Paard wil niet sneller dan stap...best saai, vandaar tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Paard wil niet sneller dan stap...best saai, vandaar tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:09

ik heb dit ook nbu en dan es met men bijrijdpaardje.
maar dan op weg naar de piste.
wat ik deed was achteruti zetten, nu heb ik het geluk,met veel druk op het bit loopt ze vlot achteruit, hoe meer druk, hoe vlugger ze loopt.
dus ik draaide haar dan om in richting van het huis, en zette haar achteruit de richting op waar ik wilde.
na 5 keer moest ik maar dreigen met achteruit zetten, en ze liep al.

wat ik wil zeggen:
zoek uit wat ze echt moeiliujk vind, bv een hele kleine volte.
probeer bij A om aan te draven, lukt het niet? 1 tik van de zweep?
bokt ze ?geen probleem,zet ze op een zo klein mogelijke volte, goed benen erbij zodat ze goed overhaast stapt, dat ze het echt moeilijk vind, dan rij je plots rechtdoor,geef je wat ruimte met je handen, en probeer je direct aan te draven (zor gde eerste keren dat er iemand bijstaat,bv langs de zijkant,of zodat ze ze niet ziet,op het moment fdat je moet aandraven helpt die persoon een beetje)
zodra ze draaft geef je langere teugel en beloon je, en neem je terug naar stap, stap een rondje ontspannen verder.
hulppersoon verdwijnt uit beeld.
en je probeert weer hetzelfde, totdat ze tegen het einde aandraaft na de cirkels zodnder hulp.
op dat moment beloon je en eindig je.

de volgende keren moet je weer opnieuw beginnen,maar je zult steeds minder hulp nodig hebben, en als ze het vlot opneemt om na die cirkeltjes goed aan te draven, probeer je eens zonder cirkeltjes,als het dan luikt, belonen en afstappen.

zo bouw je op.
wees niet bang om kort te draaien,maakt het haar maar moeilijk!
desnoods trek je haar op de kleine cirkel,draaien moet ze, gelijk hoe.
na een tijd zal ze het doorhebben dat draven op de rechte lijn makkelijker is dan kort draaien en overhaast stappen, ook als ze struikelt, laat ze struikelen,drijf zelfs nog wat meer bij!

wat er ook wel eens wil helpen.
soms wil mina niet galoperen, dan spring ik eraf, neem de longeerzweep,en laat har enkele toertjes los galoperen, ik laat haar stilstaan, kruip er weer op en probeer aan te springen, indien niet, weer wat los galoperen, na een tijd heeft ze het goed door dat ze hareder moet werkenals je ernaast staat dan als je erop zit.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:40

CCCCorine schreef:
Kun je iemand ergens 'verstoppen' met een longeerzweep? Zodat je paard het niet ziet? Op het moment dat jij hem niet meer voorwaarts krijgt, kan die persoon de bak in rennen en hem even flink naar voren jagen. Als je het alleen wilt doen, dan zou ik mijn zweep een keer bovenhands vastpakken en harder slaan, net zolang totdat ie loopt. Zodra hij weer voorwaarts is, natuurlijk direct belonen.

Nagelbijten / Gniffelen herkenbaar!

mijn paard ging altijd met zn voorbenen op de bakrand staa als ik heelmala alleen was en ik ging rijden, stond er iemand in de bak dan ging het prima

toen heb ik iemand net buiten de bak gezet, in de gang dus, en ik wist dat Q in de uitgang zou gaan staken, en hij kreeg me een paar onverwachte flinke meppen van de zweep Whoosh!
helaas heeft t weinig geholpen want hij bleef daarna steeds etteren9erg hardleers en t probleem was e rlangzaam aan ingeslopen en is dus niet zo 123 opgelost

volhouden, volhouden, volhouden bloed, zweet&tranen maar daar krijg je ook wel wat voor terug Ja

naast mn eigen dwarse knollie heb ik in die periode ook een merrie voor iemad zadelmak gemaakt en doorgereden, die verrekte het na een tijdje ook, m,aar die heb ik vanaf dag 1 met grof geweld voorwaarts gehouden(een bokriempje aan je zadel is dan erg fijn!!) en die was het met 3x afgeleerd, bij de eigenaren flikte ze het wel nogsteeds maar bij mij dus niet meer

totdat zij haar 1x zo gruwelijk grof(maar wel terecht!!) naar voren hebben geslagen&geschopt(hadden mn wielspoortjes geleend, paard kende amper sporen Knipoog ) en een flinke zweep erbij en vanaf die dag kunnen ze haar zonder zweep of sporen rijden Knipoog

veel succes ermee, en uiteindelijk komt het vast wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:03

Kleine conclusie is gewoon dat ik veel te soft ben... Helaas heb ik deze week niet kunnen rijden door drijfnatte bak met vreselijk rotweer. Morgen zal ik maar een bokriempje aan het zadel vastmaken. Ook een hulppersoon inroepen, mocht er eerste hulp verleent moeten worden Tong uitsteken

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:27

Ik kom zelf door het hele land en toevallig ook die kant op en ook net over de grens. Dus als je wil zou het waarschijnlijk wel te combineren zijn.

Ik mijn op mijn site hier onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:41

Ik heb je hele site even doorgespit. Mijn complimenten! Wanneer je eens in de buurt bent, zou ik dat heel leuk vinden. Wat zijn de kosten? Mag natuurlijk via PB. Haha!