Tips voor bergopwaarts galoperen?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: Tips voor bergopwaarts galoperen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:04

Kafue schreef:
Als je de fotos bekijkt dan zijn er een paar op het verkeerde moment genomen fotos. Een foto plaatst ec hter het achterbeen duidelijk onder terwijl de binnenhand van de TS terug werkt dus blokkeert.

Moment opname's.... Foto's genomen op het verkeerde moment...
Ik ben bang dat er buiten deze foto's wel meerdere "verkeerde" momenten zit.....

Tuurlijk een duidelijk ondertredend achterbeen.... maar het andere been staat nog op stal!

Kafue schreef:
Het vanuit stap aanspringen is makkelijker in verband met de beenzetting dan het vanuit draf aanspringen. [/qoute]

Kafue schreef:
Dat het een Z oefening zou zijn, ja nou en?

Ja voor de ruiter, niet voor het paard!!!
De ruiter hoeft immers niet de beenzetting te voelen in de draf, om tot een goede galopaansprong te komen, lekker makkelijk!!

Zoals ik al zei: trucjes kunnen we allemaal het gaat om het hele plaatje... Maar dat geldt blijkbaar niet voor iedereen!

Je kunt het je zo makkelijk maken als jezelf wilt, maar eens kom je jezelf tegen... Gelukkig maar!!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:06

yfande schreef:
Mijn grote probleem bij het aangalloperen is altijd dat ik alles
"weggooi" waardoor Yfande alleen maar harder gaat draven.

Wel een beetje lange uitleg, ik weet, maar ik wou alleen zeggen dat
ook een hobbyknakker als ik vanuit de stap aan kan galloperen en
als het inderdaad een Z oefening is dan ga ik vanavond met een hele
gelukzalige grijns op mijn gezicht naar bed, want we hebben het
vandaag een paar keer geoefend en het ging prima.
Ik heb nog steeds meer moeite om Yf vanuit de draf in gallop te krijgen
dan vanuit de stap.

En toch vraag ik me af, Yfande gooit dan wel haar hoofd in de lucht en drukt haar rug wat weg, is dat dan helemaal niet belangrijk?? Als ze dat doet in in proef heb je wel mooi een 4 of een 5. Wat vinden jullie daar dan van?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:25

Het gaat om een samenspel van ruiter en paard. De ruiter moet leren voelen het paard bij zich te houden en vanuit het achterbeen aan te laten springen. Natuurlijk gaat dat vaak fout. Maar het paard leert sneller dan de ruiter zodat we tot correcte hulpgeving moeten komen anders doet het paard het simpelweg niet.
Als het paard vanuit het achterbeen aanSPRINGT dan gaat het hoofd er niet meer uit en wordt de rug niet weggedrukt.. Maar krijg je een eerlijke gesprongen overgang. De kracht die het paard voor die aansprong moet ontwikkelen maakt het paard sterker bovendien wordt zo het gevoel van de ruiter sneller ontwikkeld.

Natuurlijk heeft die rutier nog heel veel dingen waar ze aan moet werken en ook aan zal werken. In die foto staat het andere been niet op stal maar toont het paard een galop die bij de mate van traning en ervaring van het paard past. De ruiter wil nu graag verder en vraagt tips.
In plaats van haar af te zeiken kunnen we haar ook helpen met tips. De een vind dit handig en de andere dat.

Het vanruit stap aanspringen is ook voor het paard makkelijker dan vanuit draf. En ik vind ook niet dat je de beenzetting hoeft te voelen om tot een correcte overgang van draf naar galop te komen.
Je moet ook weer niet te moeilijk gaan denken in het hulpenscala.
Want zogezegt als je er zelf al over na moet denken hoe moet het paard je dan begrijpen.

De mooiste woorden kwamen van Anky onze olympische kampioene betere zitten en onzichtbaarder de hulpen geven dan haar zijn er maar heel heel heel weinig zei zegt: "Als ik het al niet eens begrijp, hoe moet mijn paard het dan begrijpen?"

Dus houd het simpel. Pak die teugels korter leg je been voor de galophulp en spring aan. Houd het paard bij je en denk omhoog.

En je moet het jezelf niet te moeilijk willen maken. Gewoon makkelijk. De eenvoud van de dressuur.

