impuls

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouksel

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:35

Nou heb ik ook wel een beetje een raar paard.
Maar zodra ik een spoor gebruik, hoppa gelijk protest, terwijl als ik hem even een tikkie met die zweep geef. Over en reactie.
Maar ik snap je punt. Misschien moet ik het maar eens om gaan gooien. Maar ik blijf er bij dat ik vind dat je niet standaard een spoor om moet hebben.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:37

Mijn paardje heeft dat ook hoor sorro.. op het moment dat die een spoortje voelt zet die zn kont tegen mn been aan.. heel hinderlijk. Mn paardje is M2 aangereden dus ik rij wel eens met een spoortje maar ik merk dan dat er gewoon meer spanning is in der rug wat ik niet prettig vind..

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:44

Das precies wat ik bedoel.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 14:00

Ik snap nu wel waar een spoortje eigenlijk voor dient.
Dus de reden waarom ik een spoortje gebruik (om meer impuls te krijgen) is dus niet goed, als ik het goed begrijp.
Jullie zeggen dat jullie niet weten of ik een goede ruiter ben, ik vind niet dat ik dat van mezelf kan zeggen natuurlijk, maar ik heb eerst 4 jaar op een manege les gehad, vervolgens kwam Flash, daar heb ik ook nog een jaar mee op de manege gelest, en nu zit ik al bijna 1 jaar met Flash bij de ponyclub. Maar goed, hier kunnen jullie waarschijnlijk niet veel mee......
Ik zet zo meteen de foto's van de wedstrijd erop, dan kunnen jullie zelf even kijken.
Ik zet ze bij horses at work. onder de naam wedstrijd met Flash, moeten jullie maar even kijken.....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:46

vincentlover schreef:
Ik snap nu wel waar een spoortje eigenlijk voor dient.
Dus de reden waarom ik een spoortje gebruik (om meer impuls te krijgen) is dus niet goed, als ik het goed begrijp.
Jullie zeggen dat jullie niet weten of ik een goede ruiter ben, ik vind niet dat ik dat van mezelf kan zeggen natuurlijk, maar ik heb eerst 4 jaar op een manege les gehad, vervolgens kwam Flash, daar heb ik ook nog een jaar mee op de manege gelest, en nu zit ik al bijna 1 jaar met Flash bij de ponyclub. Maar goed, hier kunnen jullie waarschijnlijk niet veel mee......
Ik zet zo meteen de foto's van de wedstrijd erop, dan kunnen jullie zelf even kijken.
Ik zet ze bij horses at work. onder de naam wedstrijd met Flash, moeten jullie maar even kijken.....

Ik vind de reden waarom je inwerkt met je spoor wel goed. Alleen moet je altijd sporen om hebben zodat je ze bij je hebt als er weer een gebrek aan impuls komt. De fotos heb ik nog niet kunnen vinden.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:18

Kafue schreef:
Ahum een paard kan ook gewoon eens goed wakker gemaakt moeten worden en daar werkt een spoortje perfect bij. Namelijk zo je geeft de hulp en het paard met gebrek aan impuls, oftewel looplust denkt dikke vinger ik doe net alsof ik niets voel lekker puhhhhhhh. Nu geef jij de hulp hernieuwd alleen draai je je teen even naar buiten en port er in met je spoor. mDat is verfijnen van de hulp. Reken erop dat alleen de afgestompte zegt ik voel niks hoor.

Als de TS goed zit met mooi lang en stil been kan die best met spoor rijden. De sporen horen bij de basisuitrusting van de ruiter.

Ik heb sonnenradsporen en het kan best zijn dat ik die een heel trainingsuur er voor de sier aan de laars heb hangen. Maar het kan ook zijn dat ze de andere dag na het losstappen en het dus aan het werk zetten in stap al 10 maal in hangen. Niets zielig gewoon consequent doen. Ik nooem dat ook verfijning moet het paard maar luisteren, als hij gelijk had gedaan wat ik vroeg dan had die de spoor ook niet hoeven te voelen.

