wanneer op buitenrit met nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Re: wanneer op buitenrit met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:21

Apple schreef:
Ik vind het persoonlijk nogal weinig verschil maken of je met een paard of een pony op stap bent. Tsja goed, van een paard val je hoger, maar heb je ook meer kans om goed terecht te komen.

Persoonlijk ben ik vaker van pony's afgestuiterd buiten dan van paarden (vooral als ze dan zo'n soort handstand maken Haha!). Ook kunnen pony's soms wat sneller draaien dan paarden (flits, zoefffffff).

Maar goed, de twee paarden waar ik het over had waren een stressmerrie van 1.70 en een af en toe wat onzeker aangelegde ruin van 1.75.

die eerste opmerking snap ik niet, Blond

sorry dat ik het zeg, ik vind dat je je als mod erg onproffesioneel gedraagt, je intrepeteert iest wat er helemaal niet staat!!!!!
en je leest over stukken die er staan heen!!!!

dus beter lezen voortaan moddie, en niet ik denk dat jij denkt ed..

goede vriendin van dennis zeker? ik heb niks tegen dennis, jammer dat je denkt dat ik dat wel heb! want dat intrepeteer ik weer uit jouw reacties!

heb ik nu een usernote aan mn broek hangen?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:22

maar oké, weer ontopic!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:29

Ik denk dat je nu mijn post verkeerd leest.

Ik interpreteer namelijk niets in mijn post en ik heb het ook niet over 'ik denk dat jij denkt dat'. Ik heb het enkel over mijn eigen ervaringen met pony's en met paarden om naar buiten te gaan.

Over de kans dat je van een paard beter terecht komt: de afstand tot de grond is groter, dus je hebt meer tijd om ervoor te zorgen dat je zo gedraaid bent dat je goed valt (valtechniek).

Ik heb bijvoorbeeld bij een val van een schattige harige zwarte pony mn pols gebroken omdat ik te snel bij de grond kwam Haha!.

Jij zelf maakt hier een hele offtopic discussie van. En nee, ik ken Dennis niet, ik ken jou niet en ik praat altijd enkel en alleen vanuit mn eigen ervaringen (immers gedachtenlezen en invullen voor anderen dat kan ik niet).

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:40

Apple schreef:
Ik denk dat je nu mijn post verkeerd leest.

Ik interpreteer namelijk niets in mijn post en ik heb het ook niet over 'ik denk dat jij denkt dat'. Ik heb het enkel over mijn eigen ervaringen met pony's en met paarden om naar buiten te gaan.

Over de kans dat je van een paard beter terecht komt: de afstand tot de grond is groter, dus je hebt meer tijd om ervoor te zorgen dat je zo gedraaid bent dat je goed valt (valtechniek).

Ik heb bijvoorbeeld bij een val van een schattige harige zwarte pony mn pols gebroken omdat ik te snel bij de grond kwam Haha!.

Jij zelf maakt hier een hele offtopic discussie van. En nee, ik ken Dennis niet, ik ken jou niet en ik praat altijd enkel en alleen vanuit mn eigen ervaringen (immers gedachtenlezen en invullen voor anderen dat kan ik niet).

Dromen

and back......ONTOPIC!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:00

jeetje zeg wat een gezei k zeg over wel of niet vallen van een shet of kwpn-er... Als je valt is het zoiezo niet fijn, of het nou van laag of hoog is! Clown en hoe hoog of hoe laag je ook valt, als je rot neer komt is het effect hetzelfde... (goh wat een wijsheid Haha! )

maar goed antwoord op je vraag: ik had een paard dat niet zo erg van het terrein durfde, dus dat heb ik erg opgebouwd door eerst te gaan rijden in de bak en dan uitstappen buiten, met een drafje erbij. Dat ging erg prettig. Zoiezo zou ik de eerste keer rustig aan doen en het allemaal even bekijken hoe het gaat... je voelt zelf het beste je eigen paard aan tenslotte!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:04

Das een goeie ja Suus, doe ik ook altijd om te beginnen.
Een klein stukje uitstappen buiten, als het paard de frisheid in de bak al kwijt is geraakt. Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:15

Een tip: volgende keer je vraag iets specifieker formuleren, Missnynke.

'Ik hoef geen reacties van mensen met pony's, gelieve alleen te reageren als je een paard hebt'.

Ben benieuwd of de reactie van iemand met een paard van 1.58 wel welkom is in dit topic. Knipoog

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:33

Ik ben op mijn paard van 1.80 nog maar twee keer naar buiten geweest, maar dat komt eerder omdat ik zelf vind dat ik nog niet zo goed rijd dan dat ik Elan niet zou vertrouwen.
Mijn bijrijdster is wel haar allereerste keer naar buiten geweest.
Ennne... over vallen van een shet of een paard van 1.80 wil ik toch ook een opmerking maken.
Ik was altijd best onzeker 1.80 is immers zo hoog om vanaf te vallen he... tot mijn instructrice de wijze woorden sprak dat de afstand dan wel groter is om te vallen, maar dat Elan zijn bewegingen door zijn grootte en vrij forse postuur een stuk langzamer zijn dan die van een pony en dat is natuurlijk helemaal waar.
Vorige week ben ik voor de tweede keer van hem afgestuiterd en best wel "ontspannen" gevallen. Sindsdien ben ik ook wel redelijk over mijn angst en onzekerheid heen moet ik zeggen.
Verder moet het me toch van het hart dat TS behoorlijk snibbig reageert op sommige replys terwijl ik echt de stellige indruk heb, dat iedereen haar oprecht antwoord c.q. advies geeft.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:13

ik deed Rashida pas net 3 maanden en in de bak is ze soms erg van de uitproberige.. maar iemand vroeg of ik mee ging naar buiten.. Wist niet wat Rashida zou doen, ken de omgeving niet.. Maar ik heb zo'n instelling val ik dan val ik.. Dat is dan pech, had ik maar niet naar buiten moeten gaan.. Maar Rashida is wel een pony.. Nagelbijten / Gniffelen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:48