Om maar weer met de wijze woorden van mijn instructeur te komen Reiten ist kein Black Magic, rijden is geen zwarte toverkunst of magie.
Makkelijk denken geeft makkelijk doen. Spanning werkt altij averechts.

het totale plaatje is heel belangrijk en die is het mooiet als de ruiter simpel rijd en simpel ontspannen zit.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:52

Kafue schreef:

De mooiste woorden kwamen van Anky onze olympische kampioene betere zitten en onzichtbaarder de hulpen geven dan haar zijn er maar heel heel heel weinig zei zegt: "Als ik het al niet eens begrijp, hoe moet mijn paard het dan begrijpen?"

Dus met andere woorden... rijden en niet zeuren...
Je hoeft het niet te begrijpen, want dat doet Anky ook niet!

Verschil tussen Anky en TS lijkt me overigens extreem duidelijk!

Simpel houden is wat anders dan niet weten waar je mee bezig bent en wat rijden nu eigenlijk inhoud!

Nou volgens mij ben je een beetje in de war Kafue, je haalt namelijk een aantal essentiële zaken flink door elkaar... Knipoog

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 12:49

En toch schiet ik niks met die woordne op van jou kaja, ik heb dus ook het idee dat jij probeert te zeggen dat ik dom ben en niks van het rijden weet, want anders had ik het zelf wel op kunnen lossen of denk jij hier zo niet over????

Ik ben blij dat kafue me wil helpen, en vind ik de tips die zij geeft ook zeer goed, ik weet dat sommige het hier niet mee eens zijn maar ieder zo ze eigen manier. Sommige willen vooruit trainen (doe ik ook graag anders als je straks over moet dan heb je opeens heel veel om te oefenen) En sommige willen de oefening tot op het puntje oefenen die ze in die klasse moeten doen. Tuurlijk moet je de oefening goed uitvoeren maar een keer een fout is ook niet erg, ze zeggen toch ook dat fouten maken er bij hoord. Tuurlijk je moet niet express een fout maken.
Ook met deze woorden van mij zullen sommige het niet eens zijn, maar ieder zijn eigen mening. We hebben samen in anderhalf jaar de punten voor de M gereden, en daarmee vind ik het ook best snel gaan.

Maar jullie mogen me best afzeiken, tja als jullie het toch kwijt willen, maar ben bang dat ik me er niet heel veel van aantrek. Ik heb zo mijn eigen manier van rijden die best op het rijden van kafue lijkt (zo uit de verhaaltjes te lezen).

maar nogmaals laat al je reacties achter wat je kwijt wil zodat ik er misschien weer wat uit op kan steken. Ook heb ik alle tips samengevat en in microsoft word geplakt die ik straks ga uitprinten en nogmaals heel goed doorlezen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:12

in mijn onderschrift staan ook nog foto's van ons, als je de andere gangen ook nog wilt zien of eventueel ook nog wat andere foto's van de galop!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:58

Nee je voelt je aangesproken omdat ik zei dat het verschil tussen jou en Anky overduidelijk is...

(wat op zich geen ramp is, aangezien iedereen verschilt van Anky, maar daar gaat het niet over....)

Je mag het van mijn part zien hoe je wilt en de waarheid is hard...

Als je er wilt komen (op de juiste manier) dan zul je hard moeten werken en niet via trucjes je tekortkomingen camoufleren!

Overal, maar dan ook overal waar hard gewerkt wordt en op de juiste manier zul jij het advies krijgen wat ik je eerder gaf...

Schakelen, tempowisselingen, overgangen... de achterhand sterker maken, activeren en zorgen dat de achterhand tot dragen komt!

Trucjes als stap-galop zijn leuk om te doen en te kunnen, maar je bereikt er geen zak mee.....

Maar zie het als je wilt zien, ik ben het ook graag eens met diegene die binnen mijn straatje praat, maar zo kom ik er niet!

Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:18

Kaja schreef:
Nee je voelt je aangesproken omdat ik zei dat het verschil tussen jou en Anky overduidelijk is...

(wat op zich geen ramp is, aangezien iedereen verschilt van Anky, maar daar gaat het niet over....)

Je mag het van mijn part zien hoe je wilt en de waarheid is hard...

Als je er wilt komen (op de juiste manier) dan zul je hard moeten werken en niet via trucjes je tekortkomingen camoufleren!

