Doel of middel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Doel of middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:24

Gelukkig we zijn weer eens terug bij de balans .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:14

Er is een verschil tussen trainen en presteren. Je kunt imo niet trainen in dezelfde houding als dat je presteert. Als een paard in balans loopt dan kan hij dan in verschillende hoofd/halshoudingen doen.

Kijk eens naar andere sporten, daar wordt altijd afwijkend getraind tov wat er tijdens een wedstrijd gevraagd wordt. Lijkt me niet vreemd dat het in de paardensport ook gedaan wordt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:56

Daar ben ik het mee eens. Maar naarmate de oefeninegn vorderen zal je meer verzameling krijgen dus balans....dus ook meer oprichting. Het paard kan dat zelf als beste invullen en niet de ruiter.

Balans is een preciezie systeem. Bij iedere balans hoort een hoofd/ hals houding die een ruiter onmogelijk kan invullen voor zijn of haar paard, volgens mij.

Als je goed slaapt ben je ook in balans Betteke

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:58

Katje, de ene is het middel de andere het doel, toch?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:36

Aqua8horse schreef:
Daar ben ik het mee eens. Maar naarmate de oefeninegn vorderen zal je meer verzameling krijgen dus balans....

???...naar mijn weten is het....goede balans...dan pas gaan verzamelen en niet anders om.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:14

Ik kan je weer eens niet volgen A8H. Voor mijn geovel spreek je nu jezelf tegen.
Balans lijkt mij in ieder geval een voorwaarde voor verzameling en niet het resultaat van.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:18

Verzameling is een vorm van balans, toch?
(Leuk al die woordspelletjes hier )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:10

Pas als een paard in balans loopt met de ruiter op zijn eigen vier benen ben je in staat een paard de verzamelen.

takt, aanleuning, ontspanning,schwung, recht richten en verzameling.
Je doorloopt heel wat stappen eer je aan verzameling toe bent.

Dus om weer terug te gaan naar de topic doel of middel. Je gymnastisserd een paard zodat het sterker wordt en daardoor beter in staat de gevraagde opgaven uit te voeren op de wedstrijd. Daarom stelregel is het beter een paard een klasse hoger te hebben alvorens je bijvoorbeeld B start?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 07:57

Misschien kwam het wat onduidelijk over. Zonder balans kan je onmogelijk verzamelen!

Katja, het lijkt inderdaad wat verwarrend. Maar op het moment dat ik begin met rijden, wil ik al die balans. Vandaar onze draagmethode. Als ik het over verzamelen heb, is er dus ook balans. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Ja, die is leuk Friemel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:01

Ja, gymnastiseren om je paard sterker te maken, daar ben ik het helemaal mee eens.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:04

Heb niet het hele topic gelezen, maar haha volgens mij doelen jullie naar andere antwoorden.

Doel Én middel

Rij maar een Traver op de middenlijn (dus van KXM) met de stelling die hebt als je de lijn begint ---> Dan zit je in buurt van Appuyeren !

Middendraf --> Uitgestrekte draf

Ect ect.

Niet alles is een doel!! Zijn ook voorbereidende dingen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:25

Dat bedoel ik maar. Maar sommigen trainen alleen maar voor wedstrijden, als ze L zijn is het paard vast niet verder dan L en moeten ze naar de m dan is het oh oh. Zodra ze Zzijn wordt er direct de stang en trens in gehangen en hoor je ze na een maand of wat klagen dat ze niet meer zonder kunnen rijden. En als ze grand prix zijn dan rechtvaardigd dat GP achter hun naam dat ze een paard met de slof door de stand het paard de neus op de borts trekken want ze zijn GP en DUS zullen ze het wel weten

ze zijn volledig aan de basis voorbij gelopen en als je ze vraagt om de volte in travers te openen dan kunnen ze het niet ook al zijn ze al z met winstpunten. Daarom kan en mag dressuuropgaven nooit een doel zijn slechts een middel om beter te worden.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:39

in mijn mening zijn alle oefeningen die je rijdt een middel om je paard te gymnastiseren, wat weer het doel is.

dus het doel = je paard soepel maken, zorgen dat het goed (volges het boekje) loopt, lekker door zijn lijf met de achterhand eronder

en als middel gebruik je daarvoor de oefeningen die gevraagd worden.

dus wat TS als voorbeeld nam hoe kan Sb nou een middel zijn, nou de schouderbinnenwaarts is denk ik de beste oefening om je paard helemaal los in zijn lijf te krijgen, dus de SB is een middel om je paard te gymnastiseren en dus geen doel

ik weet niet of het duidelijk is, ik kan het niet zo goed verwoorden

verder ben ik het helemaal met Kafue eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:49

Ik heb niet alles gelezen, beter gezegd niks
Maar sluit me aan bij hetismij

Het doel is een paard dat met tevredenheid werkt
Dat je lekker ontspannen van achteruit naar de hand toe rijd over de rug heen.
Dat hij dan eens te diep komt, kan ik bij het loswerken niet mee zitten.
Als hij de ontspanning maar bewaard.

De oefeningen die er zijn, gebruik je om te kijken of je paard je hulpen begrijpt.

En de oefeningen helpen hem soeplerer te worden
Te gymnatiseren.

