Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:05

Kafue schreef:
Waarom leren mensen op maneges niet meer hoe een paard juist aan de teugel of eigelijk in de houding gereden moet worden?

Hoe kun je nu aan het in de houding rijden beginnen zonder te weten HOE, WAAROM en WAARNEER.
Jongens dit is BASIS hoor.

Allereerst kan een paard pas in de houding gereden wordern als hij aan het been is dus reargeert op de eerste druk van je kuit. Dus activeer die achterhand, hoe kan een paard zich ontspannen als er telkens iemand met de sporen in zijn buik zit te porren. Dat kan niet dus moet je zorgen dat hij elektrisch aan je been en zit wordt.

vervolgens werk je aan takt, eigen zuivere ritme van de beweging. Je zorgt dat het paard ontspannen gaat lopen en je zorgt dat die een beetje aanluening krijgt. Neem de teugels op maat en zorg ervoor dat de handen op de plaats blijven. De buitenhand regelt hoof/halshouding en het tempo door middel van het telkens lichtjes slutien en openen van de hand vanuit de pink. De binnenhand draait in voor de stelling van de nek door middel van indraaien vanuit de pols. Zagen is absoluut verboden.
Nageefelijk rijden doe je dus door spelen. natuurlijk mag je een weerbarstige een keer tegen je gesloten hand drukken als je haltgehouden hebt en dan nageven als hij nageeft. Maar in de gang kun je niet vast blijven houden en al helemaal niet op je binnenhand daar je dan het binnenachterbeen blokkeert.
Druk moet je dus ook niet hebben in je hand je juist geen zware druk hebben maar er naar toe werken dat je kunt zeggen he ik heb niets in de hand of eigelijk bijna niets want je moet wel contact houden.

kijk dit is nou nog eens een fijne uitleg ik wou dat alle instructrices zo waren. van jou zou ik wel les willen hebben Bloos

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:43

in principe is het wel mogelijk, maar heeft tijd nodig, maar ik geloof niet dat er iets mis mee is om hem met druk naar beneden te vragen, als je maar zorgt dat hij voorwaards en atend is

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:49

Charlotte89 schreef:
Nou .. Even kijken of mijn manier wel correct is dan Lachen
Ik begin altijd met rustig stappen , overdreven diep na 10 minuutjes oppakken.. Dan Rijd ik veel overgangen terug en naar voren Op mijn been Op gegegen moment voel je je paard gewoon komen.. Nou dan Af en toe kleine ophouding met been , veel tempo wisselingen Etc.

OK dan! Dat is idd ideaal om het een jong paard te leren, eentje die nog nooit beledigd is in zijn mond, maar bij van die hele stugge paarden waar dan van die kl*te ruiters op hebben gereden die alleen maar hebben zitten trekken is dat vaak niet genoeg en zul je toch echt wat moeten spelen en af en toe wat sterker inkomen met je handen.

@Kafue --> k zou nooit een paard stilzetten om het aan de teugel te krijgen. Aan de teugel moet vanuit het voorwaartse komen (Een goed ondertreden achterbeen), iets wat je zelf ook al de hele tijd aan t zeggen bent, maar als t ff niet lukt zet je hem stil Verward

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:54

Nee, ik zou een paard ook niet stil zetten om hem rond te zetten. Het is wel dat paarden gangen hebben waar ze het makkelijker in doen, de stap en de galop vaak. Het gebeurt nog wel eens dat naar die gangen terug grijp, om hem rond te zetten.

Manegepaarden kunnen echt een drama zijn met rondrijden, ieder heeft zijn eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:13

Zelfs achterwaarts heeft een paard vooorwaartse drang hoor Lachen

maar ook zou het mijn manier niet zijn Lachen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:40

als het goed is wel, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:42

Dat moet zelfs zo zijn Lachen
Anders doe je iets verkeerd Lachen
EEn paard moet altijd voorwaarts denken, de ruiter uiteraard ook Lachen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:39

weet ik. Daaromis het ook belangrijk dat je je been er niet helemaal afsteekt met een overgang

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:03

Woodstock schreef:
OK dan! Dat is idd ideaal om het een jong paard te leren, eentje die nog nooit beledigd is in zijn mond, maar bij van die hele stugge paarden waar dan van die kl*te ruiters op hebben gereden die alleen maar hebben zitten trekken is dat vaak niet genoeg en zul je toch echt wat moeten spelen en af en toe wat sterker inkomen met je handen.

