hoe rijden jullie een paard in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Re: hoe rijden jullie een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:13

ja, dat is ook wel zo, dat je het aan moet passen op het paard. ieder paard is natuurlijk anders, en eerder uitgegroeid...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:16

maar ik heb even boeken ingeslagen bij de bibliotheek over jonge paarden, maar ze zijn zo tegenstrijdeig! het ene boek zegt dat het het beste is om zo jong mogelijk te beginnen met paarden, omdat je dan een veel gehoorzamer paard krijgt. het andere boek zegt weer dat je het paard eerst een onbezorgde jeugd moet gunnen...ik ben het denk ik met het eerste eens. en nog iets tegenstrijdigs: het ene boek zegt dat je een jong paard geen enkele beenbescherming om moet doen, zodat de benen hard en sterk worden. het andere boek zegt weer dat je de benen juist wel goed moet beschermen, omdat jonge paarden nog niet goed in balans lopen.... beetje verwarrend!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:45

Sinds mijn paarden op een natuurgebied lopen waar ook jong spul loop(vanaf 6 maanden).
Vind ik dat je ze gwoon tot hun 3e lekker paard moet laten, of dat nou op een natuurgebied is of ergens bij een boer in de kudde een paard heeft daar zoveel aan.

Als ik zie hoe gelukkig en sociaal(ook tegen over mensen) die paarden zijn...daar kan geen training van de mens tegen op.

In de tijd dat het veulen bij de moeder loopt kun je hem al zoveel leren.
En als ie gewoon goed mak de groep ingaat is er echt niks aan het handdje als je met 3 jaar pas begint met longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:47

idd cowgirl
Maar dat geloven sommige dat niet
Alleen zijn dat wel de mensen, die niet de vele ervaring met zadelmak maken hebben, dus roepen hun info over een paar paardjes.

mensen die er veel zadelmak hebben gemaakt, roepen juist wat jij zegt
En aan die grpeo hecht ik meer waarde omdat die het roepen door het te maken hebben gehad met veel paarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:58

Citaat:
Maar dat geloven sommige dat niet
Alleen zijn dat wel de mensen, die niet de vele ervaring met zadelmak maken hebben, dus roepen hun info over een paar paardjes.

Ik heb ook maar een minimaal aan ervaring met zadelmak maken Haha! .
Je moet gewoon meer een paardenmens zijn en je eens iets meer verdiepen in hoe een paard in elkaar zit. Maar de meeste zien het maar als een rijdier en willen er zo vroeg mogenlijk mee beginnen.

OOk een paard van 2,5 voor de wagen zetten vind ik veels te vroeg.
Als ik zie hoe mijn fjord(toen 5) in die 5 weken training(het beleren voor de wagen bij een prof.) gegroeid was in spier massa dan vraag ik me af hoe 'licht' dat dan wel niet is.
Overigens komt er veel meer bij kijken dan even dat karretje erachter.
Denk aan alle ritten over het asfalt die gemaakt worden en de ijzers die eronder gaan bij nog groeiende voeten.En ik denk dat het psyschisch gezien net zo'n zware belasting is als erop gaan zitten. Het paard gaat immers een leer proces door.

Bij mijn paarden staan genoeg die dit jaar de leeftijd van 3 zullen halen.
Als dat mijn paarden waren bleven daar nog wel een jaartje.. Haha!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:43

via freestyle en training aan de dubbele longe Lachen
heel paardvriendelijk en duurzaam.
OK dan!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:13

jah, de dubbele longe lijkt mij ook heel goed. dat is natuurlijk ook handiger in een later stadium van het africhten, dan kun je ze volgens mij veel makkelijker leren wijken enz. ga daar nu ook les in krijgen. heb er kei zin in!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:35

ik zal je zeggen ik heb mijn 2 jarige al vanaf zijn geboorte en die vertrouw ik zo erg en mij ook dus dat geeft ook minder moeite met inrijden vind ik zelf dan je kent het paard door en door ik heb hem alles zelf geleerd weet waar die op reageert enzo en nu loopt hij zonder touwtje achter me aan als ik ga rennen rent hij mee als ik stil sta staat hij echt naast me stil en als ik rustig ga lopenm loopt hij gezellig met me mee dus ik ben blij dat mijne gewoon bij me staat en niet ergens op een land maarjah das mijn mening en ik vind gewoon nog steeds kijk of de bouw van je paard goed is

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:01

ieder paard is anders en grondwerk is de beste oefening mijn paard kent alle comando's alleen al door conseqent longeren dus als die met het rijden wat te snel gaat dan zeg ik rustig en luistert die meteen Haha! ik vind het dus heel belangrijk dat je paard je stem kent en weet dat hij wat voor zijn brood moet doen en dat niet leven 1 groot feest is

