meer over NATURAL horsemanship parelli ( met pacha )

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe komt parelli op jou over ?

volgens mij is dit tijdverspilling
10 (7%)
bwoa volgens mij heeft het niet echt veel effect
8 (5%)
ik vind het best goed maar zie het niet echt zitten om te starten
32 (23%)
het lijkt me tof en ik wil het starten als ik meer info heb
37 (27%)
ik ben er al mee bezig en het gaat goed
36 (26%)
ik ben er al mee bezig en het gaat minder goed
3 (2%)
anders ?
9 (6%)

Totaal aantal stemmen: 135

Brendageene

Re: meer over NATURAL horsemanship parelli ( met pacha )

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:10

Citaat:
thx
ja het is waar dat dit ook anders kan hoor
maar parelli dient niet alleen voor deze dingen
het is nog maar de 2de keer hoor
als je de dvd zou zien zou je nogal opschrikken zoals ik deed

Heb al heel wat video's, foto's e.d. gezien over NH en ook over parelli, ben zelf bij demo's geweest en een keer op een parelli dag. Heb daar ook wel dingen uitgehaald voor mezelf, maar ben nog steeds overtuigd dat je dit allemaal ook kunt bereiken zonder peperduur pakket en een stokje. Ik ga ook niet zoveel geld neerleggen voor iets wat ik een voorbereiding noem op het echte werk (het rijden) Ik blijf het grondwerk er wel bij doen hoor, maar bij parelli schijn je eerst een heel level uitgespeeld te moeten hebben voor je op je paard mag gaan rijden Clown

Ik kan me wel voorstellen dat heel veel mensen dit heel erg leuk vinden en er wel graag grof geld voor neer willen leggen. Is dan ook erg goed bedacht, degene die het op de markt heeft gebracht heeft een goed commercieel inzicht. En ik denk ook wel dat het mensen kan helpen in de omgang met hun paard, maar er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:22

Ik ben het met bovenstaande poster eens, maar ik vind je foto's leuk hoor!
Er is wel een foto bij die ik er minder vriendelijk uit vind zien, een waarbij je nogal druk uit lijkt te oefenen op het touwhalster...

Veel plezier ermee!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:05

Brendageene schreef:
Heb al heel wat video's, foto's e.d. gezien over NH en ook over parelli, ben zelf bij demo's geweest en een keer op een parelli dag. Heb daar ook wel dingen uitgehaald voor mezelf, maar ben nog steeds overtuigd dat je dit allemaal ook kunt bereiken zonder peperduur pakket en een stokje. Ik ga ook niet zoveel geld neerleggen voor iets wat ik een voorbereiding noem op het echte werk (het rijden) Ik blijf het grondwerk er wel bij doen hoor, maar bij parelli schijn je eerst een heel level uitgespeeld te moeten hebben voor je op je paard mag gaan rijden Clown

Als je dit zegt, blijkt dat je je toch niet echt verdiept hebt in de methode, want al in Level 1 wordt er gereden hoor. Direct nadat je de 7 games hebt geleerd. Dat had je makkelijk kunnen weten nav een demo of door te spreken met mensen die met L1 bezig zijn.

En nee, Parelli is niet alleen voorbereiding op het rijden, het IS rijden. Het IS dressuur, het IS springen en het IS westernrijden. Het is die onmisbare basis op een natuurlijke, voor het paard begrijpelijke manier.

En je kan het inderdaad ook zonder stokje bereiken, maar MET is het gewoon een heel stuk makkelijker Lachen Dat is mij die paar tientjes wel waard Haha!

Citaat:
Ik kan me wel voorstellen dat heel veel mensen dit heel erg leuk vinden en er wel graag grof geld voor neer willen leggen. Is dan ook erg goed bedacht, degene die het op de markt heeft gebracht heeft een goed commercieel inzicht. En ik denk ook wel dat het mensen kan helpen in de omgang met hun paard, maar er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden Knipoog

Tsja, wat noem je peperduur?
Met het pakket van 200 euro heb je zeker 40 uur aan studiemateriaal, ondersteund door video's e.d. Dat is dus nog geen 5 euro per uur Lachen

En ja, ik ben er ook van overtuigd dat vooral de materialen een stuk goedkoper kunnen (kijk alleen al naar het verschil in prijs tussen Europa en Amerika)

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:25

vraagje..

zit je halster niet wat laag..? Bloos hoor tog wat hoger te zitten..? dacht ik iig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:35

