hoe denken jullie erover? met rekkers rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: hoe denken jullie erover? met rekkers rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:20

lieferdje schreef:
WAT ZIJN NOU REKKERS?????
WEET NIEMAND WAT REKKERS ZIJN HEB ER NOG NOOIT VAN GEHOORD

Dat zijn elastische touwtjes, die lopen van de singel, door het bit, en weer terug naar de singel. Ze verplichten het paard dus eigenlijk in de krul te lopen. Ik ben er absoluut geen voorstander van.

Ik ben het met Bombarie eens. Er bestaan geen foute paarden, alleen foute ruiters. Dit is niet beledigend bedoel, maar begin bij jezelf. Het ligt nooit aan het paard.

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:58

jenn66 schreef:
Als je ervoor kiest om met hulpteugel te gaan rijden, wat ik zowiezo mezelf eerst nog even zou afvragen nu ik jou verhaal heb gelezen. Maar ga dan voor de slof die rekkers zitten vast en zodra hij zich ontspand en naar beneden komt gaan ze klapperen is dus voor de mond ook niet geweldig. Met de slof bepaal jij wanneer en hoeveel de teugel inwerkt op het bit.

Denk er wel aan een HULPteugel heet niet voor nix HULPteugel dat is dus niet een STANDAARDteugel dus ook niet om standaard mee te rijden

Pas wel op dat je je paard ontspannen naar beneden wil rijden en dat je dus de slof ook lang genoeg moet hebben. wanneer je paard ontspannen is zou je de slof korter moeten pakken om deze niet ook te laten klapperen. Dan is het het doel wat je had weg, want een slof werkt zo sterk in dat je paard meteen weer met de slof mee gaat lopen (nog verder naar beneden of opgekrult) Daarnaast eist met slof rijden enige ervaring en kun je makkelijk fouten maken. Je zou dit eerst met je instructrice moeten oefenen.

Volgens mij is geduld en eerlijk rijden, zelf geen fouten maken en eerst op je eigen rijden letten nu het belangrijkst. Stel hulpteugels zo lang mogelijk uit. Deze leren JOU niet om je paard te laten ontspannen!

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:02

Kafue schreef:
Findi ik snauw je niet af. Maar als je weet dat je moet toestaan op de handen is er niemand die je dat beter kan leren dan dat je dat zelf kunt.
Een hulpteugel is heel leuk maar eens komt het moment dat hij eraf moet en dat je zonder moet gaan rijden bijvoorbeeld tijdens wedstrijden ofzo.

Er zijn wel bijvoorbeeld rubbers die je tussen de teugel en het bit kunt plaatsen dat zou dan iets zijn.
Je moet gewoon samen met je instructrive afspreken op welk leertje van de springreugel je vastpakt ij welke gang en daar probeer je je aan te houden. De buitenteugel altijd heel ietsje langer dan de binnenteugel.

Maar nogmaals niemand kan je hiermee helpen je moet het zelf doen. Mischien is het een optie tijdelijk iets vaker les te nemen. O dat je iemand mee laat kijken tijdens de les en je laat helpen als je zonder instructrive moet leren.
Consequent en hard zijn voor jezelf en jezelf een beloning beloven als het eindelijks goed gaat in de vorm van bijvoorbeeld een nieuwe chabrak ofzo.

Buitenteugel langer dan binnenteugel?? Is dat zo? Ik heb altid geleerd je teugels altijd gelijk te houden. Maar goed, ik heb niet superles gehad. Misschien kun je dit verder uitleggen?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:38

ik lees hier een aantal keer dat je alleen in de les moet werken aan aan de teugel, maar is het een ramp om gewoon een keertje (of een paar keer) les te nemen om puur ontspanning te krijgen? niet proberen hem mooi in de krul te laten lopen, maar proberen dat hij lekker ontspannen loopt. als je daar met je instructrice aan werkt, komt daarna dat aan de teugel vanzelf, lijkt me... dit is trouwens niet aanvallend bedoeld naar degenen die dat zeiden hoor! sorry als dat zo overkomt. misschien kun je dit ook een keer proberen: een halsverlenger aan het bit vast maken. niet als hulpteugel gebruiken, maar precies hetzelfde als teugels. klinkt vreemd, maar het werkt wel. als je te veel vasthoudt, voel je de druk van de halsverlenger op je hand, doordat die elastisch is, en zo leer je wanneer je mee rmoet geven, zodat die druk in je handen weggaat. succes in ieder geval!