Kafue schreef:Waarom leren mensen op maneges niet meer hoe een paard juist aan de teugel of eigelijk in de houding gereden moet worden?
Hoe kun je nu aan het in de houding rijden beginnen zonder te weten HOE, WAAROM en WAARNEER.
Jongens dit is BASIS hoor.
Allereerst kan een paard pas in de houding gereden wordern als hij aan het been is dus reargeert op de eerste druk van je kuit. Dus activeer die achterhand, hoe kan een paard zich ontspannen als er telkens iemand met de sporen in zijn buik zit te porren. Dat kan niet dus moet je zorgen dat hij elektrisch aan je been en zit wordt.
vervolgens werk je aan takt, eigen zuivere ritme van de beweging. Je zorgt dat het paard ontspannen gaat lopen en je zorgt dat die een beetje aanluening krijgt. Neem de teugels op maat en zorg ervoor dat de handen op de plaats blijven. De buitenhand regelt hoof/halshouding en het tempo door middel van het telkens lichtjes slutien en openen van de hand vanuit de pink. De binnenhand draait in voor de stelling van de nek door middel van indraaien vanuit de pols. Zagen is absoluut verboden.
Nageefelijk rijden doe je dus door spelen. natuurlijk mag je een weerbarstige een keer tegen je gesloten hand drukken als je haltgehouden hebt en dan nageven als hij nageeft. Maar in de gang kun je niet vast blijven houden en al helemaal niet op je binnenhand daar je dan het binnenachterbeen blokkeert.
Druk moet je dus ook niet hebben in je hand je juist geen zware druk hebben maar er naar toe werken dat je kunt zeggen he ik heb niets in de hand of eigelijk bijna niets want je moet wel contact houden.
kijk dit is nou nog eens een fijne uitleg ik wou dat alle instructrices zo waren. van jou zou ik wel les willen hebben
) Ook is dit paard sowieso zwaar ongevoelig voor alles
Al heb ik door training wel een goed voorwaarts paard! Dit heeft me wel tijd gekost, mn been vond hij ook niet leuk.. Alleen jammer dat hij dus nooit gewoon zonder dwang het bit in wil nemen....