Met fantasie kom je er neit. Op het moment dat je niet precies weet hoe je bepaalde dingen moet doen (waar je dus pas achter komt als je het pakket bestudeerd (er zit meer achter dan je denkt)) dan heb ej grote kans dat je je paard juist verkeerde dingen aanleert. Dat is hetzelfde als dressuur gaan rijden op een paard en dnekt het te kunnen nadat ej een grand prix ruiter heb zien rijden. het grote geheel kan je wel voor je hebben, maar dat ontstaat uit die zo belnagrijke details. En idnerdaad, die 200 euro is een investering in een basis waarmee je ieder paard uiteindelijk voor elkaar kunt krijgen (verwacht dit overigens neit na je level 1). Met parelli zal je ook merken dat je behoefte om onmiddelijk vol opgetuigd op ej paard te stappen minder zal worden als je met eht voorbereidende grondwerk bezig bent en je merkt dan pas hoeveel er mis is met je paard en hoe raar het eigenlijk is om onvoorbereid op je paard te stappen. Ik heb een jonge pony met een van zichzelf nogal argwanend karakter tegeover mensen en toch is doormiddel van het programma het inrijden iets vanzelfsprekends geworden. erop rijden is gewoon de volgende logische stap voor paard en ruiter.

En callippo, mn reactie over het lusje was natuurlijk zwaar beperkt en een voorbeeld, al ben ik ervan overtuigd dat je nooit een dudielijke fase drie en veir zal kunnen geven met zo'n ringetje eronder. Maar ik ben neit altijd zo erg he, haha.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:07

Ik ben sinds een paar maanden bezig met parelli en er zijn bij mij zoveel kwartjes gevallen bij het lezen en bekijken van het studiemateriaal. Voordat ik hieraan begon was ik ontzettende dressuur miep en ik wqas altijd bezig met de snelste manier om wedstrijden te gaan rijden. Tot ik een keer goed hard van mijn paard viel en ik haar bijna kwijt raakte. Op dat moment besloot ik dat het anders moest. Geen idee wat ik dan wilde, maar het moest anders. Toen kwam ik bij parelli terecht en het is alles en meer wat ik zocht.
Ik ken wel meer mensen die zeggen dat ze natural horsemanship gebruiken in hun training, maar geen zin hebben in een pakket. Uiteindelijk zijn alle mensen die ik dat heb horen zeggen te snel begonnen met rijden, vervolgens het grondwerk laten versloffen en uiteindelijk een excuus geven dat hun paard gewoon niet geschikt is voor deze methode ofzo. NH doen met je paard is niet iets dat je er even naast doet. Het is een kompleet andere manier van met paarden omgaan. Ik begrijp best dat mensen dat niet willen, maar dan zul je niet bereiken wat je met parelli kan bereiken. Dat denk ik in ieder geval.

Het dure materiaal: Helemaal mee eens! Ik heb een gekopieerd pakket en mijn spulletjes bij Callippo gekocht. Het geld dat ik bespaar aan les en wedstrijden besteed ik aan parelli en ik ben een stuk goedkoper uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:54

Nog even een toevoeging, ik ebn nu een tijdje met parelli bezig en al een paar jaar met Natural Horsemanship en kan het inmiddels prima in balans brengen met dressuurmatig trainen. Zolang je bepaalde principes in het oog houdt is het alleen maar bevordelijk voor de snelheid waarmee je je paard op een wedstridj kan krijgen (al hoort dat natuurlijk niet je achterliggende gedachte te zijn)

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:34

Ook ik ben sinds kort bezig met Parelli, de tools bij Callipo gekocht, zijn net zo goed als Parelli alleen prijskaartje is iets lager. Ben wel van mening dat ik het zonder de tools en de dvd's niet ga redden. Maar wat is het ontzettend leuk om te doen, heb al zo'n positieve verandering bereikt bij mijn paard, en de wetenschap dat we samen nog veel meer gaan bereiken is helemaal fantastisch. Ik mis het rijden niet eens, heb zoveel plezier in het grondwerken, al hoef je het rijden niet lang te missen, want in level 1 zit je vrij snel weer op je paard. Alleen totaal anders en met een hele andere instelling dan "normaal".
In eerste instantie hikte ik ook tegen de prijs aan, maar als je het terug gaat rekenen in rijlessen dan is dit zijn prijs meer dan waard.
Kortom ik ben een zeer enthousiaste Parelli'er, en hoop dat er nog veel meer mensen deze vorm van communicatie met het paard gaan volgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kleine impressie van mijn grondwerk.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:39

