CCCCorine schreef:Kun je iemand ergens 'verstoppen' met een longeerzweep? Zodat je paard het niet ziet? Op het moment dat jij hem niet meer voorwaarts krijgt, kan die persoon de bak in rennen en hem even flink naar voren jagen. Als je het alleen wilt doen, dan zou ik mijn zweep een keer bovenhands vastpakken en harder slaan, net zolang totdat ie loopt. Zodra hij weer voorwaarts is, natuurlijk direct belonen.
herkenbaar!
mijn paard ging altijd met zn voorbenen op de bakrand staa als ik heelmala alleen was en ik ging rijden, stond er iemand in de bak dan ging het prima
toen heb ik iemand net buiten de bak gezet, in de gang dus, en ik wist dat Q in de uitgang zou gaan staken, en hij kreeg me een paar onverwachte flinke meppen van de zweep
helaas heeft t weinig geholpen want hij bleef daarna steeds etteren9erg hardleers en t probleem was e rlangzaam aan ingeslopen en is dus niet zo 123 opgelost
volhouden, volhouden, volhouden bloed, zweet&tranen maar daar krijg je ook wel wat voor terug 
naast mn eigen dwarse knollie heb ik in die periode ook een merrie voor iemad zadelmak gemaakt en doorgereden, die verrekte het na een tijdje ook, m,aar die heb ik vanaf dag 1 met grof geweld voorwaarts gehouden(een bokriempje aan je zadel is dan erg fijn!!) en die was het met 3x afgeleerd, bij de eigenaren flikte ze het wel nogsteeds maar bij mij dus niet meer
totdat zij haar 1x zo gruwelijk grof(maar wel terecht!!) naar voren hebben geslagen&geschopt(hadden mn wielspoortjes geleend, paard kende amper sporen
) en een flinke zweep erbij en vanaf die dag kunnen ze haar zonder zweep of sporen rijden 
veel succes ermee, en uiteindelijk komt het vast wel goed!