Het enge vind ik altijd niet dat ik val, maar dat mijn paard er zonder mij tussenuit naait als ik de teugels loslaat. Is me 1 keer gebeurd en ik was helemaal in paniek, was niet eens mijn eigen paard, dus extra erg.
Alles is wel goedgekomen maar toch, als er dan iets gebeurd en jij komt 5 minuten later aanrennen...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:03

Ik heb mijn paard (1.62) de eerste dag gelijk mee naar buiten genomen.
Samen met nog een aantal andere paarden en pony's hebben we en verkeer en het bos getrotseersd.
Mijn ervaring is dat er 'niks' fout kan gaan als de leider van de groep mee is op buitenrit. Als die rustig is dan is de rest van de groep het ook.

Ik ben heel blij dat ik het zo heb gedaan, anders loop je er alleen maar tegen aan te hikken en maak je voornamelijk jezelf bang.

Verder ben ik het helemaal eens met Marliesje, het vallen is geen probleem..maar het in keiharde galop weggaloperen van mijn paard is wel een probleem. Daarvoor is een groep andere paarden ook handig!

Mandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:45

ik heb nu sinds 4 weken een andere haflinger en ben gelijk de eerste dag met hem langs de weg gaan lopen, ik vind dat dat moet kunnen..als je dat durft..ben je niet zeker over jezelf dan niet doen

groetjes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:50

Tjee, wat een discussie over mij Tong uitsteken.

Volgens mij heb jij nooit serieus shetlanders gereden. Ik heb zelf van alles gereden, van 80 cm kleine shet tot forse KWPNer van 170(en als je zelf maar 160 bent en met je 20 jaar nog netjes op shetlanders pas is dat groot Tong uitsteken).

Van een kleine pony val je net ff sneller en makkelijker af omdat ze zo bloed snel zijn. Ze vouwen zich zo dubbel en staan achterste voren oid. Bij een paard heb je dat veel minder snel.

En temprament ligt niet aan het ras, maar aan het paard. Ik heb een shet staan waar ik nooit en beginner op zal zetten ondanks dat ze keurig is in gereden. Maar paarden zat waar ik een beginner wel op zou zetten.

Je moet gewoon pas naar buiten gaan als je je veilig voelt. Twijfel je en wil je toch naar buiten neem je gewoon iemand mee en blijf je stappen tot het wel zeker voeld. En het maakt dus niet uit of je paard 80 cm is of dat hij 180 is.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:01

nee, ik heb nooit serieus shetlanders gereden, alleen zonder zadel op rondgehobbeld, ze gingen dan af en toe met me op de kletter, maakten voor het hek een noodstop, deden hun hoofd naar beneden en dan lag ik in de prikkeldraad. (en leuk dat ik dat
vond:-o)
als ik dan even scheef ging zitten, stond ik al met 1 voet op de grond.
met een briesend paard wat niet meer op de teugel reageert, heb ik iets minder lol.
maar zoals ik al zei, van shetjes kun je ook lelijk vallen, en zoals karin zegt, vroeg ik in de titel en bericht eigenlijk specifiek naar paardenruiters;-), niks ten nadele van ponys, maar daar heb ik veel meer ervaring mee tot nu toe;-)
moet zelf namelijk nog paardenervaring krijgen;-)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:11

missnynke schreef:
...en zoals karin zegt, vroeg ik in de titel en bericht eigenlijk specifiek naar paardenruiters;-),

Ehm... dat deed je dus niet, Missnynke. Vandaar mijn tip om dat de volgende keer wel te doen om vervelende misverstanden te voorkomen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:23

Karin schreef:
missnynke schreef:
...en zoals karin zegt, vroeg ik in de titel en bericht eigenlijk specifiek naar paardenruiters;-),

Ehm... dat deed je dus niet, Missnynke. Vandaar mijn tip om dat de volgende keer wel te doen om vervelende misverstanden te voorkomen.

het staat zowel in de titel als in het bericht!!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:29

Ik heb zelf ook net een nieuw jong paardje, waar ik pas na 4 maanden mee naar buiten durfde. Het is namelijk nogal een draak, en ik wilde 'm eerst binnen helemaal in de hand hebben, en zeker voelen. Ik neem geen enkel risico met dat soort dingen.

Missnynke, ik vind dat je wel een beetje flauw doet. Vanaf welke hoogte van mijn paard mag ik reageren?? Toen ik de titel van het topic zag, dacht ik: "oh intressant", maar ik vind het een beetje jammer hoe je reageert op de ponyruiters....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:33

Ik ging na 2 weken al alleen op stap met mijn paard, terwijl ze ook heel fel kan galloperen in de bak, liep ze buiten rustig met een lange teugel. Toch zou ik de eerste keer wel iemand meenemen als ik jou was, altijd veilig met vreemde omgevingen