Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Die zweep langs zn kop is voor mij ook de manier om hem rechtdoor te houden ipv op de achterbenen de andere kant op! En als hij gaat... hou je er niks aan!wemkelover schreef:Niet opgeven dus en bv als hij terug naar stal rent en hij staat stil dan doe je dat stukje wat hij heeft gerend opnieuw. Je rijdt weer terug naar die zelfde plek en dan ga je weer op de tempo die jij wilt terug naar stal.
!! heb je meteen even een hals-buig oefening gedaan hihi... en zo ook naar de bak, 't moet gewoon leuk worden.. !! Desnoods ga je een half uur achter elkaar oefenen heen en weer naar de bak. Laar er maar iemand achteraanjagen met een zweep, als hij op X staat KOEKJE, na drie keer weet hij het wel "jippieeee de bak whiehaaaaa" .. met buitenrijden misschien ook wel, laat hem afentoe lekker wat eten in de berm enz. relax maar als hij écht vervelend wordt, natuurlijk aanpakken. Meer weet ik ook niet. Alline schreef:Is het niet handig om eerst te kijken waarom je paard dit doet? Zoals je zelf al zegt vind jij het eng (wat ik me wel kan voorstellen hoor) maar daar reageert jou paard op. Misschien heeft je paard wel te weinig zelfvertrouwen en vind hij het echt eng. Als hij niet genoeg vertrouwen in jou heeft en niet in zichzelf is het logisch dat ie wat probeert om weer naar huis te gaan, waar het veilig is. Je zegt zelf dat ie het niet doet als er een ander paard bij is, dan durftie wel.
Ik zou eerst proberen om in een veilige omgeving (zoals de bak) je paard meer zelfvertrouwen te geven. Enge dingen met hem doen, om te laten zien dat ie jou kan vertrouwen en dat ie zichzelf kan vertrouwen.
Daarna kun je es rustig met hem aan de hand naar buiten. Jij bent dan namelijk de leider en dan is het ook minder eng.
Hoe meer jij je paard met geweld dingen dwingt, hoe minder het vertrouwen in jou wordt. Misschien heeft het dan op den duur wel het gewenste effect, na veel slaan en gevaarlijke situaties, maar je relatie met je paard is eraan.
droefje schreef:waarom gaat hij in staking.
hij zegt echt niet tegen je: de mazzel dat doe ik niet. als hij volle vertrouwen heeft in de ruiter gaan ze door het vuur al het ware.
tuurlijk zijn er paarden die er een spelletje van maken en dan mag je ze best een x aanpakken. en daarna inderdaad belonen als hij het braaf aanpakt. maar wat denk je als je paard mega schrikt van die longeerzweep. tja die gevolgen moet je ook onder ogen zien.
maar ieder zijn methode, maar het is zeker niet de mijne
.
..
...
!! Inmiddels gaan we braaf naar de bak maar met buitenrijden is nog steeds een ramp. Gisteren lagen we half half in de sloot omdat meneer zodra de manege uit zijn zicht raakt geen stap meer vooruit zet
. Heb daar ruim een half uur al het mogelijke geprobeerd om hem weer de goede kant op te zetten met als gevolg dat we half in de sloot stonden!! Toen vond ik het iets te gevaarlijk worden en ben maar omgedraaid en toch maar terug naar de manege. En als we dan weer richting huis gaan is meneer weer vrolijk en blij
!! Volgende keer gaat toch echt de l.zweep mee en iemand die em achter zijn hol ermee kan zitten. Alline schreef:Tuurlijk, als je je paard maar hard en lang genoeg slaat, krijg je heus wel een keertje een paard dat doet wat jij wil, dat geloof ik best. Het ligt ook aan het paard hoe lang het duurt voordat ie zich over geeft. En dat het paard daarna nog gewoon naar je toe kom is ook best logisch te verklaren. Paarden blijven namelijk kuddedieren. En aangezien de meeste paarden geven op het laatst wel toe.
Maar je hebt op laatst echt geen paard meer dat nog 'paard' is. Een paard die zo nu en dan z'n mening durft te geven, of erg veel plezier heeft in z'n werk. Waarschijnlijk zijn veel mensen het hier niet mee eens, omdat dit gewoon erg vaak gebeurd, en dit als 'normaal' wordt gezien. Het is namelijk veel makkelijker om te zeggen dat je paard het fout doet en gewoon niet wil, dan steeds kritisch naar je zelf te kijken.
Ik geloof namelijk niet dat paarden dingen niet willen ( maar ze kunnen natuurlijk wel kiezen tussen leuk en niet leuk). Of ze kunnen het niet of de ruiter doet het fout.
Ik zou echt eerst kijken waarom je paard niet wil, en de waarschijnlijke reden is ook al een paar keer genoemd. Het zal misschien wel meer tijd kosten om je paard zijn vertrouwen in zichzelf en in jou te geven, maar ik weet zeker dat je dan een veel betere band met je paard krijgt dan dat je hem een paar knallen geeft..
en zijn ouder moer nog niet bang en doet het op het erf of in de bak ook niet!!
Succes meid!!