Valt springtechniek te trainen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: Valt springtechniek te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:28

Door een dubbel wat krap te zetten geef je ze wel een kans om het goed te doen, dan vind ik echt een groot verschil.
Een voorzichtig paard krijg je zo ook echt niet aan het hout, een paard wat een been krijgt liggen wel, maar daardoor zal hij de keer daarna waarschijnlijk beter opletten en geen fout maken.
Met barreren krijg je volgens mij vooral zichzelf overspringende paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:44

Lielle schreef:
Wat dat hangende been betreft, ik ben exact op die manier met twee paarden over de kop gegaan, beide omdat ze zich een keer vergiste. Dat kan gebeuren en dat is heel vervelend (dat doet au Ja ) maar dat was dus een uitzondering voor hen alletwee. Een paard dat structureel zo slecht zou springen dat hij regelmatig die kans zou lopen, ook na een fatsoenlijke training, zou ik persoonlijk afdanken als springpaard.

Zou ik ook doen - als ik het daarna kon navertellen. Ik heb een keer een smak gezien (op TV) waar de ruiter het niet meer kon navertellen omdat het paard precies op hem landde. Nog een ander geval belandde permanent in een rolstoel. Lang leven de bodyprotectors (hadden beide ruiters niet aan) !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:46

een bodyprotector beschermt je niet als je paard bovenop je valt helaas Verdrietig Ik heb er een (had hem trouwens beide keren niet aan Bloos! )

Maar ik denk die twee vallen dus echte pechgevallen waren (net als de mijne dus), en helaas zul je dat nooit kunnen voorkomen. Geen enkele ruiter met gezond verstand gaat het parcours in met een notoir onvoorzichtig paard.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:00

Ik zie het nut van barreren dus niet.
Op die manier krijg je een paard even ruig aan het springen en daarna vervaagt het weer, omdat hij toch wel in de gate heeft dat die hindernis niet meer omhoog komt.

Een paard zelf een fout laten maken, door bijvoorbeeld in-uitjes of een dichtere afstand heeft wel nut, omdat het paard die fout zelf maakt.
Wat ook totaal geen nut heeft, is het paard geforseert een fout laten maken, door bijvoorbeeld hard of trekkend dicht naar een hindernis te rijden, want het paard zal door de spanning niet in de gate hebben dat ie de paal raakte.
Het beste is in ontspanning en nageefelijk een net iets te dichte afstand krijgen en dan weinig ondersteuning van voor en een beetje been geven. Een goed paard kan later op deze manier juist heel goed over een hindernis springen, maar een minder ervaren paard kan op deze manier een fout krijgen en er van leren.

Een paard dat van achter niet goedspringt kun je een keer zware of hoge strijklappen aan doen, dit hoeft geen probleem te geven als je er geen gewoonte van maakt. Het kan juist een goed lerend effect geven omdat het een paard bewuster kan maken van zijn achterbenen.

Dit alles moet wel gedaan worden door een zeer ervaren ruiter of onder begeleiding van een goede traier, anders kan het meer verkeerd doen dan goed....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:41

Een paard voorzichtiger maken kan wel. Inderdaad met een wat krappe dubbel zoals al genoemd wordt, of een hindernis met krappe galopbalken ervoor. Belangrijk is wel dat de ruiter het dier dan niet hindert. Het paard mag niet angstig worden voor de sprong.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:25

je kan ook een steiltje neerzetten en dan 2 schuine balken tegen elkaar erop leggen. dan krijg je een soort van trechtertje. daar gaat je paard/pony zijn rug mooi van gebruiken Knipoog