lvanbattum schreef:Ik weet niet hoe jijzelf je voelt als je opstapt. Misschien vindt je hetzelf ook allemaal spannend en op een 1 of andere manier voelen jonge paarden dit aan. Als jij het spannend vindt dan zal je paard het al helemaal spannend vinden.
Probeer zo ontspannen en rustig mogelijk te werken met haar.
IK stap gewoon op zoals ik t altijd doe, ben meestal wel rustig dus ik denk niet dat t aan mij ligt. Als er iemand op zou zitten die alles nog heel eng vind zou ze daar niet eens op reageren, het is een heel rustig paardje (natuurlijk schrikt ze nog wel eens maar ik vind haar tot nu toe wel erg rustig) vond het zelf in het begin wel spannend, als er dan b.v een vuilniswagen langs reed werd ik een beetje onzeker(zit een heel verhaal aan vast, m'n arabje was verkeersmak en later dus helemaal niet meer) maar m'n nieuwe paardje reageert daar dus niet op.
Dat van het achteruit lopen heb ik wel eens vaker gehoord, ik ga t eerst proberen met iemand ernaast met een touwtje, als het echt niet lukt kan ik haar nog altijd achteruit laten lopen. maar denk zelf dat ze t idd een beetje spannend vind dus wil t eerst op een andere manier proberen, als ze dit deed om te klieren had ik d'r wel achteruit laten lopen.
beugels zitten nu op goede lengte
gebruik het zadel van de pony's nu dus de beugels zaten al goed. Meestal als ik beugels op maat wil maken zijn ze te kort
.
paard staat wel stil als ik erop zit, als ze toch stapt zet ik haar eerst heel even stil en dan rijd ik weer weg, heeft wel geholpen want als ik er nu op zit blijft ze netjes staan.