Waarom zo negatief over het Passoa Bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Waarom zo negatief over het Passoa Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:01

Ik ben ook tegen het gebruik van een pessoa bit, maar rij zelf buiten wel op stang. De reden dat ik een pessoa bit zo gevaarlijk vind is dat er geen kinketting aan zit. Een kin ketting zorgt ervoor dat je het bit niet TE ver kunt scharen. Bij een gebrek daaraan kun je het bit helemaal doortrekken. Dit zie je vooral bij springruiters nog wel eens gebeuren.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 09:11

Oke, volgens de meeste reactie`s ben ik dus verkeerd bezig met dit bit.

Ik zag een foto voorbijkomen van een Pessoa bit, dit is alleen niet het bit wat ik gebruik. Mijn bit heeft twee ringen i.p.v. drie.

Maar goed, voor de tegenstanders dan bij deze advies gevraagd.

Toen ik mijn paard kocht merkte ik al dat ze heel hard was in de mond en dat ze absloluut niet nageefelijk wilde zijn. Ik dacht toen ( 5 jaar geleden) daar kom ik wel "doorheen" mits het geen lichamelijk probleem is. Dus paard van top tot teen laten keuren, en 100% gezond verklaard.

Oke, eenmaal thuis ben ik begonnen met het probleem op te lossen door voorwaarts te rijden, benen eraan op de momenten dat het misging en mijn paard niet de kans te geven het "gevecht" met mij aan te gaan. Dus mijzelf niet te laten verleiden mijn handen te gebruiken, soepel blijven met mijn handen enz.

Na twee maanden kwam ik tot de conclusie dat het niet opschoot allemaal, dus dacht ik oke, we gaan helemaal terug naar de basis!
Hele lichte teugeldruk en niet meer vragen. Wel proberen het paard naar de ontspanning te rijden. Dus veel overgangen, tempowisselingen , gebroken lijntjes etc. Resultaat: na 50 min rijden ( en sterrekijken ) wordt mijn paard "nageefelijk" wat bij haar inhoudt dat het hele verhaal van hangen en mieren zo weer van voor af aan begint!!

Dus dacht ik: er moet wel een medisch probleem zijn. Dus het hele paard weer van boven tot onder door laten lichtten, tandarts erbij en honderden euro`s later is de conclusie: helemaal gezond, niets te vinden!!

Oke, dus dan de hardere aanpak, mevrouw steekt me dus de gek aan schijbaar! En dan kom je dus tot de al bekende conclusie dat een paard veel sterker is en dat je dat dus nooit wint!

En dan ben je het wel een keer zat kan ik je vertellen! Dus: toch maar eens naar hulpteugels e.d. gaan kijken, iets waar ik 5 jaar niks van heb willen weten. En dan begin ik bij het bit! Als je dan links en rechts rond gaat vragen kom je toch al gauw op een bit wat gewoon wat scherper inwerkt. Het Pessoa bit was om te proberen hoe ze hier dan op reageert ( niet om maanden mee rond te rijden). En de resultaten waren dus verbluffend! Zoals iemand hier al eerder schreef er ging na 5 jaar een wereld voor mij open!

En volgens de meesten dus omdat ze nu pijn heeft..dat is iets wat ik niet wil laat dat duidelijk zijn!!

Dus is mijn vraag wat dan wel? Wie wil er met mij meedenken en geeft mij de oplossing zodat het pessoabit de kast weer in kan?
En dan niet beginnen met terug gaan naar de basis etc, want dat proces hebben we dus allemaal al doorlopen.

Ik ben benieuwd!!

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 09:34

Voor de duidelijkheid, dit is dus het bit waar ik mee rijd:

Afbeelding

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:06

ik ben geen echte tegenstander...

maar heb eigenlijk meer een vraag terug op je laatste verhaal. Waarom alles zo kort geprobeerd. Na twee maanden zou ik nog spectaculaire veranderingen verwachten. Begrijp best dat je het een keer zat bent, maar vaak is het toch gewoon door gaan blijven proberen... en waarom zou een paard wat zo vast zit als een huis er niet 50 minuten over mogen doen?

Heel veel dingen hebben gewoon tijd nodig. Ik ben al 7 jaar bezig. Ik begon met een gebrek aan handigheid en inzicht en de verkeerde instructie. Eindelijk de juiste persoon gevonden die mij stukje bij beetje begeleid heeft en mij ook mijn doelen heeft geleerd bij te stellen. Nu 7 jaar later waarvan 5,5 jaar bij dezelfde instructie zie ik pas echt een groot verschil van vroeger, maar ik heb inmiddels wel geleerd dat het met kleine stapjes vooruit gaat en af en toe hele grote stappen terug. En dat was geen gemakkelijke leerschool en gelukkig ben ik nog lang niet uit geleerd.

