Ik ben nu een aantal weken bezig met trainen. Wanneer ik haar ga longeren gooi ik haar eerst even los. Ze gaat dan direct draven en ik jaag haar wat op zodat ze gaat galopperen (ze reageert perfect op stemhulpen en springt ook perfect aan). Ook met loswerken en aan de longe heeft ze problemen in galop. Ze verliest haar evenwicht op de volte en valt naar binnen. Het wordt haar te moeilijk en ze gaat dan staken.
Vandaar dat ik ervoor heb gekozen een tijdje niet onder het zadel te galopperen. Nu heb ik nog niet superveel gereden. Maar we werken voornamelijk aan het ontspannen doorrijden in stap en draf. Laat haar veel op haar eigen benen stappen (ze loopt niet automatisch over de hoefslag, maar vind zelf haar weg en loopt hierbij lekker door) Soms stuur ik iets met de benen of met mijn stem. Teugels los en laat haar maar gaan. Ook in draf halverwege de training geef ik haar lange teugel. In het begin versnelt ze wat, ik pak haar terug, geef weer lange teugel en ze volgt de hoefslag redelijk goed...en op eigen benen.
Nu ben ik sinds vorige week met het loswerken en longeren met balkjes gaan werken. Mijn pony tilt haar achterbenen niet echt hoog op, dus met die balkjes moet ze wel. Na 2 dagen heb ik een kleine hindernis neergezet, 1ste gaatje en madame vind het helemaal leuk. Eerst ik eroverheen natuurlijk, en dan vind ze het nite meer in en gaan de oortjes erop en springen maar. Zo train ik haar achterhand, want die gooit ze in galop duidelijk niet eronder.
Zo was ik gisteren lekker ontspannen aan het rijden. stap, draf veen figuren en overgangen. Ik wilde een middendrafje op de lange zijde, madame had er zin in en springt zo aan in galop....Ik wist niet wat ik meemaakte, zo beheerst!! Op de lange zijde gaat het perfect, op de volte en in de hoeken heeft ze nog steeds balans-problemen. Echter heb ik het een aantal maal geprobeerd op de lange zijden en er zit duidelijk verbetering in.
Doen we het niet voor niets zullen we maar zeggen!!!