Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

vincentlover schreef:Ik snap nu wel waar een spoortje eigenlijk voor dient.
Dus de reden waarom ik een spoortje gebruik (om meer impuls te krijgen) is dus niet goed, als ik het goed begrijp.
Jullie zeggen dat jullie niet weten of ik een goede ruiter ben, ik vind niet dat ik dat van mezelf kan zeggen natuurlijk, maar ik heb eerst 4 jaar op een manege les gehad, vervolgens kwam Flash, daar heb ik ook nog een jaar mee op de manege gelest, en nu zit ik al bijna 1 jaar met Flash bij de ponyclub. Maar goed, hier kunnen jullie waarschijnlijk niet veel mee......
Ik zet zo meteen de foto's van de wedstrijd erop, dan kunnen jullie zelf even kijken.
Ik zet ze bij horses at work. onder de naam wedstrijd met Flash, moeten jullie maar even kijken.....
Kafue schreef:Ahum een paard kan ook gewoon eens goed wakker gemaakt moeten worden en daar werkt een spoortje perfect bij. Namelijk zo je geeft de hulp en het paard met gebrek aan impuls, oftewel looplust denkt dikke vinger ik doe net alsof ik niets voel lekker puhhhhhhh. Nu geef jij de hulp hernieuwd alleen draai je je teen even naar buiten en port er in met je spoor. mDat is verfijnen van de hulp. Reken erop dat alleen de afgestompte zegt ik voel niks hoor.
Als de TS goed zit met mooi lang en stil been kan die best met spoor rijden. De sporen horen bij de basisuitrusting van de ruiter.
Ik heb sonnenradsporen en het kan best zijn dat ik die een heel trainingsuur er voor de sier aan de laars heb hangen. Maar het kan ook zijn dat ze de andere dag na het losstappen en het dus aan het werk zetten in stap al 10 maal in hangen. Niets zielig gewoon consequent doen. Ik nooem dat ook verfijning moet het paard maar luisteren, als hij gelijk had gedaan wat ik vroeg dan had die de spoor ook niet hoeven te voelen.

BrittKitt schreef:ik vond dit topic wel interessant om te volgen en leuk dat sorro1 nu weer anders/beter gaan rijden is!
maar wat ik me dan nog wel afvraag, ik rijd op een manegepaard (1 keer in de week, dus kan er nog niet echt veel mee bereiken) maar die is dus erg sloom en loopt zonder enige impuls.. ze loopt alleen maar op lange sporen en op zweep blokkeert ze, hoe kan je deze dan goed laten lopen mét impuls? als ik een overgang probeer te rijden, terugnemen van draf naar stap bijvoorbeeld dan stapt ze niet maar houd ze halt dus dan moet ik haar flink doordrijven (echt hard schoppen anders werkt het nog niet).. iemand hier tips voor?
maar vorige x stond dr op men protocol dat er te weinig impuls was... nou moet ik toegeven... oris is niet de actiefste
ze kan wel heel hard draven.. maar ze gebruikt dr benen niet goed... en tilt ze dan amper op... liever lui dan moe zeg maar....
dus wat heb ik gedaan... m'n sporen af gedaan.. zodat ik niet onnodig met me sporen ging zitten drijven... want dan krijg je zoals je zei dat gekietel.. waar ze dus niet meer op regeerd... nou ik zonder sporen rijden... en alleen met m'n kuit drijven... geen reactie gelijk n tik met me zweep....net zolang totdat ik rectie kreeg op men kuithulp.. en toen ben ik weer met spoor gaan rijden.. en k hoef allen maar me been aan te leggen en ik heb reactie.. dus wat dat betreft heb ik weer n probleem minder...
en om meer impuls te krijgen rij ik vooral veel (schijn) overgangen...