Overal, maar dan ook overal waar hard gewerkt wordt en op de juiste manier zul jij het advies krijgen wat ik je eerder gaf...

Schakelen, tempowisselingen, overgangen... de achterhand sterker maken, activeren en zorgen dat de achterhand tot dragen komt!

Trucjes als stap-galop zijn leuk om te doen en te kunnen, maar je bereikt er geen zak mee.....
Maar zie het als je wilt zien, ik ben het ook graag eens met diegene die binnen mijn straatje praat, maar zo kom ik er niet!

Succes!

mooi gesproken!!

tja kaja heeft zeer zeker gelijk, waarom aan iets beginnen want nog onbegonnen werk is?? je gaat toch ook niet als eerst de piaf leren alvorens de stap te hebben geoefend? rare vergelijking misschien, maar wel juist. eerst sterk maken, dan kun je de lat weer een stukje hoger leggen...

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:23

ok

Ik heb dus net even gereden, en het ging wel beter voor me gevoel, ik heb beide manieren gedaan.
-de tempowisselingen, overgangen dus de schakelingen die kaja als tip gaf
-de stap-->galop, ook dus een overgang maar die van kafue

Ik had de tempowisselingen eerst gedaan, en daar reageerde die eigenlijk ook best wel lekker op Bloos
En daarna ook nog de overgang van stap--->galop, ook reageerde die hier wel lekker op en vond ik de overgang best wel vloeiend gaan.

Toen ben ik dus gaan galoperen en ook daar de tempowisselingen in gaan doen, en ik vond hem wel veranderen. Dus ik ga gewoon verder met deze oefeningen en hopen dat de achterhand lekker er onder komt en daardoor bergopwaarts gaat galoperen en misschien gaat die dan ook beter achterwaarts.

Sorry kaja dat ik alles een beetje raar op vatte, maar ik dacht eigenlijk echt dat je me een beetje af begon te zeiken. Verder blijf ik die oefening stap-->galop, galop-->stap wel gewoon oefenen omdat ik nu ook 4/8 tal rijd en die instructeur (mag geloof ik best wel hoog les geven, die weet in ieder geval wat die ons aan doet Clown ) ons dus ook die oefening laat doen, en wat ik in de les doe herhaal ik meestal ook thuis om het niet te vergeten, anders heb je ook niet zo heel veel aan de les.

ook wil ik iedereen weer bedanken voor de tips, maar als jullie nog meer tips horen of weten laat die dan even weten, zodat ik en andere die dit lezen ook weer meer uit op kunnen steken.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:42

Stap galop daar kan ik nog inkomen maar galop stap denk ik is niet zo verstandig, die wordt altijd vanuit de verzamelde gelop gereden en dat kan jou paard nog niet. Je paard valt dan als het ware op de voorhand in stap en das níet zo goed! Ik heb toevallig laatst een dvd van anky gekocht "geheimen van de dressuur" en daar zegt Sjef Jansen (haar trainer) nog heel duidelijk dat je die oefening alleen mag doen vanuit de verzamelde galop. Andersom doe ik het zelf al wel met mijn paard. Ik spring vanuit stap een paar "verzameldere" passen galop en zet 'm weer terug in een rustige draf.
Afbeelding
Jou paard gaat nog veelste snel voor die oefening, echt waar. Gallopeer niet te lang door, laat hem anticiperen op een mogelijke overgang naar een lager tempo, dan blijft hij rustiger. kleine stukjes.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:08