Ik wilde hier toch even op reageren. Niet elk paard is bij het inrijden direct zach en rustig in de mond. Mijn paard heeft zich altijd verzet tegen het bit, en zal dit altijd doen! En das echt niet omdat ik zo'n klote ruiter ben, maar omdat het paard een hekel aan het bit heeft (vanaf de 1e keer bit in... die keer nam hij hem al niet aan Haha!) Ook is dit paard sowieso zwaar ongevoelig voor alles Verdrietig Al heb ik door training wel een goed voorwaarts paard! Dit heeft me wel tijd gekost, mn been vond hij ook niet leuk.. Alleen jammer dat hij dus nooit gewoon zonder dwang het bit in wil nemen....

(net een nieuw bit gekocht, hiervan is bekend dat paarden met een afkeer tegen het bit deze wel aannemen, dus ben bekent Haha!)

Iemand trouwens een idee hoe het komt dat een paard zo'n afkeer tegen het bit heeft? Al vanaf de 1e keer dus, een nare ervaring heeft ie er dus niet bij gehad... Of hij moet voor ik hem toch al wat opgelopen hebben, maar een paard jonger dan 2 hang je toch geen bit in??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:05

Kom er hier bokt ook al tegen die het bij een sterke veulen doen Verdrietig

En wanneer is iets spelen en waneer word het zagen?
Nee sterke paarden die rij je niet anders als zachte
Aan het been maken is ook dan ook het belangrijkste , maar wel het meest vergeten, er word teveel aan die voorkant gedacht.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:35

Ik speel lichtjes met mijn binnenteugel daarop zal ze gaan nageven, en als ze nageeft ontspan ik, en rijd ik haar op 2 teugels 2 benen weer verder.
Komt ze weer omhoog, weer lichte ophouding binnenteugel en buigt ze weer in ga ik verder op 2 teugels en 2 benen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:36

En als die binneteugel de kant is waarop ze net niet lekker onstpant, dus bijv je rijd linksom en links zit ze ook een beetje vast?
Wat doe je dan?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:43

gelukkig zit mijn paard dat nooit echt meer.

Maar heb het een poosje gehad toen moest ik haar altijd extra rond rijden, en na buiten stellen of na binnen.
En anders lichte kneepjes op de buitenteugel nemen(Licht spelen dus) en het zelfde verhaaltje weer

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 16:13

parouscha schreef:
Ik speel lichtjes met mijn binnenteugel daarop zal ze gaan nageven, en als ze nageeft ontspan ik, en rijd ik haar op 2 teugels 2 benen weer verder.
Komt ze weer omhoog, weer lichte ophouding binnenteugel en buigt ze weer in ga ik verder op 2 teugels en 2 benen Haha!

Lichte kneepjes in je binnenteugel?? Dacht dat je stelling vragen altijd doet met buitenteugel en binnenbeen.. Correct me if I'm wrong..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:13

LilPetat schreef:
Ik geloof dat iedereen toch een andere mening heeft.. Toch nog moeilijk om te spelen maar dan weer niet te zagen, of om op druk te rijden maar dan weer niet te trekken.. En nageeflijk rijden via stelling, is dat een goede manier? Het werkt bij mij meestal wel

Als mijn pony wat vast houdt of wat stijf is vraag ik wel eens wat extra stelling en buiging en dan wordt hij wat losser en kan ik hem daarna weer makkelijker nageeflijk krijgen dus ja dit kan werken.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:15

Ja rond zetten op buitenteugel, stelling vragen met binnenteugel (uiteraard van achter naar voor gereden).....dacht ikke ook

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:30

monsera schreef:
LilPetat schreef:
Ik geloof dat iedereen toch een andere mening heeft.. Toch nog moeilijk om te spelen maar dan weer niet te zagen, of om op druk te rijden maar dan weer niet te trekken.. En nageeflijk rijden via stelling, is dat een goede manier? Het werkt bij mij meestal wel

Als mijn pony wat vast houdt of wat stijf is vraag ik wel eens wat extra stelling en buiging en dan wordt hij wat losser en kan ik hem daarna weer makkelijker nageeflijk krijgen dus ja dit kan werken.

Jep Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:44

Ja, maar toch is het bij iedereen net wat anders, want ik zet rond op binnenteugel en vraag stelling weer met de buitenteugel. Ik denk dat 'aan de teugel' rijden niet iets is wat volgens het boekje gedaan en geleerd kan worden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:22

Phynix schreef:
Nou, ik kan je verzekeren dat als ik niets met mijn teugels doe en alleen overgangen rijd em hem van voor naar achter rijd, dat er dan dus niets gebeurt. Mijn pony is daar nou eenmaal heel moeilijk in. Dus mooi dat het je lukt, maar dat geldt niet bij elk paard.

