paard vertikt t om te wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: paard vertikt t om te wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 12:43

GoldStar schreef:
Hoe je wijken moet oefenen is al aangegeven. Als het paard kon wijken voor de kuit, dan kan het paard het nog steeds. Dus als er niets medisch aan de hand is, geen blessure of pijn, dan is er niets aan de hand. Het paard heeft of ontdekt hoe hij er onderuit kan komen, .

en jah dat is t geval, en hij is er vrij handig in, ik ga gewoon lekker dooroefenen, en in de training ligt t niveau idd hoger dan l, we zijn nu ook bezig de schouderbinnenwaarts aan t oefenen, keertwendingen ect. en dat pakt ie allemaal wel goed aan.

en het wijken, mn vraag was ook echt op welke manieren in t kon oefenen, als ik het anders inzet dan normaal, wie weet, doet ie t dan wel, omdat ie dan minder kans heeft om er onder uit te komen.
helaas is t thuis weer even baggerzooi, en gaat vanaaf de les niet door, maar ik ga er mee aan de gang, en dan moet t wel lukken, ik weet dat hij t kan, alleen nu moet t er nog even uitkomen.

in ieder geval bedankt voor alle tips, reacties, we gaan er mee aan de slag, en dan moet t weer goedkomen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:45

Je hebt in ieder geval een goede instelling. Dat je overgaat snap ik best, ik ben ook overgegaan met 10 wp naar de L1 terwijl het wijken erg bagger was. Toch haalde ik mn punten wel..je hebt nog 24 andere onderdelen. Wat ik erg makkelijk vond is op de volte, stapje naar buiten, stapje naar binnen etc..en vooral rechtstellen.

Als ie onder je uit rent stilzetten, stapje opzij en weer naar voren.. Het is natuurlijk bij elk paard anders, maar bij mij werkte dit vrij goed. Het wijken is nog een beetje een zwak punt, maar ga zaterdag wel voor eerst L2 starten. Als je om 1 onderdeel maar in een klasse blijft hangen is jammer vind ik. Succes ermee!

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:15

probeer uiteraard eerst medische redenen uit te sluiten. Ik reed een paard die staakte met wijken puur omdat ie pijn in z'n rug had, bleek ontsteking bij wervel te zijn.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:06

Voltes kun je verkleinen, daarna kun je wijken op de voltes naar buiten toe. Vanuit de kwart-lijn (dus halverwege hoefslag en AC lijn) kun je wijken naar de wand toe. De wand trekt ahw aan het paard, het wijken is dan gemakkelijker. Als je dat doet met de moeilijke kant en met de makkelijke kant richting AC lijn, dan kan het ook gemakkelijker gaan. Laat anders iemand even meelopen en helpen met drukken op de kuit waarvoor het paard moet wijken. Bij het ingaan van het wijken, kun je als het wijken bij de achterbenen moeilijker gaat, de teugel aan de kant van de kuit waarvoor je wijkt richting je navel laten lopen en even onder meer spannning houden. Dat is richting heup van het paard aan de kant waarnaar je wilt wijken. Het gewicht van het paard verplaatst zich daardoor over de vier benen meer naar de benen aan de kant waarnaar je wilt wijken. De reactie van het paard is evenwicht herstellen. Het paard doet dit, door te wijken.
Als het paard stijver is aan een kant, gaat een ruiter bij het wijken ook verkeerd zitten. De hulpen werken dan verkeerd omdat je doorknikt in de heupen en zo het paard aan de verkeerde kant belast. Probeer zo min mogelijk kracht te zetten, laat een ander je even helpen met duwen. Laat het paard het oja gevoel weer even beleven. Meestal valt dan het kwartje voor het paard en ook voor jezelf.
Suc7.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 13:54

we hebben vandaag en gister aan de hand op t erf geoefend omdat rijden onmogelijk was... en met heel wat pijn en moeite lukte t zo waar ook nog (voor t eerst aan de hand, ook met iemand ernaast wil niet echt bij m, je moet t zelf doen)

dus vol goede moed, hoop ik op een droog dagje, of de les donderdag om s te kijken of t onder t zadel nu ook lukt.

en ik weet dat ik een tijdje geleden neigde om mn heup in te knikken, gelukkig alerte instructie, die er voor gezorgt heeft dat er direct weer uit gereden werd.