Je hebt een instructeur nodig die je leert om je paard echt nageeflijk te rijden. Met echt nageeflijk bedoel ik een rechtgericht paard die zijn rug loslaat en niet omdat hij nageeft in zijn hals/kaakgewricht vanwege de druk veroorzaakt op het bit. Door het paard recht te richten kan hij zijn rug ontspannen en zijn buikspieren aanspannen. Dit heeft weer tot gevolg dat de achterhand beter onder zal treden en het paard in staat is om bergopwaarts te lopen. Verder is het inderdaad belangrijk om je handen op de goede hoogte te houden (dus geen neerwaartse druk/valse krul). Van voren naar achteren rijden. De krul komt als laatste of misschien voorlopig nog niet. Jammer dan, een correcte beenzetting is veel belangrijker. Beter een paard zonder krul dan een kreupel paard door een geforceerde afgedwongen krul. Probleem is helaas dat er weinig instructeurs zijn die je dit leren. Wij leren op onze manege hoe we een paard in de krul moeten dwingen. Zo kan een paard zijn rug natuurlijk nooit ontspannen en zal hij nooit zijn achterhand optimaal kunnen gebruiken. Omdat de voorhand geen ruimte krijgt komt de achterhand nog enigzins in de buurt maar van correcte verzameling is natuurlijk geen sprake. Ik had nog nooit van rechtrichten gehoord totdat mijn paard kreupel werd........ Nu zie ik dat 99% van de mensen om mij heen ook niet weten hoe zij hun paard recht moeten richten maar mij wel een eigenwijze sukkel vinden omdat mijn paard niet altijd in de krul loopt. Wel raar dat het paard van die beginneling van die gespierde billen heeft gekregen en "opeens zomaar" als een wonder bergopwaarts galoppeert........

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:08

Bombarie schreef:
Stap galop daar kan ik nog inkomen maar galop stap denk ik is niet zo verstandig, die wordt altijd vanuit de verzamelde gelop gereden en dat kan jou paard nog niet. Je paard valt dan als het ware op de voorhand in stap en das níet zo goed! Ik heb toevallig laatst een dvd van anky gekocht "geheimen van de dressuur" en daar zegt Sjef Jansen (haar trainer) nog heel duidelijk dat je die oefening alleen mag doen vanuit de verzamelde galop. Andersom doe ik het zelf al wel met mijn paard. Ik spring vanuit stap een paar "verzameldere" passen galop en zet 'm weer terug in een rustige draf.
Afbeelding
Jou paard gaat nog veelste snel voor die oefening, echt waar. Gallopeer niet te lang door, laat hem anticiperen op een mogelijke overgang naar een lager tempo, dan blijft hij rustiger. kleine stukjes.

hehe hier was ik niet serieus aan het rijden hor Haha! Hier was ik even lekker aan het scheuren dat zijn als goed is de laatste 2 foto's van die site Knipoog

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:22

Dreamstreet schreef:
Je hebt een instructeur nodig ..........

Nu in de zomer krijg ik waarschijnlijk (moet ik nog wel even overleggen met mijn instructeur die dus ook mij 4/8 tal les geeft) priveles van hem, hij let heel erg op je houding, en herhaalt alles als je je handen bijv. weer naar beneden zakken. En je mag bij hem dus ook niet aan je handen komen, ik heb al wel vaker van hem les gehad zo af en toe 10 min als ik voor de les reed die hij gaf (ik wou ook graag in die les, maar het waren allemaal oudere en het was van 9 tot 10 en de volgende dag moet ik ook weer gewoon naar school dus dat was wat te laat voor mij) zag je sarena ook veranderen. Bij hem is het inderdaad dat die eerst goed van achteren over de rug moet lopen, en daarna komt de krul wel want daarvoor moet die goed aan het been zijn en lekker voorwaarts. Maar dit heb ik dus thuis ook wel eens geoefend alleen of les van me moeder (die mag dus ook tot en met de L lesgeven, maar ik word altijd heel snel boos/chaggereinig als ik van me moeder les krijg Verdrietig Bloos ) Maar dat lukt me niet, want zonder begeleiding raak ik gefrustreerd en gaat sarena harder lopen en gebruik ik me benen toch en dan probeer ik het op te lossen en dan gaat die weer vervelend doen enzo het klinkt nogal vaag maar dat is het ook Knipoog. Nu heb ik al een tijdje geen 10 min prive les van hem gehad en rijd ik op mijn eigen manier soms rijd die dan ook wel weer fijn maar soms ook weer niet.
Want ik heb nu wel 1x in de week 4/8 tal les maar daar gaat het er meer om dat ze goed aan de pony's wennen en kijkt die niet zo gericht op de manier van rijden, of nou ja dat ook weer wel maar anders dan dat je gewoon les van hem hebt. Want we rijden dan nu met zijn zevenen en dan kan die ook niet echt dingen leren want wij zijn nu een groep en leert die ons dingen als groep. Dus ik wil zeer graag les van hem hebben, zodat sarena en ik een manier van paardrijden leren met weinig hand hulp, en waardoor sarena dus ook goed de achterhand gaat trainen. Tot welk niveau deze instructeur mag les geven weet ik nog niet, maar misschien kennen jullie hem wel, hij heeft ook wel eens een clinic in Limburg gegeven geloof ik, dat een paar mensen een proefje reden en dat hij er dan kommentaar bij gaf onder het rijden zodat de mensen konden kijken hoe een jury nou eigenlijk jureerd. Ik heb ook mee gedaan en dit was zeer intressant en een leuke belevenis, misschien ook een tip voor jullie vereneging een goede jury die een paar van jullie vereneging beoordeeld. Voor meer informatie of de naam van mijn instructeur of jury pb-en jullie mij maar.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:13