Achter een pc is lastig oordelen maar afgaande op je verhaal lijkt het of je te snel ergens resultaat van verwacht.... correct me if I'm wrong.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:17

sjakie@...Ik ben het helemaal met je eens! Maar ik ben dus al 5 jaar bezig en geen twee maanden!! En natuurlijk mag mijn paard er 50min. over doen, graag zelfs maar als ze dan nageefelijk wordt en het hele verhaal van hangen en mieren begint weer opnieuw dan ben ik dus weer terug bij af!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:25

je geeft aan dat je begonnen bent met flink voorwaarts te rijden... heb je haar daar mee niet over de kop gereden? daarmee bedoel ik alleen maar meer tempo maken maar niet meer dragend. Daardoor worden paarden lang in lijf en leden en duwen ze ontzettend in je hand omdat ze het van achteren niet dragen.

Ik had gezien dat je 5 jaar bezig bent, maar als je in 5 jaar regelamtig van manier wisselt is het lastig om resultaat te boeken. Daarnaast heb je ook even nodig om de juiste spieren te kweken maar ook een goede mentaliteit. Als het rijden voor beide niet plezierig is kun je bijna geen positief resultaat verwachten. Je paard is niet werkwillig op dat moment en zelf speelt onbewust mee "het zal me benieuwen of ze vandaag wel wil mee werken".
Het valt dan niet mee om onbevangen op je paard te gaan zitten en gewoon aan de gang te gaan. Kleine doelen stellen die haalbaar zijn op die dag. Het zou zo maar zo kunnen zijn dat voor jullie als combi de nagegelijkheid het niet meer hangen etc etc een te groot doel is nog.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:39

Of je verkeerd bezig bent is moeilijk te beoordelen. Naar mijn idee heeft geen van de Bokkers die in dit topic reageert, jou zien rijden met je paard. Maar vraag jezelf dit eens af: je bit werkt nu heel erg lekker in, maar stel, op een dag heeft je paard ook de maling aan dit bit. Wat ga je dan doen? Hang je er dan een nóg scherper bit in of...?
En vraag je ook dit eens af: je zoekt het probleem bij het paard. Werkt jou manier van rijden niet, dan laat je haar medisch doorlichten en uiteindelijk hang je er je huidige bit in, schrijf je. Maar wie zegt dat de oorzaak niet gewoon bij jezelf ligt? Niet om je aan te vallen hoor, Ach gut maar 9 van de 10 keer is de ruiter de oorzaak van rijproblemen.

Je schrijft dat je paard heel erg hard in de mond was, toen je haar 5 jaar geleden kocht. Weet je ook hoe er met haar omgegaan is voordat je haar kocht? Heeft ze bijvoorbeeld voor de kar gelopen, heeft ze een ongeluk gehad, is ze een voormalig manegepaard, heeft ze altijd in een hulpteugel gelopen? Hoe oud is ze? Wat voor merk is het? Is ze wel geschikt voor het doel waarvoor jij haar wilt gebruiken?

Laat ik duidelijk zijn: ik ben geen voor- of tegenstander van het Pessoabit. Ik ben alleen van mening dat degene die de teugels beet heeft, de inwerking van een bit bepaald.

Je bent na 2 maanden tot de conclusie gekomen dat je paard nog steeds niet lekker te rijden was. Vind je dat vreemd? Ik weet de voorgeschiedenis van je paard niet, nogmaals. Maar je moet van verrekte goede huize komen, wil je een 'verprutst' paard binnen 2 maanden weer helemaal goed hebben. Petje af als je dat kunt. Wat ik bedoel te zeggen is, steek er tijd in. De meeste mensen die paardrijden behoren tot de grote meerderheid die amateur is en zich leuk kan redden met een paard (dus niet een toptalent is). Een gemiddelde ruiter kan een 'verprutst' paard niet binnen 2 maanden weer goed hebben lopen. Daar moet je veel meer tijd voor uit trekken.

Naar wat ik uit je verhaal kan opmaken vind ik dat je een heel eind op de goede weg was met je rijden. Soepel blijven in de hand, netjes voorwaarts, allerlei oefeningen rijden. MAAR: je kunt het allemaal wel goed doen, maar als de motor (achterhand) het niet doet, dan blijf je met zo'n sterrenkijkend, stug paard zitten.
Heel veel mensen die dergelijke problemen hebben, zoeken naar een 'oplossing' in de vorm van een hulpmiddel (zoals een ander bit of een hulpteugel) aan de voorkant terwijl het eigenlijke probleem aan de achterkant zit.