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:26

het liefst vanaf veulen af zoveel mogelijk leren wat het paard op bepaalde leeftijden lichamelijk en geestelijk aankan, en inrijden enzo hangst van het paard af.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:42

dancie, staat jouw paardje wel met andere paarden in de wei overdag? dan is dat natuurlijk ook heel goed, anders lijkt het me wat minder. maarja, das is natuurlijk iedereens eigen keuze!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:30

nou niet elke dag zoiezo gaat hij elke zomer vanaf april tot oktober naar de wei en blijft daar dag en nacht en vanaf eind oktober tot begin april gaat hij naar binnen en is er een mogelijk heid dat hij naar buiten gaat af en toe 2 uurtjes maar hj kan ook binnen blijven staan maar nu is het dus zoo dat hij elke dag mee gaat naast de fiets en dan ook nog is een beetje contact met andere paarden krijgt in de wei

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:51

owja, dat lijkt me ook wel een goeie combi. dan kan hij in de zomer lekker dollen, en is hij in de winter in mensenhanden...

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:10

Ik ben nu met een vijf-jarige bezig. Ze is niet van mij, dus het duurde wel even om vertrouwen bij haar op te bouwen. Als een paard je kent en vertrouwt doet 'ie veel meer voor je dan wanneer je 'm gewoon vanaf dag 1 dwingt.
Ze was wel helemaal bekend met mensen, echt zo'n knuffelpaardje Lovers , dus het ging nog wel vrij snel. Heb haar eerst ongeveer een week geborsteld enzo, beetje mee gewandeld, en toen ze me herkende ben ik met hoofdstel begonnen. Daar trok ze zich helemaal niks van aan, gedroeg zich net zo makkelijk als aan een halster. Toen ben ik begonnen met longeren, geen extra lijnen en teugels en ander spul, daar heb ik niks mee. Na ongeveer een week na het longeren aan de hand stappen met een zadel erop, daar trok ze zich ook niks van aan, dus na een paar keer ben ik er na het longeren opgestapt, terwijl haar eigenaar haar aan een touwtje had, gewoon een beetje rondgelopen. Drie of vier keer ofzo, en daarna los. Ik longeer haar nog steeds wel voor ik ga rijden, gewoon om even op te warmen en overbodige energie er uit te werken.

Ik ben nu drie maanden met haar bezig en ze is zelfs al ongeveer verkeersmak (maar dat is een ander verhaal). Pling

Zorg dat het paard je vertrouwt voor je met 'm gaat werken, en dwing 'm niet te veel in het begin. Hij moet er wel lol in houden, anders krijg je alleen maar een lastig paard. Natuurlijk doen ze in het begin vanalles fout, maar als je alles in een keer gaat corrigeren en afstraffen wordt het er voor het paard (en dus voor de ruiter) ook niet leuker op, gewoon langzaam opbouwen. Wil 'ie iets niet doen? Niet dwingen, gewoon eerst iets anders doen en later nog een keer proberen, net zo lang tot 'ie 't wel doet, en dan belonen. Ze leren snel genoeg, zolang het maar leuk blijft.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:36

Hoi Amber, heb jij ook les genomen bij het zadelmak maken? Of had je hulp van een begeleider?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:25

Ik heb de mazzel dat dravers eigenlijk al zadelmak zijn, het tuig en het stuur zijn ze gewend. De mindere mazzel is dat je niet met een blanco paard start. Zadelmak maken lukt meestal wel, maar ik heb er al snel les bij gehaald omdat zadelmak maken wat anders is dan inrijden Knipoog .

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:03

Ik begin met 3 jaar, met wat longeerwerk, laten wennen aan zadel en hoofdstel, en af en toe er is op gaan zitten, en is kijken hoe hij reageert enzo. Dan na enkele maanden erop en lekker ontspannen laten lopen, dus rijden met zo min mogelijk teugeldruk enz. Met 3,5 jaar zou ik wat serieuzer gaan beginnen en met 4 jaar zou ik er pas echt mee aan de slag gaan. Niet overbelasten voor zijn 5e jaar. Dus tegen de tijd dat het paard 5 is, zit de basis er goed in en kan je van daar uit verder bouwen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:41

hoi! okee, bedankt! ja, met dravers lijkt het me wel een stuk moeilijker... amber, ik denk ook wel dat vertrouwen heel belangrijk is. als je paard je echt vertrouwt zal de rest natuurlijk ook een stuk makkelijker gaan. wat ik me nou wel nog afvroeg: sommige mensen laten hun paard aan het zadel enz. wennen als ze gewoon los zijn. dan staan de bijv. in de bak (het paard zonder halster o.i.d.) en leggen ze het zadel er gewoon op. hier op bokt stond ook zo'n topic(vast wel meerdere). en die paarden blijven allemaal gewoon rustig staan. ze vertrouwen die mensen door en door. ik vind dat zadelmak maken in alle rust en vertrouwen heel goed, maar wat nou als je paard dan opeens toch gek wordt? vaak maken ze de singel de eerste keer niet vast, en het paard staat los. maar als hij dan gaan bokken ofzo schrikt hij toch nog erger als het zadel van hem afvliegt? en dan ziet hij in dat bokken de oplossing is... hoe kun je voorspellen dat je paard rustig blijft? is dat zoieso als het vertrouwen groot genoeg is? en hoe weet je of dat groot genoeg is?