Morgannah schreef:
Ook ik ben sinds kort bezig met Parelli, de tools bij Callipo gekocht, zijn net zo goed als Parelli alleen prijskaartje is iets lager. Ben wel van mening dat ik het zonder de tools en de dvd's niet ga redden. Maar wat is het ontzettend leuk om te doen, heb al zo'n positieve verandering bereikt bij mijn paard, en de wetenschap dat we samen nog veel meer gaan bereiken is helemaal fantastisch. Ik mis het rijden niet eens, heb zoveel plezier in het grondwerken, al hoef je het rijden niet lang te missen, want in level 1 zit je vrij snel weer op je paard. Alleen totaal anders en met een hele andere instelling dan "normaal".
In eerste instantie hikte ik ook tegen de prijs aan, maar als je het terug gaat rekenen in rijlessen dan is dit zijn prijs meer dan waard.
Kortom ik ben een zeer enthousiaste Parelli'er, en hoop dat er nog veel meer mensen deze vorm van communicatie met het paard gaan volgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kleine impressie van mijn grondwerk.

leuke foto's en een leuk paard

prachtig dat je zo met je paardje werkt

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:45

Afbeelding

Afbeelding

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:03

en wat wilde je met die foto's zeggen, bonitobol?

Roxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:31

Ik doe ook wel aan parelli.. Ik vind het een hele leuke manier om omtegaan met je paard. Wat ik persoonlijk het meest idealen vind is dat je het ook kan combineren met alle andere takken van de sport..
Ik heb eind van de winter een cursus gevolgd waar ik een hoop van heb geleerd en op een andere manier van kijken heb gekregen. Het werkt ook echt bij elk paard als het maar op de goede wijze word toegepast.. Wat ik erg merkten aan mijn paard is dat hij er heel alert van werd en dan eens niet naar de buiten wereld maar naar mij en dat hij er echt lol in had (nadat hij een deel van zijn leiderschap aan me overgaf)..

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:31

@Fellor,
Ja ik bedoelde inderdaad niet dat je het niet kunt combineren. Ik vindt alleen dat het invloed heeft op alles wat je met je paard doet. Dus ook de dressuur en western rijden. Ik denk als ik jou stukjes lees, dat je het inderdaad heel goed kunt combineren. En als je grondwerk doet met je paard heeft dat ook superveel invloed op het rijden idd. Is echt een toevoeging aan de dressuur!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:46

callippo schreef:
en wat wilde je met die foto's zeggen, bonitobol?

oh niets speciaals
is gwn nog een toevoeging aan het topic

dankuwel voor jullie interessante reacties

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:56

leuke filmpjes callippo !! hetgeen je al bereikt hebt met je paardje mag je best trots op zijn OK dan!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 11:33

shana schreef:
leuke filmpjes callippo !! hetgeen je al bereikt hebt met je paardje mag je best trots op zijn OK dan!

vind ik ook

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 10:58

grr de foto's doen het niet

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:23

Ik heb bij ons op stal Level 1 gedaan met mijn haflinger. Dit was vorig jaar toen hij 4 was. Hij is pas op zijn 3e gecastreerd en heel dominant tegenover andere paarden en heeft zelfs soms geen respect voor mensen! Daarom leek het mij goed idee om hier aan mee te doen. De cursus duurde 3 dagen en werdt gedaan door Eddie Modde. Ik had mijn eigen touwhalster al, maar nog geen lijn en stok. Dit maakte niet zoveel uit want dit kon ik van hem lenen, alleen werdt mij de eerste dag al verteld dat mij touwhalster niet goed genoeg was,...en moest die maar van hem maar lenen,... Verward
Oke, prima. Norman was de moeilijkste in de groep, maar hij was daarnaast ook de jongste dus dat was wel een beetje logische. Het vervelende was alleen dat, als hij iets niet snapte hij er vandoor ging,...ook bij Eddie (die met 1 arm in het gips zat!!) vloog hij een paar keer door de bak! Ik vroeg toen ook of ik even mijn handschoenen mocht halen omdat mijn handen helemaal kapot gingen aan het getrek en geschuur,...dit had volgens heb geen zin en we gingen gewoon weer door met de oefeningen Scheve mond
Bij de 2e dag kwam er wel iets verbetring in de oefeningen maar nog steeds rende Norman door de bak als hij het niet zag zitten,..
Uiteindelijk heb ik de cursus niet gehaald,.. want Norman was waarschijnlijk nog te jong en ik moest eerst maar doorgaan met deze oefeningen en het dan nog eens proberen!!! Als hij me dit de eerste dag had verteld had ik natuurlijk niet mijn 400,- neergelegd voor een cursus die ik uiteindelijk toch niet zou halen!! Tuurlijk heb ik er wat van opgestoken en kan ik er mee verder, maar daar is mij dat bedrag een echt te hoog voor. Boos!

