milkaatjuh schreef:
Vind het er wel en beetje ruw uitzien Bloos
Maar ik weet er niks van en het zal vast wel goed zijn dus bemoei me er niet mee.

daar ben ik het helmaal mee eens
enuu over die sporen... ik vind het wel zielig! zo dat is eruit! Hyper!

maar voor de rest leuk paardje hoor Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:05

Ramona_lief schreef:

daar
ben ik het helmaal mee eens

En je voelt je zeker nu een hele held he Clown

Lastig te lezen, zo met die kleurtjes

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:08

Je zegt dat je zelf weet dat je te enthousiast bent, waarom doe je er dan niet wat aan?
Vind je zelf dan de foto's niet confronterend?

Veel suc6 verder!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:16

Iedereen rijd anders natuurlijk. Maar ik zelf rijd een rollback met mijn buitenhand iets hoger, je trekt hem om lijkt het. Daardoor ziet het plaatje er minder netjes uit. Je moet hem echt met je buitenteugel en buitenbeen omzetten en natuurlijk begrenzen.

De stops begint mijn pony ook door te krijgen. Ik oefen dat gewoon met een losse teugel. Ik zeg whao, ga verzitten en dan stopt ze. Zoniet dan pak ik mijn teugels erbij en zet haar achterwaarts. Dat hadze snel zat door.

Verder kan ik niet veel commentaar geven, ik kom ook pas net kijken.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 23-05-05 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:25

wendytjeG schreef:
Ramona_lief schreef:

daar
ben ik het helmaal mee eens

En je voelt je zeker nu een hele held he Clown

Lastig te lezen, zo met die kleurtjes

waarom een hele held Bloos ik had gewoon even zin om die kleurtjes te doen Haha! enuu dat ik mn meinig geef over die sporen dan ben ik opeens een held Bloos! dat zie ik er niet in hoor
ik ben jong ik geef mn mening en ik ben gelijk "een held" Verward het is natuurlijk negatief bedoelt Lips are sealed nou laat ook maar sommige mensen op bokt ... zijn ook altijd niet even aardig ...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:00

Het ziet er misschien wat ruw uit, maar als ik het zo zie word het dier nauwelijks in zijn mond getrokken of iets.
Die rollback ziet er al heel netjes uit Ja Draait al netjes op 1 achterbeen Ja
En de rest ziet er ook prima uit Ja
Die stop is vet.. Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 21:16

Ramona-lief... lees de rest van de reacties door, en vraag je dan eens af wat jou reactie toevoegt , en of ik die serieus neem...

Zoals ik eerder zei: Commentaar, prima, maar kom dan wel met argumenten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:56

stef schreef:
Het lijkt er meer en meer op (als ik bepaalde reacties hier lees) dat ik dus gewoon weereens te enthousiast ben.... Ach, de mensen die mij kennen zullen dat zeer zeker herkennen.

Morgen weer les, we zullen zien

Haha! herkenbaar hoor Stef. Dan ben je lekker bezig en gaat het goed, en ga je d'r een schepje bovenop doen.
Maar probeer je nog effe in te houden tot de basis er echt goed in zit; je zal zien dat je eindresultaat dan veeeel beter wordt. Shortcuts bestaan helaas niet.

Ze ziet er trouwens prima uit, die merrie van je!

Grtz en veel plezier met de les!

Sonja

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:02

nou het ziet er goed uit hoor Haha!

En dat gezeik over die K*T sporen Boos! ze weten zelf niet eeens waar z ehet over hebben.. nee dressuur sporen zijn lkr vriendenlijk damn~!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:19

loeskim schreef:
nou het ziet er goed uit hoor Haha!

En dat gezeik over die K*T sporen Boos! ze weten zelf niet eeens waar z ehet over hebben.. nee dressuur sporen zijn lkr vriendenlijk damn~!

Eh... hallo.... ik denk da ik wel weet waar ik het over heb. Ben Prof western ruiter en rij zonder sporen.... Knipoog En ik denk dat er meerdere zijn die gereageerd hebben die echt wel weten waar ze het over hebben.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:55

Het meeste is denk ik wel gezegd. Ik krijg het idee dat je erg weinig controle hebt over je eigen lijf. Vooral op de laatste foto zie je dat je er helemaal scheef ophangt en dat jouw paard als het ware gaat tegenhangen om in balans te blijven.
Leuk dat je zo enthousiast bent maar soms kan je beter een stapje terug doen. Ik heb geen verstand van western rijden maar volgens mij kan je die rollback beter eerst in een rustig tempo oefenen tot je hem technisch perfect uit kan voeren en pas daarna het tempo opschroeven. En goed werken aan je zit dan heb je al een heleboel gewonnen. Want aan je paard zal het niet liggen, die doet haar best wel Knipoog Succes!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:15

stef schreef:
Ramona-lief... lees de rest van de reacties door, en vraag je dan eens af wat jou reactie toevoegt , en of ik die serieus neem...

Zoals ik eerder zei: Commentaar, prima, maar kom dan wel met argumenten

Jaa dat weet ik .. bij jou is het anders overgekomen ik was niet echt duidelijk nu ik het zelf lees de sporen zelf vindt ik niet echt zielig want dat hebben ze nou eemaal bij westernrijden Haha! maar op de manier waarop (wat dus ookal gezegd is) de sporen horen te kunnen rollen en dat lukt niet als je ze voor de helft het lijf van je pony induwt .. zo was het bedoelt maar ik schreef het zo niet op sorry daarvoor Bloos en of jij er iets mee doet moet je zelf maar weten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:17

Wat een geweldige haflinger heb jij stef!!
Wat een uitstraling, ik zou er heel trots op zijn Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:27

Ik vind het een mooie haf, maar ik als "dressuurruiter" dacht dat de hulpen van de westernruiter op zit en halsteugelhulpen ging. Dus teugel tegen de hals en een boogje in de teugels. Verder denk ik dat Sonja een duidelijke uitleg heeft gegeven, wat menig ander hier wilde verwoorden en ik denk dat je daar geen westernruiter voor behoeft te zijn om haar antwoorden te beamen. Leg het anders eens voor aan je instructeur...kunnen jullie eraan werken. Ik neem aan dat je instructeur je ook heeft vertelt hoe een stop-houding is en hoe een roll-back werkt...