(sorry voor deze beetje vage vraag, hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel)

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:43

Ik had vorig jaar november een toen drie jarige in de ring ( om te jureren ) bij de L2 dressuur paarden.
En ook afgelopen maanden viel het mij op hoeveel drie jarigen er al meereden in de wedstrijden van de B dressuur.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:43

WWWiske schreef:
Ik had vorig jaar november een toen drie jarige in de ring ( om te jureren ) bij de L2 dressuur paarden.
En ook afgelopen maanden viel het mij op hoeveel drie jarigen er al meereden in de wedstrijden van de B dressuur.

Dat vind ik zelf wel erg vroeg. Ik zou pas starten als het paard 5 is, is wel voor veel mensen wat aan de late kant waarschijnlijk, maar dan heb je lekker een jaar de tijd om die basis er goed in te rijden, en weet je zeker dat je het paard niet overbelast voor zijn 5e jaar.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:22

Valina schreef:
Hoi Amber, heb jij ook les genomen bij het zadelmak maken? Of had je hulp van een begeleider?

Nee, ik heb dit paard in redelijk in m'n eentje gedaan. Haar eigenaar is er wel altijd bij, en als er iets moet gebeuren dan helpt 'ie me, maar ik moet wel precies zeggen wat 'ie moet doen, want zelf heeft 'ie geen idee. Tong uitsteken Hij heeft ze alleen maar voor gezelschap en om te fokken.
Ik moet wel toegeven dat dit een heel makkelijk en rustig paard is. Als ze lastiger was dan had ik het niet zo gedaan... Knipoog

Heb ook wel eens een hengst ingereden, en daar had ik wel hulp en les bij, dat was een etter... Blauw oog

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:32

merel90 schreef:
hoe kun je voorspellen dat je paard rustig blijft? is dat zoieso als het vertrouwen groot genoeg is? en hoe weet je of dat groot genoeg is?

Dat kun je nooit helemaal voorspellen, het blijft altijd een gok. Het scheelt wel als je paard al gewend is aan dekens enzo op z'n rug. Ik zou een paard nooit helemaal los laten staan met een zadel op, zelfs niet als ze al lang beleerd zijn, dus al helemaal niet als ze dat nog niet zijn.
Als je paard verder alles accepteerd, halster, hoofdstel enz., dan kun je er wel van uit gaan dat het zadel ook niet zo'n groot probleem is. Als je daar wel bang voor bent kun je beginnen met alleen een dekje, en dan na een paar keer daar een singel om, zo langzaam opbouwen.
Ik had haar gewoon aan het hoofdstel met een los zadel op de rug. Aangezien ze al flink drachtig was paste de singel niet, dus die zat niet vast. Kan wel, dacht ik, ik stap toch alleen ff met 'r. In de hoek viel het zadel er dus wel af. Ze stond er alleen maar stil naast en keek eens om. "hmm, volgens mij zijn we iets verloren..." Cool
Maar ja, ze is dan ook een erg makkelijk paard... Lovers

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 14:50

een 3jarige in de L2? wow, dat is wel erg vroeg! ik zou zelf denk ik beginnen met rijvereniging (de lessen) als het paard 4 of 4 1/2 is. en met wedstrijden als hij 5 is. ligt er natuurlijk ook aan na hoe lang het paard lekker loopt. maar 3 jaar is wel erg vroeg.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 14:53

leuk dat je zo'n lekker cool paardje hebt, amber!

Lars_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:08

op de leeftijd van 3.5 beginnen met longeren en gewicht op de rug laten wennen ..met bijvoorbeeld pakken suiker..daarna eerst het hoofdstel laten wennen....t zadel erop...paar keer met zadel longeren en ermee rond stappen.
Dan gewicht op het zadel uitoefenen .

MAAR ! Dit alles verschild bij het paard als 't ene paard heel bang reageerd op t zadel laat t paard er dan nog wat extra keren mee rond lopen en dat geld ook voor andere dingen die je meot leren...rustig aan het paard moet ook aan alles wennen in het begin...en het belangrijkste : je paard moet jou kunnen vertrouwen en jij het paard !