Jullie visie op lichtrijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

Re: Jullie visie op lichtrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:55

jij gaat lichtrijden als hij ontspannen is? dus dat betekend dat je doorzit als hij gespannen is? Ik heb geleerd dat dat niet goed is voor zn rug en je pas mag gaan doorzitten als hij lekker over zn rug loopt en helemaal ontspannen is!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:30

In Nederland is het gebruikelijk om in een rijbaan (bak) licht te rijden op het buiten voorbeen (dus binnen achterbeen). In de meeste landen houdt men deze regel aan. Het is erg belangrijk om tijdig van been te wisselen. Met deze afspraak doe je dit als je op de andere hand gaat rijden, de andere schouder (het andere voorbeen) wordt dan buiten schouder (voorbeen). Er zijn landen waarbij het lichtrijden t.o.v. het voorbeen wordt aangegeven (dat is te zien), andere landen geven het aan t.o.v. het achterbeen (niet te zien, wel te voelen). Er zijn verschillende visies t.o.v. het lichtrijden op het binnen- of buiten(voor)been. In de meeste landen is gekozen voor lichtrijden op het buitenvoorbeen / binnenachterbeen. In de tijd van Steinbrecht werd er nog niet lichtgereden, de diskussie speelde in die tijd ook niet omdat uitsluitend werd doorgezeten bij dressuur. Als je de principes van Steinbrecht zou volgen, dan zou eigenlijk op het binnenvoorbeen (dus buitenachterbeen) lichtgereden moeten worden. De keuze is echter op het buitenvoorbeen/binnenachterbeen.

Lichtrijden is ontstaan om de inspanning voor paard en ruiter over langere afstanden hiermee kon worden verminderd. Ruiter en paard werden hierdoor gespaard en minder vermoeid. Voor het paard wordt voornamelijk de rug ontlast en ook bij buitenrijden moet je regelmatig van been wisselen, omdat je anders een asymetrisch paard ontwikkelt. (paard met ongelijke spierontwikkeling).

Bij jonge paarden, bij het inrijden en paarden met rugproblemen is lichtrijden een manier om de rug te ontzien, totdat het paard voldoende gegymnastiseerd is om het ruiter gewicht te kunnen dragen.

Voor de ruiter en het paard is het in de lagere dressuurproeven gebruikelijk om licht te rijden en niet door te zitten. Bij de hogere proeven worden uitsluitend met doorzitten gereden.

De voor- en nadelen van lichtrijden op het buitenvoorbeen / binnenachterbeen of binnenvoorbeen/buitenachterbeen zijn al vaker beschreven.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:17

sophie_kurk schreef:
jij gaat lichtrijden als hij ontspannen is? dus dat betekend dat je doorzit als hij gespannen is? Ik heb geleerd dat dat niet goed is voor zn rug en je pas mag gaan doorzitten als hij lekker over zn rug loopt en helemaal ontspannen is!

Gestoord *leest nu pas me berichtje over* Gestoord
Dan ga ik dus doorzitten Bloos Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:52

Normaal gesproken zit ik altijd door, tenzij het een erg jong paard is dat net opnder het zadel is natuurlijk.

In geval van lichtrijden altijd op het buitenvoorbeen. Waarom zodat je het binnenachterbeen kunt activeren als je gaat staan.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:15

heidehofs schreef:
ik ben alleen aan het lichtrijden tijdens het losrijden, de rest van de tijd ben ik alleen maar aan het doorzitten. en lichtrijden doe ik op het buitenvoorbeen. waarom? geen iddee.. t is me zo aangeleerd, en als ik op het verkeerde been aan het lichtrijden ben voel ik dat meteen.

Dankje, je bespaart me wat typwerk. Als ik op het verkeerde been lichtrijd zit ik niet goed, dan "wringt" er iets Bloos

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:53

Op het verkeerde been voel je de bewegingen van je paard niet goed aan, en belemmer je hem zelfs in zijn bewegingen. Het liefst zit ik door, om zo mijn paard beter aan te voelen, en omdat mijn paard met de zijgangen nog wel eens onder me vandaan wil lopen. Ik ga echter pas doorzitten als mijn paard lekker door de rug is, en lekker ontspannen loopt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:18

Ik rijd licht op het buitenvoorbeen. Ik wissel het af in de training, vind het voor het paard lekkerder om licht te rijden, maar met doorzitten voel ik hem beter aan. Lachen