Waar houd jij je stangteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Re: Waar houd jij je stangteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:54

ik ben dan ook nog lang niet aan stang en trens toe, maar ik heb op advies van mijn instructrice een tijdje met slof gereden. toen is mij aangeleerd om de trensteugel op de normale plaats te houden dus tussen pink en ringvinger en de slofteugel daar boven dus tussen ringvinger en middelvinger. mede ook om de reden dat je gewend bent om met je pink en ringvinger te werken en zo dus niet aan de slof te komen. ik moest het toen maar vast op die manier leren zodat ik er aangewend was als ik ooit met stang en trens ga rijden.

het lijkt mij op die manier ook vrij logisch omdat je bijna automatisch met de vingers waar je trensteugel doorheen zit werkt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:32

Trens op de gewone plek, stang tussen ring- en middelvinger Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:42

Jaaaa, we doen het op de Tyrza-manier!!! Knipoog Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:45

imker schreef:

Jij zegt dat je de stang onder je pink hebt, daar heeft Tyrza hem niet hoor Knipoog

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:15

't hangt er vanaf hoe je in wilt werken met je stang, hoe je je handen houdt, de stangteugel onder je pink door wordt meestal gebruikt voor paarden die te veel steun op de hand willen nemen of als je fijner wilt inwerken met de stang. Maar dit is nog lang niet aan de orde als je net met stang en trens begint. Je kunt dus het beste kruisen denk ik dat is idd het zachtst in de mond. Als je alleen de trens wilt gebruiken kun je de stangteugels in éen hand nemen, samen met één trensteugel dat doen ze op de spaanse school wel, of je laat de stangteugels gewoon los hangen, ietsje makkelijker hihi

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:47

Taaclover schreef:
imker schreef:

Jij zegt dat je de stang onder je pink hebt, daar heeft Tyrza hem niet hoor Knipoog

Waar haal je dat vandaan dan?

Imker schreef:
Citaat:
Trensteugel op de normale manier, stangteugel tussen middelvinger en ringvinger.

Dit in verband met de hefboomwerking die je anders op je stangteugel hebt.
Stangteugel is voor het verfíjnen van je hulpen, niet om erop te rijden, althans, dat hoort zo te zijn.

Je kan trouwens ook je trensteugel helemaal onder je pink door laten lopen en je stang op de normale manier tussen pink en ringvinger, maar dat vind ik persoonlijk niet lekker zitten.

Ben ik nou kippig of wat???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:52

imker schreef:

Haha! Als ik die teugelvoering ook aanleer, ga ik dan ook zo mooi rijden? Tong uitsteken
Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:11

Kweet niet, ik probeer het al een hele tijd, maar zonder wedstrijdpaard kom ik er niet... Haha, THUIS rijd ik net zoals Tyrza, jammer alleen dat het dus op wedstrijd niet lukt *aldus het alomschreven commentaar van de ruiters die er op wedstrijd niks van bakken...*

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:26

imker schreef:
Ben ik nou kippig of wat???

Jij zegt: Sonja klopt Ja
Maar Sonja houdt hem niet op die manier vast Haha!
Je andere antwoord had ik niet gezien.
[/quote]

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:37

Haha probeer het me nu eens in te denken hoe ik het altijd doe, is volgens mij ook op "de Tyrza manier" maar zeker weten doe ik het zo ook niet.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:46

patos schreef:
Dank je, toch is die gekruiste manier minder omstreden dan de manier die jij omschrijft. Tegenwoordig wordt het veel gebruikt, maar in het begin waren er heel wat tegenstanders.

Wat bedoel je met in het begin?
Ik heb het zo al geleerd in 1968 of zo en in heel oude boeken over rijkunst staat de gekruiste manier ook allang beschreven, naast de 3/1 methode.
Drie teugels in de linker en 1 (trensteugel) in de rechter.
De niet gekruiste versie kom je in die oude rijvoorschriften niet tegen.
Het voordeel van het kruisen, idd eerst de trens en dan pas de stangwerking.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:06

Ik heb ze ook gekruisd, dus de trensteugel onder de pink en de stangteugel tussen pink en ringvinger.
Ik zit er alleen over te denken alles een vinger omhoog te schuiven omdat er ook wel logica in zit de trensteugel altijd op dezelfde plek te hebben.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:19

Ik heb mn trens teugel met heel mn hand vast, dus: onder mn pink door en over mn wijsvinger heen
en mn stangteugel heb ik met 2 vingers vast: tussen mn pink en ringvinger door en over mn middelvinger heen.

Op deze manier kun je onafhankelijk van elkaar je stang en je trens bedienen. Wanneer ik dus mijn hand sluit, maar mn ring en middelvinger naar voren steek, kan ik gemakkelijk mn stang losser maken zonder dat ik contact op mn trens verlies. Pling

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:41

TaacLover: klopt helemaal wat je zegt. Ik heb het de tweede keer verkeerd gelezen...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:28

imker schreef:
Kweet niet, ik probeer het al een hele tijd, maar zonder wedstrijdpaard kom ik er niet... Haha, THUIS rijd ik net zoals Tyrza, jammer alleen dat het dus op wedstrijd niet lukt *aldus het alomschreven commentaar van de ruiters die er op wedstrijd niks van bakken...*

Ging het hier niet over de teugelvoering? Bloos Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:19

Uhm, jawel, maar zo kon ik ontopic, toch nog even offtopic (met gegronde redenen).
Nog iemand een wedstrijdpaard in de aanbieding dan? Want dan kan ik gelijk laten zien hoe ik mijn teugels hou, hahaha! Clown