Ik oefen zelf ook elke keer in mijn rijuurtje de stap-galop-stap oefening.
Mijn merrie word daar erg sterk van, en verliest geen inpuls, galopeert wel lekker fijn verder.
Verder vind ik dit opzich wel een intressant toppic, maar niet echt in de galop bergopwaarts, maar vooral in de draf.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:14

Een paard moet altijd van achter naar voren gereden worden. Gelukkig heeft Anniek dat heel erg goed door.
Daardoor zal zij ook proberen de stap-galopovergang van achter naar voren te rijden waarbij zij ervoor waakt dat het paard uitelkaar valt. Zij zal hem juist voor ietsje tegen houden zodat de eerste sprong direct voorwaarts, met goed ondertredend binnenachterbeen omdat ze niet blokkeert binnen maar juist goed speelt buiten om hem attent te houden, rond naar boven weg gesprongen wordt. Dit kun je dan steeds langer vol houden waardoor de galop als gang sterker wordt. In het terug gaan van galop naar stap moet ze zwaarder gaan zitten en hem meer drijven tegen de hand hand, het voordeel hiervan is dat de overgang terug ook weer mooi ondergetreden wordt.Dit sterkt ook weer het paard.
En spass oftewel effe gek doen tijdens het rijden moet kunnen dat doe ik ook en het bevalt ons allemaal goed, de paarden, ik, eigelijk de hele stal. Even lekker breken gewoon ter ontspanning. De boog kan niet altijd gespannen staan.

In de training zijn fouten helemaal niet erg. Als je maar wel van je fouten leert, en dat heeft Anniek ook goed door. Zij komt er met een beetje hulp wel. =

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:51

Ik zou ook liever kiezen voor het schakelen ipv stap-galop.
Zeg helemaal niet dat je dat niet moet doen, maar volgens mij werkt schakelen net zo goed of beter.
Ben bang dat je bij die stap-galop overgangen nogal gaat plukken in stap waardoor je de stap wat verprutst om hem maar gesloten te houden voor de overgang, hetzelfde eigenlijk met galop-stap. Het is meer een handigheidje, het wil volgens mij niet perse zeggen dat je veel beter bergopwaarts galoppeert als je deze oefening beheerst.
In het schakelen kun je mi veel makkelijker de voorwaartse drang bewaren en controleren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:11

Ik denk dat je in het schakelen veel sneller geneigd bent te trekken dan in een het schakelen van stap naar galop en van galop naar stap.
In de middendraf of richting de middendraf is het paard veel sneller geneigd uit elkaar te vallen. Ik schakel zelf ook wel en dat moet je ook doen wil je gelijkmatige training krijgen. Echter om de spong te leren aanvoelen is de eerste galopsprong het fijnst, en die is het gemakkelijkst vanuit stap.

Je mag ook rustig schakelen bijvoorbeeld vier galopsprongen doorpareren draf, vier drafpassen overgang galop. Je moet rijden en iedere overgang is voorwaars zelfs die overgang galop halthouden.

Eigeliojk heel simpel hoor. teugels korter binnen iets korter dan buiten natuurlijk. Leg je been klaar voor de hulp, geef de hulp en meestal zijn ze dan al in galop. Het is meetal de ruiter die het moelijk vind want voor het paard is het heel natuurlijk.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:33

Misschien kan je mij helpen
Als ik op de lange zijde verzameld draaf zeg maar.
En dan op de andere zijde gaan we vaak over na de midden draf , poging tot strek Scheve mond
Maar dan valt het paard totaal uit elkaar, en het liefst heeft ze der hals richting de grond i.p alles bij elkaar
Hoe los ik dit op?
Zoals je leest schakel ik dus wel ok via van hand veranderen daar een paar passen na voren en weer terug rijden