Bij wat voor bronnen heb je informatie gewonnen over andere bitten? Kijk, als je vraagt bij iemand die iedere 3 maanden een nieuw bit heeft, dat is niet echt betrouwbaar. Een vrij betrouwbare bron is naar mijn idee iemand die veel verschillende paarden rijd. Die komt allerlei verschillende gevallen/problemen tegen en zal daar een oplossing voor zoeken.

Ik mis eigenlijk het hoofdstuk 'Instructie' uit je verhaal. Ik weet niet precies wat je doel is, of je gewoon lekker voor je lol recreatie rijd of dat je echt wedstrijdgericht traint. Wat je ook doet, ik denk dat in jouw geval het niet verkeerd is om eens hulp te zoeken in de vorm van goede instructie. Met nadruk op goede want elke idioot mag zich instructeur noemen. Ik ben van mening (en ik heb het aan den lijve ondervonden!!) dat goede instructie vele malen meer kan bijdragen aan het goed laten lopen (= in het gewenste plaatje) van een combinatie dan dat je thuis blijft prutsen met allerlei hulpteugels en scherpere bitten met als eindresultaat: een ontzettend gefrustreerd paard en ruiter.

Graag als reactie van jou, Jinanda, nog wat duidelijkheid over de vragen die ik stel over de voorgeschiedenis van je paard, je bronnen, instructie, etc. die in mijn reactie staan. Zo kunnen we je het beste helpen.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:50

Ik snap ook niet waarom ze dit bit bij de ponies toelaten! Ik bedoel die kinderen weten echt nog niet waar ze mee bezig zijn.... Kom ook nog vaak zat mensen genoeg tegen die volgens mij denken dat het stoer is ermee te rijden.. Vind het veel stoerder als je zonder kan rijden kan je tenminste zeggen dat je je paard goed voor elkaar hebt... Vind dat je je paard altijd op een gewoon bit moet kunnen rijden. Let maar eens op bijna elk paard met een pessoabit loopt met de mond los....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:13

broertje van maikel vd vleuten rijd op zijn kleintje ook met pessoa. Vind het best wel schandalig, kan goed zijn dat het beestje anders helemaal niet meer te houden is (vooral in parcours) maar dat jochie is ook net 11 ofzo (weet ik veel hoe oud Schijnheilig ) en het ziet er nogal lomp uit Nagelbijten / Gniffelen

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:33

Jinanda,

Vanuit de computer is niet de zien waar precies wat verkeerd gaat. Dat is het nadeel van een computer forum: je kunt alleen algemene tips geven, maar ik gok dat je de theorie al lang kent.
De enige die je kan vertellen wat het beste werkt is een goede instructeur.

Maar zoals al meer is gezegd, als hij in de jaren voordat hij bij je kwam heel erg hard is geworden in de mond zul je er een hele klus aan hebben om dat weer op te lossen. Een van de dingen die je zonder problemen kunt proberen is te zorgen dat hij goed op je stemhulpen gaat reageren. Want ik gok dat alle druk die jij nu geeft tot gevolg heeft dat hij daar tegen in gaat. Als je het voor elkaar krijgt dat je hem op je stem terug kunt krijgen ben je al een heel eind verder. Dat kun je langzaamaan gaan combineren met teugeldruk en het op het laatst vervangen.

Een ander ding is je houding. Met je houdign kun je al een heleboel afdwingen in tempo, en het jezelf ook juist een heel stuk moeilijker maken. Zorg dat je een goede onafhankelijke zit krijgt (ik doe er al 14 jaar over om het voor elkaar te krijgen Haha! ) zodat je zoveel mogelijk controle over je paard krijgt en ook niet onbewust er voor zorgt dat hij sneller gaat.

In elk geval veel succes met rijden.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:13

Afbeelding

ik reed mijn haflinger ook met pessoa bit vroeger (maar met 3 ringe) ben daarna van de laagste naar de grootste ring gegaan, en nu rij ik met een gewoon trenske, kan je mischien ook afbouwen, als je paard eenmaal naar teugel druk luisterd! er is nie veeel mis aan een pessobbit, als je maar weet hoe je het gebruiken moet, dus.. ga zo door Knipoog

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 08:53

Nou, ik heb dus weer gereden maar heb het Pessoa bit maar in de kast laten hangen! Ik ben van plan die niet meer te gebruiken afgaande op alles wat er hier over gezegd is. Overal zit wel een kern vam waarheid in en dadelijk ben ik nog verder van huis en dat willen we niet!

Dus, dan maar weer helemaal terug maar de basis.