Het gebeurd ook niet van vandaag op morgen roek tjoek en ik heb het voor elkaar er gaat heel veel training aan vooraf. Bloed zweet en tranen zeg maar.
Natuurlijk moet je je hand sluiten maar probeer steeds minder met die handen te doen.

En probeer die handen op de plaats te houden daar waar je ze in het begin van het uur hebt staan daar moet je ze aan het einde van je uur nog hebben staan, zelfdicipline noemen we dat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:26

Woodstock schreef:
Charlotte89 schreef:
Nou .. Even kijken of mijn manier wel correct is dan Lachen
Ik begin altijd met rustig stappen , overdreven diep na 10 minuutjes oppakken.. Dan Rijd ik veel overgangen terug en naar voren
Op mijn been
Op gegegen moment voel je je paard gewoon komen.. Nou dan Af en toe kleine ophouding met been , veel tempo wisselingen Etc.

@Kafue --> k zou nooit een paard stilzetten om het aan de teugel te krijgen. Aan de teugel moet vanuit het voorwaartse komen (Een goed ondertreden achterbeen), iets wat je zelf ook al de hele tijd aan t zeggen bent, maar als t ff niet lukt zet je hem stil Verward

Als je ACTIEF haltgehouden hebt kun je het paard tegen je gesloten hand aandrijven en wachten met nageven totdat het paard nagegeven heeft.
Een jong paard of oud paard of beledigd paard het blijft bij mij het zelfde. 10 minuten instappen aan de lange teugel dan de teugel oppakken en in stap aan het werk.
Je kunt idd niet zomaar een beetje zo zo halthouden en je moet wel weten waar je mee bezig bent met het in de houding zetten van het paard tijdens het halthouden maar het kan en het gebeurd bij ons heel vaak.

En zelfs het halthouden is een voorwaartse overgang of beweging klinkt vreemd maar het is zo.
Laatst bijgewerkt door Kafue op 16-04-05 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:28

LilPetat schreef:
parouscha schreef:

Lichte kneepjes in je binnenteugel?? Dacht dat je stelling vragen altijd doet met buitenteugel en binnenbeen.. Correct me if I'm wrong..

Stelling op de binnenteugel en hoofd/halshouding, tempo op de buitenteugel

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:02

Door niets te doen.
Achterhand eronder rijden en dan komt dat koppie vanzelf. Je teugels zijn om richting aan te geven.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:48

Nou Kafue, wat je aangeeft doe ik ook. Werk me al maanden in het zweet en het zal vast nog maanden duren en dat geeft ook niet. Ook de handhouding let ik op, maar door het verleden van mijn paard, zal hij nooit zomaar toegeven om aan de teugel te lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:11

Phynix schreef:
Nou Kafue, wat je aangeeft doe ik ook. Werk me al maanden in het zweet en het zal vast nog maanden duren en dat geeft ook niet. Ook de handhouding let ik op, maar door het verleden van mijn paard, zal hij nooit zomaar toegeven om aan de teugel te lopen.

In het begin gaat het vaak moeizaam maar op den duur wordt het steeds makkelijker. DAn hoe je nog maar te denken sluit de buitenhand en het paard komt al in de houding.
Oefening baart kunst het komt vanzelf.
Op een gegeven moment hoe je ook niet meer zo na te denken he dan komt de handhouding vanzelf en de rest ook. Goed iedere keer de 8terhand activeren. En heel veel overgangen maken.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:29

Kafue schreef:
Als je ACTIEF haltgehouden hebt kun je het paard tegen je gesloten hand aandrijven en wachten met nageven totdat het paard nagegeven heeft.
Een jong paard of oud paard of beledigd paard het blijft bij mij het zelfde. 10 minuten instappen aan de lange teugel dan de teugel oppakken en in stap aan het werk.
Je kunt idd niet zomaar een beetje zo zo halthouden en je moet wel weten waar je mee bezig bent met het in de houding zetten van het paard tijdens het halthouden maar het kan en het gebeurd bij ons heel vaak.

En zelfs het halthouden is een voorwaartse overgang of beweging klinkt vreemd maar het is zo.

K heb vaak (zeker met jonge paarden) dat ze het dan niet meer snappen en achterwaarts of omhoog proberen te gaan. K heb liever dat ze gewoon weten dat tijdens halthouden been vooruit betekend. (Dat wil overigens niet zeggen dat ze zonder been aan de teugel moeten tijdens halthouden, maar dan heb ik het dus over gewoon aan de teugel komen, en niet over 'dwarsheid' in een gang) Ik rij ze liever omlaag in een gang (zeker als ze ff niet willen) dan in het halthouden, mja ieder zn eige manier he Knipoog