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:03

Als je de gang wilt uitstrekken rijd je hem op de korte zijde met been en zit tegen je gesloten hand om druk op te bouwen je vangt als het ware even de energie op die je er achter in rijd. Zodra je op het punt aangekomen bent waar jij richting de uitgestrekte gang wilt open je je hand heel heel ietsje om als het ware het paard te verleiden de enrgie die niet weg kan door sneller te gaan lopen of zichzelf lang te maken, door de gang uit te strekken hetzij midden hetzij uitstrekken. Zodra het gangwerk ruimer wordt, open je nog ietsje maar nooit te veel daar anders kans bestaat dat het paard uit elkaar valt.
Je moet dus ten alle tijde druk behouden die druk heb je nodig voor de gang.
Laat je de druk afvloeien door teveel te vragen dus meer dan het paard qua training op dat moment aankan dan valt die idd uit elkaar en is de oefening verloren dan moet je weer opvangen en bij elkaar rijden.

Qua houding zit stil, rechtop been lang en kuit aan. Breng je lichaam nooit achter de loodlijn want dan blokkeert jouw lichaam de beweging van het paard.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Dat schakelen kun je dan ook he, dus zeg maar 8 passen klein draven en 8 passen ruim, 8 passen klein en acht passen ruim.
Het liefst overigens de draf uitzitten of doorzitten niet lichtrijden daar je dan niet stil genoeg mee kunt gaan in de beweging van het paard en het zo moeilijk is hem bij elkaar te houden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:10

Die overgang stap-galop is idd heel simpel, daar zit hem volgens mij ook het probleem niet. Dat heb je je paard ook zo aangeleerd.
Die van mij vond dat in het begin zelfs veel makkelijker dan gesloten aandraven, dus ik oefen dat allang niet meer.
Ik vind schakelen rijtechnisch iets meer voordelen geven. Je kunt beter controleren, ook met je zit.
Als je moet trekken op hem terug te krijgen, is het paard dus nog niet op het achterbeen en zal hij ook nog niet bergopwaarts galopperen.

@Parouscha: ik denk dat dat ook een kwestie van oefenen en sterker maken is. Hij is gewoon nog niet sterk genoeg, en nog niet genoeg op het achterbeen om dat te kunnen doen. Gewoon hele korte stukjes schakelen en weer opvangen, wat je er voor in rijd moet je op kunnen vangen en dat gaat dan gewoon nog niet over een hele lange zijde, maar dat komt echt wel goed.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:48

Bedankt, hier ga ik mee verder oefenen

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:44

Wat mijn paard goed heeft geholpen is cavaletti galopperen. Wij hebben 4 cavaletties op ca 3 meter uit elkaar gelegd en in een normaal tempo overheen gegaloppeerd. Gewoon blijven zitten en zorg dat je ruimte geeft van voren, zonder je paard 'los' te gooien.

Je leert je paard op deze manier in eerste instantie meer sprong te maken. Op het moment dat jij en je paard er aan toe zijn meer oprichting te vragen komt dat bergopwaarts rijden vanzelf wel maar eerst de basis goed voor elkaar hebben!

Heel veel succes.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:10

@Parouscha: houd het bij twee pasjes strekdraf. Het bergopwaarts vertrekken is het allerbelangrijkste en als je dan doorgaat, heb je grote kans dat hij alsnog weer op de voorhand valt.
Twee pasjes doorverzamelen, twee pasjes strekken en meteen weer op zit terug.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 17:02

Owja dus de middendraf zou eigenlijk ook beter worden als die meer bergopwaarts is??=) dat heb ik namelijk ook wel nodig.
En ik ga nu in de training lekker bezig met veel overgangen en tempowisselingen rijden, dus dan ook weer alle overgangen
stap-->draf
draf-->galop
halthouden-->stap
stap-->galop
draf-->halthouden
galop-->stap en al die overgangen enzo.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:22

Kitty schreef:
@Parouscha: houd het bij twee pasjes strekdraf. Het bergopwaarts vertrekken is het allerbelangrijkste en als je dan doorgaat, heb je grote kans dat hij alsnog weer op de voorhand valt.
Twee pasjes doorverzamelen, twee pasjes strekken en meteen weer op zit terug.

Bedankt Kitty Lachen