Dus de oefeningen zijn geen doel.
Doel is bij mij een tevreden paard, wat je telkens met kleine stukjes beter gymnatiseerd en traind, zodat hij uit plezier die gevraagde ofeningen kan doen, zodat de jury ziet, dat hij gegymnatiseerd is en dat hij je hulpen begrijpt.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:37

Aqua8horse schreef:
Katja, het lijkt inderdaad wat verwarrend. Maar op het moment dat ik begin met rijden, wil ik al die balans. Vandaar onze draagmethode

wat is die draagmethode dan precies van jou? ik heb daar wel meer over gehoord.. maar vertel eens wat doe je dan zo anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:56

aub in een ander topic
er was er een voor gemaakt, daar zal aqua de link wel van willen geven

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:59

de meest hier zeggen dat een oefening een middel is om een doel te breiken. maar waarom zijn er dan zoveel combitnaties op wedstrijd waarbij je te weinig ontspanning ziet en ze teveel gefocust zijn op die oefeningen. en ook thuis zich te veel focussen op een oefening goed rijden ipv de basis verbeteren en dus de oefening als middel gebruiken om het doel te bereiken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:54

Ik heb je inmiddels een PB gestuurd

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:31

marloezzke schreef:
de meest hier zeggen dat een oefening een middel is om een doel te breiken. maar waarom zijn er dan zoveel combitnaties op wedstrijd waarbij je te weinig ontspanning ziet en ze teveel gefocust zijn op die oefeningen. en ook thuis zich te veel focussen op een oefening goed rijden ipv de basis verbeteren en dus de oefening als middel gebruiken om het doel te bereiken.

Tsjaa omdat er nog steeds heel veel mensen zijn die niet verder kijken dan hun neus lang is en veel punten willen scoren en deze punten dus ook vaak krijgen op wedstrijd.Maar dus helemaal niet eerlijk tegenover hun paard zijn.
Gelukkig rijd ik zelf niet meer zo.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:50

Ik werk bij het aanleren van een nieuwe oefening toe naar een doel: dat mijn paard begrijpt wat ik van hem vraag. Bij dit doel hoort dat hij op mijn verzoek een bepaalde oefening technisch goed uitvoert, daarbij kan de impuls wel eens verloren gaan in het begin. Daarna perfectioneer ik die oefening en zo wordt die oefening een middel.
Ooit was het wijken een doel opzich, nu is het een middel om te controleren of hij voldoende reageert op een zijwaartse hulp met daarbij behoud van ontspanning en een middel om hem losser te maken.
In de 'doel' fase wil ik nog wel eens iets doen wat niet in een proef thuis hoort zoals binnenhand over de hals. In de middel fase wil ik dit niet meer terug zien.

Aan de manier waarop hij nu begint te lopen (met meer uitdrukking) merk ik wel dat dressuur een middel is om het lijf van het paard soepeler en sterker te maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:06

Citaat:
Tsjaa omdat er nog steeds heel veel mensen zijn die niet verder kijken dan hun neus lang is en veel punten willen scoren en deze punten dus ook vaak krijgen op wedstrijd.Maar dus helemaal niet eerlijk tegenover hun paard zijn.

Deze opmerking vind ik te zwart wit. De oefeningen die je rijdt zijn een middel om je paard beter te laten worden maar in een dressuurproef moet je ze pecies op dat ene moment rijden, voor een bepaalde duur en in een bepaalde richting. Als ik thuis die oefeningen rijd en mijn paard worst net op dat moment afgeleid/ struikelt even of wat dan ook, dan rij ik ide oefeing gewoon een pas of twee later. Die speling heb je niet in een dressuurproef. In de dressuurpreof zelf zijn de oefeningen dan ook duidelijk een doel. En ik geef eerlijk toe; als hij even iets tug is bij het inzetten van de SB dan probeer ik het toch door te zetten en hem gaandeweg de oefening te verbeteren. In het plaatje oefeningen als middel past dat niet, dus dan zou ik gewoon geen wedstrijden moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 04:59

QuijoSavan schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar haha volgens mij doelen jullie naar andere antwoorden.

Doel Én middel

Rij maar een Traver op de middenlijn (dus van KXM) met de stelling die hebt als je de lijn begint ---> Dan zit je in buurt van Appuyeren !

Middendraf --> Uitgestrekte draf

Ect ect.

Niet alles is een doel!! Zijn ook voorbereidende dingen!

Ben ik helemaal met je eens!

Sbw reden we al toen ik nog L1 reed, puur om mijn paard aan me binnenbeen en buitenteugel te krijgen, dat ik er nu in de proef punten voor krijg is mooi meegenomen... Eerst op een volte, maar later ook op de rechte zijde...
Net als travers op een volte rijden, goeie oefening om m extra te laten buigen en controle te krijgen.
Schakelen naar middendraf of juist terug om m meer gesloten, aan het been en op t achterbeen te krijgen...
Nu zijn we veel bezig m in de galop zo te sluiten dat ie goed op het achterbeen komt, maar ook om m voor te bereiden op de galop-stap overgang waarvoor die toch echt goed op dat achterbeen moet zijn...

Allemaal voorbeeldjes van doelen en middelen!