3 Jarig groen paard beleren: Met pessoa teugel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: 3 Jarig groen paard beleren: Met pessoa teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:42

Mireille... er staat: de rest komt later wel....

Ik ben het wel met je eens, maar er zit een groot verschil tussen "komt later wel" en "komt vanzelf".... Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:57

hihihihihihih
ik dach laat ik er maar nix van zeggen maar thanx

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:06

Ik ben verbaasd over al die felle reacties hier.
Ik heb er namelijk totaal geen problemen mee een jong paard als hij eenmaal aan zadel en hoofdstel gewend is bij te trainen aan de longe met een losse hulpteugel. Wel op de juiste manier natuurlijk , dus van achteruit laten lopen. Komen ze alvast een beetje in de bespiering en leren ze alvast wat van teugeldruk, zodat je geen paniekreacties krijgt als je wanneer je er zelf op gaat zitten een keer aan de teugels komt. Echter, wel alles met beleid, dus niet naar beneden trekken en gaan met die banaan. Gebruik gewoon een elastische hulpteugel, niets aan de hand als hij daar eens tegenin komt.
Als je gaat rijden echter lekker laten lopen en geen gebruik van hulpteugels (band om de nek kan wel handig zijn om je vast te kunnen grijpen als ze gek gaan doen) maken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:15

Kaja schreef:

Ik ben het wel met je eens, maar er zit een groot verschil tussen "komt later wel" en "komt vanzelf".... Haha!

Oh sorry... mijn oprechte excuses Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:05

Kaja schreef:
Knap van jezelf Haha! !! Daar ben je zeker wel trots op.... Knipoog ...

( Bloos Zou ik ook wezen... Knipoog )

*** Inderdaad. Heb ik hard voor gewerkt, en dat doe ik nog steeds. Knipoog

Een kleine kanttekening..... Kleintje maar hoor Knipoog

*** Altijd welkom

In die illusie van jou hè?
Waar je zegt dat een jong paard "los" longeren, in dit geval zonder bijzet, helemaal geen nut heeft en dat het dier enkel en alleen maar op de voorhand loopt...
Mag ik dan aannemen dat jou jonge paarden met bijzet of doorgetrokken teugel of wat dan ook niet op de voorhand lopen????

*** Zonder verdere hulp of extra stimulans van de achterhand heeft een paard 60% van het gewicht op de voorhand lopen en 40% op de achterhand. Door op de juiste manier bij te zetten, kun je die balans naar ongeveer 50/50 brengen.

Goeie Knipoog !!! Mooie illusie heb je dan.....

*** Aanname van jouw kant, je mag ook eerst de uitleg afwachten...

Mag inmiddels duidelijk wezen TS dat ik absoluut geen voorstander ben om met een jong, niet of net zadelmak dier met pessoa teugel te beleren! Pure onzin en nog gevaarlijk ook!

*** Een jong paard in handen van iemand die niet weet waar hij/zij mee bezig is, is ALTIJD een gevaar.

Wanneer er dan toch een hulpteugel aan te pas moete komen zou ik kiezen voor een goque, maar wel eentje met een band om de hals....

Zou het misschien slimmer zijn om me eerst eens te vragen HOE ik bijzet en in welke stand/houding?
Je trekt conclusies zonder dat je uberhaupt weet hoe en waarmee ik werk, en dat vind ik dan weer knap van jouw kant....

Ongevraagd, maar ik ga je toch wat meer info geven....

Ik neem Faiz, degene die volgende maand vier wordt, als voorbeeld.

Voor ik begin met bijgezet longeren, zit de gehoorzaamheid (en begrip en balans!) aan de lijn er al in. Met een paard dat nog niks kent meteen de kop vastknuppen, is inderdaad vragen om moeilijkheden en zelfs trauma's.
De eerste hulpteugel was een stootteugel met halsband, bevestigd aan een halster dat over het hoofdstel heen ging. Puur een begrenzing dat hij niet het hoofd maximaal omhoog kon gooien.
Toen die neiging eruit was en hij gewend was aan een begrenzing aan het hoofd, en ik aan het bit bij gaan zetten.
De volgende en laatste stap was/is bijzetten aan de teugel. Vergelijkbaar met bijzetten aan een slof of met touwtjes. Dus van tussen de benen naar het bit. De houding die ik daarmee vraag, is als het paard ontspannen loopt (dus zonder druk op bit) met de neus iets VOOR de loodlijn.

Wat ik verder doe met longeren, is het paard echt van achteraf opdrijven naar de hand toe, om de achterhand actief te houden. Dus lekker ruim en voorwaarts in de beweging.

Als je deze informatie erbij hebt, lijkt e.e.a. dan misschien al iets minder op het 'in elkaar trekken' waar je het in je eerste tegenpost over had?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:05

Bloos Excuseer, waarom zou ik mij bemoeien tot het bijzetten van jou paarden??? Ik sprak jou aan omdat wij verschillen in mening over het al dan niet gebruiken van bijzet voor jonge paarden!

Trainingstechnisch had het geen nut volgens jou om "los" te longeren en daarop reageerde ik... niet om, voor of over jou bijzetten!!

Je verward me vast met een ander... Haha! Haha! Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:13

Mireille1970 schreef:
Kaja schreef:

Oh sorry... mijn oprechte excuses Bloos

het zij je vergeven Haha!