De voorgeschiedenis van mijn paard: Ze heeft tot haar 6e wedstijden gelopen tot aan M1 niveua. Op een concours zag een man haar en die heeft haar zo van het wedstijdterrein af gekocht , puur om haar te hebben en daar is het helemaal mis gegaan! Deze man kon zelf niet rijden en heeft er allerlei dames opgezet en dat is eigenlijk nooit goedgekomen. Hij is zelf ook nog op haar gaan rijden zonder dat hij eigenlijk wist hoe hij op een paard moest zitten. Gevolg: heel hard in de mond en geleerd om tegen de hand in te gaan. Ik kocht haar toen ze 10 was, en nu is ze dus 15 jaar oud.

Ik zelf rijdt nu wedstrijden met dit paard en we zijn L2 met 4 winstpunten op het moment. De grap is n.l dat het op concours wel lukt! Mijn paard is dan met van alles bezig behalve met het mieren enz. Thuis gooit ze gewoon haar kop ertegen aan.
Mijn instructie: wekelijks lessen we op de vereniging en daar is de mening: voorwaarts rijden en de benen eraan. Uiteindelijk gaat dat best wel maar dan moet je niet vragen hoe ik na een uur van mijn paard kom, ik ben helemaal kapot! Het is n.l een heel gevecht! En dat was ik langzamerhand wel een keer zat, vandaar het Pessoa bit.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:19

Is het voor jou een optie om een keer een privéles te nemen van iemand anders? Gewoon iemand die goed bekend staat in de buurt. Want alleen maar naar voren rijden is blijkbaar niet de oplossing. Lijkt mij op zich ook wel logisch omdat je graag wilt dat hij zichzelf gaat dragen, en op die manier heb je al snel het risico dat je hem over zijn tempo heenrijdt waardoor hij juist gaat hangen/tegen het bit in komt. Daar komt bij dat dit voor jou ook absoluut niet leuk rijden is.

Privé les kost meer, maar aan een goede les heb je meer dan een half jaar hetzelfde horen waar je niets aan hebt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:24

ik zou zelf ook eerder voor de priveles gaan. Krijg je toch wat meer les gericht op jouw probleem. Tenminste bij goede instructie.
Voorwaarts rijden is goed, uit elkaar drijven niet. Inplaats van dat je dan met been meer bij elkaar rijdt, rijd je haar steeds meer van het achterbeen af.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het verder gaat Ja van wie heb je trouwens verenigingsles of van welke vereniging? Is meer nieuwsgierigheid hoor Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:46

Ik zou zeker ook gaan nadenken over GOEDE privéles, want dit klinkt als een probleem dat heel veel werk gaat vragen. Als jij nu na 5 jaar eigenlijk nog haast geen resultaat hebt, dan vraag ik me helaas ook af of dit paard wel nog haalbaar is voor jou. Dit bedoel ik helemaal niet slecht, maar als jullie geen plezier meer halen uit elkaar wordt het erg moeilijk... Dit klinkt iig als een probleem dat de gemiddelde ruiter hier nooit zelf meer kan corrigeren denk ik...

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:18

Bij mij in de buurt, zie je dit bit heel erg veel bij het springen, zelfs al bij c-ponies. Ik vind niet dat die kinderen al verstandig met zo een soort bit kunnen omgaan. Iedereen heeft z'n mening zo een beetje al gegeven in dit topic en ik ben het ermee eens, dat het een erg zwaar bit is en dat je er uiteindelijk niks mee oplost, je maakt het paard alleen maar bang voor het bit

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:33

Je ziet dat dit bit toch wel vaak gebruikt wordt. Als je dan goed kijkt, begrijp je ook waarom. Het is een probleem wat er bij de africhting of bij het rijden in is gekomen of door het rijden na de africhting niet is opgelost. Het probleem komt heel vaak voor en omdat zo'n bitje snel resultaat lijkt op te leveren, geeft dat een verkeerd gevoel. Je voelt je happy omdat het probleem is opgelost, maar in werkelijkheid beduvel je jezelf. Blijf een normaal bitje gebruiken en probeer met goede instructie het probleem op te lossen. Het leuke is dat het paard er beter van wordt en dat jij daardoor meer ervaring opbouwt. Je gaat er steeds beter door rijden. Dat kost tijd, je moet km's in het zadel maken. Zorg dat je de goede km's rijdt. Je leert dan te voelen, hoe het niet moet voelen en hoe je dit soort problemen oplost. Dat is een investering voor je ruiter carriere, die beter is dan je toevlucht nemen tot hulpmiddelen, die zwakke punten in de africhting van het paard en het rijden maskeren, erger je beduvelt daarmee jezelf. Het is een verkeerd gevoel van vooruitgang met dit bitje. Niet doen dus.
De verleiding is groot om het te blijven gebruiken....... Aan jou de keus.