Ik heb vroeger ook veel aan NH gedaan en had voor Norman een verzorgponytje waar ik werkelijk alles mee kon doen, dus waardeer de techniek enorm, maar het ligt er indd wel aan hoe je het aanpakt en wie het doet.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:55

leuke foto's en verhaal!!
ik doe het ook!!
maar niet helemaal volgens de boekjes!
ik heb het nieuwe pakket, met de dvd's, en die heb ik alle 6 gekeken (14 uur!!)
en ik pas het toe op het paard van mn zusje! die is heel schrikkerig, en het maakt haar rustig, en ze wordt er blijer van!
met mn haflinger ben ik begonnen, maar zij was te eigenwijs, en ging overal dwars tegenin, met haar doe ik nu een mengseltje!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:19

Tozalin schreef:
leuke foto's en verhaal!!
ik doe het ook!!
maar niet helemaal volgens de boekjes!
ik heb het nieuwe pakket, met de dvd's, en die heb ik alle 6 gekeken (14 uur!!)
en ik pas het toe op het paard van mn zusje! die is heel schrikkerig, en het maakt haar rustig, en ze wordt er blijer van!
met mn haflinger ben ik begonnen, maar zij was te eigenwijs, en ging overal dwars tegenin, met haar doe ik nu een mengseltje!

ooh echt leuk hoor dat dat paard rustiger werd Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:57

nog reacties ?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:31

wie vind er dit tijdverspilling en wrm ? Lachen kom uit voor je mening daar is een forum voor ( onder andere )

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 17:27

bonitobol schreef:
wie vind er dit tijdverspilling en wrm ? Lachen kom uit voor je mening daar is een forum voor ( onder andere )
?????

wil er ielmand nog foto's

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:48

Alice schreef:
Ik heb bij ons op stal Level 1 gedaan met mijn haflinger. Dit was vorig jaar toen hij 4 was. Hij is pas op zijn 3e gecastreerd en heel dominant tegenover andere paarden en heeft zelfs soms geen respect voor mensen! Daarom leek het mij goed idee om hier aan mee te doen. De cursus duurde 3 dagen en werdt gedaan door Eddie Modde. Ik had mijn eigen touwhalster al, maar nog geen lijn en stok. Dit maakte niet zoveel uit want dit kon ik van hem lenen, alleen werdt mij de eerste dag al verteld dat mij touwhalster niet goed genoeg was,...en moest die maar van hem maar lenen,... Verward
Oke, prima. Norman was de moeilijkste in de groep, maar hij was daarnaast ook de jongste dus dat was wel een beetje logische. Het vervelende was alleen dat, als hij iets niet snapte hij er vandoor ging,...ook bij Eddie (die met 1 arm in het gips zat!!) vloog hij een paar keer door de bak! Ik vroeg toen ook of ik even mijn handschoenen mocht halen omdat mijn handen helemaal kapot gingen aan het getrek en geschuur,...dit had volgens heb geen zin en we gingen gewoon weer door met de oefeningen Scheve mond
Bij de 2e dag kwam er wel iets verbetring in de oefeningen maar nog steeds rende Norman door de bak als hij het niet zag zitten,..
Uiteindelijk heb ik de cursus niet gehaald,.. want Norman was waarschijnlijk nog te jong en ik moest eerst maar doorgaan met deze oefeningen en het dan nog eens proberen!!! Als hij me dit de eerste dag had verteld had ik natuurlijk niet mijn 400,- neergelegd voor een cursus die ik uiteindelijk toch niet zou halen!! Tuurlijk heb ik er wat van opgestoken en kan ik er mee verder, maar daar is mij dat bedrag een echt te hoog voor. Boos!

Ik heb vroeger ook veel aan NH gedaan en had voor Norman een verzorgponytje waar ik werkelijk alles mee kon doen, dus waardeer de techniek enorm, maar het ligt er indd wel aan hoe je het aanpakt en wie het doet.

Wat een verhaal zeg!
Ik dacht dat Eddy een garantie gaf, dat als je niet tevreden was met het resultaat, dat je dan (een deel van) je geld terug kreeg!

Enne: het is ook helemaal niet de bedoeling van een level 1 cursus dat je in 3 dagen je 'level 1 haalt' want dat kost normaal al zo'n 3 maanden om helemaal door te werken...

Dus om te zeggen dat je 'de cursus niet gehaald hebt' vind ik een beetje raar, maar je hebt dus niet je Level 1 gehaald?
Dan heb je toch alsnog heel veel opgestoken van de lessen neem ik aan.
Je kunt toch een video maken en deze gratis laten beoordelen door Eddy (tenminste, dat zit normaal bij de prijs van een L1 cursus inbegrepen)

Weer een reden (in mijn ogen) om niet zomaar een cursus te gaan volgen als je eerst niet Level 1 helemaal bestudeerd en doorgewerkt hebt.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 16:38

@calippo
ik heb het ook niet helemaal bestudeert en doorgewerkt maar ik heb wel iemand die mij begeleid ... ( de eigenares die dat wel heeft gedaan )
Is dit dan ook goed ?