Precies Actie is reactie. Als je dit inderdaad consequent vol blijft houden heb je straks een heel fijn paard die op de lichtste hulp weg is.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:51

Nou ik ben weer met een spoortje aan het rijden, meneer is wat minder aan het schoppen tegen alles (pubertje) en ik moet zeggen mijn zweep kan bijna op vakantie. Bedankt voor deze eyeopener.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:56

He dat zijn de goede berichten.
Ik heb mijn zweep al een maand of wat geleden met vakantie gestuurd, de instructeur wilde dat ik meer met de benen en de zit ging rijden.

En een spoor is n et als een zweep als je ze niet nodig hebt nou dan gebruik je ze toch niet.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:29

In principe wel, alleen Sorro reageerde altijd nog beroerder op die sporen dan op die zweep. Dus heb ik die sporen afgedaan, omdat het alleen maar afrechts werkte, nu heeft hij mijn been geaccepteerd en acceppeert hij die sporen ook. Nog een paar keer die zweep er bij en dan mag hij op vakantie.

Bedankt voor je wijze les Kafue.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:47

ik vond dit topic wel interessant om te volgen en leuk dat sorro1 nu weer anders/beter gaan rijden is!
maar wat ik me dan nog wel afvraag, ik rijd op een manegepaard (1 keer in de week, dus kan er nog niet echt veel mee bereiken) maar die is dus erg sloom en loopt zonder enige impuls.. ze loopt alleen maar op lange sporen en op zweep blokkeert ze, hoe kan je deze dan goed laten lopen mét impuls? als ik een overgang probeer te rijden, terugnemen van draf naar stap bijvoorbeeld dan stapt ze niet maar houd ze halt dus dan moet ik haar flink doordrijven (echt hard schoppen anders werkt het nog niet).. iemand hier tips voor?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:12

BrittKitt schreef:
ik vond dit topic wel interessant om te volgen en leuk dat sorro1 nu weer anders/beter gaan rijden is!
maar wat ik me dan nog wel afvraag, ik rijd op een manegepaard (1 keer in de week, dus kan er nog niet echt veel mee bereiken) maar die is dus erg sloom en loopt zonder enige impuls.. ze loopt alleen maar op lange sporen en op zweep blokkeert ze, hoe kan je deze dan goed laten lopen mét impuls? als ik een overgang probeer te rijden, terugnemen van draf naar stap bijvoorbeeld dan stapt ze niet maar houd ze halt dus dan moet ik haar flink doordrijven (echt hard schoppen anders werkt het nog niet).. iemand hier tips voor?

Ga eens een uurtje zonder beugels rijden.. als jij zonder beugels zit moet je je zelf wel lang maken en zorgen dat je goed mee zit. Hierdoor zal het voor je paardje makkelijker zijn om te lopen. Daarbij is het voor jou meer moeite om je paardje voorwaards te drijven dan je benen te laten hangen waardoor je consenqenter en duidelijk naar je paardje toe word.

Wat je verder ook nog kan doen is je paardje je stemhulpen aan leren zodat je deze ter ondersteuning kan gebruiken. Het is moeilijker met een manegepaard waar je maar 1x per week een uurtje op zit maar als je er conseqent aan werkt zal die steeds sneller door hebben dat bij jou WEL been>lopen is!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 14:24

Bij mij gaat het nu wel beter met sporen rijden!
Volgens mijn instructeur moet ik haar nu alleen meer durven tegenhouden van voren.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:39

ik ben het vrijwel met kafue eens hoor... Bloos maar vorige x stond dr op men protocol dat er te weinig impuls was... nou moet ik toegeven... oris is niet de actiefste Tong uitsteken ze kan wel heel hard draven.. maar ze gebruikt dr benen niet goed... en tilt ze dan amper op... liever lui dan moe zeg maar.... Koe dus wat heb ik gedaan... m'n sporen af gedaan.. zodat ik niet onnodig met me sporen ging zitten drijven... want dan krijg je zoals je zei dat gekietel.. waar ze dus niet meer op regeerd... nou ik zonder sporen rijden... en alleen met m'n kuit drijven... geen reactie gelijk n tik met me zweep....net zolang totdat ik rectie kreeg op men kuithulp.. en toen ben ik weer met spoor gaan rijden.. en k hoef allen maar me been aan te leggen en ik heb reactie.. dus wat dat betreft heb ik weer n probleem minder... Bloos en om meer impuls te krijgen rij ik vooral veel (schijn) overgangen...